חגי תשרי הדביקים נגמרו ועונת הסתיו המרעננת נחתה עלינו באופן רשמי עם הבטחה משמחת לרוחות צפוניות מפנקות שמעודדות את הנפש וממלאות את המפרשים באנרגיה קינטית טהורה. לאחר שנה קשה של סגרים וקורונה מי לא חולם לברוח לכמה שעות של חופשה אל השקט והמרחבים של הים הכחול. לשוט עם הרוח, לרחף מעל המים ולקרוע את הגלים בסירת מפרש. כן, סירת מפרש.
כששמענו שהגיעה לארץ דגם חדש של סירת מפרש זעירה ומהפכנית, קטמרן מסקרנת המורכבת משני גופי ציפה ועונה לשם הלוהט X-CAT, מיד ביקשנו להתנסות. זהו כלי שיט שניתן לשנע על גגון של רכב פרטי ולצאת לים ללא כל צורך בתשלום כואב לאחסנה במרינה יוקרתית או במועדון שיט אקסקלוסיבי.
5 צפייה בגלריה
הפלגה על X-CAT סירת קטמרן קטנה
הפלגה על X-CAT סירת קטמרן קטנה
מהגגון אל הים
(צילום: יעל שבתאי שמואל)

יום ההפלגה

שעת צהריים מאוחרת בחוף המפורסם של שדות ים. המים מלאים בפעילות ספורטיבית ימית ומלאת אדרנלין הכוללת חוגי שיט לצעירים בסירות מפרש שונות, וגולשי רוח וקיט שריריים. כולם נהנים בטירוף מהתמרון עם הרוח המערבית המפתיעה בכוחה. ערן שבתאי, מנכ"ל X-CAT ישראל, גולש רוח ותיק ויאכטיונר בעל ניסיון, עוצר את הרכב הפרטי בקרבת החוף ואנחנו פורקים במהירות את הבידונים, הצינורות, שקי המפרש והתורן הגבוה. כל אלה יהפכו תוך עשרים דקות ובהרכבה עצמית מאוד פשוטה - לסירת מפרש אמיתית.
5 צפייה בגלריה
הפלגה על X-CAT סירת קטמרן קטנה
הפלגה על X-CAT סירת קטמרן קטנה
מתחילים להרכיב
(צילום: יעל שבתאי שמואל)
5 צפייה בגלריה
הפלגה על X-CAT סירת קטמרן קטנה
הפלגה על X-CAT סירת קטמרן קטנה
העסק מתחיל להיראות כמו סירה אמיתית
(צילום: יעל שבתאי שמואל)
"ברוכים הבאים לעולם חדש של שיט", הוא מתגאה. "הקטמרן הזאת היא חדשה בישראל ומאוד ייחודית כי היא ניתנת להרכבה ללא כלי עבודה - ומאפשרת ניוד לכל מקום שרוצים לשוט בו: ים תיכון, אילת והכינרת. הסירה שוקלת 75 ק"ג בלבד ואורכה חמישה מטרים. היא ניתנת להרכבה על ידי אדם יחיד וניתן להפליג בה עד שלושה אנשים שמשקלם המשותף לא עולה על 250 ק"ג. יש לה שני מפרשים, היא מאוד מאוזנת ושטה מאוד מהר".
בזמן שאנחנו מרכיבים את סירת המפרש הזעירה קהל של סקרנים חובבי שיט צופה בנו ומחלק עצות משעשעות, ולעיתים קנטרניות, לתהליך ההרכבה שמזכיר בהנדסת האנוש האוסטרית המתקדמת שלו משחק לגו מפנק, ללא כל צורך בכלי עבודה או כפפות. כיוון שהסירה קטנה ולא מצריכה רישיון, כל אחד יכול לקנות אותה ולהשיט אותה. שבתאי מבקש ממני ללבוש חגורת הצלה ומבקש להדגיש כי "כל מי שרוצה להפליג ב-X-CAT חשוב שיידע עקרונות בסיסיים של רוח, ים וכיוונים".
זה הזמן להזכיר לקוראי ynet כי הים הוא מקום מאוד מסוכן ובלתי צפוי ויציאה להפלגה בסירת מפרש זעירה ללא ניסיון מעשי וידע מקצועי בתורת הרוחות והימאות עלול לסכן את חייכם.
השמש הסתווית ממשיכה במסעה במורד השמיים, הרוח המערבית מתחזקת ואנחנו מלאי התרגשות ואדרנלין מרימים את הסירה הקטנטנה עם הידיים ודוחפים אותה למים הגועשים. שבתאי מבקש ממני לשבת על הספסל הקטן ולאבטח את הרגליים עם רצועה כדי שלא אפול למים, ולא אסתובב לו בין הרגליים כשהוא מושך בחבלים ומותח את המפרשים שמיד מתמלאים ברוח שובבה. עיקר האנרגיה של הקברניט הדרוך מופנית לזיגזג המהיר בין פלוטילת סירות המפרש הזעירות של חוג הילדים, ואנחנו טסים במהירות מפתיעה בזווית של 45 מעלות דרומה מהחוף.
5 צפייה בגלריה
הפלגה על X-CAT סירת קטמרן קטנה
הפלגה על X-CAT סירת קטמרן קטנה
תדרוך אחרון לפני שיוצאים לים
(צילום: ניצן דרור)
השיט במפרשית X-CAT הוא מאוד מהנה, כמו סוג של גלשן רוח שמנמן ועתידני שניתן לשבת בו בנוחות על ספסל, להרגיש את המים מקרוב וגם להפליג בחברותא בסגנון של יאכטה. תוך דקות בודדות אנחנו מגיעים לקרבת המזח המפורסם של חברת חשמל בחדרה ושבתאי מחייך במסתוריות ומכריז על סיבוב.
שינוי כיוון בסירת מפרש הוא הבוחן האולטימטיבי לקשר המקודש הרוחני והבלתי אמצעי בין הקברניט לעוזרו הנאמן, המשנה, שמתחייב להישמע לכל ההוראות וגם להפגין במקביל חשיבה עצמאית וימאות מעשית בהתאם למצב. כפי שחשדתי, האוסטרים שתכננו את הסירה חשבו על כל פרט ומשיכת החבלים וכל החבלולים השונים הייתה מתאימה ונעימה גם לשיט משפחתי עם ילדים חסרי ניסיון.
למרות שהסירה מאוד קטנה ואפשר ללחוש, שבתאי הקברניט מכריז בקול רם ובדרמטיות מוגברת: "סיבוב!". אני משחרר את חבל החלוץ עובר לצד השני של הסירה דרך התורן - כמו בגלשן רוח. שבתאי זורק את ההגה, הסירה מסתובבת ביציבות מפתיעה, אני מושך בחבל החלוץ, המפרש מתמלא באנרגית רוח טהורה וללא כל תקלות אנחנו חוזרים לתנועה מהירה והטיסה מעל המים ממשיכה בכל הכוח. ניכר ששבתאי מאוהב מעל הראש בנסיכה החדשה שלו.
5 צפייה בגלריה
הפלגה על X-CAT סירת קטמרן קטנה
הפלגה על X-CAT סירת קטמרן קטנה
צלם ynet ניצן דרור עם סלפי בתזמון מושלם
(צילום: ניצן דרור)
"יש לנו היום הפלגה מושלמת, ים מאתגר - ממש פאן", הוא אומר. "אני חולה רוח והסירה מדהימה, אני מאוהב בה. X-CAT מתאימה גם לתנאי קיצון של רוח של עד 30 קשר ולגלים בגובה של עד 2.5 מטר". הקברניט הגאה מאוד נלהב להראות לי חידושים ופטנטים יוצאי דופן בצעצוע החדש שלו בתחום המכניקה והימאות המעשית שמאפשרים הפלגה מהנה ויציבה - על אף שרק לפני שעה קלה הסירה הייתה מפורקת על גג של מכונית.
אנחנו שטים במהירות מטורפת לעומק הים, מעבר לריף הסלעי ומעבר לצפיפות של המפרץ המלא הפעילות הימית אל הבדידות המרוממת. השקט והטבע המופלא מקיף אותנו בכל כוחו ויופיו. המודעות מתהפנטת, ומעוררת זיכרונות קדומים בעקבות הקונצרט החרישי והמענג של זמזומי מפרש המתוח והבידונים הלבנים שחותכים את גלים השובבים כמו סכין חדה במשחטה. על אף שנורא רצינו, הרוח לא הייתה מספיק חזקה כדי להרים בידון באוויר בקלסה עם טרפז, אבל היה כיף גדול להפליג בסבבה, שיחות אינטימיות של גברים, להסתכל על הגלים, להרהר במשמעות החיים ואולי גם לתכנן הלוואה של 38 אלף שקל - המחיר של סירת המפרש הזעירה.
לסיכום, מפרשית X-CAT היא סוכרייה קטנה ומפנקת. היתרון הבולט שלה הוא הניוד הפשוט ברכב פרטי והרכבה המהירה, בסגנון גלשן רוח למתקדמים, שמאפשר אופציות מגוונות וחלומיות של חופשת שיט ספונטנית ללא צורך בתשלום ואחסנה במרינות או מועדוני שיט. על אף גודלה, הקטמרן הזעירה עובדת יפה בים יחסית גבוה ונותנת תחושה של יציבות וביטחון והנדסת האנוש והתפעול הפשוט מדהימים. עבור מי שיש לו כסף, זמן פנוי ואוהב לשוט עם הרוח ולקרוע את הים וגם ולגוון בהפלגה עם הילדים בכנרת - מדובר בפתרון מעולה.