חברת סטארטאפ בשם REGENT מאזור החוף מהערבי של ארצות הברית מפתחת בימים אלה קונספט חדש של מטוס-סירה, מתוך כוונה להפוך אותו לכלי תחבורה יעיל ומהיר המונע באמצעות חשמל בלבד. הכלי החדש, שעדיין קיים רק על שולחן השרטוטים, ייקרא Seaglider.
הרעיון של מטוסים אמפיביים (ימבשתיים) קיים ומוכר בעולם התעופה מזה שנים רבות מאוד. למעשה הכינרת שלנו הייתה פעם תחנת התרעננות למטוסי נוסעים שטסו בקו שבין אירופה למזרח הרחוק. אלו היו מטוסים אמפיביים שנחתו על מי האגם הלאומי והמריאו ממנו. בדומה למטוסים אמפיביים, גם ה-Seaglider (דאון ימי בתרגום חופשי) יכול ללעצור על פני המים ולצוף, אך בשונה ממטוסים אמפיביים צורת הפעולה שלו שונה בתכלית.
מטוס אמפיבי משתמש בגוף המים כמסלול המראה או נחיתה. הוא מתיישר, מאיץ ולאחר שצובר מספיק מהירות וכוח עילוי הוא ממריא וטס גבוה באוויר כמו כל מטוס אחר. המטוס של קבוצת הסטארטאפ שואף לעשות שימוש באפקט הקרקע כדי לייצר לעצמו עילוי של מטרים ספורים בלבד מעל פני הים, ואז לרחף מעל המים ולשעוט אל עבר היעד במהירות.
3 צפייה בגלריה
הדמיה של REGENT Seaglider
הדמיה של REGENT Seaglider
הדמיה של ה-Seaglider
(REGENT)
3 צפייה בגלריה
הדמיה של REGENT Seaglider
הדמיה של REGENT Seaglider
המטרה: לרחף מעל המים
(REGENT)
אפקט הקרקע, בקצרה, הוא ניצול כוח העילוי שנוצר מתחת לכנפיים בזמן שהמטוס נמצא במהירות גבוהה סמוך לקרקע. כאשר המטוס נע במהירות בגובה נמוך מאוד, ממש סמוך לקרקע, מערבולות האוויר שנוצרות כתוצאה מהתנועה שלו מספקות עילוי בחזרה לכנפיים.
למטוס טווח טיסה של כ-260 קילומטרים ומהירות מרבית של כ-260 קמ"ש. כלומר, לפי הנתונים שהחברה הציגה, שעת טיסה אחת במהירות מקסימלית. בזמן הזה מקווים היזמים לאפשר חיבור בין יעדים שונים לאורף החוף המערבי או המזרחי של ארה"ב באופן שיאפשר להימנע מביקור בשדה תעופה או מעמידה בפקקי תנועה ביבשה. כרגע התכנון הראשוני הוא להטיס 12 נוסעים בלבד, אך בחברה שואפים שהדגמים המתקדמים יותר של הכלי יוכלו להטיס עד 50 נוסעים.
חשוב לציין שהרעיון של כלי טיס שיטוס מעל הקרקע או הים באמצעות אפקט הקרקע הוא לא חדש. למעשה, מטוסים פותחו בשנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת באופן כזה שיוכלו לטוס באמצעות אפקט הקרקע.
חובבי "מלחמת הכוכבים" זוכרים ודאי את המטוס הסובייטי Beriev VVA-14 שתוכנן במקור לנצל את אפקט הקרקע כדי לטוס במהירות גבוהה למרחקים. מטוס זה יכול היה, כך לפי התכנון, לבצע טיסות רגילות בגבהים גבוהים.
3 צפייה בגלריה
מטוס Bartini Beriev VVA-14
מטוס Bartini Beriev VVA-14
מטוס Bartini Beriev VVA-14
(צילום: Alex Beltyukov, מתוך ויקיפדיה)
בילי ת'אלהיימר, אחד משני המייסדים של הסטארטפ, סיפר בריאיון לרשת CNBC: "אנחנו שואפים להפוך את התחבורה בין ערי חוף למשהו מהיר, בטוח, אמין במחיר סביר, ועם השפעה מינימלית על הסביבה. עד סוף השנה אנחנו נטיס אבטיפוס ברבע מהגודל המתוכנן, לאבטיפוס תהיה מוטת כנף של 4.5 מטרים ומשקל של כ-180 ק"ג. נבדוק את היכולת שלו לפעול בסביבה מתאימה, כולל גלים ותנאי מזג אוויר שונים".
ייקחו עוד כמה שנים, אם בכלל, עד שנוכל לטוס בכלי כזה מחיפה לתל אביב, אבל חדשנות בעולם התעופה ורעיונות חדשים הם תמיד דבר מבורך ואין לדעת מה יהיה הפיתוח הבא שבאמת יביא למהפכה, או לכל הפחות למשהו חדש בעולם התעופה.