חגיגות סיום הקורונה בשיאן עם הגיענו ליום הזה, 1.6.21 שבו מוסרות מרבית מגבלות הקורונה ואפשר להיפרד לשלום מהתווים הירוקים והסגולים. למעשה, מלבד המסכות - שעדיין כאן איתנו ועל הסרתן ידונו בשבוע הבא, אזרחי ישראל יכולים לנוע מהיום בחופשיות ולהיכנס לכל המקומות שהיו סגורים בפני מי שלא התחסן או החלים מקורונה.
עם זאת, השמחה הזאת פחות תקפה על נתב"ג, שממשיך להתנהל כפי שהיה עד היום, למעט מגבלות התו הסגול, כלומר בלי שמירת מרחק שני מטרים מאדם לאדם, שגם ככה הלכה ונעלמה עם התורים המצטברים בימים האחרונים בשדה.
4 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
כאן מרבית המגבלות נותרו על כנן. נתב"ג
(צילום: עמית שעל)
ולא רק שההגבלות בשדות התעופה הישראליים נשארות, מהיום גם חלה חובה על כל השבים לישראל לבצע בדיקה נוספת על הבדיקה שיש לבצע לפני הטיסה לכאן, והיא עם החזרה ארצה - בנתב"ג, בעלות של בין 80 שקלים ל-100 שקלים, תלוי אם שילמתם עליה מראש.
הנושא הזה, לצד החששות הקיימים גם כך, גורם לנוסעים רבים לחשוב פעמיים אם שווה לטוס לחו"ל בתקופה הקרובה ולמרות הביקושים הרבים עולה חשש בקרב חברות התעופה והנסיעות שהדרישה לבדיקה שנייה תבלום את ההזמנות.
"משרד הבריאות עושה מאמץ משמעותי לריסון הביקושים", אמר אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר באולפן ynet. "נתב"ג סיים את חודש מאי עם הערכה של קרוב ל-300 אלף נוסעים, שזו כמות הגדולה בכ-30% בהשוואה לאפריל והציפייה היא שביוני כבר יעברו בנתב"ג בין 600 אלף ל-650 אלף נוסעים", הוסיף סירקיס.
לדבריו, "על אף העובדה שבישראל יש נכון להבוקר שיעור של פחות מ-20 חולי קורונה ושישראל היא בין המדינות המחוסנות בעולם, משרד הבריאות עדיין עושה כל מאמץ כדי לרסן את הביקושים האלה בצורה מלאכותית על ידי הטלת מס כזה או אחר שאין בו הרבה היגיון".
סירקיס מסביר זאת בכך שכל מי שנכנס לישראל - אם שהה יותר מ-72 שעות מחוץ לארץ - חייב בבדיקה לפני הטיסה ארצה ואז כשהוא מגיע לנתב"ג עליו לבצע בדיקה נוספת שהעלות שלה יותר גבוהה מאשר העלות שמשלמים לאותו גורם ביציאה.
4 צפייה בגלריה
אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר
אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר באולפן ynet
(צילום: משה מזרחי)
בנוסף, נציין כי הבדיקה השנייה שנעשית בנתב"ג עלולה לפספס נוסע שנדבק בקורונה במהלך הטיסה, לצורך העניין, ולכן היא מיותרת לכאורה, גם או בעיקר מבחינת התזמון שלה.
בתוך כך חברת ישראייר פנתה בתחילת השבוע למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור חזי לוי, וכתבה כי "מדובר בהליך מכביד ומיותר ובהטלת אגרה לכל דבר ועניין". במכתב גם הזכירה חברת התעופה כי בית המשפט העליון קבע בעבר - בעניין מרכז השלטון המקומי נגד הרשות הממשלתית למים ולביוב, כי על מנת לסווג תשלום המוטל על ידי המדינה, יש לבחון את מאפיין ה"רצון החופשי".
"ככל שהתשלום המוטל שולל מן האזרח מאפיין זה, יש לסווגו כתשלום חובה, המחויב להיעשות על פי הסמכה מפורשת בחוק. היעדרו של מאפיין הרצון החופשי, מכאן - משמע כפיה. מכאן נובע כי שירות שניתן באופן מונופוליסטי או כפוי על ידי הרשות, כך שאין לאזרח אפשרות התקשרות חלופית או יכולת משא ומתן כמו בשוק החופשי, יהיה קשה לראות בתשלום מעין זה משום מחיר, והנטייה תהיה לראות את קביעת המחיר כפעולה ריבונית".

טיסות ישירות למרקש - שוב על הפרק

ולחדשות טובות יותר: "היום אנחנו פותחים את המכירה שלנו למרקש", הכריז מנכ"ל ישראייר לראשונה באולפן ynet. מדובר בקו שיחל לפעול, לראשונה למעשה, ב-19 ביולי.
4 צפייה בגלריה
מרוקו מרקש
מרוקו מרקש
ישראייר מכריזה על הקו הישיר למרקש
(צילום: shutterstock)
נזכיר כי בחודש דצמבר 2020 החברה הכריזה על התחלת הקו הישיר שלה, לאחר הסכם הנורמליזציה בין ישראל ומרוקו, אך כל זה נעצר והקו מעולם לא פעל בשל הגלים הנוספים של נגיף הקורונה שעצרו הכל.
כעת מפרסמת ישראייר, חברת התעופה הישראלית הראשונה שמכריזה על הקו, כי תפעיל חמש טיסות שבועיות למרקש. מחיר טיסה יהיה החל מ-580 דולר לאדם. לצד הטיסות יוצעו גם חבילות נופש לשלושה וארבעה לילות החל מ-680 דולר לאדם בחדר זוגי כולל ארוחת בוקר.

כניסה חופשית למלונות בישראל: "זה היה נדרש"

שמחה נוספת נרשמת בקרב מלונאי ונופשי ישראל. זאת מאחר שמהיום ניתן להיכנס למלונות - גם אם התחסנת וגם אם לא - ללא בדיקות וללא הצגת תו ירוק. מה שאומר שגם ילדים יכולים להיכנס חופשי.
יעקב סודרי, מנהל אזור המרכז וירושלים מרשת פתאל אמר בריאיון לאולפן ynet: "אנחנו מאוד מברכים על כך ושמחים על ביטול התו הירוק והסגול. זה היה נדרש.
4 צפייה בגלריה
הרודס פאלאס אילת
הרודס פאלאס אילת
מהיום ילדים יכולים לנפוש במלונות ישראל ללא בדיקות. מלון הרודס אילת
(באדיבות מלונות פתאל)
"זה יאפשר תפעול מלא של המלון בלי מגבלות. כולנו יודעים שהאווירה בטוחה, שרובנו מחוסנים, שמצב התחלואה בארץ אפסי".
לשאלה אם הוא חושש שההזמנות יפחתו כעת מתוך חשש להידבקות ענה סודרי: "אני חושב שהאורחים הישראלים ימשיכו להצביע ברגליים. במסגרת ביטול התווים ישנה עדיין חובת עטיית מסכות בתוך חללים סגורים. זה ייתן איזשהו ביטחון".