לראשונה בעולם! טיסה בתוך מטוס: אנחנו רגילים לדווח כאן על צילומי רחפנים בארץ ובעולם, שמצלמים בדרך כלל נופים או מבנים מרשימים מאותה זווית עילית, שבעבר הייתה שמורה רק לכלי תחבורה כבדים ויקרים יותר כמו מסוקים ומטוסים. אבל מה קורה כשמחברים בין השניים? בין אחד מהמטוסים הכי מרשימים שקיימים כיום - הבואינג 787, הלוא הוא הדרימליינר, לבין רחפן קטן וזריז.
טייס אל על, עדי זוטא, הצליח להטיס רחפן מירוצים, שיכול לבצע פעלולים ותמרונים מורכבים בשטח צר, כמו מטוס והטיס אותו ממש בתוך הגוף הצר (יחסית) של הדרימליינר של החברה.
וכך נראה הרחפן בפעולה:
זוטא הוא טייס בצי הבואינג 787 של אל על אבל גם מפעיל ומטיס רחפנים עם רישיון, לא סתם רחפנים. רחפנים שמהפעיל שלהם צריך להשתמש במשקפי VR שמאפשרים לו לראות את מה שהרחפן רואה בזמן אמת. וכך, באמצעות שליטה מרחוק במכשיר שהוא מחזיק בידיו - הוא יכול להטיס את הרחפן בדיוק רב ולבצע תמרונים חדים באופן מושלם.

"הטסת הרחפן כרוכה באדרנלין גבוה"

זוטא הטיס וצילם ברחפן במקומות רבים בארץ ובעולם אך כאמור השבוע הוא ביצע טיסה כזו בתוך מטוס נוסעים. לפי בדיקה שערכנו ונכון למועד כתיבת שורות אלו זו הפעם הראשונה שנעשית טיסה שכזאת - של רחפן בתוך מטוס.
"רחפן מירוץ זהו רחפן שמטיסים אותו בעזרת משקף מיוחד. המטיס 'רואה' דרך המשקף את נקודת המבט של הרחפן, בזמן אמת, ומטיס אותו כאילו הוא נמצא בתוך הרחפן. שיטת הטסה זו נקראת FPV- first person view. רחפני מירוץ משמשים למירוצים רשמיים והם מאיצים למאה קמ"ש בתוך שנייה אחת!", הסביר זוטא בשיחה עם ynet.
4 צפייה בגלריה
כזה עוד לא ראינו: רחפן טס בתוך מטוס
כזה עוד לא ראינו: רחפן טס בתוך מטוס
כזה עוד לא ראינו: רחפן טס בתוך מטוס
(צילום: עדי זוטא)
4 צפייה בגלריה
הטייס ומטיס הרחפן, עדי זוטא
הטייס ומטיס הרחפן, עדי זוטא
הטייס ומטיס הרחפן, עדי זוטא
(אל על)
"לאחרונה החלו להשתמש בהם גם לצרכי הפקת וידאו מאחר שהם מספקים צילומים דינאמיים, ספורטיביים וייחודיים מאוד. את רחפן המירוץ, המכונה "רייסר" לרוב בונים בבית או מתקנים ומשדרגים בב. הוא מאוד קשה להטסה היות שאין לו מייצבי gps, וכל השליטה ברחפן מבוצעת בצורה ידנית לחלוטין. הטסת רייסר כרוכה באדרנלין גבוה בגלל יכולות התמרון החריגות של הרחפן והיכולות האווירובאטיות שלו, כך שהתחושה של המטיס היא כאילו הוא בתוך הרחפן בזמן אמת", הוסיף זוטא.
זאת כאמור הפעם הראשונה שבה מטיסים רחפן מירוצים שיכול לבצע תמרונים חדים בתוך קבינה של מטוסי נוסעים. הקושי כאן הוא מרחב התמרון הקטן אל מול המהירות הגבוהה של הרחפן, והמכשולים הרבים בשטח קטן וצפוף שהופך את הטיסה לעוד יותר מאתגרת.

להטוס רחפן בתוך מטוס שעולה יותר מ-200 מיליון דולר

"מטוס הדרימליינר בנוי בשיטה חדשנית עם חומרים מורכבים כך שפגיעה ישירה במטוס עלולה להשבית אותו לצרכי בדיקה", סיפר זוטא.
רק כדי לסבר את האוזן, המטוס החדיש עולה 224 מליון דולר. "לכן התקנו על הרחפן מגיני ספוג מיוחדים, ועשינו כמיטב היכולת להיזהר. זה בהחלט לא היה פשוט להטיס במהירות של 80 קמ"ש במרחק ס"מ בודדים מדפנות המטוס החיצוניות, או בתוך המטוס במעברים הצרים - אבל זה מה שמיוחד", תיאר זוטא.
איך הגיבו באל על כשהצעת לצלם דבר כזה?
"כמטיס מקצועי ביצעתי הטסות מסובכות והרבה הפקות וידאו. אל על ראו את ההפקות שלי ודי מהר השתכנעו ביכולות, אני משוכנע שהעובדה שאני בעצמי טייס בחברה עזרה כי הם מכירים אותי, ואת היכולות שלי, לשמחתי".
4 צפייה בגלריה
הרחפן בכניסה לקוקפיט
הרחפן בכניסה לקוקפיט
הרחפן בכניסה לקוקפיט
(צילום: עדי זוטא)
4 צפייה בגלריה
מצליח לצאת מתא המילוט של הטייסים
מצליח לצאת מתא המילוט של הטייסים
מצליח לצאת מתא המילוט של הטייסים
(צילום: עדי זוטא)
זוטא הוא טייס באל על מזה מספר שנים אך יש לו ניסיון רב בהטסת כלי טיס מסוגים שונים, בעיקר מסוקים. כאן לדבריו, יש דימיון מסוים בשליטה של רחפן ושל מסוק. היותו טייס מנוסה עוזרת בהחלט להגיע לרמת טיסה גבוהה ומדויקת ברחפן המירוצים. "הטסתי הרבה סוגים שונים של מטוסים ומסוקים, מסוקים על שלט ורחפנים, אין ספק שהניסיון ההטסתי והרקע כמדריך טיסה עוזרים מאוד להטסת רחפן מירוץ. השליטה בו מאוד דומה לעקרונות השליטה במסוק, מלבד זה שרחפן מירוץ מתמרן בזריזות ובאווירובאטיות מטורפת".
מה יותר כיף להטיס: בואינג 787 או רחפן FPV?
"הטיסה בדרימליינר היא טיסה שבה הבטיחות היא מעל הכל והטיסה מאוד יציבה עדינה ומדוייקת. אנשים מוזגים כוסות קפה ושמפניה בקבינה ואסור שיישפך להם כדי שדבר לא ייהרס. הדרימליינר הוא מכונת הטיסה לנוסעים המתקדמת ביותר בעולם. מטוס חדשני שמאפשר לך לקחת מאות אנשים לקצה השני של העולם.
"הטיסה ברחפן לעומת זאת חווייתית ודינאמית, ספורטיבית ואקסטרימית. בעזרת המשקף אתה ממש מרגיש כאילו אתה בתוך הרחפן, ויכול לעבור במעברים צרים, לצלול ליד צוקים ולטוס במהירות ולתמרן בזריזות. האדרנלין זורם למרות שאתה לא זז מהמקום. מה שבטוח, בשני המקרים זה תענוג בשבילי", השיב זוטא.