השלכות מלחמת רוסיה-אוקראינה ממשיכות לגדול ואיתן עוד זירות בהן מתקיים חרם על התעופה הרוסית וכעת גם על הציבור הרוסי המבקש לטוס מהמדינה החוצה ובתוכה.
אם בתחילת השבוע דיווחנו על מספר רב של מדינות שהודיעו כי הן סוגרות את המרחב האווירי שלהן בפני רוסיה, בהן מרבית מדינות אירופה ואף ארה"ב וקנדה, כעת ניתן לראות כיצד זה משפיע על אורך הטיסות. כך לדוגמה, טיסה של פודאה ממוסקבה לשארם א-שייח' במצרים נמשכת עכשיו שש שעות וחצי במקום ארבע שעות ו-20 דקות, הבדל של יותר משעתיים בממוצע.
המשמעות עבור חברות התעופה היא כמובן עליה ניכרת מאוד בעלות תפעול הטיסות, זאת בנוסף להתייקרות כלל הטיסות בזמן הקרוב ב-15% ועד 20%, בעקבות התארכות הנתיבים ועליית מחירי הדלק.

החברות המחרימות

נתחיל עם חברות תעופה הרוסיות פודאה (Pobeda) וחברת התעופה הממשלתית אירופלוט (Aeroflot), שמפעילה גם קווים לישראל, נאלצות להתמודד מול בקשות של מספר חברות המשכירות את המטוסים לחברות תעופה. כעת אלו מבקשות להחזיר את המטוסים שלהן, שכן חלק מהמטוסים בחברות אלו חכורים ולא באמת שייכים לחברות התעופה הרוסיות.
מעבר למשמעות העצומה של החזרת ציים של מטוסים יש לכך משמעות נוספת. המחסור הצפוי במטוסים יכול להגיע לתחום טיסות המטען, מה שעלול להעלות באופן ניכר את מחירי השילוח האווירי, שבמילא כבר מראה אותות של עליית מחירים בגלל המלחמה ובגלל המגבלות הקשות על התנועה האווירית באירופה.
2 צפייה בגלריה
חרם וסגר על מרחב אווירי במרבית מדינות אירופה, ארה"ב וקנדה. מטוס אירופלוט
חרם וסגר על מרחב אווירי במרבית מדינות אירופה, ארה"ב וקנדה. מטוס אירופלוט
חרם וסגר על מרחב אווירי במרבית מדינות אירופה, ארה"ב וקנדה. מטוס אירופלוט
(צילום: Aeroflot)
מסלול הטיסה ממוסקבה למצרים שהתארך ביותר משעתיים בעקבות המצב:
תמונה אווירית של אירופה ורוסיה בפרט
בתמונה הבאה רואים את כל המטוסים הרוסיים האזרחיים שבאוויר. הסימונים האדומים לא מסמנים את גבולות המדינות אלא מרחבים אוויריים של מדינות. התמונה ממחישה היטב את המרחבים האוויריים הסגורים בפני הרוסים ואת הנתיבים היצירתיים שהטייסים נאלצים לעשות.
תמונה אווירית של אירופה ורוסיה בפרט
אגב, יש מטוסים בודדים שנמצאים מעל אירופה שמסומנים כמטוסים רוסיים אך אלה מטוסים אזריים שהרישום שלהם דומה לרישום רוסי.
תור המטוסים הארוך שנראה מעל הים השחור הוא למעשה מטוסי נוסעים רוסיים שטסים למגוון יעדים ונאלצו להאריך מאוד את הנתיבים שלהם בגלל הסגרים האוויריים, בין היתר יש שם טיסות ליעדים נוספים במצרים (מלבד שארם א-שייח'), לסוצ'י וליעדים בגאורגיה.
תמונה אווירית של אירופה ורוסיה בפרט
גם ענקית התיירות EXPEDIA מודיעה היום (יום ד') כי תפסיק להציע טיסות ואתרי תיירות ברוסיה גם לא בתוך רוסיה לרוסים, כלומר לא תיירות פנים רוסית.

סיוע לפליטים האוקראינים

ויש גם הודעות מעט אופטימיות: חברת התעופה וויזאייר מודיעה היום כי תטיס בחינם פליטים מאוקראינה. חברת הלואו-קוסט ההונגרית תעניק מאה אלף כרטיסי טיסה בחינם במהלך החודש הנוכחי לפליטים המגיעים למדינות הסמוכות לגבולות המדינה.
2 צפייה בגלריה
וויזאייר
וויזאייר
"מחויבים לעזור לפליטים". מנכ"ל חברת וויזאייר
((צילום: שירי הדר))
ג'וזף וואראדי, מנכ"ל וויזאייר מסר: "הלב שלנו עם האזרחים האוקראינים. אנו מחויבים לעזור לפליטים ככל שנוכל כדי שיגיעו למקום מבטחים".


ג'וזף וואראדי, מנכ"ל Wizz Air: "הלב שלנו עם האזרחים האוקראינים. מחויבים לעזור לפליטים ככל שנוכל כדי שיגיעו למקום מבטחים"