האם בקרוב נשוב ונראה ברחובות ישראל תיירים זרים? תלוי את מי שואלים. משרד התיירות הזדרז להכריז אתמול על תוכנית פיילוט להשבת התיירים. על פי התוכנית, ישראל תפתח את שעריה ב-23 במאי לתיירים מחוסנים שיגיעו בקבוצות. במשרד הבריאות, מנגד, מעדיפים לדחות את יישום התוכנית לחודש יוני ובמקביל דורשים לאסור על ישראלים לטוס למדינות אדומות ושחורות ולחייב את מי שישוב מיעדים אלה בכניסה לבידוד גם אם התחסן או החלים בעבר מקורונה.
גורמים בכירים בענף הבריאות טוענים כי אין היגיון בהכנסת תיירים לישראל ומזהירים כי כל עוד הטיסות מהודו ממשיכות לנחות בארץ, לצד פתיחת יעדים חדשים אליהם ישראלים יכולים לטוס אל מעבר לים, עלול להיווצר מצב שבו יתפשטו בישראל מוטציות שעלולות להיות מסוכנות.
גם פרויקטור הקורונה, פרופסור נחמן אש, התייחס לעניין הבוקר בריאיון לאולפן ynet ואמר: "אנחנו בשיח עם משרד התיירות על פרויקט מאוד ממוקד של הבאת קבוצות תיירים ממדינות שאנחנו נסגור איתן, מדינות שאפשר יהיה להביא משם קבוצות בלבד עם מספר מוגבל של תיירים, אנשים מחוסנים בלבד, כל תהליך השהייה שלהם בארץ יהיה בסוג של קפסולה, כך שזה יהיה מאוד מבוקר ואחראי. נכון להיום ולתקופה הקרובה לא מתוכננת כניסה חופשית של תיירים למדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
שער הכניסה לישראל בנתב"ג
שער הכניסה לישראל בנתב"ג
שער הכניסה לישראל בנתב"ג - התיירים יבואו?
(צילום: shutterstock)
4 צפייה בגלריה
תכננו את הטיול שלכם לישראל
תכננו את הטיול שלכם לישראל
הדמיה של הקמפיין הישראלי בלונדון
(משרד התיירות)
גורם בכיר בענף התיירות, שביקש להישאר בעילום שם, אמר הבוקר ל-ynet: "מוקדם למהר ולצהול כי השמיים נפתחים לתיירות נכנסת, אנחנו ממש עוד לא שם. זה מה שהיינו רוצים כמובן, אבל צריך להבין שבאירוע מתגלגל כמו הקורונה וההתפרצות הדרמטית של המוטציה ההודית לא צריך לקחת סיכונים מיותרים. בשורה התחתונה, אין הלימה בין ההכרזה הרשמית של משרד התיירות על יריית הפתיחה של כניסת תיירים לישראל כבר בחודש מאי, לעומת מה שקורה בפועל".
אותו גורם גם מתח ביקורת חריפה על פרטי המתווה של משרד התיירות: "תיירים שייכנסו בקבוצות מאושרות לארץ יהיו מחויבים לעבור בדיקת PCR לפני העלייה למטוס, ובדיקות PCR בנחיתה ובנוסף בדיקה סרולוגית בנתב"ג. עד שתוצאת הבדיקה תגיע הם יהיו חייבים להישאר בבידוד. כל זה מנוגד למה שנדרש לעבור תייר ישראלי בעל תו ירוק שטס ליעדים כמו דובאי או בטומי, לדוגמה. הישראלים מחויבים בהצגת בדיקת קורונה שלילית שנלקחה עד 72 שעות לפני ההגעה ליעד. אין בדיקות סרולוגית בהתניה ואין בידוד. בתנאים כאלה איזה תייר ירצה להגיע לנופש בישראל? מישהו צריך לתת את הדעת גם על ההיבט הזה".

"מגמגמים מול הנציגים שלנו בעולם"

אוני עמיאל, המנכ"ל והבעלים של קבוצת Amiel tours המתמחה בתיירות נכנסת, חש תסכול לאור הסתירה בין הכרזת שרת התיירות אורית פרקש הכהן אתמול לבין המלצות משרד הבריאות שפורסמו כמעט במקביל. לדבריו, "הפרסומים הסותרים ממשיכים את הבלבול וחוסר היכולת לעמוד מול גופים עסקיים רבים ברחבי העולם שממתינים כבר תקופה ארוכה למוצא פינו בנוגע להכנסת מאות אלפי תיירים לארץ. המידע שנמסר אינו ברור ואחיד, ומהווה אקורד צורם נוסף לבלבול ולחוסר הוודאות שמאפיין את התקופה.
"אנחנו כחברת תיירות ותיקה ומובילה מוצאים את עצמנו מגמגמים מול הנציגים שלנו בעולם. המצב הזה מרחיק עוד יותר הגעה של תיירים לישראל. חברות שאינן מקבלות מידע ברור בנוגע להליך הכניסה לישראל יבחרו יעדים אחרים. אנחנו המדינה הירוקה היחידה בעולם ואנחנו מפספסים הזדמנות פז להניע את תעשיית התיירות. יש לכך מחיר כלכלי כבד אותו נשלם כולנו וחבל.
"במקביל, אנחנו למדים שהמדינה מייצרת מסלול פטור לא ברור לקבוצות 'תגלית'. אנו תוהים, מה ההבדל בין תיירי תגלית לתיירים הרגילים? האם הסכנות שונות? מדוע ישנו יחס שונה מהותית לקבוצות אלו? אנחנו זועקים למשרד התיירות ולמשרד הבריאות ולהוציא לפועל מתווה בהיר שאותו נוכל ליישם".
4 צפייה בגלריה
נוסעים נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
נוסעים נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
נוסעים בנתב"ג
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
אילת
אילת
התיירים ישובו לאילת?
(צילום: shutterstock)
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת, התייחס גם הוא לחוסר התיאום בין משרד התיירות ומשרד הבריאות. "הנה הוכחה שמשחקי אגו ומאבקים פוליטיים הם הנגיפים המזיקים ביותר מהם עלינו לחשוש יותר מאשר מנגיף הקורונה", אמר פתאל. "התיירים שאמורים להגיע בניסוי, שכעת מבקשים לדחות, הם תיירים מחוסנים שבנוסף יעברו בדיקת דם סרולוגית המבטיחה מעבר לכל ספק שהם נושאים בגופם נוגדנים, כפי שיש לכל ישראלי שחוסן. זאת ועוד, התפתחות מספר סוגי וריאנטים בכל מגפה היא דבר אינסופי ולפי המדיניות הנוכחית של משרד הבריאות יש להמתין עד אין קץ".
לדבריו פתאל, משרד הבריאות מנסה לחפות על כישלונו בהיערכות לתחילת הניסוי במועד המקורי של חודש מאי. "מעבדה לבדיקות סרולוגיות לא הוקמה ואזור מיועד עבורה טרם ניתן, ובכל מקרה מדובר בתהליך שייקח חודשים", ציין מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת בשיחה עם ynet. "סאגת המעבדה לבדיקות PCR בנתב"ג בתחילת המשבר חוזרת על עצמה בדיוק באותו אופן. משרד הבריאות בחר להביך את שרת התיירות ובכך לחפות על מחדליו שלו, וזאת על חשבונם ויכולת שרידותם של כל מאות האלפים המתפרנסים מהתיירות הנכנסת. הנזק הבריאותי – כולל בחיי אדם – הנגרם לאנשי התיירות הנכנסת בכל התחומים (סוכנים, מלונאים, מורי דרך, מסעדנים ואתרי תיירות) אינו נלקח בחשבון בתחרויות ההיאבקות הפוליטיות המתנהלות על חשבוננו".
אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות בישראל, אמר בשיחה עם ynet כי "המלונות באזורים רבים בארץ תלויים בתיירים מהעולם וכמובן שנשמח לראותם כאן מהר ככל הניתן. גם הצורך להכין את הקרקע ולפעול שיווקית כבר היום, נכון וחשוב. אנחנו מקווים שהנושא ייפתר במהרה".

משרד התיירות: היו רצויים שינויים, אך עצם התנעת התהליך קריטית

ממשרד התיירות נמסר בתגובה: "שרת התיירות סיכמה עם שר הבריאות על פתיחת השמיים החל מ-23 במאי כמתוכנן בהתאם להמלצת מנכ"ל משרד הבריאות ופרויקטור הקורונה והסיכום שאושר ביניהם לאחר התייעצות עדכנית אתמול. הפיילוט יתקיים כמתוכנן עם מדינות שאין מניעה בריאותית לכניסה לישראל מהן. מדובר במתווה זהיר לכניסת תיירים מחוסנים ובקבוצות, בצורה שתאפשר ניטור ובקרה אחר התיירים. זוהי בשורה גדולה לענף התיירות בישראל והגיע הזמן להשתמש ביתרון של ישראל כמקום בטוח לטובת שיקום כלכלתה ולא לכלכלות אחרות ולסייע לעובדי התחום שזקוקים לפרנסתה.
"לעניין כללי הפיילוט - שרת התיירות כבר ציינה שגם בעיניה היו רצויים שינויים במתווה, כגון בדיקה סרולוגית בארץ המוצא, שימוש באפליקציות, הקלת הבירוקרטיה ועוד. למרות זאת, ראתה חשיבות בלהתחיל לעבוד יד ביד עם משרד הבריאות, להפיק לקחים ומשם להתקדם. עצם התנעת התהליך קריטית למתן אופק ותקווה למאות אלפי עובדי התיירות בישראל ולכלכלת ישראל".