יש מי שלא מוכן לוותר על סיני: עו"ד גיא שילה, מנהל קבוצת הפייסבוק "אוהבי סיני" ומדריך טיולים בחצי האי, שיגר היום (שני) מכתב לשר הפנים אריה דרעי, ובו הביע דרישה לפתוח את מעבר הגבול "בגין" שבטאבה החל מ-1 ביולי - ולאפשר לאלפי ישראלים להיכנס לסיני, לאחר למעלה משלושה חודשים בהם הגבול היה סגור עקב נגיף הקורונה.
מהמסמך, עליו חתומים חברים נוספים בקהילת הפייסבוק, עולות טענות בגין פגיעה בחופש הפרט, בכבוד האדם ובחירותו.
6 צפייה בגלריה
החוף בסיני
החוף בסיני
החוף בסיני
(צילום: Shutterstock)
"מזה למעלה משלושה חודשים שמעברי הגבול היבשתיים מאפשרים יציאה מן הארץ של תיירים בלבד, ואילו על אזרחי מדינת ישראל חל איסור יציאה דרכם. זאת, בעקבות הוראה שנתת ואשר פורסמה באתר רשות האוכלוסין וההגירה ב-18 במרץ", נכתב במסמך.
עוד נכתב שם כי: "יש לציין שההוראה אסרה יציאת ישראלים באופן מיידי, באותו יום שבו פורסמה, מבלי שניתנה אפשרות להתכונן אליה מראש, ומבלי שצוין מועד פקיעת תוקפה. הנימוק להוראה: 'לאור המצב... כחלק מהצעדים הננקטים למניעת התפשטות נגיף הקורונה'.
"לטעמנו, הוראתך המונעת יציאת ישראלים מהמדינה פוגעת בזכות החוקתית היסודית של חופש התנועה והיא מנוגדת לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. הפגיעה בחופש הפרט לאורך זמן בלתי מוגבל, באצטלה של מניעת התפשטות הנגיף, הינה בלתי סבירה ועושה זאת במידה שעולה על הנדרש".
עו"ד שילה, ששוחח עם ynet על הנושא לפני כמה ימים, אף הוסיף כי: "למעשה, כלל לא ברור כיצד איסור היציאה לחו"ל מסייע למניעת התפשטות הקורונה. עם כל הכבוד, מתן ההוראה נעשה בחופזה (אותה ניתן להבין על רקע חוסר הוודאות בתחילת משבר הקורונה), שלא כדין ומבלי שההוראה נבחנה מחדש לאורך שלושת החודשים האחרונים, ואפילו לאחר שתוקפן של תקנות שעת החירום המגוונות - שהותקנו במהלך המאבק בקורונה – פקע ולא הוארך".
6 צפייה בגלריה
מעבר הגבול טאבה
מעבר הגבול טאבה
מעבר טאבה
(צילום: מאיר אוחיון)
לדבריו, "בשום שלב במגפה לא מנעו יציאה של ישראלים לחו"ל, אלא התנו את יציאתם בחובת בידוד עם חזרתם ארצה. אז למה אם אני רוצה לצאת לסיני ומוכן להיות בבידוד כשאני חוזר, לא מאפשרים לי את זה? באמת שלא ברור באיזו סמכות ההוראה הזו ניתנה - האם מכוח תקנות לשעת חירום או מכוח תקנה חוקית אחרת?".
לאחרונה, הודיעה ממשלת מצרים כי החל מ-1 ביולי 2020 היא תחזור לקבל תיירים ותאפשר את כניסתם דרך שדות התעופה ומעברי הגבולות. "ככל הידוע לנו מפרסומים רשמיים של הרשויות במצרים, מחוז דרום סיני הוא 'איזור ירוק' ונקי מקורונה – תודות לסגר האפקטיבי שהוטל על חצי האי בכדי למנוע את התפשטות הנגיף מעמק הנילוס, שם עיקר מקרי התחלואה בקורונה", אומר שילה.
6 צפייה בגלריה
גיא שילה
גיא שילה
עו"ד גיא שילה
(צילום: יעל שחר)
"מדינת ישראל כבר הודיעה כי תחדש בקרוב את הטיסות וכניסת תיירים דרך מספר 'מדינות ירוקות', כגון קפריסין ויוון – למרות שגם בהן יש תחלואת קורונה. קל וחומר לפיכך, שמן הראוי לפטור מחובת הבידוד גם את הנוסעים יבשתית לדרום סיני - עם חזרתם ארצה", הוא מוסיף.
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: ״מאז פרוץ הקורונה לעולם, מרבית המדינות, אם לא כולן, סגרו את שעריהן לכניסת זרים וכך גם מדינת ישראל - וזאת במטרה למנוע או לצמצם את כניסת הנגיף לישראל. דבר זה פורסם בכל מדיה אפשרית ובכל השפות.
"אזרחי מדינת ישראל רשאים להיכנס למדינה בכל רגע נתון, ואילו זרים לא. בנוסף, במסגרת זו נסגרו מעברים יבשתיים, לרבות מעבר 'בגין' (טאבה) ליציאת ישראלים".
6 צפייה בגלריה
שוק בקהיר
שוק בקהיר
שוק בקהיר
(צילום: רויטרס)
בתוך כך, יש לציין כי סיני עצמה ודרום סיני בפרט, היו נקיים מקורונה לאורך מרבית התקופה מאז פרוץ המגפה. לקראת סוף חודש מאי אותר חולה בנגיף באל-עריש, עיר בצפון סיני, שפונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים בקהיר. מקרה נוסף של אדם שפיתח תסמינים של נגיף הקורונה התגלה לאחרונה בעיר נואיבה, אחד ממוקדי הנופש האהובים ביותר על הישראלים.
6 צפייה בגלריה
לוקסור מצרים
לוקסור מצרים
לוקסור
( צילום: AFP)
על פי דיווחים מקומיים, מדובר בפקיד בנק שהגיע מקהיר לבקר את בני משפחתו המתגוררים בחצי האי לרגל חג הרמדאן. תוך זמן קצר מהרגע בו חש ברע - הוא נלקח יחד עם בני משפחתו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים בעיר איסמאעיליה.
6 צפייה בגלריה
לוקסור מצרים
לוקסור מצרים
לוקסור
( צילום: EPA)
ואולם, נראה כי לעומת חצי האי - במרכז מצרים, ובפרט בקהיר הבירה, המגפה מתפשטת ונכון לכתיבת שורות אלו יש במדינה מעל ל-34 אלף חולים פעילים.