2 צפייה בגלריה
דרכון ישראלי
דרכון ישראלי
דרכונים ישראליים. שלכם בתוקף?
(צילום: shutterstock)
מי שתכנן לצאת לחו"ל בקרוב ונאלץ לחדש דרכון מגלה בימים אלה שהמשימה לא פשוטה כלל. רבים מתלוננים על כך שמשרדי ההגירה והאוכלוסין אינם ערוכים לחדש דרכונים בתוך זמן סביר ונאלצים להמתין לפעמים גם שלושה חודשים.
עד משבר הקורונה זו הייתה פעולה פשוטה: ממלאים טפסים, משלמים אגרה שולחים את הדרכון הישן בדואר ומקבלים חזרה דרכון בתוקף. אבל כיום אי אפשר לחדש דרכון בלי להגיע פיזית, לאחת מלשכות רשות האוכלוסין וההגירה בתיאום תור מראש באתר. רבים אומרים שלמצוא תור כזה זו משימה בלתי אפשרית.

אלפי שקלים בנתב"ג

יעל מהמרכז, אימא לשלושה, אמרה ל-ynet שהגיעה לייאוש והסכימה בלית ברירה לנסוע גם לקצרין אם יתפנה שם תור. "זה הזוי. ארבעה ימים אני יושבת על המחשב ומתעסקת רק בלמצוא תור פנוי לחידוש דרכון לי ולילדיי. התור היחידי שהצלחתי למצוא היה באמצע דצמבר. עברתי סניף סניף בערים כדי לנסות לדוג משהו ולהצליח לממש טיסה אחרי שנתיים שלא יצאנו מהארץ. עכשיו, כשכבר אפשר לטוס למגוון יעדים, לא ייתכן שברשות האוכלוסין וההגירה לא מוצאים פתרון לתקלה הזאת".
לדבריה, פשוט אין תורים. "יש סניפים שמקבלים קהל בשעות קצובות רק בימי שני ורביעי, ובלשכות הגדולות בערים הגדולות אי אפשר למצוא תור בתקופה הקרובה. למעשה מאלצים אותנו להשתמש בשירות המיוחד של חידוש דרכון בנתב"ג בעלות של 820 שקל למבוגר ו-425 שקל לילד. זה אלפי שקלים למשפחה כדי לחדש דרכון ולטוס לחו"ל".
2 צפייה בגלריה
נוסעת מול לוח המראות בנתב"ג
נוסעת מול לוח המראות בנתב"ג
מכשול נוסף בדרך למטוס
(צילום: עמית שעל)
אורלי מהשרון אמרה: "יש מושג חדש שלמדתי, 'חידוש דרכון מזורז', אם אתה צריך בדחיפות דרכון עד שישה שבועות. אמרתי בסדר, שיקראו לזה כך, העיקר שיהיה תור פנוי ונעשה מזורז, אבל אי אפשר למצוא תורים פנויים".
בבדיקה שעשינו לא הצלחנו לשריין תור לחידוש דרכון לפני סוף דצמבר. כדי לקבוע תור יש להיכנס לאתר שמתנהל בצורה די מיושנת. צריך להזין בכל פעם מחדש את כל הפרטים ולחזור על הפעולה מההתחלה במעבר לחיפוש תור בלשכה בעיר אחרת. בלשכות הגדולות כמו תל אביב אין על מה לבנות על תור בקרוב".
מרשות האוכלוסין נמסר: "לשכות הרשות פתוחות בכל ימי השבוע. באחרונה אנו חווים עומס גדול מהרגיל, עם התגברות הטיסות לחו"ל והתגברות מספר הבקשות לכניסת זרים לישראל. מי שנדרש להגיע, עומדים בפניו תורים פנויים בשבועות הקרובים. חידוש דרכון נדרש כחצי שנה לפני סיום תוקפו, ואנו ממליצים לציבור לבדוק את התוקף ולקבוע תור בהתאם. אנו מצפים שעם ההקלה על כניסת זרים יוקל העומס הכבד המוטל על עובדי הלשכות והם יתפנו לטיפול בחידוש דרכונים לישראלים המבקשים לצאת לחו"ל".