2 צפייה בגלריה
חרדים נופשים באגם באירופה
חרדים נופשים באגם באירופה
חרדים נופשים באגם באירופה
(צילום: shutterstock)
בעיצומה של חופשת הקיץ במגזר החרדי, שהחלה למחרת תשעה באב ונמשכת שלושה שבועות, יצאנו לבדוק מהו הנופש האהוב על החרדים, היכן ובעיקר למה עלות החופשה הממוצעת נמוכה משמעותית בהשוואה לציבור החילוני.
הכל מתחיל ונגמר ברצון לחסוך בעלויות, למרות שבמגזר החרדי ישנם גם כאלה המוציאים עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים על חופשות, הכל תלוי בגודל המשפחות והתקציב שלהן, כמובן.
"משפחות שבהן אב המשפחה הוא 'אברך כולל' יצאו פחות למלונות ויותר לדירות אירוח, מגמה נפוצה בקרב החרדים, שהמציאו אותה לפני Airbnb והחלפת דירות עם מכרים", מסביר דודי דרור, מנכ"ל מכון המחקר "אסקריא", שערך בחודשים יוני-יולי סקר מקיף ראשון מסוגו בקרב 1,800 נשאלים על החופשות במגזר החרדי בשנה האחרונה ובקיץ.
דרור מציין: "מצד אחד ניתן לראות מגמה ברורה של עלייה ברמת החיים בעשור האחרון, שבאה לידי ביטוי ביציאה לנופש בארץ, כולל לינה, לאורך כל השנה. משך חופשת הקיץ הממוצעת עומד על 4-2 לילות ובחו"ל על 5 לילות. אנחנו רואים השנה התאוששות מלאה ממשבר הקורונה, כאשר כשני שלישים מהחרדים יצאו בשנה האחרונה לנופש הכולל לינה מחוץ לבית - 61% בארץ, 19% בחו"ל וחלקם גם וגם".
כרבע מיליון תלמידי "חדרים", ישיבות ו"כוללים", שיצאו לחופשת "בין הזמנים", מניעים את גלגלי החופשה השנתית במגזר החרדי. בכל משפחה חרדית יש נציג אחד לפחות שיצא ל"חופשת בין הזמנים", בין שמדובר במשפחה הגרעינית ובין שמדובר במשפחה המורחבת. זה משמעותי כאשר הנופש בקיץ ברוב המכריע של המקרים הוא משפחתי. כרבע (23%) מהחרדים יוצאים בקיץ לנופש עם המשפחה המורחבת. כאשר מדובר ביחידות משפחתיות שנעות בדרך כלל בין 15 ועד לכמה עשרות נפשות, מבוגרים וילדים, הורי המשפחה המורחבת מתחלקים במימון החופשה הרב־דורית.
"חופשת בין הזמנים היא ההזדמנות למפגש נינוח של המשפחה המורחבת, שקשה ליישום במהלך השנה", מסביר דרור, בעצמו בן למשפחה ברוכה. ועדיין, על פי הסקר, ההרכב הנפוץ ביותר הוא המשפחה המצומצמת, 42% מהנופשים, שכולל 8־10 נפשות. רק רבע (24%) יוצאים בקיץ לחופשה זוגית ללא הילדים".
כאשר נשאלו הנופשים בבתי המלון מהם הפרמטרים החשובים להם ביותר, המחיר הוא במקום השני (73%), אחרי ההכשר (89%), אבל לפני איכות האוכל (64%), השירות (63%) ואיכות החדרים (62%).
אז איך מוזילים מחירים? קודם כל בבחירת אופי החופשה, כאשר המגזר מייצר כמות אדירה של אופציות זולות. ירושלים, צפת וספסופה נחשבות ליקרות ביותר. הצפון מוביל בביקוש, אבל יש גם דירות ובתים בערד, טבריה, נתניה, חשמונאים, בית חלקיה, שהמחירים בהם נעים בין 100 ל-300 שקל לאדם ללילה (יש כמובן יקרים יותר, וילות יוקרה בגודל עצום ב-20 אלף שקל ללילה ויותר), כפי שהעלתה בדיקה שערכנו ל-15 הצעות ביישובים הפונים לחרדים.
2 צפייה בגלריה
צפת
צפת
צפת - נחשבת לאפשרות יקרה מבין האפשרויות בישראל
(צילום: shutterstock)
היומונים החרדיים הארציים והמקומיים ואתרי אינטרנט ייעודיים גדושים בהצעות. בתים רבים מצוידים בבריכות, בציוד לילדים ולמנגל. "תעריפי דירות האירוח זולים בשליש עד רבע בהשוואה לצימרים ובתי מלון", קובע דרור.
אמנם מדובר בקטגוריה המצמיחה תלונות לא מעטות וחוסר התאמה בין המובטח למציאות, אבל צרכן החופשה החרדית האמון על שיטת מפה לאוזן למד לסנן ולהשוות. אוכל, למשל, מביאים מהבית, מכינים הרבה לבד בחלוקה משפחתית, דואגים להתמקם במרחק סביר לסניף של אחת מרשתות הדיסקאונט. גם חלק גדול מעולם הבילויים הוא מתוצרת עצמית.
ומה קורה בחו"ל? השילוב של מחיר ונופים הוא שהקפיץ את הביקוש לנופש במזרח אירופה, בעיקר בגיאורגיה, אבל גם הונגריה, פולין, רומניה, בולגריה וצ'כיה מככבות - כולן מהוות 31% מכלל היציאות לנופש. ולא רק בגלל הגעגועים לקברי הצדיקים. "רפורמת השמיים הפתוחים, הטיסות הזולות והחשיפה לחו"ל הולידו את הגידול בחופשות מעבר לים, שהן מצומצמות יותר, ובמקביל הצורך למצוא פתרונות פחות יקרים", מסביר דרור.
התוצאה: שורה של יזמים המגיעים לכפרים ולעיירות קטנות יחסית, הפועלים בחורף כאתרי סקי, מייבאים מזון כשר למהדרין שמרוכז במטה, משריינים מקום לתפילות, ומגייסים דירות ובתים של תושבי הסביבה שיהיו פתוחים להשכרה לחרדים ישראלים. השנה נרשמו יוזמות כאלו בבנסקו שבבולגריה, בזקופנה שבפולין, בגודאורי שבגיאורגיה וגם באוסטריה. הנופשים יתפשרו על נמלי וחברות תעופה, ישכרו רכב וייסעו שעות ממדינות זולות. העלויות: 12 עד 15 אלף שקל למשפחה בת 7-6 נפשות, כולל טיסות ורכב. משפחה ישראלית מורחבת בת שלוש דורות ו-20 נפשות, שתצא לחופשה כזאת בזקופנה, תשלם כ-25 אלף שקל.