2 צפייה בגלריה
מטוס של חברת וירג'ין אטלנטיק
מטוס של חברת וירג'ין אטלנטיק
מטוס של חברת וירג'ין אטלנטיק
(צילום: שאטרסטוק)
"נוסעים נכבדים, אנחנו חוזרים לנחיתה כי הטייס שלכם לא סיים את ההכשרה שלו" – את ההודעה הזאת אף אחד לא רוצה לשמוע בוקעת מהרמקולים בקבינה של מטוס נוסעים, אבל זאת בדיוק הסיבה שגרמה לפני כמה ימים למטוס איירבוס A330 של חברת וירג'ין אטלנטיק להסתובב באוויר כ-40 דקות לאחר שהמריא מלונדון לכיוון ניו יורק, ולנחות בחזרה בבירה הבריטית.
הקברניט בטיסת VS3 הודיע תחילה לנוסעים: "ודאי שמתם לב שעשינו פנייה של 180 מעלות, זאת לאור בעיה בניירת חוקית שעלינו לחתום עליה ובלעדיה אנחנו לא מורשים לבצע את הטיסה". במקביל, הדיילים ניסו להסביר את המצב ואמרו כי "חלה טעות מנהלתית שמחייבת אותנו לחזור לטפל בכמה ענייני ניירת", מבלי לפרט.
גם לאחר הנחיתה הנוסעים נותרו מבולבלים ולא הבינו למה חזרו. רק כמה ימים לאחר האירוע התמוה התבררה הסיבה האמיתית: הקצין הראשון שאייש את הקוקפיט לצידו של הקברניט לא סיים את הטיסה האחרונה הנדרשת במסלול ההכשרה שלו בחברה, ולכן לפי נוהלי החברה הוא אינו כשיר לטוס בקו זה.
נדגיש כי הטייס מחזיק ברישיון תקף כחוק ובהתאם לכל כללי התעופה לאותו דגם מטוס. למעשה, הוא מורשה להטיס את הדגם הזה משנת 2017, אך הצטרף לצי של וירג'ין לאחרונה ולכן היה כפוף למסלול ההכשרה של החברה שהוא מחמיר יותר מהנהלים של הרשויות.
2 צפייה בגלריה
מסלול טיסת וירג'ין אטלנטיק שחזרה ללונדון
מסלול טיסת וירג'ין אטלנטיק שחזרה ללונדון
כך זה נראה במכ"ם. המטוס הסתובב מעל חופיה המזרחיים של אירלנד
(Flightradar24)

"נוהלי החברה מחמירים יותר מהנוהלים המחויבים בחוק"

לפי תוכנית ההכשרה של החברה, כל טייס חדש, ללא קשר לניסיון שלו או לרישיונות שיש לו, נדרש ל-12 טיסות הדרכה באוויר ובסימולטור, כאשר הטיסה האחרונה היא עם בוחן מטעם החברה שמאשר שהוא עומד בכל תנאי העבודה הנדרשים על ידי החברה ושהוא יודע לפעול ולטוס לפי המתודולוגיה והנוהלים של וירג'ין.
רק לאחר ההמראה התברר לקברניט שהטייס שלצידו עוד לא ביצע את הטיסה ה-12 והמסכמת שלו, והוצב על הטיסה הזאת בטעות. מקור הטעות הוא במערכת איוש הטייסים, אך תמוה מדוע הטייס עצמו לא העלה את העניין לתשומת ליבם של הממונים עליו עוד לפני ההמראה.
כך או כך נראה כי ברשות התעופה האזרחית בבריטניה לא התרגשו כלל מהסיפור, כפי שגורם מטעמם מסר ל"דיילי מייל" הבריטי: "המקרה הזה הובא לידיעתנו על ידי חברת התעופה. שני הטייסים המעורבים מוסמכים ומורשים להטיס את המטוס המדובר בבטחה וכחוק".
לאחר הנחיתה בלונדון הנוסעים נאלצו לחכות בתוך המטוס בגייט עד שהוקפץ טייס אחר שמורשה לטוס בקו הזה, והוא זה שהמשיך את הטיסה. בסופו של דבר המטוס הגיע ליעדו באיחור של שעתיים ו-40 דקות. כדי לזכות בפיצוי, לפי החוק הבריטי, על הטיסה היה לאחר לפחות בארבע שעות.
בהודעה לתקשורת מטעם החברה נכתב: "בגלל טעות באיוש הצוות, טיסה VS3 מלונדון לניו יורק נאלצה לחזור לנחיתה בהית'רו ב-2 במאי, זמן קצר לאחר ההמראה. הקצין הראשון שטס עם רישיון לצידו של קברניט ותיק ומנוסה הוחלף באיש צוות אחר שעונה על כל דרישות ההסמכה של וירג'ין אטלנטיק. נוהלי החברה מחמירים יותר מהנוהלים המחויבים בחוק. אנחנו מתנצלים בפני הנוסעים על אי הנעימות שנגרמה להם עם האיחור בהגעה ליעד בשעתיים ו-40 דקות כתוצאה מחילוף איש הצוות על הטיסה".