רגע לפני פסח - הרשויות המקומיות מאיימות שלא יפתחו את עונת הרחצה: הבוקר (ה') הודיעו רשויות מקומיות מרחבי הארץ במכתב למשרד הפנים כי לא יפתחו את עונת הרחצה. לדברי גורמים ברשויות, מאז יישום חוק הרחצה בחינם אותו הוביל השר אריה דרעי ולפיו הכניסה לחופים בארץ תהיה ללא תשלום, העול הכלכלי נשען על הרשויות המקומיות והדבר הוביל לגירעונות כבדים שאין ביכולתן של הרשויות לעמוד בהם.
לדברי הגורמים, העובדה שאינם יכולים לגבות מחיר בכניסה, הוביל לכך שכמות ההכנסות בחופים ירדה והרשויות נדרשו לכסותה מקופתם הפרטית. עוד הוסיפו הגורמים כי עלויות הניקיון, הפיקוח, החנייה והביטוחים, נופלות על כתפי הרשות מבלי שמשרד הפנים תיקצב זאת.
"חופי הים הם משאב לאומי המשמש את כלל הציבור ולא רק את תושבי המועצות הסמוכות לחופים. החופים עצמם נמצאים בבעלות מדינת ישראל ומנוהלים על ידי רשות מקרקעי ישראל, ולכן על המדינה לקחת אחריות ולתת מענה מלא מתוך ראייה לאומית כוללת. אשר על כן ובלב כבד, אנו נאלצים להודיעך כי המועצות האזוריות לא תפתחנה את עונת הרחצה ללא מימון הולם אשר יכסה את ההוצאות המכבידות עלינו מאוד, ומונעות מאיתנו לתת שירות מיטבי", כתבו עובדי הרשויות במכתב שהעבירו למשרד הפנים.
2 צפייה בגלריה
לא עומדות בנטל הכלכלי: חוף בית ינאי
לא עומדות בנטל הכלכלי: חוף בית ינאי
לא עומדות בנטל הכלכלי: חוף בית ינאי
(צילום: רשות הטבע והגנים)
שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש המועצה האזורית מרחבים, אמר בשיחה עם ynet כי "תחזוק רצועות החוף כרוכה באחריות גדולה ובמשאבים רבים, והמועצות האזוריות לא יכולות לתחזק את החופים על חשבון מתן שירותים לתושבים ומצופה ממשרד האוצר לתקצב את הפעלתם של החופים", חג'ג' אף הוסיף ואמר כי "ללא הקצאת תקציב, המועצות לא ייפתחו את עונת הרחצה".
בין החופים שלא ייפתחו: בית ינאי, מכמורת, נעורים, נווה ים, נחשולים, דור, קיסריה, ניצנים, זיקים, פלמחים, בצת, אכזיב ושבי ציון.
2 צפייה בגלריה
שי חג'ג'
שי חג'ג'
שי חג'ג': "ללא הקצאת תקציב, המועצות לא ייפתחו את עונת הרחצה"
זו לא הפעם הראשונה בה רשויות מקומיות בארץ מאיימות כי לא יפתחו את עונת הרחצה, בשל מחסור בתקציבים. בחודש ינואר אשתקד, ראשי המועצות האזוריות מחדרה וצפונה, שמפעילות את חופי הרחצה באזור, דרשו ממשרד הפנים הגדלת תקציב והזהירו כי אם לא יקבלו את מבוקשם, חופי הרחצה לא ייפתחו.
בדבריהם, טענו הראשי המועצות כי עלות אחזקת החופים מגיעה למיליוני שקלים לכל רשות, והכספים מגיעים מתקציבם. ממשרד הפנים נמסר אז בתגובה כי הם פועלים להגדלת התקציב הקיים, אולם הדבר לא יקרה בשנה הנוכחית. עלות החזקת חוף מוכרז, לדברי הרשויות, היא 1.2 מיליון שקלים בשנה, אולם תקציב המשרד לכל החופים בארץ הוא רק 7.5 מיליון שקלים.
ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "משרד הפנים שב ומבהיר, כי האחריות על פתיחת חופי הרחצה ותחזוקתם מוטלת על הרשות המקומית. עם זאת, משרד הפנים מכיר בעלויות תחזוק ופיתוח חופי הרחצה בישראל. המשרד מתקצב את הרשויות שבשטחן חופי רחצה מדי שנה בעשרות מיליוני שקלים, ומוסיף לפעול מול משרד האוצר על מנת להגדיל את התקציבים, במיוחד עבור רשויות פריפריאליות או כאלה שאינן איתנות. כמו כן, המשרד פועל גם לשחרור התקציבים המגיעים לרשויות ודורשים את אישור משרד האוצר. משרד הפנים רואה חשיבות רבה בפתיחת עונת הרחצה במועד שנקבע בחוק, וימשיך לפעול לטובת העניין".