להיות טייס זאת עבודה קשה עם הרבה אחריות, שדורשת לפעמים לקבל החלטות הרות גורל בזמן קצר מאוד ובתנאים לא פשוטים. הטייסים חייבים להיות ערוכים לכל תרחיש, להכיר היטב את כל מערכות המטוס ואת אופן הפעולה והתגובה שלהן, בזמני שגרה וגם בזמני חירום.
היות שבטיחות היא העיקרון החשוב ביותר בתעופה אזרחית, כל הטייסים, ללא יוצא מן הכלל, נדרשים להתאמן בסימולטור טיסה שמדמה כמעט אחד לאחד את המציאות שבה הם עשויים להיתקל. בישראל פועל סימולטור אחד של בואינג 737, ששייך לחברת אל על, ומשמש להכשרת טייסים חדשים שנקלטים בחברה ולאימונים קבועים של הטייסים בצי.
בהמשך השנה החברה צפויה לקלוט עוד כמה סימולטורים מתקדמים, גם לבואינג 787, ולהקים מתחם אימונים חדש למטוסי הדרימליינר בישראל. כיום טייסי אל על בציי ה-787 וה-777 נאלצים טוס למתקני אימון בחו"ל כדי לבצע את ההכשרות האלה.
תהליך הכשרת הטייסים החדשים (שמגיעים כבר עם רישיון טיס וניסיון טיסה של אלף שעות לפחות) יכול להימשך בין שישה לשמונה חודשים. הסימולטור מאפשר להם להכיר את המטוס ואת התגובות שלו במקום בטוח על הקרקע.
1 צפייה בגלריה
טסנו בסימולטור של אל על
טסנו בסימולטור של אל על
הקברניט בובי לביא בסימולטור
(צילום: ירון שרון)
לפי דרישות רשות התעופה האזרחית בישראל, כדי שטייס מסחרי יוכל להחזיק ברישיון בתוקף עליו לעבור אימון בסימולטור פעם בחצי שנה לצד בוחן שבודק את תפקודו. תארו לעצמכם שכדי לשמור על רישיון הנהיגה שלכם תהיו חייבים לעשות טסט אחת לחצי שנה.
הצטרפנו לקברניט בובי לביא, הטייס הראשי של צי הבואינג 737 באל על, לטיסת אימון בסימולטור כדי לראות איך טייסים מתאמנים על תרחישי חירום שונים ומלחיצים. "התכלית של הסימולטורים ושל כל האימונים, המבחנים והנהלים הוא לייצר טיסה בטוחה ברמה הכי גבוהה", הסביר לביא. "מבחינה סטטיסטית, לטוס זה הדבר הבטוח ביותר שיש. הדבר הכי מסוכן בטיסה זו הדרך בכבישים אל שדה התעופה ומשדה התעופה".