5 צפייה בגלריה
החברה שמשנה טיסות ולא מאפשרת לנוסעים לבחור
החברה שמשנה טיסות ולא מאפשרת לנוסעים לבחור
החברה שמשנה טיסות ולא מאפשרת לנוסעים לבחור
(צילום: shutterstock)
יניב ואור הזמינו טיסה לקורפו עם חברת הלואו-קוסט, ריינאייר, לתחילת חודש יולי הקרוב. מיד עם תום הליך הזמנת הטיסות השניים כבר מיהרו להזמין חדר במלון טוב באי, בעלות די גבוהה לארבעה לילות - לפי מועדי הטיסות. אלא שאז החליטה חברת התעופה האירית שהיא משנה את זמני הטיסות - גם ההלוך וגם החזור.
וכך, קיבלו יניב ואור הודעה בימים האחרונים כי שעת היציאה של טיסת ההלוך זזה בכמה שעות קדימה וטיסת החזור הוקדמה ביום. במקום לטוס חזרה מקורפו לארץ ביום ראשון אחר הצהריים הטיסה שונתה ליום שבת בשמונה בערב. כלומר החופשה מתקצרת בלילה ועוד חצי יום.
כאשר ניסו בני הזוג לעלות בצ'אט מול נציגי השירות של החברה (מאחר שזו הדרך היחידה לתקשר עם ריינאייר בארץ) הם גילו להפתעתם שאין להם הרבה אופציות, או לבטל הכל או לשלם עוד מאות דולרים על שינוי הטיסה, שהם נאלצים להזיז שלא באשמתם כמובן.
5 צפייה בגלריה
המלון ממבט הרחפן
המלון ממבט הרחפן
כעת הזוג צריך לבטל את המלון בקורפו ואולי לוותר על החופשה המיוחלת באי
"נציג החברה אמר לנו שאנחנו יכולים או לקבל את הכסף בחזרה או לשנות מועד ולשלם תוספת מופרכת. רצינו להזיז לסוף יולי, לאותו מספר ימים בדיוק אבל אז הנציג אמר שזה יעלה לנו 600 דולר. כשהכרטיסים המקוריים שלנו עלו ביחד 220 דולר", סיפר יניב.
כעת השניים נמצאים בדילמה כי אם לא ידחו את הטיסה אלא יבטלו אותה, הם יצטרכו לבטל את המלון שהזמינו באי, וזה אומר לשלם עוד כסף כקנס על הביטול. מבחינת הזוג, הם צריכים "לעבוד" כעת בלמצוא חופשה מחדש - הן מבחינת תאריכים חדשים שיתאימו והן מבחינת מלון, כשלא הם ביקשו להיות בסיטואציה הזאת כמובן.
ונכון, החברה אכן איפשרה לזוג לקבל את כל הכסף בחזרה, אבל, לפי החוק עליה לתת ללקוח להחליט כיצד הוא רוצה להתנהל מבחינת האפשרויות של החברה - כל אחת לפי מדיניותה ולא החברה מחליטה עבורו.

הודעה מראש עדיין מחייבת החזר או טיסה חלופית

במקרה של יניב ואור, עורך הדין לענייני תעופה, אהוד פאי, מסביר כי אם חברת התעופה מבטלת טיסה, "היא אינה רשאית לגבות דמי שינוי או קנס על הטיסה החלופית".
אם חברת התעופה מודיעה לנוסעים על שינוי או ביטול הטיסה למעלה מ-14 ימים לפני מועד הטיסה, היא אומנם פטורה מלשלם לנוסעים פיצוי כספי, אבל כן מחויבת לספק אחת משתי האופציות: או כרטיס טיסה חלופי על חשבונה, בתנאים הדומים ככל האפשר לתנאי הכרטיס המקורי, ובמועד המוקדם ביותר שניתן. או במועד מאוחר יותר בתיאום עם הנוסע ובכפוף לקיומם של מקומות פנויים בטיסה. האפשרות השנייה היא להחזיר ללקוח את כל כספו על כרטיס הטיסה המקורי.
5 צפייה בגלריה
החזר כספי או טיסה חלופית? מה מגיע לנוסעים במקרה של שינוי טיסה מצד החברה
החזר כספי או טיסה חלופית? מה מגיע לנוסעים במקרה של שינוי טיסה מצד החברה
החזר כספי או טיסה חלופית? מה מגיע לנוסעים במקרה של שינוי טיסה מצד החברה
(צילום: shutterstock)
"החוק גם מגדיר כי הנוסע הוא זה שאמור לבחור בין שתי האפשרויות ולא חברת התעופה, כאשר מדיניות ההחזרים ומתן האופציות החלופיות משתנה מחברה לחברה", אמר ליאור קורן, מנכ"ל ובעלי אתר אקספלורר. וזאת בניגוד למה שעשתה ריינאייר כאשר הודיעה לזוג שהיא מבטלת ומחזירה את הכסף, ללא מתן האפשרות של קביעת טיסה חלופית לקורפו.
לצורך ההשוואה לקחנו שש חברות שמפעילות קווים רבים מישראל לחו"ל - חברות "רגילות" וחברות לואו-קוסט, ובדקנו מה הן מציעות לנוסעים במקרים שהן מבטלות או משנות את הטיסות:
מדיניות ביטולי ושינויי טיסה מצד חברות תעופה
יש יותר ביטולי טיסות מלפני הקורונה
"בתקופה האחרונה יש המון שינויי טיסות וביטולים. זה לא היה כזה נפוץ לפני הקורונה", הסביר קורן, מאתר הזמנת הטיסות אקספלורר, שמרגיש לאחרונה במגמה הזו בקרב חברות תעופה שונות, בעיקר חברות הלואו-קוסט.
לדבריו, מרבית השינויים בתקופה האחרונה הגיעו מצד החברות וויזאייר וריינאייר וגם מחברת בלו אייר הרומנית. "אך לא רק לואו-קוסט. אנחנו רואים ביטולים רבים גם עם טורקיש איירליינס למשל, שהזיזה הרבה טיסות בחודשים האחרונים. וגם מצד אל על ואמריקן איירליינס".
5 צפייה בגלריה
מטוס טורקיש איירליינס ממריא משדה התעופה איסטנבול
מטוס טורקיש איירליינס ממריא משדה התעופה איסטנבול
יותר חברות משנות ומבטלות טיסות לאחרונה לעומת תקופת טרום קורונה
(צילום: רויטרס)
מדוע זה קורה? "זה גם תלוי ביעדים שאליהם נפתחים או נסגרים קווים עכשיו, אבל גם כי בקרב חברות הלואו-קוסט ישנה מהירות גדולה יותר ביצירת קווים חדשים וגם בביטולם. הן זזות מהר - לטוב ולרע", הסביר מנכ"ל אקספלורר והוסיף כי אותן חברות כנראה עושות חישובים - כלכליים וכדומה, ואז פועלות מהר לצמצום הפסדים.

מהן זכויות הנוסעים וחברות התעופה?

לפי חוקי התעופה הישראליים והאירופיים, חברת תעופה רשאית לבטל או לשנות את זמני הטיסה עד שבועיים לפני מועדה. אם השינוי הוא מעל מספר מסוים של שעות או שהוא עובר ליום אחר, על החברה או להחזיר ללקוח את כספו בחזרה או להציע לו טיסות חלופיות לאותו יעד, עם החברה עצמה או עם חברה אחרת. כשהבחירה, כאמור, אמורה להיות אצל הלקוח ולא אצל החברה.
5 צפייה בגלריה
דעו את זכויותיכם לפני שאתם מזמינים טיסה
דעו את זכויותיכם לפני שאתם מזמינים טיסה
דעו את זכויותיכם לפני שאתם מזמינים טיסה
(צילום: shutterstock)
חשוב להזכיר כי אם הזמנתם את הטיסה דרך סוכנות או אתר ישראלי אז אתם זכאים לזכויות על פי חוק הגנת הצרכן הישראלי. לפי חוק זה, אתם יכולים לבטל את הטיסה עד 14 ימי עסקים מיום ביצוע העסקה ועד שבעה ימים לפני הטיסה, רק אם ביצעתם את ההזמנה דרך האתר או בטלפון. אז על החברה להחזיר לכם את כספכם מינוס מאה שקלים או פחות חמישה אחוזים מסך העסקה - הסכום הגדול יותר.
אך במקרה שהזמנתם ישירות מאתר חברת התעופה והיא איננה ישראלית, כמו במקרה הנ"ל, אתם בבעיה וצריכים להתנהל ישירות מול החברה. במקרים מסוימים, כמו עם ריינאייר, אין לחברה כלל נציגות בישראל וגם לא מענה טלפוני - מה שעלול לסבך את העניינים אף יותר.
לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים באמצעות דרכים שונות, לקבלת תגובה מריינאייר, חברת התעופה טרם השיבה.