בעיצומו של השבוע השני למלחמה ברור כבר לכולם כי הפגיעה בתיירות הנכנסת והיוצאת תהיה קשה במיוחד. שוב, כמו בימי הקורונה, שומעים בכל מקום את צמד המילים "הוצאה לחל"ת" (חופשה ללא תשלום – אל"ק). רוב הטיסות הנכנסות בנתב"ג הן של ישראלים ששבים ארצה, בהם גם מגויסי צו 8 ועובדים חיוניים, ובכיוון השני יש יציאה של משפחות עם ילדים שבוחרות לשהות בחו"ל במהלך המלחמה.
הישראלים, כמעט מיותר לומר, לא מזמינים בימים אלה חופשות לחו"ל או בארץ. ענף הצימרים נעצר, כמו גם האירוח הקיבוצי. בתי המלון שכן פועלים בתפוסה מלאה הם המלונות אליהם פונו תושבים מהדרום ומהצפון, אך הם פועלים כמעין "ערי מקלט" ובפועל הם מסובסדים על ידי המדינה שמסייעת למפונים. כלומר, הפעילות באותם מלונות אינה תיירותית ובטווח הארוך גם הם יהיו בבעיה.
גם חופשות בחו"ל לחודשים נובמבר ודצמבר מתבטלות בזו אחר זו, בין היתר לאור העובדה שמרבית החברות הזרות הפסיקו לטוס לישראל. גם התיירים כמובן לא מגיעים, ורוב המטיילים שנמצאים פה רק מחפשים טיסה לברוח כמה שיותר מהר.
3 צפייה בגלריה
תל אביב חוף ים ריק
תל אביב חוף ים ריק
תל אביב חוף ים ריק
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
3 צפייה בגלריה
סוזאנה ופרדריק ממתינים בנתב"ג
סוזאנה ופרדריק ממתינים בנתב"ג
זוג התיירים סוזאנה ופרדרי בנתב"ג, רגע לפני טיסת מילוט שלקחה אותם מפה
(צילום: רועי רובינשטיין)
3 צפייה בגלריה
מפונים משדרות בתל אביב
מפונים משדרות בתל אביב
מפונים משדרות במלון טל בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, אמר בשיחה עם ynet כי "ענף התיירות הנכנסת מהווה כ-10% ממקומות העבודה בישראל. בפריפריה הענף אחראי על 15% ממקומות העבודה. לתיירות בכלל, ולתיירות הנכנסת בפרט, תפקיד מכריע בהתאוששות הכלכלית של מדינת ישראל. ערים כמו טבריה, עכו, נצרת, צפת וירושלים תלויות במידה רבה בתיירים המבקרים בהן.
"המשאב החשוב ביותר של מארגני התיירות הנכנסת הוא כוח האדם המקצועי, שכולל בתוכו גם את מורי הדרך ומדריכי הטיולים. ערב פרוץ המשבר היינו רגע לפני חזרה לרמות השיא של 2019 (לפני הקורונה) בתיירות המאורגנת. ללא סיוע ממשלתי להמשך העסקתם - כבר בסוף החודש יפוטרו 75% ממורי בדרך וממדריכי הטיולים וההתאוששות תהיה ארוכה במיוחד".
פתאל הוסיף ופירט: "ענף התיירות המאורגנת כולל בתוכו 150 חברות ו-2,000 עובדים, שכל אחד מהם מייצר בממוצע 1.1 מיליון דולר הכנסות למדינה. ארגון המעסיקים של מורי הדרך בישראל אחראי על 230 אלף ימי הדרכה וכ-3,000 משרות מורי דרך. המשאב המרכזי של התיירות הנכנסת הוא כוח האדם שהכשרתו אורכת בין שלוש לארבע שנים".
יוסי פתאליוסי פתאל - צופה משבר בענף וקורא למדינה לסייעצילום באדיבות לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל
דבר מטריד נוסף שאמר פתאל הוא כי "תמונות המלחמה, בשילוב עם אי שימור התשתית האנושית לשמירת קשר עם חו"ל, יגרמו לכך שסוכנים בחו"ל יימנעו מלהחזיר את ישראל למדף המוצרים".
גם שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, התייחסה לנושא זה בשיחה עם ynet: "ישראל שוב תהיה מסווגת כמקום מסוכן לתקופה הקרובה וייקח זמן להתאושש מזה. המדדים העיקריים שישפיעו על עומק הפגיעה הם משך זמן המלחמה ותוצאותיה – ככל שהמלחמה תהיה קצרה יותר והתוצאה תהיה חד משמעית יותר, ההתאוששות תהיה מהירה יותר".
"הפגיעה הכלכלית שספגו תושבי ישראל בעקבות המלחמה תשאיר פחות כסף לחופשות בטווח הארוך"
כהן עורקבי הוסיפה ואמרה כי "ענף התיירות חווה פגיעה קשה מאוד בכל התחומים – תיירות יוצאת, נכנסת ותיירות פנים. ההשפעה היא גם מיידית לטווח הקצר, כי כרגע לא יוצאים לחופשות עד שתסתיים המלחמה – וזה צפוי לקחת זמן. בנוסף, הפגיעה הכלכלית שספגו תושבי ישראל בעקבות המלחמה תשאיר פחות כסף לחופשות בטווח הארוך.

שר התיירות: "נעשה כמיטב יכולתנו לעזור"

שר התיירות חיים כץ כינס היום (ד') את גורמי המקצוע במשרד התיירות ואת נציגי לשכת התיאום של תעשיית התיירות, הכוללת בין היתר, את התאחדות המלונות, לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, התאחדות סוכני הנסיעות ועוד.
בהודעת משרד התיירות נמסר כי השר כץ קיבל סקירה מקיפה על האתגרים של תעשיית התיירות ומצבם של תיירים השוהים בארץ. לשר חיים כץ הוצגו צרכים שונים שעלו ביממה האחרונה נוכח המצב, לרבות נושא האירוח וההטסה של תיירים שרוצים לצאת מהארץ, אך בשלב זה אינם יכולים.
"אנחנו כאן בשביל התעשייה והתיירים שנמצאים בישראל", אמר כץ. "נעשה כמיטב יכולתנו לעזור. דרשתי לקבל כל מידע על הצרכים ולו הקטנים ביותר, כמה שנדע יותר נוכל לעזור יותר".
עוד נמסר בהודעה כי "משרד התיירות נמצא בקשר שוטף עם נציגי התעשייה ונותן מענה לתיירים באמצעות הלשכה הווירטואלית שהוקמה למידע ולסיוע. נקבעה פגישת סטטוס נוספת ליום שלישי הקרוב".