הפרק הראשון של "טהרן", סדרת הריגול החדשה שמשודרת בתאגיד כאן, נפתח עם תרחיש אימה שכל ישראלי שטס למזרח הרחוק באמצעות חברת תעופה זרה החולפת מעל מדינות אויב חושש ממנו. יוני ושירה, זוג ישראלים שהמריאו מעמאן להודו נאלצו לנחות על אדמת איראן עקב תקלה במטוס. לאחר הנחיתה אנשי ביטחון לקחו את השניים לחקירה ורק לאחר תשאול על עברם הצבאי הרשו להם להמשיך ולהמריא ליעדם. הסתקרנו ובדקנו אם זה גם מה שהיה קורה במציאות.
בני מדבדייב, ד"ר לגיאופיזיקה שעלה במאי 2007 על טיסת טורקיש איירליינס מאיסטנבול למומביי במסגרת נסיעת עבודה להודו, נחת בטהרן בעקבות תקלת מנוע במטוס. השבוע עם עליית הסדרה לאוויר הוא נזכר. "הודיעו בכריזה שאנחנו הולכים לנחות בטהרן בעקבות תקלה", שחזר מדבדייב בן ה-44 בשיחה עם ynet. "לקח כמה שניות לשים את החגורה ואז עיכלתי שאמרו טהרן. התחלתי לצעוד לכיוון הקוקפיט, אבל צוות הדיילים ניסה לעצור אותי. אמרתי לצוות, 'תראו יש בעיה, יש לי בעיה עם הלאום', אבל הם אמרו לי לחזור מיד לשבת ושהם ידברו איתי אחרי שננחת.
"מיד אחרי הנחיתה הגיעו אוטובוסים למטוס כדי לפנות את כולם בחזרה לטרמינל וניסיתי להיכנס שוב לקוקפיט. אחת הדיילות הטורקיות אמרה לי לשבת בשורה הראשונה במטוס ולהמתין. כעבור כמה דקות עלו למטוס שני אנשי ביטחון איראנים ושאלו: 'מי זה הישראלי?' היא הצביעה עליי, והם אמרו לי להתלוות אליהם. כישראלי זאת הייתה סיטואציה מאוד לא נעימה".
6 צפייה בגלריה
דגל איראן על מסלול נחיתה
דגל איראן על מסלול נחיתה
נחיתה לא רכה - דגל איראן על המסלול
(צילום: shutterstock)

מדבדייב הועלה לאוטובוס שהסיע אותו לבדו לטרמינל ואחרי המתנה של שש שעות הוצע לו על ידי נציגי חברת התעופה לנסוע לבית מלון במרכז הרפובליקה האיסלאמית עד לטיסה הבאה. מדבדייב סירב. "לא הסכמתי שיחתמו לי חתימה איראנית בדרכון הישראלי שלי, מחוץ לשדה התעופה אני כבר ממש בתוך איראן", אמר מדבדייב. "כל הנוסעים האחרים במטוס הועברו לבית מלון ואני נאלצתי להמתין 16 שעות בשדה התעופה עד לטיסה הבאה".
בהמשך המריא המטוס, ובתוכו מדבדייב, להודו, אולם כעבור שעה המטוס שב על עקבותיו וביצע שוב נחיתת חירום בטהרן בעקבות תקלה במנוע השני. "כבר לא ידעתי מה לעשות", סיפר. "הפעם השנייה הייתה קלה יותר ואפילו חלק מאנשי הביטחון נראו מוכרים. בערך 6 שעות אחרי הנחיתה קראו לנו לעלות למטוס מחדש. אנשי הביטחון האיראנים הביאו לי עט מתנה לגייט, ואמרתי להם שאני מקווה שיהיה בעתיד שלום והם יוכלו לבקר בירושלים. נתתי לאחד מאנשי הביטחון חצי חיבוק והוא נתן לי גם חצי חיבוק, וככה הסתימה החוויה שלי על אדמת טהרן. זו באמת חוויה לכל החיים".
6 צפייה בגלריה
בני מדבדייב
בני מדבדייב
בני מדבדייב

"אסור לחקור"

על פי אמנות התעופה, מטוסים נחשבים לשטחים טריטוריאליים של המדינה שמפעילה אותם. יריב פישר, מנכ"ל חברת פלייאיסט המתמחה בהוצאת טיסות למזרח הרחוק, אמר כי בשנים האחרונות עוד ועוד ישראלים מעדיפים לטוס למזרח עם חברות תעופה זרות שלעיתים עוברות מעל מדינות שלא מקיימות יחסים עם ישראל.
"הרבה חברות טסות היום למזרח מעל שמי איראן", אמר פישר. "זאת גם אחת הסיבות שאנשי ביטחון או חיילים נדרשים לטוס רק עם אל על, שלא טסה מעל מדינות אויב או מדינות שלא מקיימות יחסים עם ישראל. לפי התקנות הבינלאומיות, גם אם אזרחים ממדינות אויב מגיעים למדינה מסוימת בטעות, אסור לחקור אותם וצריך להתייחס אליהם כמו לכל נוסע אחר".
6 צפייה בגלריה
קטע מתוך "טהרן"
קטע מתוך "טהרן"
וכך זה נראה בסדרה
( צילום מסך, כאן 11)
6 צפייה בגלריה
נמל התעופה הבינלאומי האימאם חומייני בטהרן
נמל התעופה הבינלאומי האימאם חומייני בטהרן
נמל התעופה הבינלאומי האימאם חומייני בטהרן
(צילום: shutterstock)
6 צפייה בגלריה
נמל התעופה הבינלאומי שיראז
נמל התעופה הבינלאומי שיראז
נמל התעופה הבינלאומי שיראז
(צילום: shutterstock)
6 צפייה בגלריה
השוק בעיר האיראנית אספהאן
השוק בעיר האיראנית אספהאן
ואם במקרה מצאתם את עצמכם באספהאן, אל תוותרו על השוק
(צילום: shutterstock)
לפני כעשור נחת פישר נחיתת חירום במסקט, בירת עומאן, לאחר שעלה לבחון קו טיסות מבחריין לקטמנדו. "אני זוכר שכישראלי מאוד פחדתי", סיפר בשיחה עם ynet. "צוות המטוס החביא אותי בביזנס ולא הסכימו שאצא החוצה עד שתיקנו את התקלה. ישבתי במטוס כמה שעות ואחרי שהכל הסתדר המראנו לנפאל והכל הסתיים בשלום".
אמנון שמואלי, מנהל אשכול נתב"ג ברשות האוכלוסין וההגירה, הסביר כי נוסע במטוס שמגיע ליעד לא מתוכנן נמצא באחריות הקפטן שערב לביטחונו. "כשמדובר בנחיתת חירום ברור שאותו אזרח של מדינה לא התכוון להגיע לאותה מדינה ולכן צריך להתייחס אליו כמו לכל נוסע אחר", הסביר שמואלי שצפה ב"טהרן" והדגיש את העובדה שדמותו של החוקר האיראני בסדרה קיבלה הנחיה מפורשת לשחרר את שני הישראלים לדרכם.
"הם אמרו שיש הוראה מלמעלה לשחרר אותם - והסיבה היא שהם פעלו בניגוד לחוק הבינלאומי", אמר שמואלי. "ברגע שהם ירדו מהמטוס הם באחריות הקפטן וצריך לדאוג להם עד הטיסה הבאה. הם נמצאים בשטח שאינו נחשב בתוך המדינה עצמה, לכן גם לא החתימו להם דרכונים". לפני כמה שנים נחת בנתב"ג אזרח עיראקי שהתבלבל בטעות בטיסה ובשוגג הצליח לעלות על טיסה לישראל. "ברגע שהבנו שהוא עלה בטעות, נתנו לו מיד לחזור חזרה ליעדו", אמר שמואלי.