מרוץ הפיתוח של מטוס נוסעים שיטוס במהירות הקול עדיין נמשך, אולם נראה כי זו לא הדרך היחידה שבה חברות פיתוח מעולם התעופה חושבות להטיס נוסעים במהירויות שיא. החברה הסינית Space Transportation פרסמה סרטון עם הדמייה של כלי טיס שמשוגר באמצעות רקטות בצורה אנכית עד לקצוות הגבוהים של האטמוספירה, ולאחר שיוט קצר בגבול האטמוספירה, שב ומנמיך לנחיתה אלפי קילומטרים מהמקום שממנו שוגר.
בשיטה זו ניתן באופן תיאורטי לשייט במהירות של 7,000 קמ"ש, כלומר לטוס משנגחאי לניו יורק בשעתיים במקום ב-14 שעות וחצי. להשוואה, מהירות השיוט של מטוס הקונקורד הייתה קצת יותר מ-2,000 קמ"ש בשיאה.
החברה מתחום הנדסת האווירונאוטיקה והחלל שממוקמת בבייג'ינג שואפת להגיע למצב שבו יוכלו להפעיל את המטוס הזה בצורה מחסרית ובטיחותית, או במילים אחרות: "לפתח דרך תחבורה אווירית שתהיה זולה יותר לתפעול מרקטות שמגיעות לחלל עם לוויינים או ציוד אחר, ומצד שני מהירה הרבה יותר מתעופה אזרחית רגילה. אנחנו רוצים להביא נוסעים מנקודה אחת לשניה במהירות שיא".
6 צפייה בגלריה
הדמיה של כלי טיס סיני שיטוס במהירות של 7,000 קמ"ש
הדמיה של כלי טיס סיני שיטוס במהירות של 7,000 קמ"ש
כלי הטייס במצב אופקי
(Space Transportation)
6 צפייה בגלריה
הדמיה של כלי טיס סיני שיטוס במהירות של 7,000 קמ"ש
הדמיה של כלי טיס סיני שיטוס במהירות של 7,000 קמ"ש
רגע לפני השיגור
(Space Transportation)
6 צפייה בגלריה
הדמיה של כלי טיס סיני שיטוס במהירות של 7,000 קמ"ש
הדמיה של כלי טיס סיני שיטוס במהירות של 7,000 קמ"ש
יוצאים לדרך
(Space Transportation)
6 צפייה בגלריה
הדמיה של כלי טיס סיני שיטוס במהירות של 7,000 קמ"ש
הדמיה של כלי טיס סיני שיטוס במהירות של 7,000 קמ"ש
וכך זה ייראה מבפנים
(Space Transportation)
6 צפייה בגלריה
הדמיה של כלי טיס סיני שיטוס במהירות של 7,000 קמ"ש
הדמיה של כלי טיס סיני שיטוס במהירות של 7,000 קמ"ש
ההתנתקות מהרקטות
(Space Transportation)
6 צפייה בגלריה
הדמיה של כלי טיס סיני שיטוס במהירות של 7,000 קמ"ש
הדמיה של כלי טיס סיני שיטוס במהירות של 7,000 קמ"ש
והנחיתה האנכית
(Space Transportation)
מדובר עדיין ברעיון בלבד. הכלי, שהוא ספק מטוס ספק רקטה, עוד לא בשלב התכנון והביצוע ועל כן החברה גם לא הודיעה על תאריך ספציפי לטיסות מבחן או ייצור, אבל כן הודיעה כי גייסה עד כה כ-45 מליון דולר למימון הפרויקט .לפי לוח הזמנים של החברה, טיסות מבחן ראשונות צפויות להתבצע בשנת 2025, אבל היות והמימון עוד בראשיתו ספק אם יעמדו בדד ליין השאפתני.
בסרטון, שמוצג בדף הבית של החברה, ובו מוצג הקונספט רואים כלי טיס יחסית קטן, עם מקום ל-12 אנשים בלבד, שמשוגר לכיוון השמיים בזווית אנכית. לא פירטו כיצד ינהגו את המטוס ואיך תהיה השליטה בו, וגם איך הוא צפוי לנחות.
החברה הסינית היא לא החברה הראשונה להציג קונספט כזה. כבר בשנת 2017 הציגה SpaceX של אילון מאסק רעיון דומה שנקרא Earth to Earth, והתחום של טיסות בגבול האטמוספירה קיבל את השם "תחבורה דרך החלל".
עולם התעופה נמצא בחיפוש מתמיד אחרי עוד דרכים לטוס מהר יותר, בטוח יותר, סביבתי יותר וגם זול יותר, אך צורת טיסה מסחרית כזו לא נראתה בעולם מלבד בתכניות וברעיונות שלא התממשו. הדבר הכי קרוב לזה כרגע זו תיירות החלל שהולכת וצוברת תאוצה, והרעיון הוא באמת לשלב בין שני העולמות כדי להגיע לצורת טיסה מהירה למדי. היות ומדבר בכלי שמשוגר בצורה אנכית אין עדיין שום הגדרה של אף רגולטור באילו רישיונות יש לחייב את מי שיפעיל אותו או איך בכלל להגדיר את הכלי אם וכאשר הוא יפותח, גם זה יהיה אתגר משמעותי נוסף שהחברה הסינית תצטרך לעמוד בו.