מפריחים את השממה: בצל משבר הקורונה העולמי, שפגע בתעשיית התיירות באופן אנוש, הודיעה המועצה מקומית ירוחם כי בכוונתה להקים חניון לילה משולב, בעלות של כ-16 מיליון שקלים בפארק אגם ירוחם.
המתחם, שישתרע על שטח של כ-18.5 דונם, יכלול צימרים, מתחם גלמפינג, אוהלי קבע, אזור קמפינג חופשי ופיתוח אפיק חניון הלילה אשר יותאם לקרוואנים. ממועצת ירוחם נמסר כי הפרויקט צפוי להסתיים בדצמבר 2021, ובשבועות הקרובים יחלו העבודות בשטח.
6 צפייה בגלריה
גלמפינג באגם ירוחם (הדמיה)
גלמפינג באגם ירוחם (הדמיה)
כך הוא ייראה? הדמיה של חניון ה"גלמפינג" באגם ירוחם
(צילום: ארז לוטן)
לדברי ראש מועצת ירוחם, טל אוחנה, הקמת חניון הלילה באגם ירוחם תיכנס להילוך גבוה, לאחר שבאחרונה הושלם שלב גיוס המשאבים לפרויקט. "זוהי אבן דרך נוספת וחשובה בהפיכתה של ירוחם לעוגן תיירותי מדברי בינלאומי, לצד שותפינו במרחב. זה הזמן לחזק את התיירות בארץ", אמרה אוחנה.
את הפרויקט יתקצבו בין השאר, משרד התיירות, משרד הפנים, המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל - שהשקיע כ-4 מיליון שקלים לטובת הקמת המתחם - משרד החקלאות, ושותפים בו גם קק"ל ורשות ניקוז ונחלים שקמה בשור. בפארק קיימות כבר היום טיילות הליכה ואופניים, אזורי פיקניק, מזח, מתקני ספורט ופנאי, מתחם הדרכה, שירותים ציבוריים ועוד.
6 צפייה בגלריה
פארק אגם ירוחם
פארק אגם ירוחם
כך הוא נראה היום: פארק אגם ירוחם
(צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל)
לדברי אריאל משעל, מנכ”ל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל: "הפרויקטים והמיזמים שמקדם המשרד ברשויות המקומיות, צפויים להגדיל את ההכנסות לרשויות, לחסוך בהוצאותיהן ולהיטיב עם התושבים".
לדבריו, "מעבודת שטח של המשרד מול הרשויות המקומיות בנגב, בגליל ובפריפריה החברתית - עלה כי קיימים חסמים כלכליים לקידום פרויקטים למען התושבים. יוזמת המהלך להתרת אותם 'חסמים', נועדה כדי לחזק כלכלית את הרשויות המקומיות".
6 צפייה בגלריה
כך צפוי להיראות הפארק החדש (הדמיה)
כך צפוי להיראות הפארק החדש (הדמיה)
מצפים לגידול בתיירות. הדמיה של החניון החדש בירוחם
לדברי ארז לוטן, אדריכל הפרויקט והבעלים של חברת "לוטן אדריכלות ונוף", "במסגרת הפרויקט הגדול שיקודם בפארק, יצרנו אפיק נחל ייחודי המשתרע לאורך של 350 מטרים ולרוחב שנע בין 25-10 מטרים, ויש בו שלושה מפלונים שבהם יראו וישמעו את זרימת המים בכל ימות השנה. מטרת האפיק הוא לשמש מוקד מים טבעי וזורם בלב הפארק. סביבו תישתל בהמשך צמחייה טבעית שמתאימה לגדות מים, אשר תמשוך אליה גם דגים וציפורים".
עוד אמר לוטן כי "בנוסף לאגם הגדול, הכוונה היא ליצור מוקד נופי בעל איכויות טבעיות. האפיק יהווה נוף מושלם לחניון הלילה שיוקם בסמוך, ויכלול גם חדרים עם מרפסות שיוקמו ממש מעליו".
פרויקט האפיק הוא אקולוגי, והמים הזורמים בו הם מים מטוהרים ממתקן טיהור שפכים סמוך באיכות גבוהה, אך אינם מתאימים לשחייה. המים זורמים דרך האפיק, ממלאים את האגם הגדול ומייצרים זרימה קבועה.
6 צפייה בגלריה
אפיק הנחל החדש במתחם
אפיק הנחל החדש במתחם
אפיק הנחל החדש במתחם
(צילום: ארז לוטן)
לדברי לוטן, בקרבת האפיק תיסלל בהמשך גם טיילת צמודה באחת מגדותיו, שתאפשר למטיילים שמגיעים לפארק אגם ירוחם במהלך השנה לטייל רגלית, על אופניים או על סאגווי ממש עד לאפיק הנחל ולהתחבר לטיילות שכבר היום קיימות סביב אגם ירוחם הענק, שאורכן הכולל הוא כ-7 ק"מ.
ירוחם נמצאת על ציר המכתשים וממוקמת בין המכתש לאגם, ומהווה את השער הפיזי לארץ המכתשים. האזור כולו משופע בנכסי טבע רבים ואטרקטיביים, בהם: הר אבנון, שממנו יש תצפית מדהימה על מכתש ירוחם, החולות הצבעוניים, עין ירקעם, נחל חתירה, מיצד ירוחם, נחל שועלים, שמורת אירוס ירוחם, שמורת החלמוניות ועוד.
6 צפייה בגלריה
חלמניות ברכס ירוחם
חלמניות ברכס ירוחם
חלמניות ברכס ירוחם
(צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילום של קק"ל)
"זוהי בדיוק העת לחזק את התיירות ולהשקיע בפיתוח מוצרי תיירות שיתנו מענה על צורכי צו השעה עבור המטיילים הישראלים, ובעתיד גם מהעולם, ובמקביל יספקו מקומות עבודה נוספים לתושבי ירוחם", הוסיפה ראש המועצה. "אנחנו נמצאים בתקופה בה עולם התעסוקה משתנה מהר מכפי שחשבנו, נוסף למשבר שפקד אותנו, התעשייה המסורתית נעלמת וקיים צורך ממשי במציאת מקורות תעסוקה חדשים ומתקדמים ופיתוח תחומים כלכליים מניבים וברי קיימא".
אוחנה אף הוסיפה ואמר כי "פיתוח תחום התיירות הוא אחד מעמודי התווך בכלכלה המקומית, ואנו משקיעים רבות בתיירות בשנים האחרונות. לשמחתי, התוצאות כבר נראות בשטח".
ואכן, תחום התיירות בירוחם תפס תאוצה בשנים האחרונות ומיצב את עצמו כעוגן כלכלי משמעותי עבור תושבי המועצה והאזור. לצד השקעות אדירות של המועצה, קמו בחמש השנים האחרונות גם יוזמות פרטיות רבות ביישוב, והיום יש בה מעל ל-50 תיירנים וכמעט 200 חדרי אירוח שנותנים שירות ליותר מ- 300,000 תיירים הפוקדים אותה מדי שנה.
6 צפייה בגלריה
פנינה מדברית - ירוחם. ועכשיו גם פנינה תירותית
פנינה מדברית - ירוחם. ועכשיו גם פנינה תירותית
פנינת תיירות מדברית: ירוחם
(צילום: אור אלכנסברג)
השינוי החיובי בהגעת תיירים, שבירוחם מצפים שימשיך ויעלה כשהמגפה תישכח והעולם יחזור לשגרה, הוביל, כאמור, לצורך בהקמת חדרי אירוח נוספים והגדלת מספר המיטות שהעיר המדברית יכולה להציע. המתחם החדש, כך מסתמן, יספק 400 מיטות אירוח נוספות.
מהמועצה נמסר כי הציפייה היא שכבר במעגל המידי, יכניס הפרויקט לקופת המועצה כ-0.5 מיליון שקלים בשנה, ואילו במעגלים השניים ייהנו כל עסקי התיירות, הבילוי והפנאי של ירוחם.