זה היה אמור להיות השבוע שבו אילת תתחיל להתאושש אחרי חודשים קשים, אך למציאות היו תוכניות אחרות. התפוסה במלונות שנפתחו מחדש עומדת על כ-30 אחוזים בלבד, ואפילו מבצעי הבלאק פריידי לא הועילו. במקביל, בעקבות השיטה שבה משרד הבריאות מודד את התחלואה, עלולה אילת להפוך בקרוב ל"צהובה", זאת על אף שיש בה רק 25 חולי קורונה פעילים.
נתחיל מעניין התחלואה שמאיים לסגור שוב את העיר. בשבעת הימים האחרונים אובחנו באילת בין 11 ל-14 נדבקים חדשים, כיוון שמדובר בפחות מ-15 נדבקים משרד הבריאות אינו מפרסם את המספר המדויק. בסך הכול יש בעיר 25 חולי קורונה פעילים. למעשה, 4 מכל 10,000 תושבים מוגדרים כחולים פעילים – נתון דומה לערים ירוקות כמו רמת גן, נתניה, הרצליה וכפר סבא.
7 צפייה בגלריה
אילת אווירה
אילת אווירה
חוף "ניין ביץ'" שומם, אתמול
(צילום: מאיר אוחיון)
7 צפייה בגלריה
הטיילת באילת
הטיילת באילת
הטיילת באילת, הבוקר
(צילום: מאיר אוחיון)
7 צפייה בגלריה
הטיילת באילת
הטיילת באילת
מעונן חלקית, הבוקר
(צילום: מאיר אוחיון)
בעיר הדרומית בוצעו בשבעת הימים האחרונים 8,730 בדיקות. שיעור החיוביים עומד על פחות מ-0.2%, אחד הנתונים הטובים ביותר בארץ. רק בירושלים, תל אביב-יפו, חיפה, באר שבע וראשון לציון – חמש ערים עם אוכלוסייה גדולה בהרבה – בוצעו יותר בדיקות קורונה מאילת מאז יום שישי בשבוע שעבר.
למעשה, אילת הייתה וגם צריכה להישאר עיר ירוקה, אך כיוון שאחד הפרמטרים ברמזור הוא הגידול במספר החולים הפעילים – עיר התיירות עלולה להפוך לצהובה. למעשה ביום חמישי בשבוע שעבר היו בעיר פחות מחמישה חולים פעילים, אך רק בשל מערך הבדיקות האינטנסיבי זינק המספר ל-25.
זה יהיה אבסורד אם אילת תהפוך לצהובה, ובמקרה הזה צריך להתחשב יותר בשיעור הבדיקות החיוביות הנמוך מאוד וגם בשיעור החולים הפעילים ביחס לאוכלוסייה, ופחות בגידול במספר החולים – שנובע רק בגלל סיבה אחת – מספר הבדיקות הגבוה שנערך לתושבי העיר. בנוסף, בשל מספר הבדיקות הגבוה יחסית לאוכלוסייה – קל יותר לעצור את שרשרת את ההדבקה ולכן הסיכוי להתפרצות המונית באילת של קורונה – נמוכה ואפילו נמוכה מאוד.
7 צפייה בגלריה
אילת במבט מהאוויר
אילת במבט מהאוויר
אילת במבט מהאוויר
(צילום: חל״צ - יחידות האיתור והחילוץ הישראליות)
7 צפייה בגלריה
אילת נפתחת כאי תיירותי ירוק
אילת נפתחת כאי תיירותי ירוק
מסכמים את 2020 בבר בחוף
(צילום: מאיר אוחיון)
חזרה לשטח. כשבוע לאחר תחילת הפיילוט, הטיילת ריקה רוב הזמן, והחנויות לא מלאות כפי שציפו בעיר, כך גם בתי הקפה והמסעדות, זאת על אף שבאי הירוק מותר לשבת בחוץ עד 50 איש. אל כל זה צריך להוסיף עכשיו גם את הגשמים שעלולים לגרום לשיטפונות בכבישי הדרום – והתוצאה של זה מבשרת רעות.
"למה לפתוח, בשביל להפסיד כסף?", אמר ל-ynet אחד מבעלי העסקים שהעדיף להישאר בעילום שם. "הכי קל לפתוח, השאלה היא מה קורה לאחר מכן".
שרון מחוף ניין ביץ' הוסיף וסיפר: "האווירה באופן כללי לא כל כך טובה, אנחנו לא יודעים לאן אנחנו הולכים ואם מתווה האי הירוק יחזיק. ברגע שנפתח, זה אולי יניע את הדברים, אבל יש פחד שיהיו זליגות של חולים לעיר ונהפוך לאי אדום".
תם אדרעי, הבעלים של "אקסטרים ספורט ימי", אחד מעסקי הספורט הימי הגדולים באילת, אמר: "אנחנו עובדים כבר כמה ימים, וכמו שזה נראה זה לא יכול לפצות, גם אם יהיו ממש הרבה תיירים. אני לא יכול לצפות לתור של אנשים שיעשו בננות ואבובים באמצע החורף, לא משם תגיע הישועה".
7 צפייה בגלריה
אילת אווירה
אילת אווירה
לפחות לא יורד גשם
(צילום: מאיר אוחיון)
ניב קנדי, הבעלים של "קפה אופטימי" סיכם גם הוא את הימים הראשונים: "השבוע היה רגוע, בינתיים מגיעים בעיקר אילתים, הציפיות הן שבסוף השבוע העיר אולי קצת תתמלא, זה המבחן האמיתי. עכשיו מתחיל קצת להתעורר, זה עדיין לא מה שאנחנו מצפים, אבל אין ספק שזה עדיף מאשר להיות סגורים".
7 צפייה בגלריה
ניב קנדי קפה אופטימי אילת
ניב קנדי קפה אופטימי אילת
ניב קנדי
(צילום: מאיר אוחיון)
אל כל אלה מתווסף כשל שהתגלה בשמירה על אילת כ"אי ירוק". רק מאתמול, שבוע מאז הפתיחה, החלה להתבצע אכיפה בפועל גם על תושבי חבל אילות ותושבי אילת בכניסה במחסום, זאת לאחר שעמדות הבידוק המהיר לתושבים הוקמו באיחור של כמה ימים. כלומר, במשך שבוע נכנסו אל ה"אי הירוק" ויצאו ממנו אנשים שלא נבדקו כלל ולא נדרשו להציג בדיקות במחסום. נזכיר כי הדרישה בחוק היא לחייב את כל הנופשים המגיעים לעיר להציג בדיקות שליליות לקורונה, זאת לצד כל התושבים מהערבה שנכנסים בשוטף לעיר, וגם תושבי אילת שיוצאים מהעיר וחוזרים אליה.
בצהריים יגיעו חברי ועדת הקורונה, בראשות עפר שלח, למחסום בכניסה לאילת. תושבים מהעיר ומהאזור צפויים להפגין במקום בדרישה לפטור אותם מחובת בדיקה בטענה כי הדבר פוגע בזכויות פרט. התושבים דורשים להסתפק בהצגת הבדיקות באזור המלונות והנופש, ולא בכניסה לעיר, או להרחיב את הפטור מבדיקות שניתן לשוטרים ולעובדי רפואה ורווחה כך שיחול גם עליהם.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "תיירים לאילת שאומתו לנגיף משויכים לעיר מגוריהם ולא לאילת. אי לכך, תיירים מאומתים לא משפיעים על צבע הרמזור ביישוב אילת. לגבי תושבי אילת עצמה, הציון ברמזור ליישוב מורכב מכמה פרמטרים – שיעור מאומתים ל-10,000 נפש בשבוע האחרון, קצב ההכפלה במאומתים, ואחוז מאומתים. הציון הסופי שקובע את הצבע מחושב על סמך כל הפרמטרים ולא רק אחוז חיוביים".