אחרי כמה ימים של הפוגה במלחמה בחברות התיירות מזהים התאוששות קלה ונכונות של הישראלים לשוב ולהזמין חופשות. שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, אמרה בשיחה עם ynet: "אנחנו רואים ניצנים של חזרה לשגרה עם הזמנות חדשות, בעיקר לטיולים מאורגנים ולשוקי חג מולד בבירות אירופיות שידידותיות לישראלים, כמו פראג, בודפשט, ברלין, וינה, אתונה ובוקרשט. כרגע מדובר עוד ב'טפטופים', אבל ההתעניינות הולכת וגוברת – גם בתיירות הפנים".
באשת טורס דיווחו אתמול (יום א') על זינוק של 30% בכניסות לאתר החברה לעומת השבוע שעבר, ועל הכפלה של מספר המצטרפים למועדון הלקוחות של החברה. "התיירות היא חלק מהחוסן הכלכלי והלאומי", אמרה כהן עורקבי, "כמו שיוצאים למסעדות ולקניות, גם בתיירות יש לישראלים צורך לחזור לשגרה".
3 צפייה בגלריה
שוק חג המולד בפראג
שוק חג המולד בפראג
שוק חג מולד בפראג - צ'כיה תמכה בישראל, וכעת הישראלים רוצים לבקר בצ'כיה
(צילום: shutterstock)
מה לדעתך צפוי ב-2024 בענף התיירות? "קצב ההתאוששות תלוי בקצב החזרה לשגרה, אבל כבר ברור שזאת לא תהיה עונת תיירות רגילה. הגורם המרכזי שישפיע על המשך העונה, חוץ ממשך הלחימה, הוא חזרת חברות התעופה הזרות לנתב"ג. כרגע רוב חברות התעופה הפעילות בנתב"ג הן ישראליות ולכן ההיצע נמוך מאוד ביחס לעונה, וברגע שהביקושים עולים זה גורם לצוואר בקבוק ולעליית מחירים, כפי שהיה ביציאה מהקורונה. לכן ממשלת ישראל צריכה להחזיר כמה שיותר חברות תעופה זרות לנתב"ג בהקדם, עם ערבויות או תמריצים אחרים.
"ברמת היעדים, המפה תשתנה מאוד. היעדים במדינות מוסלמיות יורדים מהמפה, ואת מקומם תופסים יעדים שנתפסים כידידותיים לישראל, כמו ארה"ב, צ'כיה, הונגריה, וגרמניה".
ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, אמר ל-ynet: "אנחנו רואים ניצנים מסוימים שמבטאים צורך בהתאווררות בחופשות קצרצרות סביב חנוכה בעיקר, ובשוקי חג המולד שיהיו בשיאם. היעדים הבולטים הם מקומות שנתפסים אוהדים ובטוחים, כמו למשל בודפשט, פראג ובוקרשט, אך גם אתונה שבשנים האחרונות מייצרת אווירת חג קסומה. זה עדיין רחוק מאד מביקושים רגילים, ואין כל ספק שהציבור הישראלי כל כולו ממוקד במלחמה וברצון להישאר קרוב למוקד האירועים".
3 צפייה בגלריה
שוק חג מולד בבית העירייה האדום, ברלין
שוק חג מולד בבית העירייה האדום, ברלין
חג מולד בברלין
(צילום: shutterstock)
יוני וקסמן, משנה ליו"ר אופיר טורס, אמר: "אנו רואים התעוררות בקרב הישראלים ורצון להמשיך את החיים כמה שניתן גם בתיירות. אם זה חופשות סקי שאנשים חיכו להן כל השנה, ליעדים כמו בנסקו בבולגריה, גודאורי שבגאורגיה, או ליעדים שכישראלים נרגיש בהם יותר נוח, כמו פראג, בודפשט, אתונה, ואנחנו רואים גם הזמנות לדובאי.
טלי נוי סמנכ"לית שיווק ומכירות איסתא, אמרה ל-ynet: "עדיין לא רואים הזמנות משמעותיות לחנוכה, אבל כבר מסוף השבוע האחרון קיבלנו הזמנות לימים הקרובים, בעיקר על ידי זוגות שרוצים לנצל את ההפוגה ולנח מעט. עיקר ההזמנות הן ליעדים קרובים לתקופה של שלושה-ארבעה ימים, כמו אתונה, רומא, אמסטרדם, פראג ובודפשט. לחנוכה יש מעט הזמנות גם לארה"ב ולתאילנד לתקופה של 14-10 יום".
"אנחנו רואים שתי מגמות שמעידות על התחלה של שינוי. הראשונה היא לגבי אנשים שכבר הזמנו טיסות עוד טרום המלחמה לתקופת הכריסמס. בשונה ממה שראינו באוקטובר, אז היו הרבה ביטולים, במהלך נובמבר התמונה משתנה, ואחוז הביטולים פחת משמעותית. המגמה השנייה נוגעת להזמנות. עדיין אנחנו מדברים על טפטופים בלבד אבל ישנן הזמנות"
חני סובול, מנכ"לית דיזנהאוז גרופ, אמרה כי "ענף התיירות מושפע מאוד ממצב רוח כללי. שבוע של לחימה ודריכות, או לחילופין שבוע של אופטימיות ותקווה, ישפיעו באופן כמעט מיידי על התנהגות הצרכנים. כריסמס וחנוכה הם באופן מסורתי מועדים שישראלים מאוד אוהבים לנפוש בהם. יש חופש בבתי הספר, המחירים נוחים יותר בהשוואה לקיץ והייחודיות של השווקים בעונה הזאת – כל אלה הופכים את דצמבר לחודש עם היקפי הזמנות גבוהים.
"דצמבר השנה הוא כמובן חריג עם היקפים נמוכים. יחד עם זאת אנחנו רואים שתי מגמות שמעידות על התחלה של שינוי. הראשונה היא לגבי אנשים שכבר הזמינו טיסות עוד טרום המלחמה לתקופת הכריסמס. בשונה ממה שראינו באוקטובר, אז היו הרבה ביטולים, במהלך נובמבר התמונה משתנה, ואחוז הביטולים פחת משמעותית. המגמה השנייה נוגעת להזמנות. עדיין אנחנו מדברים על טפטופים בלבד, אבל ישנן הזמנות. אנחנו נוהגים להגדיר את הנסיעות הללו 'כנסיעות התאווררות', אלה נסיעות לכמה ימים, לרוב ליעדים קרובים. ישראלים מבינים שאנחנו חיים במציאות שנראה שתימשך לאורך זמן, ולכן אנשים מנסים לחזור לשגרה מסוימת בכל תחומי החיים. ברור גם שנסיבות מפיחות תקווה, כמו אלה שהיו השבוע, תורמות גם הן לאותה מגמה".
נדב חנין, סמנכ"ל שיווק באל על, אמר כי "התקופה הנוכחית של המלחמה מתאפיינת באי ודאות גדולה עבור כולם ובייחוד עבור הצרכנים, מה שבא לידי ביטוי בהזמנות של הרגע האחרון. אנחנו עושים התאמות של נתיבי הטיסה בין היעדים השונים, ומוסיפים טיסות למזרח אירופה באמצעות סאן דור. כמו כן, הוספנו טיסות ליעדי ארה"ב השונים, על מנת לשמר את רציפות הפעילות העסקית, לאפשר חיבורים ליעדי המשך ולחיזוק הקשר עם הקהילות היהודיות השונות".
הילה הרמולין רונן, סמנכ"לית שיווק ומכירות של ישראייר, אמרה ל-ynet: "המצב הביטחוני והחטופים בעזה עדיין משאירים את רוב הישראלים בארץ. בימים האחרונים אנו רואים מעט הזמנות לדצמבר, בייחוד לחנוכה, שיחול בתחילת דצמבר, ליעדים – אתונה, בטומי, ורנה בודפשט ופראג".
3 צפייה בגלריה
נתב"ג שומם בימי המלחמה
נתב"ג שומם בימי המלחמה
נתב"ג שומם בימי המלחמה. הנוסעים ישובו?
(צילום: שאול גולן)
רן פולק, מנהל פעילות איתיחאד אירווייז בישראל, אמר כי "ההחלטה של איתיחאד אירוויס להמשיך ולטוס לישראל בזמן המלחמה היא החלטה אסטרטגית של מנכ"ל החברה אנטונואלדו נבס. כל עוד בטוח לטוס ללא סיכון הצוותים, הנוסעים והמטוסים, איתיחאד איורוויס עדכנה אותנו כי אין בכוונתה לבטל את הטיסות שלה לישראל ולהמשיך להפעיל את הקו במתכונת של 4 טיסות שבועיות". לגבי התקופה הנוכחית, שהיא שיא העונה באמירויות ובמזרח, אמר פולק כי "נכון להיום קצב ההזמנות לטיסות בחודש דצמבר עלה משמעותית בהשוואה לחודש נובמבר שמרביתו פעלה החברה במתכונת של טיסה יומית עם תפוסה שעולה על 80%. עיקר ההזמנות הן לטיסות ליעדי ההמשך כמו תאילנד, סיאול, אוסטרליה וכלל יעדי המזרח ופחות נוסעים לאבו-דאבי עצמה".
הדר כרמל, מנהל חטיבת הנופש בקבוצת אמסלם טורס, אמר כי בחברה מתחילים לראות ניצנים התחלתיים של הזמנות ליעדים ספציפיים כמו לרנקה, בטומי ולונדון, בעיקר לתקופת הכריסמס וחנוכה. לצד זאת, המגמה הכי בולטת היא הביקושים הגדולים לארצות הברית, בדגש על החוף המערבי.

להתראות מלדיביים, שלום סיישל ומאוריציוס

יעד אטרקטיבי שייתכן ולא ישוב בזמן הקרוב למפת הטיסות של הישראלים הם האיים המלדיביים. בחודש שעבר משרד החוץ קרא לישראלים להימנע מביקור במדינה. "האווירה במלדיביים נגד ישראל מחריפה, ולפיכך אנחנו ממליצים לאזרחים ישראלים להימנע מנסיעה למלדיביים בעת הזו", נכתב באתר משרד החוץ. "על אותם אזרחים ישראלים השוהים במדינה להיות מודעים למצב, להיות ערניים, לנקוט במשנה זהירות ולהתעדכן באמצעי התקשורת בכל שינוי".
בשבוע שעבר אף הוגשה הצעת חוק בפרלמנט למנוע מבעלי דרכונים ישראליים להיכנס למדינה, אולם היא טרם אושרה ולא ברור אם תקודם. כך או כך, בשלב זה אין צפי לחידוש הטיסות הישירות למלדיביים ובחברת ספיריט הפקות עולם, ששיווקה חבילות ליעד, סימנו כבר שני תחליפים ראויים – סיישל ומאוריציוס.
"בשנת 2024 לא נוכל לטוס ישירות למלדיביים, יחד עם זאת יש מגוון מדינות אקזוטיות שנמצאות במערכות יחסים טובות עם ישראל ובהן ניתן לנפוש"
בתחילת חודש ינואר יעשו בחברה חשיבה מחודשת, יחד עם חברת התעופה אייר סיישל, לגבי חידוש הטיסות מהארץ לאיי סיישל ולמאוריציוס כאשר הצפי לחזרה לשגרה מלאה הוא לקראת פסח.
טלי יטיב, מנכ"לית ספיריט הפקות עולם, אמרה בשיחה עם ynet: "לעניות דעתי בשנת 2024 לא נוכל לטוס ישירות למלדיביים, יחד עם זאת יש מגוון מדינות אקזוטיות שנמצאות במערכות יחסים טובות עם ישראל ובהן ניתן לנפוש, כגון איי סיישל ומאוריציוס שאינן מדינות מוסלמיות. סיישל היא מדינה קתולית ומאוריציוס מדינה הינדית, הן מעריכות את התיירות הישראלית ואף מחכות לתיירים הישראלים שיגיעו".