לראשונה מאז מרץ 2020, אז נסגרו שערי המדינה בשל מגפת הקורונה, תיירים בודדים ומחוסנים מורשים להיכנס החל מהיום (ב') לישראל במסגרת מתווה התיירים שנכנס לתוקף. הבוקר נחתו בנתב"ג מאות תיירים, אך אלה עדיין נוסעים שהגיעו במסגרת קבוצות שאינן קשורות למתווה החדש, אלא מורשות להיכנס ארצה החל מאמצע חודש ספטמבר. על פי המתווה, מורשים להיכנס לישראל לא יותר מ-2,000 תיירים בודדים ביום.
על אף היותה של ישראל, נכון לעכשיו, יעד עם תחלואה נמוכה של קורונה, טרם חלה התנפלות תיירותית והיום צפויים לעבור בשער הכניסה והיציאה של ישראל כ-30 אלף נוסעים כאשר רק כמה מאות מהם תיירים.
מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת יוסי פתאל התראיין אתמול לאולפן ynet והתקשה להישמע אופטימי. "צריך להיכנס לפרופורציות", אמר פתאל, "אישרו לנו להביא רק 2,000 תיירים ביום, שהחיסון שלהם בתוקף פחות מחצי שנה או עם חיסון שלישי. זה מעט". הוא הוסיף והדגיש כי "ילדים לא יכולים לבוא, אז זה מבטל את נושא המשפחות. מי שחוסן לפני יותר מחצי שנה יוכל להגיע בקבוצות מאורגנות באמצעותנו בלבד, כשאנחנו אחראים על הקפסולה".
3 צפייה בגלריה
תיירים נתב"ג
תיירים נתב"ג
תיירים נתב"ג, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
תיירים נתב"ג
תיירים נתב"ג
מכסה יומית של 2,000 תיירים בודדים שאינם בקבוצה
(צילום: מוטי קמחי)
ואם לא די בכך, תקלה טכנית שנפתרה רק הבוקר העיבה על כניסת המתווה לתוקף. המערכת שאמורה לסנכרן בין כל האישורים לא עבדה, והתיירים שרצו להגיע לא יכלו למלא הצהרת בריאות ולסרוק את החיסון כדי לקבל אישור לעלות על המטוס לישראל.
אחת מקבוצות התיירות הגדולות שנוחתות הים היא של ארגון מומנטום שהטיס כ-230 אמהות יהודיות מצפון אמריקה למסע שנערך בשיתוף משרד התפוצות. המסע נועד לחבר את הנשים אשר רובן יבקרו בישראל לראשונה בחייהן, למדינה. במהלכו הן ייפגשו עם אמהות ישראליות שיצטרפו אליהם למסע בן שמונת הימים. לורן, תיירת מארצות הברית שהגיעה עם הקבוצה, סיפרה בשיחה עם ynet: "זאת הפעם הראשונה שלי בישראל ואני מאוד מתרגשת להיות כאן. תכננו את הטיול הזה יותר משנתיים. לא ידעתי שאנחנו התיירות הראשונות אחרי כל כך הרבה זמן, זה כבוד גדול. אני מצפה לראות בישראל את כל הדברים ששמעתי עליהם".

מתווה כניסת התיירים: שאלות-תשובות

מי מורשה להיכנס לישראל כעת?
כל אדם שחוסן בחיסון שאושר על ידי ארגון הבריאות העולמי לפחות 14 יום לפני הטיסה או אדם שהחלים מקורונה. זאת בתנאי שלא שהה במדינה אדומה ב-14 הימים שקדמו לכניסתו לישראל ואין מניעה אחרת להכניסו לישראל.
מהם החיסונים המאושרים לכניסת זרים?
מודרנה, פייזר, ג'ונסון אנד ג'ונסון, אסטרה זניקה, קובישלד, סינופארם, סינובאק. באשר לחיסון הספוטניק, הוא מאושר אך בתנאי לבדיקת קורונה PRC ובדיקה סרולוגית.
אדם לא מחוסן יכול להיכנס ארצה?
לא, גם לא בתנאי בידוד מלא. אנשים שאינם מחוסנים עדיין נדרשים להגיש בקשה לוועדת חריגים ואם זו תאשר את כניסת אדם בהתאם לקריטריונים הכתובים באתר רשות האוכלוסין וההגירה, הוא יוכל להיכנס למדינה.
יש צורך בבדיקת קורונה?
כן, לא תאושר כניסה לישראל אלא בכפוף לתוצאת בדיקה PCR עם ממצא שלילי לנגיף הקורונה שבוצעה עד 72 שעות טרם היציאה ממדינת המוצא ובכפוף לביצוע בדיקה נוספת עם ההגעה לישראל.
3 צפייה בגלריה
תיירים בנתב"ג
תיירים בנתב"ג
ברוכים הבאים לישראל
(צילום: מוטי קמחי)
מה צריך להציג לפני הטיסה לישראל?
יש להציג תיעוד על תוצאה שלילית בבדיקת PCR שבוצעה עד 72 שעות לפני הטיסה לישראל, אישור מילוי הצהרת בריאות של נוסע נכנס והצגה של תעודת התחסנות או תעודת החלמה או אישור כניסה חריג ממשרד הפנים.
מה קורה לאחר הנחיתה בישראל?
כמו שמחויבים הישראלים, גם זרים שנכנסים למדינה נדרשים בבדיקת קורונה נוספת בנתב"ג שלאחריה יש להיות בבידוד עד קבלת תוצאה שלילית או למשך 24 שעות, המוקדם מביניהם. לאחר שמתקבלת תוצאת הבדיקה, הם מורשים להסתובב במדינה ללא כל מגבלה.
מי עדיין נדרש בבידוד?
זרים שחוסנו בחיסון הרוסי, ספוטניק, נדרשים לבצע שתי בדיקות עם נחיתתם בנתב"ג, האחת בדיקת PCR והשנייה בדיקה סרולוגית. רק לאחר שהתייר יקבל את תוצאות שתי הבדיקות הללו, הוא יורשה לצאת מהבידוד ולהסתובב במדינה.
מה יקרה לזר שמפר בידוד או חיובי לקורונה?
זר שאומת לקורונה בזמן שהותו בישראל יועבר למלונית חולים באחריות פקע"ר, הטיפול הרפואי יהיה על חשבון ובמסגרת הביטוח הפרטי של הזר. זר מאומת המסרב להתפנות למלונית או מפר בידוד - תסורב כניסתו לישראל למשך חמש שנים. זר שאינו מאומת המפר בידוד - תסורב כניסתו לישראל למשך שלוש שנים.