הגשר התלוי הארוך ביותר בארץ נפתח לציבור החל מהיום (ראשון) בירושלים. הגשר, שנמתח לאורך של 202 מטרים, מחבר בין מורדות גיא בן הינום להר ציון – והכניסה אליו חינם.
הגשר החדש, שצפוי להפוך לאחת האטרקציות התיירותיות המרכזיות בבירה, נמצא בסמוך לחווה החקלאית בגיא בן הינום – שמציעה למבקרים להתנסות בפעילויות חקלאיות קדומות כמו מסיק זיתים, הכנת יין ורדיית דבש – ולא רחוק מהגן הלאומי עיר דוד, מתחם ה"אוטואוכל" שפעיל עד סוף אוגוסט, מתחם התחנה ובריכת הסולטאן. הגשר פתוח כל יום בשעות 22:00-6:00 ומיועד להולכי רגל בלבד, ילדים עד גיל 14 נדרשים בליווי מבוגר.
הצועדים על הגשר יוכלו להשקיף על העמק הטבעי שנמצא מדרום לעיר העתיקה ומקיף את הר ציון, ובו נקשרו אגדות מפחידות ומזעזעות. גיא בן הינום הוא מקור השם "גיהינום" – המקום שאליו, על פי האמונה, יגיעו החוטאים לאחר המוות. בתנ"ך מסופר כי בשיפולי הגיא בנו תושבי ירושלים במות לעבודת האל מולך הכנעני, ושם הם שרפו באש את ילדיהם הרכים כדי להקריבם. הנביא ירמיהו ניבא כי עם חורבן בית המקדש הראשון, יהיו כל כך הרבה הרוגים – עד שהם ימלאו את כל הגיא.
עד איחוד העיר ב-1967 היווה הגיא חלק משטח הפקר שחצץ בין ירושלים המזרחית לירושלים המערבית. בהמשך שימש המקום כמזבלה, עד שנוקה לפני 20 שנה – אך לאחר מכן הוזנח שוב. לפני כמה שנים החלו בפעולות הסדרה ובמסגרתן הוסדרו שבילי הליכה וטופלו סיכונים בטיחותיים. כמו כן הוסדר מצוק הטיפוס שהינו אתר הטיפוס הטבעי הראשון בישראל.
5 צפייה בגלריה
הגשר התלוי בירושלים
הגשר התלוי בירושלים
הגשר התלוי בירושלים
(צילום: אליהו ינאי, עיר דוד)
5 צפייה בגלריה
הגשר התלוי החדש בירושלים
הגשר התלוי החדש בירושלים
מעל כביש, על רקע בניינים
(צילום: אליהו ינאי, עיר דוד)
5 צפייה בגלריה
הגשר התלוי במבט מהקרקע
הגשר התלוי במבט מהקרקע
הגשר התלוי במבט מהקרקע
(צילום: אליהו ינאי, עיר דוד)
5 צפייה בגלריה
החווה בגיא בן הינום
החווה בגיא בן הינום
החווה בגיא בן הינום
(צילום: קובי הראתי, עיר דוד)
בגיא כמה אתרי קבורה עתיקים ושרידים ארכיאולוגיים מתקופות שונות, לצד מעיין נובע שיוצר מפלון על המצוק, צמחייה טבעית, נוף מרהיב ואוויר הרים צלול. אחד הממצאים המרשימים ביותר במקום הוא אבן מסותתת שחציבתה מהמצוק לא הושלמה. על פי ההערכות, מדובר באבן שהייתה אמורה לשמש בבניית בית המקדש, אך מסיבה לא ידועה היא הושארה בסופו של דבר בשטח.
הגשר עצמו נחנך היום במעמד שר ירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש, מנכ"ל משרד התיירות דני שחר, ראש העיר ירושלים משה ליאון, ומנכ"ל עיר דוד דוידלה בארי. את בנייתו, שנמשכה כתשעה חודשים ועלתה כ-20 מיליון שקלים, מימנו משרד ירושלים ומסורת ישראל, משרד התיירות ועיריית ירושלים, והעבודות בוצעו על ידי הרשות לפיתוח ירושלים וחברת מוריה לפיתוח ירושלים.
"הגשר התלוי החדש מספק חוויה תיירותיות ייחודית, ואפשר לקבל ממנה תצפית על חלקיה השונים של העיר", אמר השר פרוש. "זהו עוד פרויקט, מיני רבים, שאנחנו מובילים עם שותפים, לעודד הגעת תיירים מכל העולם לירושלים".
שר התיירות חיים כץ הוסיף כי "לרווחת אזרחי ישראל והמבקרים מחו"ל, הקמנו את הגשר עם הנוף המרהיב במטרה לשדרג את חוויית התייר באזור. החופש הגדול הוא הזדמנות מצוינת למשפחות הישראליות להגיע ולחוות את הייחודיות של המקום. נמשיך להשקיע בקידום ירושלים כיעד תיירותי מוביל".
"הגשר התלוי הוא תוספת לתיירות בעיר", ציין ראש העיר ליאון. "ירושלים כעיר המובילה בישראל משדרגת את אתרי התיירות שלה באופן קבוע ומשקיעה מיליונים בפיתוח תיירות הפנים והחוץ בעיר. אני מזמין את כולם להגיע ולבקר בירושלים".
הגשר החדש מצטרף לגשרים תלויים תיירותיים שכבר קיימים בארץ מעל נחל הבשור (באורך 80 מטרים) ובפארק הגשרים התלויים בנשר (באורך 70 מטרים). לפני שנתיים הוכרז כי "הגשר התלוי הארוך בארץ" יוקם בתל חי, מעל הוואדי שמפריד בין יער הרי נפתלי לבין רחבת פסל "האריה השואג", ואורכו יהיה 85 מטרים – אולם בנייתו שהתעכבה החלה רק באפריל 2022 וטרם הסתיימה, ובינתיים הוחלט על הקמת הגשר בירושלים ש"חטף" מידיו את התואר.
5 צפייה בגלריה
גשר החבלים התלוי מעל נחל הבשור
גשר החבלים התלוי מעל נחל הבשור
גשר החבלים התלוי מעל נחל הבשור
(צילום: יעקב שקולניק)
השבוע תיפתח בירושלים גם מערת צדקיהו, המשתרעת מתחת לעיר העתיקה, לאחר שהייתה סגורה בשלוש השנים האחרונות לשיפוצים ושדרוגים. כעת, תציע המערה למבקרים חיזיון אור-קולי אימרסיבי (אופף) מיוחד המתנהל כסיור המוקרן בתחנות שונות על קירותיה החשוכים.