מנכ"ל נמל התעופה סכיפהול שבהולנד התקשר היום (ב') לשגריר ישראל במדינה מודי אפרים והתנצל בפניו על התקרית בסוף השבוע שבה עובד ביטחון בנמל השפיל שתי ישראליות בתור לבידוק, אחת מהן חטופה ששוחררה משבי חאמס. הנהלת נמל התעופה פתחה בחקירה.
1 צפייה בגלריה
נמל התעופה סכיפהול באמסטרדם
נמל התעופה סכיפהול באמסטרדם
נמל התעופה סכיפהול
(צילום: fokke baarssen / Shutterstock.com)
בעקבות הפרסום ב-ynet פרסמה הנהלת נמל התעופה הודעה ובה נכתב: "ברור ששתי הנוסעות לא הרגישו שמתייחסים אליהן בצורה ראויה", אנו מתחרטים ומתנצלים על כך. אנחנו נוודא שמצבים כאלה לא יקרו שוב בעתיד".
התקרית אירעה ביום שישי בבוקר. הישראליות, שביקשו שלא לפרסם את שמן, הגיעו לעמדת הבידוק הביטחוני המהיר, לשם הופנו על ידי צוות התחנה המקומית באל על במעמד הצ'ק אין. כאשר הגיעו השתיים לעמדה, עובד הביטחון, הולנדי ממוצא פקיסטני ששימש גם אחראי משמרת, הביט בדרכון הישראלי של החטופה החוזרת והתעקש כי הן לא אמורות להיות בעמדה המהירה. השתיים לא התווכחו ועברו לתור הרגיל, אבל העובד קרא להן, אמר להן שהן יכולות לעבור לבידוק המהיר, אך באופן מוזר הזהיר את המלווה כי אם יתברר שאין להן מעבר מהיר היא תקבל קנס של 350 אירו. בשלב זה הוא פתח את המחסום וביקש מהם לעבור לתור לבידוק המהיר.
איש הביטחון העמיד את הישראליות מול עשרות הנוסעים שעמדו בתור, השפיל אותן במכוון וצעק עליהן כי ביצעו הונאה והורה לעצור אותן עד לבירור הנושא
כאשר השתיים הגיעו לבידוק, בדיוק בשלב שעמדו להעביר את מטען היד בשיקוף, הגיע אותו אחראי משמרת והוציא אותן באגרסיביות מהתור. הוא העמיד אותן מול עשרות הנוסעים שעמדו בתור, השפיל אותן במכוון וצעק עליהן כי ביצעו הונאה והורה לעצור אותן עד לבירור הנושא. הוא גם ציין בקול רם כי הן ישראליות ואמר "אל על" פעם אחר פעם.
בשלב הזה המלווה הישראלית הודיעה לעובד כי היא מתקשרת לשגריר ישראל בהולנד ומערבת אותו. עובד הביטחון לא האמין תחילה, אבל מרגע שנוכח לדעת כי המלווה באמת מדברת עם השגריר הוא אמר בקול שקט כי עשה עוד שיחה ולפנים משורת הדין צוות הביטחון החליט לשחרר אותן והם "יגבו את החשבון על ההונאה מאל על". בינתיים, השגריר יצר קשר עם קצין הביטחון של אל על שמיהר להגיע כדי לסייע לישראליות.
"זה היה מאוד ברור שהוא ראה את הדרכון הישראלי ו'נדלק'. הרגשנו מותקפות, מושפלות, מבוזות. היה לו סדיזם בעיניים"
עד לבואו של קצין הביטחון המלווה שאלה את עובד הביטחון היכן עליהן לעמוד עכשיו והעובד החזיר אותן לראש התור לבדיקה הביטחונית. עובד אחר שעמד ליד המכונות צעק עליהן, "מה אתן עושות פה?" והמלווה הבהירה לו שהן יעברו את הבדיקה בלי שום צעקות ועצירות, אחרת יהיו לכך השלכות קשות. העובד נתן לשתי הישראליות לעבור את הבדיקה. אחראי המשמרת נעלם.
בעזרת קצין הביטחון של אל על שתי הישראליות הגישו תלונות במשטרת הגבולות בסכיפהול. המלווה הגישה את התלונה כאזרחית הולנדית מכיוון שהיא בעלת שתי אזרחיות – ישראלית והולנדית. גורמים בשדה אומרים כי זו לא הפעם הראשונה שישראלים מתלוננים נגד אותו עובד על כך שהוא מתעמר ומעכב נוסעים בשל אזרחותם הישראלית.
בשיחה עם ynet סיפרה המלווה: "כאשר עצר אותנו עובד הביטחון הוא העמיד אותנו מול עשרות נוסעים, בכוונה, וצרח עלינו שביצענו הונאה. הוא כל הזמן חזר ואמר 'ישראליות', ו'לא יודע מה אמרו לכם בישראל', כאילו ביצענו איזה פשע נורא. אני נמצאת בשדה תעופה כמעט כל שבוע בחיים ולא הייתה לי חוויה כזו מבזה. הכל היה מכוון, זה היה מאוד ברור שהוא ראה את הדרכון הישראלי ו'נדלק'. הרגשנו מותקפות, מושפלות, מבוזות. היה לו סדיזם בעיניים. רק אחרי שלא הסכמנו לזוז, נאבקנו והתקשרתי לשגריר הישראלי, הוא התחיל להבין שהפעם זה לא ילך לו".