בית המשפט לתביעות קטנות באשדוד קבע כי למרות נסיבות המלחמה ב-7 באוקטובר, חברות התעופה וסוכנויות הנסיעות מחויבות להשיב לנוסעים את הוצאות הלינה, המזון, הנסיעות והטיסות החלופיות שרכשו בעצמם. פסק הדין עשוי לסייע למי שטיסתו בוטלה בסמוך ל-7 באוקטובר 2023 בשל המלחמה, שכן משמעותו היא שגם כאשר חברת תעופה פטורה מתשלום פיצוי כספי נוסף בשל נסיבות שאינן בשליטתה, כמו מלחמה – היא אינה פטורה מחובת הסיוע הבסיסית, הכוללת דאגה ללינה, מזון וטיסה חלופית. עוד נקבע כי לסוכן נסיעות יש אחריות אקטיבית למתן שירות וסיוע, שכן הוא הגורם המחזיק בפרטי הקשר של הנוסעים.
2 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
נתב"ג שומם בימי המלחמה
(צילום: AP/Ariel Schalit)
המקרה הספציפי עסק בתביעה שהגישו בני הזוג יוליה ושגיא נברו, ששהו בחופשה בקורפו עם תינוקם בן השנה וחצי. בני הזוג היו אמורים לשוב לישראל ב-8 באוקטובר 2023, יום לאחר מתקפת הטרור, אולם עקב פרוץ המלחמה בוטלה טיסתם בחברת ישראייר.
בתביעה, שהוגשה בסיוע הקליניקה למשפט ותעופה של המרכז האקדמי למשפט ועסקים, נטען כי ההודעה על ביטול הטיסה נמסרה להם כשעה בלבד לפני ההמראה, מה שהותיר אותם חסרי אונים בשדה התעופה. לטענת התובעים, הם לא קיבלו מענה מהנתבעות – חברת התעופה, סוכנות הנסיעות והמארגן – בנוגע לטיסה חילופית.
עוד נטען כי לאחר יומיים של הגעה יומיומית לשדה התעופה, בניסיון למצוא פתרון, הם נאלצו לרכוש בעצמם ב-10 באוקטובר כרטיסי טיסה חזרה לישראל בעלות של 630 אירו. מנגד, ישראייר טענה כי מרכז ההזמנות שלה בשדרות הושבת באותה עת בשל המלחמה, וכי מדובר באירוע חריג שאינו בשליטתה.
עוד נטען כי ישראייר לא הנפיקה לתובעים כרטיסי טיסה, וכי כל הפעולות בוצעו מול סוכנות הנסיעות, אשר ביצעה את ההזמנה עבור המארגן – חברה שרכשה בלוק של 40 מושבים בטיסה. סוכנות הנסיעות טענה מצידה כי היא משמשת כמתווכת בלבד, וכי האחריות מוטלת על המוביל האווירי ו/או על המארגן, ולכן אין לחייבה בפיצוי כלשהו, שכן מדובר באירוע מלחמתי שאינו בשליטתה.
השופט יהודה ליבליין קיבל את התביעה בעיקרה וקבע כי אמנם קיים פטור מתשלום "פיצוי סטטוטורי" – פיצוי כספי נוסף מעבר להוצאות – בשל נסיבות המלחמה, אך אין פטור ממתן ההטבות הקבועות בחוק, הכוללות לינה, מזון, משקאות וטיסה חילופית.
"הנתבעות כולן, היו חייבות לדאוג כי התובעים אשר שהו בארץ זרה, יקבלו שירותי לינה, מזון ומשקאות, שירותי הסעה וטיסה חילופית, אך הדבר לא נעשה ובסופו של דבר התובעים נאלצו לרכוש כרטיסי טיסה בעצמם, לטיסה שהופעלה על ידי ישראייר לבקשת מדינת ישראל, וזאת על מנת 'לחלץ' את אזרחי המדינה שמצאו את עצמם מחוץ לגבולות המדינה ללא אפשרות לחזור. ויודגש, בהתאם לתיקון לחוק שירותי תעופה, קיים פטור מתשלום הפיצוי הסטטוטורי הקבוע (...) במועד הנדון, אך אין פטור ממתן סיוע ותשלום עבור ה'הטבות'", קבע השופט.
2 צפייה בגלריה
לוח טיסות עיכובים
לוח טיסות עיכובים
הביטולים - והפיצויים
(צילום: shutterstock)
בסופו של דבר נפסק לתובעים החזר עבור הפרש עלות כרטיסי הטיסה החדשים, לאחר ניכוי ההחזר שקיבלו על הטיסה שבוטלה, וכן החזר עבור הוצאות הלינה, המזון והתחבורה שתיעדו בקבלות. לפיכך קבע בית המשפט כי שלושת הנתבעים ישלמו לתובעים סכום כולל של 5,445 שקל, בחלוקה שווה בין שלושתם.
לבסוף קבע השופט כי "כל הצדדים נקלעו למצב הדברים שלא בטובתם", וכי הוא לא מצא דופי בהתנהלות ישראייר והמארגן. "לצד זאת, שתיהן חייבות על-פי חוק לשאת בהוצאותיו של מי שטיסתו בוטלה, ועל-כן החלטתי לחייב אותן בחלקים שווים (יחד עם סוכנות הנסיעות) בפיצוי התובעים".
עם זאת, יש לציין כי מדובר בפסק דין של בית המשפט לתביעות קטנות, שאינו מהווה הלכה מחייבת לערכאות גבוהות ממנו, והוא מחייב באופן ישיר רק את הצדדים להליך עצמו. יחד עם זאת, לפסיקה עשויה להיות משמעות מנחה עבור נוסעים שנקלעו למקרים דומים.
מישראייר נמסר בתגובה: "בית המשפט קבע כי הצדדים נקלעו לסיטואציה חריגה. לצד זאת, קיימת פסיקה ענפה אשר קבעה אחרת בנסיבות דומות. לפיכך, אין בפסק הדין משום הלכה מחייבת, וכל מקרה מחייב בחינה פרטנית בהתאם לנסיבותיו ולדין החל".