3 צפייה בגלריה
נתב"ג שומם
נתב"ג שומם
נתב"ג שומם
(צילום: יריב כץ)
-מתי השמיים באירופה צפויים להיפתח? האיחוד האירופי מתכנן לפתוח את היבשת לתיירים מחוץ לאירופה החל מ-1 ביולי. מאחר ועדיין קיימות מדינות שקצב התחלואה בהן גבוה יחסית החליטו האירופאים לבצע את המהלך בהדרגה, כך שבשלב הראשון תגובש רשימה של מדינות "ירוקות" שבהן הנתונים דומים יחסית למצב באירופה מבחינת מספר הנדבקים וההשתלטות על המגפה.
-מה היו הקריטריונים לבחירת המדינות? רשימת המדינות, שטרם אושרה סופית בהצבעה במועצת האיחוד האירופי, גובשה על סמך קריטריונים מדעיים, מצבן האפידמיולוגי, נתוני ארגון הבריאות העולמי והמרכז האירופאי לבקרת מחלות. המדינות החברות ביקשו להחזיר את התיירות לאירופה, אך תוך שמירה על גישה בריאותית זהירה. אחד הקריטריונים הוא פחות מ-20 חולים חדשים לכל 100 אלף איש בפרק זמן של שבוע. במדינות אירופה עומד הממוצע על 16 חולים חדשים בפרק זמן של שבוע לכל 100 אלף איש.


-מה יהיה חלקה של ישראל בחגיגה? בשלב זה, מאחר ונתוני ההדבקות החדשים בישראל גבוהים ביחס למצב באירופה, היא ניצבת ברשימת המדינות "האדומות" שלא יאפשרו לאזרחיה להיכנס ליבשת. באותה רשימה נמצאות כיום מדינות כגון ארצות הברית, רוסיה, טורקיה וסעודיה. לפי האיחוד, בכל שבועיים תתקיים הצבעה מחודשת על הכנסת מדינות נוספות לרשימה בהתאם לאופן שבו הן משתלטות על המגפה.
-האם ישראלי בעל דרכון אירופי יכול לטוס לאחת ממדינות האיחוד? ישראלי בעל דרכון אירופאי שמתגורר בישראל יוכל לטוס לאירופה, אולם ברוב המדינות תחול עליו חובת בידוד למשך שבועיים עם הגעתו ליבשת. גם כיום רוב מדינות האיחוד ממליצות לאזרחיהן שאינם מתגוררים באירופה להימנע מביקורים ואף מביקורי משפחות בשלב זה.
-ראש הממשלה נתניהו אמר שתאריך היעד לפתיחת השמיים הוא 1 באוגוסט והיעדים הראשונים שאליהם יתאפשרו טיסות יהיו יוון וקפריסין, האם נוכל לטוס למדינות אלה החל מחודש אוגוסט? בשלב זה כל עוד ישראל נכללת ברשימת ה"מדינות האדומות", לא יוכלו תיירים ישראלים להיכנס למדינות האיחוד האירופי, ובהן יוון וקפריסין. נראה שה-1 באוגוסט הוא תאריך גבולי שכן בחודש הקרוב תצטרך ישראל להראות התאוששות דרמטית במספר הנדבקים בנגיף ובמקביל שמליאת האיחוד האירופי בבריסל תצביע על הכנסת ישראל לרשימת המדינות הבטחות.
-בזמנו נאמר שקפריסין החריגה את עצמה מהאיחוד האירופי - מותר לטוס אל האי השכן? על פי מתווה החזרת התיירות של האיחוד האירופי, המדינות עצמן יוכלו לסרב כניסה של תיירים ממדינות "ירוקות" לשטחן, בהתאם לשיקוליהן, אולם כלל המדינות מתחייבות כמקשה אחת שלא להכניס לגבולותיהן תיירים ממדינה שנמצאת ברשימת "המדינות האדומות". לכן, כל עוד ישראל לא תיכלל ברשימת המדינות הבטוחות, חלום קפריסין ויוון לא נמצא על הפרק.
3 צפייה בגלריה
מפרץ פאולקסטריצה
מפרץ פאולקסטריצה
האי היווני קורפו, בינתיים נסתפק בתמונות
(צילום: אסף קוזין)
-מה בנוגע לסיישל ודרום קוריאה, שגם אליהן נאמר שניתן יהיה לטוס מישראל? בתחילת המגפה ניסתה ישראל, יחד עם מדינות נוספות, ליצור פיילוט "מדינות ירוקות", הכולל מדינות בעלות נתוני תחלואה דומים, שיאפשר מעבר תיירים ללא צורך בחובת בידוד. בעוד מדינות ברחבי העולם החלו לקדם את המהלך - בישראל טרם יצא הפיילוט אל הפועל, כך שכיום טיסה למדינות דוגמת סיישל ודרום קוריאה לא נמצאת על הפרק.
-ישראל נחשבת ל"מדינה ירוקה"? "מדינה צהובה"? יש איפשהו חלוקה רשמית לצבעים? בעבר נעשו ניסיונות לחלק את המדינות על פני הגלובוס לפי דירוגים (A,B,C), המבטאים את כמות התחלואה באותן מדינות וקצב ההדבקה בהן, אולם כיום המודל האירופאי הבשל ביותר מדבר על רשימת מדינות "בטוחות" וכאלה שאינן "בטוחות". צבעי המדינות ("אדומות" או "ירוקות"), שאנו נוהגים להשתמש בהן היום נוצרו בעקבות תוכניות של גורמי התעופה ליצור הסכמים בילטראליים בין מדינות עם נתוני תחלואה דומים, אולם גם כיום משרד הבריאות הישראלי טרם החל בפיילוט ונראה שישראל לא תוביל מהלך בתחום אלא תצטרף לתוכניות שמתגבשות באירופה ובמקומות אחרים בעולם.
-האם חברות התעופה האירופיות שהכריזו כי ישובו לכאן בקרוב, חזרו בהן ולא יגיעו עד שישראל תיכנס לרשימת הירוקות? לא. חלק מחברות התעופה הזרות כבר חזרו לפעילות בישראל (דוגמת ריינאייר, אוסטריאן, לופטהנזה, וויז אייר, אג'יאן ועוד), אולם רוב הנוסעים בטיסות אלו הם ישראלים ששבים לארץ או ישראלים ששבים למדינות אירופה עם אישורי שהייה מיוחדים שקבלו מראש, למשל סטודנטים. יש לציין כי גם כיום, ולפחות עד 1 באוגוסט, כניסת אזרחים זרים לישראל אסורה.
-ומה עם העולם שמחוץ לאירופה – ישראלים יכולים לטוס לארה"ב? לתאילנד? ישראלים עם ויזה בתוקף יכולים לטוס לארצות ברית ולא תחול עליהם חובת בידוד. כיום, לפחות עד 30 ביוני, משעה תאילנד את כל טיסות הנוסעים הבינלאומיות אליה מלבד טיסות חילוץ וטיסות מיוחדת.

3 צפייה בגלריה
חיטוי מטוס מקורונה
חיטוי מטוס מקורונה
חיטוי מטוס מקורונה
(צילום: shutterstock)
-ומי שכבר מצליח לטוס, איך החברות מגנות על הנוסעים, עדיין מחלקים אוכל? חייבים לעטות מסכה במשך כל הטיסה? חברות התעופה דורשות כיום מהנוסעים לחבוש מסיכות על הפנים במשך כל זמן הטיסה ולעיתים, בטרם העלייה למטוס. בנוסף, מודדים כמובן חום לנוסעים. יחד עם זאת, במטוס אין כל חובה לשמור על ריחוק חברתי, בין היתר מאחר ומערכות דיחוס האוויר במטוס מפזרות את האוויר בין הנוסעים כולם. רוב חברות התעופה לא מספקות שירות בזמן הטיסה, כחלק מצעדי הבטיחות, כך שבקבוק שתייה ולעיתים סנדוויץ'' מונחים על כיסא הנוסע מראש.
-ושאלה מהתחום הקרקעי, יש סיכוי שהגבולות למצרים ולירדן ייפתחו בקרוב? בשלב זה, לא נראה שהגבולות היבשתיים עם המדינות השכנות יפתחו בקרוב לתיירות.