כל אחד מכם שטס ואכל אוכל במטוס - עוד בתקופה שמנות מטוסים היו מוגשות בלי תוספות התשלום מראש ולפני שהאפשרות להביא כריך מהבית הייתה לגיטימית - בוודאי גיבש דעה בנושא. יש את ה"משוגעים" שרק מחכים לקבל את החמגשיות עם מכסה הכסף השורף ויש את אלה שלא מסוגלים לקרוא לזה בכלל אוכל. אבל כמה מכם הקדישו מחשבה על התהליך שהאוכל הזה עובר עד הגעתו לפה שלכם במטוס ומי עומד מאחוריו? ובעיקר, מה קרה לאותן חברות שמכינות את המנות האלו בשנה שבה כמעט ולא היו טיסות?

"את הצלחת מנות המטוסים בודקים בזבל"

הכירו את חברת תממ - תעשיית מזון למטוסים. חברה שמתמחה מזה 71 שנה בתחום ייצור הארוחות הכשרות למטוסים, במפעל הגדול מסוגו בעולם. בתקופת השיא שלו ב-2019 ייצר המפעל 41 אלף מנות ביום ללא פחות מ-14 חברות תעופה,ישראליות וזרות כשבראשן אל על. תממ ייצרו בעבר גם ארוחות לטיסות של מכובדים שהגיעו לארץ עבור אירועים בקנה מידה בינלאומי כמו הלוויתו של שמעון פרס וגם לכנס של הנשיא ריבלין שנעשה בינואר נערך בארץ בתחילת 2020.
9 צפייה בגלריה
המפעל שהמציא עצמו מחדש בקורונה
המפעל שהמציא עצמו מחדש בקורונה
המפעל שהמציא עצמו מחדש בקורונה
(צילום: ירון שרון)
9 צפייה בגלריה
פס הייצור בתממ
פס הייצור בתממ
פס הייצור בתממ
(צילום: ירון שרון)
9 צפייה בגלריה
ממנות מטוסים למנות אוכל לבתים
ממנות מטוסים למנות אוכל לבתים
ממנות מטוסים למנות אוכל לבתים
(צילום: ירון שרון)
לדברי המנכ"ל, אמיר שוצמן, על טיסה מסחרית אחת תוכלו למצוא לפעמים כ-80 מנות שונות כתוצאה מהמחלקות השונות, העדפות בריאותיות וגם אוכל שונה לצוות, לדיילים ולטייסים. אם תהיתם איך הם בודקים את עצמם ואיך יודעים עד כמה האוכל שייצרו ערב לחך הנוסעים? "את הצלחתן של הארוחות החדשות בודקים דווקא בזבל", מגלה שוצמן.
"אנחנו קוראים לזה מעגל החיים - כמו שזה יוצא, זה גם חוזר. המגש שאותו קיבלת, אכלת או לא אכלת, זה אותו מגש שגם חוזר. לכן אנחנו הולכים לראות כמה אכלו את כל הארוחה ואם יש מנה מיוחדת שלא נגעו בה או לא סיימו אותה, אז כנראה שיש בעיה עם תפריט מסוים ואז אנחנו מחליפים אותו".
9 צפייה בגלריה
מנכ"ל תממ, שוצמן
מנכ"ל תממ, שוצמן
מנכ"ל תממ, אמיר שוצמן
(צילום: ירון שרון)
כשנשאל אם הוא חושב שנוסעים בוחרים חברת תעופה בגלל התפריט שהיא מציעה, ענה שוצמן שלחלוטין יכול להיות. "בטח במדינת ישראל, כשהאוכל הכשר מאוד חשוב לציבור הישראלי ואם משך הטיסה ארוך כמו טיסה ללוס אנג'לס טיסה של 15 שעות - עם שלוש ארוחות במהלך הטיסה - זה בהחלט יכול להיות שיקול של הנוסע עם איזו חברת תעופה לטוס כשמחירי הטיסה מאוד דומים".

ממגש המטוס עד לפתח הדלת

בזמן שהשמיים ננעלו ב-15 במרץ 2020, תממ נאלצה להוציא לחל"ת 530 מתוך 550 עובדיה. "זה היה כאוס כללי, חשבנו שזה ייקח חודש וכולם חוזרים וזה לא קרה". שוצמן מספר כי מכל 60 שנותיו, בהן עסק לא מעט בכוח אדם, זה היה אחד הדברים הקשים ביותר שחווה. המפעל מתעסק גם בתעופה וגם במזון ולכן היה מהנפגעים הקשים ביותר במשבר הקורונה. בנוסף לכך, המפעל נתן מענה תעסוקתי, בין היתר, גם ל-40 עובדים עם מוגבלויות ולאוכלוסייה חלשה. "חוסר האונים הזה שאתה לא יכול לעזור - מרוקן אותך לגמרי. תמיד אמרנו לאנשים שכדאי לעבוד פה לא בגלל השכר, אלא בגלל היציבות ובבת אחת הבנו שאנחנו לא יציבים." מספר שוצמן.
"אם אי אפשר לטוס ואנשים מתגעגעים לחוויית הטיסה שחלקה הוא האוכל - למה לא להביא את ארוחות המטוסים עד לבית?"
מעבר למשבר ניהול העובדים, גם סחורות בשווי מאות אלפי שקלים שנוצרו לקראת חג הפסח הקודם נזרקו לפח. המפעל, שעמד על תילו יותר משבעה עשורים מצא את עצמו במשבר הגדול ביותר שידע מימיו. "עשינו הכל כדי לשמור את הראש מעל המים ולייצר עוד עבודות והכנסות. זה פתח אותנו לאפיקים חדשים ונתן לנו הזדמנות מסוימות להצליח". ואז עלה הרעיון להציע את המנות - שעד כה היו שמורות רק לטיסות מסחריות, לציבור הרחב ובמחירים לכל כיס.
9 צפייה בגלריה
מתגעגעים להכין אוכל מטוסים
מתגעגעים להכין אוכל מטוסים
מתגעגעים לאוכל מטוסים?
(צילום: ירון שרון)
"אם אי אפשר לטוס ואם אנשים מתגעגעים לחוויית הטיסה שחלקה הוא האוכל - למה לא להביא את ארוחות המטוסים עד לבית הלקוח?", תהה שוצמן וסיפר עד כמה המהלך יצר באז ברשתות החברתיות ובתקשורת והמפעל החל להוציא עשרות משלוחים ביום - כאלף חמגשיות כל יום".
וכך, מפעל שעסק בארוחות למטוסים הפך עצמו בתקופה הקורונה לשירות הסעדה לאנשים בבתים ובמפעלים, לאנשים בבידוד ולמבוגרים בבתי אבות. המהלך גרם לכמה עשרות עובדים לחזור מהחל"ת. זה עדיין לא חזר למספרים הגדולים של ייצור המנות למטוסים בשנת 2019, לדברי שוצמן, "אבל מעדיפים להסתכל על חצי כוס המלאה", אמר המנכ"ל.
"מנת העוף המוקפץ בניחוח תאילנדי - הכי קרוב שלנו לבנגקוק בשנה האחרונה"
השף ישי הררי משמש בתור השף הראשי בתממ כבר 14 שנה אך מעולם לא נתקל באתגר הגדול של להכין אוכל לקהל הרחב עם כל כך הרבה טעמים. "זה אחד מהאתגרים ברמות הכי גבוהות שהיו לי", שיתף הררי והראה לנו את מבחר המנות שנוצרו במיוחד למשק הביתי, לא פחות מ-25 כאלו: "המנות האלו נוצרו מהצורך להביא ולהחזיר אנשים לעבודה הרגילה שהם היו מכירים מהתעופה, כשלא הייתה תעופה. עכשיו אנחנו מקווים לפתח ולקדם את זה למקומות אחרים, לצד התעופה".
בין מגוון המנות החדשות מצאנו מנות כמו שווארמה, גולאש, עוף עם נודלס או דג סלמון, שניצלונים לילדים ואפילו דאל עדשים וקובה סלק לצמחוניים שבקהל. גם מנות מחלקות העסקים המפוארות נמכרות עד לבית כמנות הגורמה של החברה, כשאסאדו ודג הסלמון הן אלו שהררי הכי אוהב להכין. ומה המנה הכי פופלרית? "העוף המוקפץ בניחוח תאילנדי, הכי קרוב שלנו לבנגקוק בשנה האחרונה".
9 צפייה בגלריה
השף של תממ, הררי
השף של תממ, הררי
השף של תממ, ישי הררי
(צילום: ירון שרון)
בנוגע לנושא הכאוב בקרב תעשיית אוכל המטוסים שבו עולה זלזול מאותן מנות שמוגשות בטיסה, השף הררי הודה שהוא יכול להבין מה אנשים חושבים. "זה אוכל שעבר המון תלאות, מבשלים אותו, מקררים אותו, מקפיאים אותו, מחממים אותו במטוס ועד שהוא מגיע ללקוח. אבל אני, שמכין את התפריטים ובונה אותם, יודע שהוא אוכל בלי חומרים משמרים ובלי אבקות מרק. זה אוכל ביתי אמיתי כמו שאני ואתה אוכלים בבית". הררי אגב, מעיד שהוא אני אוכל את האוכל הזה כל יום, וגם הראשון במטוס שטועם אותו.
"הרעיון שהתחיל כמיזם חברתי להחזרת העובדים מחל"ת הפך לגימיק של ממש"
שוצמן לקח את זה כמה צעדים קדימה וסיפר שבביתו אפילו הנכדים אוהבים את המנות. עוד סיפר עד כמה הופתעו מהתגובות ומהאהדה למיזם בקרב הציבור, כשלדבריו משפחות שלמות, שכנים ואנשים בדיור מוגן אספו הזמנות יחד כדי להגיע לסכום משלוח שהוא בחינם והזמינו זה לזה.
הרעיון שהתחיל כמיזם חברתי להחזרת העובדים מחל"ת הפך לגימיק של ממש, מנות המטוסים נמכרות ב-12 שקלים ליחידה ומנות העסקים ב-25 שקלים. ההזמנה מסופקת ללקוח עד 24 שעות ובהזמנה שהיא מעל 300 שקלים - המשלוח בחינם. לאנשים מעל גיל 80, המשלוח נעשה בחינם גם בהזמנה של 150 שקלים ומעלה.
9 צפייה בגלריה
מנת הגרומה: סלמון וטורטליני
מנת הגרומה: סלמון וטורטליני
מנת הגורמה: סלמון וטורטליני
(צילום: ירון שרון)
9 צפייה בגלריה
הצצה למאחורי הקלעים של תעשיית מזון המטוסים
הצצה למאחורי הקלעים של תעשיית מזון המטוסים
הצצה למאחורי הקלעים של תעשיית מזון המטוסים
(צילום: ירון שרון)
החברה אפילו הייתה מחוזרת על ידי וולט ותן ביס וגם הצעות למתחמי פופ-אפ בקניונים הגיעו לתממ. אבל זה היה כבר קצת יותר מדי עבור המפעל שיושב בנתב"ג ולא יכול היה לספק נקודת אספקה קרובה יותר לתל אביב עבור החברות הגדולות.

מדובאי ועד מרוקו

בזהירות, באיטיות ובאופטימיות מתחילים במפעל להוריד את האבק מהמכונות ששבתו ממלאכתן כבר יותר משנה. כיום תממ מייצרת מנות לקצת יותר ממאה טיסות בשבוע, הספק שעד לפני שנה וחצי היה מיוצר ביום. אבל לעומת השמיים הסגורים שהיו פה בתקופה הזאת לפני שנה - זה גם משהו.
היום עובדים במפעל כמאה עובדים שמושפעים באופן ישיר מההתאוששות ההדרגתית של חברות התעופה הפועלות בישראל: "חברות כמו אייר אינדיה, אירופלוט והחברות הישראליות מתחילות לחזור לפעילות לאט לאט, פעילות שמתחילה לגדול על רקע פתיחת עוד ועוד יעדים בחו"ל. "צריך להישאר אופטימיים ולקוות שהמגמה הזאת תימשך." אמר שוצמן.
9 צפייה בגלריה
מטוס פליי דובאי נוחת בנתב"ג
מטוס פליי דובאי נוחת בנתב"ג
החברה הזרה מהנסיכויות במפרץ שתעבוד עם אוכל המטוסים של תממ. פליי דובאי
לצד החברות המסורתיות שעבדו עם המפעל, שחקנית חדשה בשמי ישראל נוספה גם כן לרשימת ההזמנות של תממ - פליי דובאי מהאמיריות. "מבחינתנו זה כבוד גדול. אנחנו מרגישים שאנחנו גם חלק מההיסטוריה הזאת, כשאנחנו לוקחים חלק בהסכמי שלום ושהאוכל שלנו מוגש במטוסים שמגיעים ליעדים שלא חלמנו שנגיע אליהם", סיפר שוצמן והוסיף כי החברות ממרוקו ומבחריין גם כבר הספיקו להתעניין בשירותי החברה לטיסות שהן מתכננות להפעיל לארץ בעתיד הקרוב.
"היינו במצב לא פשוט בכלל ועכשיו אנחנו רואים את התקווה להחזיר את העובדים שלנו לפה. אנחנו רוצים להתחיל לעבוד, לא להפסיק עד שנחזור לתקופות של 2019, רוצים למחוק את 2020 מבחינתנו".
אז אפשר להגיד שתעשיית מזון המטוסים פה בשביל להישאר?
"בוודאי. אי אפשר להפסיק את זה. בתחילת משבר הקורונה דיברו על כך שלא יגישו יותר אוכל במטוסים ושלא יירצו מגע עם הנוסעים, אז המזון חוזר - גם המגשים חוזרים והכלים הרב פעמיים חוזרים, הכל חוזר ובגדול".