בשורה משמחת מארה"ב: המשרד לביטחון המולדת פרסם הודעה רשמית על הכנסת ישראל למערכות ESTA שמאפשרות לאזרחים, ממדינות שפטורות מוויזה, להירשם, לשלם 21 דולר ולקבל פטור מוויזת כניסה למשך שנתיים.
בהודעה שפרסמה שגרירות ישראל בוושינגטון נכתב כי "החל מהיום (ה') תתאפשר כניסתם של ישראלים בעלי דרכון ביומטרי לארצות הברית באשרה אלקטרונית מוזלת. ישראלים המבקשים לטוס לארצות הברית יוכלו לטוס אל המדינה ברישום של 72 שעות מראש.
"בחודש ספטמבר השנה נכנסה ישראל לתוכנית היוקרתית של פטור מוויזות לארה"ב, תוכנית השמורה לכ-40 מדינות מסביב לעולם כאשר ישראל היא המדינה ה-41. כניסתה של ישראל לתוכנית הפטור תאפשר לנוסעים ישראלים ואמריקנים לנוע ביתר חופשיות בין המדינות. גורמים רשמיים הן בישראל והן בארה"ב פעלו רבות במשך שנים כדי להבטיח את הצטרפותה של ישראל לתוכנית.
"נדגיש כי בהתאם להסכמות עם האמריקנים יש צורך בנשיאת דרכון ביומטרי ובמילוי טופס מקוון בעלות של 21 דולרים. כל אזרח ישראלי, בגיר או קטין, יוכל להגיש בקשה בהתאם לקריטריונים ולקבל אשרה שתהיה תקפה לשנתיים ותאפשר שהייה של עד כ-90 ימים בארצות הברית". להגשת הבקשה – הקליקו.
האמריקנים הקדימו את הכנסתה של ישראל למערכת בכמה שבועות. ההערכה בישראל הייתה שזה ייקח בין ארבעה לשישה, כלומר בחודש הבא. האמריקנים עצמם אמרו שזה יקרה לפני סוף השנה, ובסופו של דבר נדרשו להם שלושה שבועות להשלים את כל ההכנות הטכנולוגיות ולהכניס את ישראל למערכת.
3 צפייה בגלריה
פסל החירות
פסל החירות
סוף-סוף זה קרה - אין צורך בוויזה
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
כך נראה האתר שבו ממלאים את הפרטים בדרך לפטור
כך נראה האתר שבו ממלאים את הפרטים בדרך לפטור
כך נראה האתר שבו ממלאים את הפרטים בדרך לפטור
(us custom and border protection)
(הוראות הגשת הבקשה)


הפטור מוויזה – שאלות-תשובות

האם אדם עם ויזה תקפה לארה"ב יוכל להמשיך להשתמש בה כרגיל? כן, כל עוד הוויזה תקפה. למעשה תכונית הפטור מוויזה לא מבטלת את מסלול הוויזה, אלא מייצרת לצידו מסלול נוסף באמצעות Electronic System for Travel Authorization - ETSA.
כמה זמן תקף האישור מ-ESTA וכמה כסף הוא עולה? האישור עולה 21 דולר והוא תקף למשך שנתיים.
תוך כמה זמן מגיעה התשובה מ-ESTA? עד שלושה ימים, אבל בדרך כלל הרבה פחות מזה.
האם מסלול הפטור מאפשר לעבוד או ללמוד בארה"ב? לא. הפטור מוויזה מוענק אך ורק לצורכי תיירות ועסקים - ולפרק זמן של עד 90 יום.
מה ההבדל בין ויזת תייר רגילה לפטור מוויזה? ויזת תייר מאפשרת כניסה לאמריקה של עד חצי שנה בעוד פטור מוויזה מאפשר כניסה לעד 90 יום.
הפטור מיועד רק למחזיקי דרכון ביומטרי? כן, מי שאין לו דרכון ביומטרי יהיה חייב להמשיך להוציא ויזה ולעמוד בתור בשגרירות.
3 צפייה בגלריה
דרכון ביומטרי ב נמל תעופה רומא FIUMICINO
דרכון ביומטרי ב נמל תעופה רומא FIUMICINO
דרכון ביומטרי - חובה
(צילום: : שגרירות ישראל באיטליה )
האם ניתן להוציא פטור מוויזה בדרכון זר ולא בדרכון הישראלי? אין כל בעיה להמשיך להשתמש בדרכונים זרים ממדינות שיש להן פטור.
מתי צריך להנפיק ESTA מחדש? אחרי שנתיים, או במקרים של החלפת דרכון ושינוי שם, מגדר או אזרחות.
מה יקרה אם אדם נכנס עם הפטור וחרג ממגבלת ה-90 יום? תישלל ממנו לצמיתות האפשרות לעשות ESTA, וייתכן גם כי לא יקבל ויזה בהמשך.
האם תשובה חיובית ממערכת ה-ESTA מבטיחה כניסה חופשית לארה"ב? לא. תשובה חיובית מבטיחה את היכולת להגיע לשער הכניסה הבינלאומי של ארה"ב, אבל תמיד שיקול הדעת האחרון הוא של פקיד ביקורת הגבולות בשדה. אם אדם יעורר חשד, לא יידע להסביר מה הוא הולך לעשות בארה"ב או לא ישכנע את פקיד ביקורת הגבולות שאין לו כוונה לחזור לישראל לפני תום 90 הימים - הוא לא יוכל להיכנס לתוך המדינה.
איך נערכים כדי להימנע מסירוב כניסה לארה"ב? כל אדם שטס לארה"ב צריך להיערך ולדעת להסביר בצורה ברורה לפקיד ביקורת הגבולות מה הוא הולך לעשות במדינה, כמה ימים בכוונתו לשהות, האם הזמין מלון והאם יש לו כרטיס טיסה חזרה. כל מה שיסיר חשד לגבי כוונות להפר את הפטור מוויזה - כדאי שיהיה.
האם אדם עם עבר פלילי שנעצר או הורשע יכול להיכנס לארה"ב עם פטור מוויזה? עצם המעצר או ההרשעה אינם הופכים אדם לבלתי כשיר להיכנס לארה"ב דרך תוכנית הפטור מוויזה, אבל שגרירויות ארה"ב מייעצות במקרים אלו להמשיך להגיש בקשה לוויזת תייר למרות שאין מחויבות חוקית לעשות זאת. במידה שפקיד ביקורת הגבולות יחשוד בעברו הפלילי של אדם, ארה"ב תוכל להגיש שאילתא למשטרת ישראל לגבי עברו. אם מדובר בעבירות חמורות במיוחד, יש להניח שכניסתו לארה"ב תישלל. יש לציין כי לאמריקנים לא תהיה גישה גורפת לרישום פלילי של אזרחים ישראלים, אלא רק במקרים מסוימים ובאופן מדגמי.
האם ארה"ב יכולה להוציא את ישראל מתוכנית הפטור? באופן כללי, כחלק מההצטרפות לתוכנית הפטור יש גם הסכם לשיתוף פעולה ביטחוני - וכל עוד ישראל תעמוד בתנאים שלו, לא צפויה סכנה להוצאה מהתוכנית. עם זאת, במידה שאחוז הישראלים שייכנסו עם פטור מוויזה לארה"ב ולא ייצאו אחרי 90 יום יעלה באופן משמעותי - ישראל תוצא מהתוכנית.
האם מדינות הוצאו בעבר מתוכנית הפטור? כן. לדוגמה, ארגנטינה הוצאה מתוכנית הפטור ב-2002 ואורוגוואי הוצאה ב-2003 בשל אחוז גבוה של שוהים בלתי-חוקיים בארה"ב מהמדינות הללו. במקרים מסוימים, ארה"ב משהה או מטילה מגבלות על הפטור לתקופה מסויימת אם היא מזהה שהיה ניצול לרעה של הפטור. כמו כן, באוגוסט השנה הודיעה ארה"ב שאזרחים שלא נולדו בהונגריה לא יוכלו להנות מהפטור מוויזה להונגרים. בנוסף, תקופת ה-ESTA לאזרחי הונגריה צומצמה משנתיים לשנה והכניסה לארה"ב הוגבלה לפעם בשנה. הסיבה לכך היא שבשנים האחרונות ארה"ב גילתה תוכנית הונאת דרכונים גדולה בהונגריה במסגרתה מאות זרים השיגו דרכון הונגרי, והתעורר חשד שמדובר בעבריינים ממדינות זרות שחלקם אף הנפיקו דרכון בזהות בדויה.