3 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
הדרך לנתב"ג
(צילום: shutterstock)
חג הפסח נמצא מעבר לפינה, אך נראה כי חוסר הוודאות והחשש ממשבר כלכלי, שנובע בין היתר, בשל המהפכה המשפטית שמובילה הממשלה, גורם לישראלים רבים לוותר השנה על חופשת הפסח. ספקיות התיירות זיהו את המגמה ומציעות תמריצים והנחות, אך עדיין לא ברור אם יהיה בכך כדי לבלום את המגמה. "שילוב של גורמים מביא לירידה בביקושים ובהזמנות – העלייה בשער הדולר, המצב הפוליטי והתרעות ביטחוניות", אמרה סמנכ"ל אשת טורס שירלי כהן עורקבי בשיחה עם ynet. "כל אלו מייצרים תחושת אי ודאות הולכת וגוברת, וכרגע הישראלים בוחרים לשבת על הגדר עם הזמנת החופשות".
סימנים ראשונים לסחף ניתן היה לראות כבר בשבוע שעבר כאשר פרסמנו כי בכירי ענף התיירות בירושלים דיווחו על ירידה של מעל 30% בהיקף התיירות בעיר הבירה בחודשיים האחרונים. הבדיקה ההיא נערכה בקרב גופי תיירות, כגון מוזיאונים, אתרי אטרקציות, עסקי פנאי ומורי דרך.
כמו כן, הדיווחים הבוקר (יום ג') כי בכירי האוצר הציגו בפני שר האוצר בצלאל סמוטריץ', במהלך דיון לילי חריג, מסמך מפורט שלפיו פגיעה בדירוג של ישראל במדדי הדמוקרטיה והממשל, שאינה מופרכת כלל לפי חברות הדירוג, צפויה להביא לאובדן תוצר של כ-270 מיליארד שקלים על פני חמש שנות התקציב, ודאי לא מסייעים להרגעת הרוחות בקרב האזרחים המודאגים.
"יש חוסר ודאות ורוחות גואות במדינה שמשפיעות על המצב", אמר היום מנכ"ל קבוצת גוליבר זיו רוזן בשיחה עם ynet, "גם שערי החליפין של הדולר מעלים את המחיר על חופשות. בעולם התיירות הניחו ששנת 2023 תתעלה בביקושים על 2019, שנת התיירות המלאה האחרונה. סביר מאוד שזה יקרה, אבל בשלב מאוחר יותר של השנה".
3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית. הסערה משפיעה גם על ענף התיירות
(צילום: יריב כץ)
ניר מזור, סמנכ"ל שיווק בחברת קשרי תעופה, הודה כי "בשבועות האחרונים אנחנו רואים האטה מסיימת בהזמנות של חופשות. ההזמנות לחופשת הפסח נעשו ברובן לפני זמן רב, כך שהתפוסה עדיין מאד גבוהה. יחד עם זאת, לאחרונה אנחנו מרגישים בהאטה מסוימת בהזמנת חופשות לאביב ולקיץ. ההשפעות הכלכליות הנוגעות להשלכות החקיקה, לצד עלייה במחירי המטבעות המובילים, גורמות לציבור להמתין מעט עם הזמנת החופשות עד שהתמונה תתבהר".
עוז ברלוביץ, מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל, אמר כי "התנהגות הצרכנים בפסח 2023 שונה לגמרי מפסח 2022. אנחנו חווים האטה בכמות ההזמנות שנעשה בתקופה של שלושה חודשים ועד חודש לפני פסח לעומת שנה שעברה.
"צריך לזכור שבשנה שעברה היו ביקושי שיא, חסרי תקדים, כשהחג היה בסימן 'מאומיקרון לחירות', כשציינו את סוף האומיקרון. בשנה שעברה כל טיסה שפתחנו למכירה נמכרה בתוך 24 שעות. שבוע הגשם האחרון הוריד בכמות ההזמנות, כשביום שמשי אנחנו רואים שההזמנות עולות ב-50%. אבל יש גם בשורות טובות, כי זו הזדמנות מעולה לצרכן הישראלי. עשרת הימים הקרובים יהיו הימים עם התעריפים האטרקטיביים ביותר. לאחר מכן הסיטונאים ירכשו את המושבים שנותרו ויהיה קשה למצוא מבצעי הרגע האחרון".
3 צפייה בגלריה
עומס בנתב"ג
עומס בנתב"ג
כך נתב"ג נראה בפסח שעבר
(צילום: shutterstock)
יוני וקסמן, משנה ליו"ר אופיר טורס, הודה גם הוא כי יש ירידה בהזמנות. "אנו אכן רואים האטה מסוימת בקצב המכירות", אמר ל-ynet. "להערכתינו, ככל הנראה מדובר בשילוב של שער הדולר שעלה, עליות הריבית ועליות מחירים במשק. אנשים כעת נמצאים באי ודאות וזה תמיד מקטין את התכנון לטווח הקצר. בדרך כלל התקציב למותרות נפגע ראשון".
אסף דניאל, מנכ"ל הדקה ה-90, מצייר תמונה שונה. לדבריו, "בשונה מפסח אשתקד, שבו נפתחו השמיים לראשונה אחרי גל האומיקרון מה שדחף ישראלים רבים לטוס בכל מחיר, כמעט כמו בפעם הראשונה, פסח השנה מגיע מוקדם בתחילת חודש אפריל, לאחר שנת שיא בתעופה, מה שמוביל לירידה בביקושים לחופשות פסח, אל מול גידול בהזמנות לחג העצמאות, שבועות וחודשי הקיץ. סוג של דחיית סיפוקים. לדבריו, סיטונאי התיירות נערכו מבעוד מועד למגמה זו בפסח השנה ולפיכך לא לקחו התחייבות מראש".