משרד הבריאות הודיע בצהריים (יום א'), בעקבות הערכת מצב שהתקיימה בעניין נגיף הקורונה, כי הציבור מתבקש להימנע מנסיעות לא הכרחיות לסין. מהמשרד נמסר כי יש לעקוב אחר מגבלות התנועה של השלטון הסיני במדינה בזמן אמת, והומלץ שלא להגיע בכלל למחוז חוביי, שבו התפרץ הנגיף. בדקנו עם עורך דין אהוד פאי, שמתמחה בדיני תעופה ובדיני תיירות, מה האפשרויות שעומדות בפני מי שכבר רכשו כרטיס.
לדברי עו"ד פאי, "במקרים שבהם הנוסעים רוצים לבטל את כרטיס הטיסה וטרם חלפו 14 יום ממועד רכישתם –ניתן לבקש לבטלם בהתאם לחוק הגנת הצרכן, ולשלם דמי ביטול בסך של 100 שקלים או 5 אחוז (הנמוך מבניהם), בכפוף לכך שהטיסה המיועדת אמורה להמריא אחרי יותר מ-7 ימי עסקים, וכן בכפוף לכך שהכרטיסים נרכשו מסוכנות נסיעות או חברות תעופה הכפופות לחוק הגנת הצרכן.
"אם כבר עברו למעלה מ-14 יום ממועד רכישת כרטיסי הטיסה, או אם רכשתם את כרטיסי הטיסה דרך סוכנות נסיעות זרה או חברת תעופה זרה שאין לה נציגות בישראל, לא ניתן לבטל את כרטיסי הטיסה מכוח חוק הגנת הצרכן, ותהיו כפופים לתנאי הביטול של כרטיס הטיסה הספציפי שרכשתם (ולעתים כלל לא ניתן לבטל או לשלם אחוז מעלות הכרטיס ותלוי כמה זמן מראש הנכם מבקשים לבטל לפני הטיסה)".

2 צפייה בגלריה
חגיגות השנה החדשה בסין בצל וירוס הקורונה
חגיגות השנה החדשה בסין בצל וירוס הקורונה
חגיגות השנה החדשה בסין בצל וירוס הקורונה
(צילום: gettyimages)
2 צפייה בגלריה
חגיגות השנה החדשה בסין בצל וירוס הקורונה
חגיגות השנה החדשה בסין בצל וירוס הקורונה
סין - לא מקום שמישהו רוצה לטוס אליו בימים אלה
(צילום: רויטרס)
פאי הוסיף והדגיש: "לאור המצב השורר כיום בסין אני מעריך שמרבית חברות התעופה תהיינה מוכנות לבטל את כרטיסי הטיסה ללא דמי ביטול מלאים או בדמי ביטול מופחתים או לאפשר לנוסעים לשנות את תאריכי הטיסות, וככל והמצב יוכר גם על-ידי הרשויות המוסמכות לכך, הן גם יהיו מחויבות לכך".
ואכן חברת אל על הודיעה כי תאפשר ללקוחותיה המחזיקים בכרטיסי טיסה לסין והונג קונג שכורטסו עד ה-26 בינואר לבטל או לשנות את מועד הטיסה ללא תשלום דמי ביטול, שינוי וטיפול עד סוף חודש פברואר. כמו כן, חברת קתאי פסיפיק הודיעה כי תאפשר לשנות או לבטל כרטיסים לכל ביעד בסין עד ל-29 בפברואר ללא תשלום נוסף ולקבל החזר מלא במקרה של ביטול.
גם חברת סצ'ואן איירליינס תאפשר החזר כספי למי שרכש כרטיסים לפני ה-24 בינואר. סוכנות הטיולים נותר הודיעה על ביטול הטיולים המאורגנים לסין בחודש פברואר. מהחברה נמסר כי ללקוחות יוצעו אלטרנטיבות לטיולים ליעדים אחרים במחיר מוזל או החזר כספי.


המועצה לצרכנות: "נוצר מצב של כוח עליון"

בתוך כך, המועצה הישראלית לצרכנות הודיעה בצהריים, בעקבות הודעת משרד הבריאות, כי "נוצר מצב של כוח עליון (סיכול) המקנה לצרכנים שרכשו כרטיסי טיסה או חבילות נופש לחו"ל את הזכות לשנות או לבטל את העסקה באופן מלא כדי לא לסכן את בריאותם. מנכ"ל המועצה לצרכנות מסר כי "המועצה לצרכנות מצפה ממארגני הנסיעות ומחברות התעופה לאפשר לכל הצרכנים לשנות או לבטל את טיסתם לסין מבלי לדרוש דמי שינוי או דמי ביטול, לאור העובדה שהשינוי או הביטול נעשה בשל התפשטות נגיף הקורונה, ובהתאם להוראות המפורשות של משרד הבריאות. המועצה לצרכנות תסייע לכל צרכן שיידרש לשלם דמי ביטול או דמי שינוי לממש את זכויותיו.
ממשרד הבריאות נמסר היום כי "מערכת הבריאות ערוכה ומוכנה ונמצאת בקשר מתמיד עם ארגון הבריאות העולמי ורשויות הבריאות בעולם". עוד הדגישו במשרד כי תיירים שחזרו מסין ולא פיתחו את תסמיני המחלה אינם נדרשים להיבדק, אך למקרה של הופעת תסמיני חום ושיעול בעת הנסיעה לסין או בשבועיים שלאחר הביקור במדינה, יש לפנות בהקדם לרופא המטפל בקופת חולים או לחדר מיון. כמו כן, יש להודיע מראש לצוות המיון על התסמינים והשהייה בסין עוד לפני שמגיעים לבית החולים.
במשרד ציינו כי ישראלים שפיתחו את תסמיני המחלה נדרשים להימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית, ולדאוג לכסות את הפה והאף במסכה כירורגית או בבד זמין אחר עד לבדיקת הרופא. בנוסף נכתב כי בכניסה למרפאה או לחדר המיון יש לדווח מיידית לפקיד הקבלה או לאחות על סימני המחלה ועל הקשר לשהייה בסין בשבועיים שקדמו להופעת התסמינים.
עד כה מתו מנגיף הקורונה הסיני 56 בני אדם בסין. יתר מ-2,000 נדבקו ברחבי העולם. נשיא סין שי ג'ינפינג אמר אתמול שארצו מתמודדת עם "מצב חמור", בזמן ששתי חברות החלו בתהליך ליצירת חיסון.
בשל בהלת הקורונה והחשש מהידבקות, בזמן שמאות מיליוני אזרחים נוסעים לחופשות, בוטלו חגיגות השנה החדשה בערים רבות בסין. אתמול הודיע איגוד תעשיית התיירות הסיני שהמדינה תשעה את כל הטיולים המאורגנים בתוך המדינה ומחוצה לה.
בהכנת הכתבה השתתפה מירב קריסטל