"אופטימיות זהירה, למרות הכול"

"הקורונה לימדה אותנו להיות צנועים בתחזיות, להבין שהכל זמני ויכול להשתנות ברגע", אומרת שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל השיווק באשת טורס. וזה אולי המסר הכללי כרגע. כהן עורקבי נזכרת ומזכירה לנו איך הכל התחיל באופטימיות בשנה האחרונה שנפתחה עם תחילת החיסונים בישראל, "2021 התגלתה כשנה רצופת מהפכים, אתגרים ושינויים מהירים. למרות שכרגע המצב לא נראה מבטיח, שילוב של נסיבות גורם לתעשיית התיירות הישראלית להסתכל קדימה לעבר פסח והקיץ באופטימיות", מוסיפה כהן עורקבי.
אם בעבר צפי ותחזיות היו הבסיס עליו בונים לו"ז שנתי בחברות ובשדות תעופה, בבתי מלון ולמעשה כמעט בכל תת-ענף הנוגע בתיירות, שמושתתת על תכנון קדימה, כיום כבר אפשר לומר שהמצב בדיוק הפוך ומה שבטוח שכלום לא בטוח.
5 צפייה בגלריה
תמונת טיול משפחתי בדובאי
תמונת טיול משפחתי בדובאי
השנה שבה קהל המשפחות יחזור לטייל
(צילום: Shutterstock)
עם זאת, ניסינו בכל זאת להבין אם יש למה לצפות, ואם כן למה - בשנה הלועזית שתבוא עלינו לטובה. האם אפשר כבר לראות אילו יעדים יככבו בטבלת המקומות המבוקשים מצד הישראלים, עם אילו חברות תעופה אנשים יעדיפו לטוס, האם יש יעדים שיחזרו להיות פופולריים ומה הולך להשתנות מקצה לקצה?
"על פי המחקרים, המגפה צפויה להמשיך וללוות אותנו גם בשנת 2022 וניכר כי חלק ניכר מהשינויים והמגמות שחלו בשנה האחרונה ילוו אותנו בתעופה בפרט ובתיירות בכלל", אומרת הילה הרמולין רונן , סמנכ"ל שיווק ומכירות בישראייר.
לדבריה, נסיעות עסקים ימשיכו להצטמצם, כפי שראינו בשנתיים האחרונות. עם זאת, נסיעות משפחתיות יקבלו מקום ויתרחבו אך ישנו את אופיין ליותר מקומות בטבע ופחות למלונות צפופים.

צפי לחופשות משפחתיות והחזרה לטורקיה

"2022 תתאפיין בהרבה חופשות משפחתיות. זה יתחיל בחופשות סקי כבר בחודשים הראשונים של השנה ובנופשונים באירופה, לצד דובאי ובחריין", מתארת טלי נוי, סמנכ"ל השיווק באיסתא את הצפי לשנה החדשה מכיוונה. לדבריה, אין אומנם הרבה הזמנות כרגע, "כי אנשים כנראה מחכים לראות כיצד העניינים יתפתחו", אך היא כן יכולה לדווח על הזמנות עתידיות מצד משפחות.
בנוסף, אומרת נוי כי "הצעירים ישובו לטיולי אחרי צבא ונראה יותר הזמנות לדרום אמריקה. זאת לצד העובדה שבחודשי החורף נראה הזמנות למדינות שבהן יש מזג אוויר קייצי ונוח כמו תאילנד, איחוד האמירויות, המלדיביים וסיישל".
"איחוד האמירויות לא אמרה את המילה האחרונה – ובהנחה שחלק מהמגבלות יוסרו לקראת סוף ינואר, ההסתערות על חופשות וטיולים צפויה להתחדש"
דברים אלו מקבלים חיזוק גם מצד כהן עורקבי מאשת טורס שלדבריה, "היציאה הצפויה מגל האומיקרון באירופה ובארה"ב תתרחש בתזמון מצוין עבור הישראלים – לפני חופשת הפסח ועונת הקיץ. עוד לפני כן, גם איחוד האמירויות לא אמרה את המילה האחרונה – ובהנחה שחלק מהמגבלות יוסרו לקראת סוף חודש ינואר, ההסתערות על חופשות וטיולים צפויה להתחדש, עם דגש על דובאי שהפכה ליעד החורף המוביל של הישראלים".
בנוסף, יש את נושא חיסוני הילדים שעשוי לשנות את מפת המזמינים. "החיסונים לילדים, שכבר התחילו בישראל וגם בשאר העולם, צפויים להיות אחד מהגורמים עם ההשפעה הדרמטית ביותר על התיירות בעולם. המשמעות היא הצטרפות של משפחות לתנועת התיירות העולמית, פלח אוכלוסייה שבשנתיים האחרונות נמנע כמעט לחלוטין מיציאה לחו"ל", מסבירה כהן עורקבי.
שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורסשירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורסצילום: עזרא לוי
לדבריה, מכיוון שההרכב המשפחתי כולל בישראל לפחות ארבע נפשות, ומאחר שפעמים רבות משפחות מטיילות יחד עם משפחות אחרות, "המשמעות היא תוספת משמעותית של ביקושים לטיסות לחו"ל, וגם לטיולים מאורגנים למשפחות בשנה הקרובה. ההערכה היא שאת ההשפעה המשמעותית של המהלך נראה החל מפסח לתוך הקיץ".
"הצטרפות המשפחות למעגל הנופשים תחזק מאוד את הביקושים למלונות ה'הכול כלול', שמציעים את התמורה הכי גבוהה לכסף בחופשה בחו"ל"
לאחר שבקיץ האחרון יעדים שונים באירופה לא היו נגישים והישראלים טסו בעיקר ליוון, כהן עורקבי צופה כי העונה הבאה תתאפיין בחזרה ליעדים הקלאסיים והקרובים באירופה – פריז, לונדון, רומא, אמסטרדם וברלין. "אירופה עוברת גל קשה של קורונה ותהליך חיסון מואץ – וההערכה היא שבפסח ובקיץ היא כבר תהיה פתוחה וערוכה לקבל תיירים. זאת לצד התנועה לארה"ב שתתחזק, עוד לפני כניסת הפטור מוויזות וביתר שאת לאחריו".
מגמה נוספת בולטת היא חזרה של המגזר היהודי לטורקיה. כהן עורקבי אומרת כי "בנוסף למגזר הערבי שנוסע לשם כל השנה. בפגישותינו עם תיירנים מובילים באנטליה ניכר הרצון להחזיר את המגזר היהודי בישראל לאנטליה, והצטרפות המשפחות למעגל הנופשים תחזק מאוד את הביקושים למלונות ה'הכול כלול', שמציעים את התמורה הכי גבוהה לכסף בחופשה בחו"ל".
5 צפייה בגלריה
אנטליה טורקיה
אנטליה טורקיה
היעד שיעשה קאמבק השנה: טורקיה
(צילום: שאטרסטוק)
כיוון מפתיע נוסף מגיע מטלי נוי מאיסתא והוא הזמנות עתידיות דווקא להפלגות. "אנחנו רואים הרבה הזמנות קרוזים לחודש מאי 2022, קרוזים שייצאו מנמל חיפה. המשפחות ימשיכו להגביר הזמנות לתאילנד ולארה"ב וגם למרוקו, ולקראת פסח אנחנו נראה הזמנות גוברות לאוניות פאר שתצאנה מישראל", אמרה נוי והוסיפה: "היעדים שיככבו באביב ובקיץ יהיו יעדים קרובים כמו קפריסין ואי יוון, יעדי אירופה הקלאסיים: צרפת, איטליה, אנגליה וגרמניה".

חזרה להזמנות של הרגע האחרון ולסוכני הנסיעות

לפי כהן עורקבי מאשת טורס, נראה שינוי בהתנהגות הצרכנית ברכישת טיסה וחופשה. "עקב חוסר הוודאות הרב, נוסעים רבים ימשיכו לבצע את הזמנותיהם בסמוך לטיסה ולא כפי שהורגלנו בשנים האחרונות, להזמנות שתוכננו והתבצעו לעיתים אף יותר משנה מראש". נושא שהתהפך למעשה בקרב הקהל הישראלי, שבמשך שנים היה ידוע כשוק של "הרגע האחרון" ופחות מזמינים מראש כמו השוק האירופי והאמריקאי. התנהגות צרכנית זו החלה להשתנות מעט בשנים שלפני הקורונה, בעיקר בשל ההבנה שניתן להשיג את אותן חופשות בהרבה פחות כסף ועם ביטוח לביטולים ושינויים.
5 צפייה בגלריה
שמירה על יותר מרחב אישי. אחת הבריכות בסיפון אוניית השיט
שמירה על יותר מרחב אישי. אחת הבריכות בסיפון אוניית השיט
האם הישראלים יסתערו על הפלגות הקרוזים החדשות מחיפה?
(MSC CRUISES ISRAEL)
אך כעת וכפי שכהן עורקבי ציינה, נראה שזה משתנה חזרה להזמנה סמוך למועד החופשה, וככל הנראה נראה זאת לא רק בשוק הישראלי.
ואם בביטוחי נסיעות עסקינן, הרמולין רונן מישראייר טוענת כי "על מנת להקטין את הסיכון לאובדן הכספים שישולמו עבור הנסיעה, מרבית הנוסעים ירכשו מוצרי ביטוח שונים שיגדרו את הסיכון שלהם".
טלי נוי מאיסתא אומרת כי "יהיו יותר אפשרויות לנוסע הישראלי לטוס ולאבטח את כספו במגוון 'מגנים', כך שתנאי ההזמנה יהיו יותר גמישים במקרים מסוימים".
טלי נוי סמנכלית שיווק ומכירות, איסתאטלי נוי סמנכ"ל שיווק ומכירות, איסתא
בנוסף, צופה נוי שדווקא עולם סוכני הנסיעות, שהחל להיעלם בשנים האחרונות - יחזור לקדמת הבמה. "הסוכנים ילוו את המשפחות הישראליות בתהליכי הרכישה ואנחנו מאמינים כי יותר ישראלים יעדיפו לקנות בסוכנויות מסודרות כשיש 'אבא ואמא', אליהם יוכלו לפנות בכל בעיה, מאשר אתרי לואו-קוסט או אתרים בינלאומיים אחרים.
"חברות הלואו-קוסט חייבות למלא מטוסים והן מבינות שעבור הישראלים לא מעט פעמים היעד לא משנה, אלא המחיר"
כהן עורקבי טוענת כי לדעתה הקהל הישראלי כן ירצה יותר לואו-קוסט אך במקביל יזמין בחברות תיירות ישראלית. "החיסוניות הגבוהה בישראל והצמא של הישראלים לצאת לחו"ל, גרמו לחברות הלואו-קוסט לסמן את ישראל כיעד מועדף – וההיצע גדל בהתמדה.
"אל תופתעו אם תשמעו על טיסות חדשות ליעד שלא שמעתם עליו מעולם - חברות הלואו-קוסט חייבות למלא מטוסים והן מבינות שעבור הישראלים לא מעט פעמים היעד לא משנה, אלא המחיר. עם זאת, לקחי הקורונה לימדו את הישראלים להזמין גם את טיסת הלואו-קוסט או כל חופשה שלהם בחברות התיירות הישראליות כדי ליהנות מחוק הגנת הצרכן וכתובת ברורה - בעברית".
5 צפייה בגלריה
יותר טיסות לואו-קוסט ליעדים פחות מוכרים. ורוצלב, פולין
יותר טיסות לואו-קוסט ליעדים פחות מוכרים. ורוצלב, פולין
יותר טיסות לואו-קוסט ליעדים פחות מוכרים. ורוצלב, פולין
(צילום: shutterstock)
גם הרמולין רונן מישראייר ממשיכה את התחזית הזאת ואומרת כי "העדפת מחיר זול עם חברות הלואו-קוסט תחזק את מעמדן בעולם, ונתח השוק שלהן יגדל בשווקים השונים במהלך שנת 2022 ביחס לחברות הסדירות. הנוסעים החשופים למנועי החיפוש התעופתיים באתרים השונים יעדיפו חברות המאפשרות לרכוש את הכרטיס במחיר זול יותר".

האצה דיגיטלית וייצור מכשירים שיכילו את מסמכי הקורונה

עם זאת, האפשרות שציבור הנוסעים יעדיף לסגור חבילת נופש עם אדם אמיתי מאשר עם בוט או דרך אתר שלא בטוח יתן מענה כשמשהו ישתבש, התחזיות מדברות על מעבר של אותן סוכנויות נסיעות אל העולם הדיגיטלי. מעבר שקיבל דחיפה רצינית שלא בטוח הייתה מתרחשת כל כך מהר לולא הקורונה.
"מגיפת הקורונה אילצה עסקים רבים לייצר טרנספורמציה דיגיטלית בשירותים ובמוצרים שלהם. בעקבות כך נוצר צרכן חדש, דיגיטלי וסלקטיבי יותר", מסבירה הילה הרמולין רונן. "חברות תעופה ותיירות רבות ניצלו את תקופת הקורונה ושיפרו את הנכסים הדיגיטליים שלהן לצד העשרת הדאטה הנוגעת ללקוחותיהם. מרבית מוקדי השירות בארץ ובעולם, נסגרו עקב חוסר פעילות וכדאיות כלכלית נמוכה והנוסעים הגבירו את השימוש באמצעים הדיגיטלים".
"חברות התעופה שהעמיקו את הפלטפורמות הדיגיטליות יצברו דאטה בייס עשיר על לקוחותיהם, ויוכלו לייחד שירות אישי התואם את ההתנהגות הצרכנית של הלקוח"
לדבריה, בשנת 2022 אנו צפויים לראות הזמנות רבות של כרטיסי טיסה וחבילות נופש באמצעות אתרי האינטרנט, שימוש במנועי חיפוש המאפשרים השוואה בין החברות השונות לצד שימור סוכני הנסיעות בייחוד כאשר יש מורכבות ביעד הנסיעה.
הילה הרמולין רונן סמנכ"ל, ישראיירהילה הרמולין רונן סמנכ"ל, ישראייר
"חברות התעופה שהעמיקו את הפלטפורמות הדיגיטליות יצברו דאטה בייס (בסיס נתונים) עשיר על לקוחותיהם, ויוכלו בהמשך להציע הצעות פרסונליות לנוסעים כלומר לייחד שירות אישי התואם את ההתנהגות הצרכנית של הלקוח. העשרת המידע על הלקוחות, תניב הכנסות חדשות ונוספות עבור חברות התעופה והתיירות. כך שהשיווק החדש של חברות התעופה יתבסס על מכירה גם באמצעות קהילות ברשת שייצרו תוכן, המלצות ומבצעים ייחודיים לחברי הקהילה", מסבירה הרמולין רונן.
5 צפייה בגלריה
האפליקציה תגלה לכם איפה תוכלו לעשות בדיקת קורונה לפני הטיסה חזרה
האפליקציה תגלה לכם איפה תוכלו לעשות בדיקת קורונה לפני הטיסה חזרה
נראה יותר אפליקציות ומכשירים דיגיטליים שירכזו את כל מסמכי הקורונה במקום אחד
(shutterstock)
ואם נכניס לעולם הזה את מצב הקורונה, שלא צפוי להיעלם בקרוב, הרמולין רונן מתארת מצב עתידי שבו חברות תעופה ייצרו לא רק אפליקציות אלא גם מכשירים דיגיטליים שיכילו את מסמכי הקורונה הנדרשים בכל יעד וירכזו אותם במקום אחד עבור הנוסע. "כך יתאפשר לנוסע להתנהל ביתר קלות בשדות התעופה וובמדינות השונות בעת נסיעתו", מסכמת הרמולין רונן מישראייר.