בשקט בשקט, בלי השקות נוצצות או הודעות לעיתונות, חברת אל על התחילה להציע שיעורי תורה, הלכה, פרשות ותלמוד בטיסות שלה, דרך פלטפורמה שהכינה עבורה במיוחד ישיבה יוניברסיטי, אוניברסיטה אורתודוקסית אמריקנית.
2 צפייה בגלריה
מטוס דרימליינר של אל על
מטוס דרימליינר של אל על
מטוס דרימליינר של אל על
(צילום: shutterstock)
אל על פנתה לאוניברסיטה לפני כשנה בבקשה שתכין עבורה את התכנים בסגנון הפלטפורמה המקוונת שכבר השיקה האחרונה בשנת 2003 - YUTorah. העסקה, מתברר, לא עלתה לאל על אגורה כי ישיבה שמחה לחשיפה של נוסעי חברת הדגל של ישראל להלכות של אנשי תורה בולטים, אדמו"רים, רבנים, ותלמידי חכמים.
"זאת הזדמנות מצוינת להרחיב את טווח ההגעה של ישיבה ולהפיץ את הערכים שלנו על פני הגלובוס", אמר הרב ארי רוקוף, דיקן הקהילה לערכים ומנהיגות של המוסד, ומי שהיה שותף להקמת YUTorah בשנת 2003. "בעזרת השותפות שלנו עם אל על, אנחנו מנציחים וממלאים את המשימה של ישיבה לחבר אנשים עם תורה".
בישיבה מציינים בגאווה כי מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר אל על הטיסה לישראל וממנה נוסעים בעלי תחושת ייעוד ושליחות רבה - כולל חיילי מילואים שטסים הביתה לשירות פעיל – ו"התכנים הגבוהים של התורה יעשירו את חווית הנסיעה לנוסעי אל על".
הפלטפורמה הושקה בכל מטוסי בואינג 787 של אל על, ובכלל זה כלל קווי הטיסות לארצות הברית. בכל רבעון יועלו כ-40 שיעורים חדשים באורך ממוצע של כ-45 דקות כל אחד – "די והותר כדי לכסות נסיעה הלוך ושוב מארה"ב לישראל", אמר רוקוף. התכנים כוללים דיוני הלכה, היסטוריה יהודית, תפילות, סוגיות של זוגיות ונישואין, הורות ופרשת שבועית. תוכנית אחת מאפשרת לנוסעים ללמוד מדי יום דף בתלמוד.
2 צפייה בגלריה
נוסע חרדי במטוס, אילוסטרציה
נוסע חרדי במטוס, אילוסטרציה
נוסע חרדי במטוס ללא הפלטפורמה החדשה, אילוסטרציה
(ChameleonsEye / Shutterstock.com)
זאת לא הפעם הראשונה שאל על מנסה להכניס תכנים הלכתיים לטיסותיה. בשנת 2022, שנתיים אחרי שאנשי העסקים החרדים ישראלים-אמריקנים אלי זכריה רוזנברג ואביו קני רכשו את רוב מניות החברה, השיקה אל על פיילוט בקו ניו יורק-תל אביב שבמסגרתו חילקה לנוסעים עשרה אייפדים עם גישה לספרייה הדיגיטלית המלאה של ArtScroll. האפליקציה כוללת את התלמוד הבבלי המלא, כל חומשי התורה, שישה סדרי משנה ועשרות ספרים וכתבי יהדות נוספים.
לדברי מייסד האפליקציה, הרב גדליה זלוטוביץ, הרעיון להכניס את האפלקציה למטוסי אל על עלתה כשחברו חזר מטיול בישראל ושם לב "שרבים מהנוסעים בטיסה נראו משועממים, ושגם אנשים שבדרך כלל לא צופים בסרטים עושים זאת רק כדי להעביר את הזמן". הרב זלוטוביץ הציע אז את מכשירי אייפד של ArtScroll כחלופה כדי לספק לנוסעים "חוויה משמעותית ופרודוקטיבית יותר בטיסה", והעניק אחד לחבר שהיה מיודד עם קני רוזנברג, הבעלים של אל על. "קני אהב את זה", אמר אז הרב זלוטוביץ, "ואני אמרתי לו שאם הם רוצים להעלות אותם למטוסים, נטען את התוכן לאייפד שלהם בחינם. אנשים יוכלו ללמוד תורה בכל מקום שהם הולכים, וזה מה שהכי חשוב לנו”. רוזנברג, אגב, הוא בוגר של ישיבה יוניברסיטי.
מאל על נמסר בתגובה לפנייתנו כי החברה "מציעה ללקוחותיה מערכת בידור עשירה עם מגוון תכנים המותאמים לכלל האוכלוסיות בהתאם להעדפת הלקוחות ולבחירתם. בין היתר ניתן למצוא בספריית התוכן על המטוסים סרטים, סדרות, תוכן לילדים, תוכן ישראלי, תוכן יהודי ועוד, שזמין לכלל לקוחותינו. נמשיך לעדכן את כלל התכנים באופן תדיר על מנת לחדש ולגוון את ההיצע".