אנטישמיות או טעות מקצועית בשיקול הדעת? תלמיד ישיבה אמריקני בן-17 הורד מטיסת אמריקן איירליינס מקליבלנד לוושינגטון הבירה ללא כל הסבר מעבר לנזיפת הדיילת שאמרה לו – "אתה יודע מה עשית". בירידה מהמטוס התברר לו כי הוא הואשם בגלל צעיר יהודי אורתודוקסי אחר שהיה על המטוס ואשר הוא מעולם לא פגש קודם לכן. הנוסע השני, תלמיד ישיבה בן 21, הורחק לבקשת הטייס מפני שהטריד "שוב ושוב" את הצוות בגלל "חששות מוגזמים" לגבי בטיחות המטוס. משום ששניהם היו לבושים באופן דומה בלבוש חרדי עם כובעים שחורים, צוות הטיסה הניח שהם נוסעים יחד, זאת על אף שכלל לא ישבו אחד ליד השני. אמריקן פתחה בבדיקת המקרה ולא הגיבה לפניית ynet. תלמיד הישיבה מתכנן כעת לתבוע את החברה.
2 צפייה בגלריה
מטוס של אמריקן איירליינס
מטוס של אמריקן איירליינס
מטוס של אמריקן איירליינס
(צילום: shtterstock)
ראובי שיינרמן טס חזרה מביתו אחרי חופשת הפסח לישיבה שלו בקונטיקט. הוא עבר את הבידוק הביטחוני, עשה צ'ק אין למזוודה, עלה למטוס והתיישב במושב שלו, אסיר תודה שהכל עבר חלק. אולם לאחר כמה דקות ניגש אליו דייל קרקע, טפח על כתפו, וביקש ממנו לקחת את התיק ולרדת מהמטוס.
שיינרמן המבויש מילא אחר ההוראות ולאחר שהדלתות ננעלו מאחוריו שאל דיילת מה קרה. היא השיבה "אתה יודע מה עשית". בשער פגש שיינרמן לראשונה את יהודה רופמן בן ה-21, שגם הוא קיבל הוראה לרדת מהטיסה. גם רופמן הוא תלמיד ישיבה וגם הוא היה לבוש באותם בגדים סטנדרטיים: מכנסיים שחורים, ז'קט חליפה ומגבעת שחורה.
רופמן הבחין לפני העלייה לטיסה כי זנבו של המטוס נראה "כפוף" בעיניו. הוא התקשר לאימו עם ואמר לה שהוא חושש לעלות למטוס, והיא עודדה אותו ואמרה לו להודיע לדיילת מה הוא בדיוק רואה. כשרופמן עלה למטוס, עוד לפני שהתיישב במושבו, הוא שאל את הדיילת אם הבחינה בשקע בזנב המטוס. הוא סיפר כי התעלמו ממנו, אך הוא עדיין הרגיש חשש, ולכן כשדייל נוסף עלה על הסיפון הוא ניגש ושאל אותו שוב אם הצוות הבחין או מכיר שקע בזנב, והתיישב בחזרה במושבו.
לאחר שלא קיבל אף תגובה לפניותיו, ועדיין חשש נורא, רופמן ניצל את ההזדמנות כשהבחין בטייס משוחח עם איש צוות בקדמת המטוס. הוא ניגש ושאל גם אותו על "הזנב המשוקע". הטייס הורה לו לשבת במקומו, אבל רופמן ביקש שרק יבדקו את העניין ויאשרו לו שהכל תקין. הוא ביקש שוב ושוב, אך הטייס התעקש שיחזור למושבו. לאחר שאיש צוות התערב ואמר לרופמן שהחוק הפדרלי דורש ממנו להקשיב להוראות הצוות ושעליו לשבת, הוא חזר לבסוף למקומו. כעבור חמש דקות, איש הצוות ניגש לרופמן ואמר לו לקחת איתו את המזוודה ולעזוב את המטוס.
"רופמן ושיינרמן היו שני החרדים היחידים על הטיסה. 13 שורות של מושבים הפרידו ביניהם. הם שאלו את עובדי צוות הקרקע בשער מדוע הורידו אותם, אבל לא נענו למעט האיום שיוכנסו לרשימה השחורה של אמריקן איירליינס"
רופמן ושיינרמן היו שני החרדים היחידים על הטיסה. 13 שורות של מושבים הפרידו ביניהם. הם שאלו את עובדי צוות הקרקע בשער מדוע הורידו אותם, אבל לא נענו למעט האיום שיוכנסו לרשימה השחורה של אמריקן איירליינס, ואז יהיה עליהם למצוא חברת תעופה אחרת שתטיס אותם הביתה. רופמן לא קיבל הסבר למה שתיאר כשקע בזנב המטוס. הוא אמר שבעידן של דאגות רציניות לגבי בטיחות במטוסים, פצצות ומה לא - העלאת החשש שלו נראתה לו בסך הכל אזרחות טובה. כאשר שיינרמן שאל את סוכן השער מדוע הוא הורחק על אף שאין לו קשר לרופמן, הוא לא קיבל תגובה. "האם זאת אנטישמיות?", תהה. איש הצוות השיב כי הטייס ביקש להרחיקו, ושהוא לא ידוע למה, "אבל כשהטייס אומר שהוא לא רוצה אותך בטיסה שלו, אני צריך להקשיב".
החברה הציעה להעלות את השניים על טיסה למחרת בבוקר, אך הם לא רצו לחכות, שכרו רכב ונסעו חזרה ליעדם. שיינרמן והוריו דרשו הסברים מהחברה: הם אמרו כי לכרטיסים של שני הנערים לא היה קשר זה לזה. הם גרו בערים שונות ולא הכירו זה את זה. לא הייתה צריכה להיות סיבה לבלבל בין השניים או לצוות אותם יחד. ובכל זאת, הטייס בטיסת אמריקן בחר להעיף אותם מהטיסה, לכאורה כי שניהם נראו יהודים בעליל. שיינרמן אמר שנציג שירות לקוחות של החברה "התחמק" ממתן תשובות למעט זה שנפתחה חקירה. "אני לא האדם היחיד שזה קורה לו. זה לא אירוע בודד. העובדה שזה יוצא פומבית זה בגלל שחשבתי שכדאי שהציבור ידע. לא רציתי לסתום את הפה ושזה יטואטא מתחת לשטיח".

הסיכה הפרו פלסטינית שהובילה לשינוי מדיניות ג'ט בלו

בתוך כך, חברת ג'ט בלו הודיעה רשמית כי תשנה את הנהלים שלה בעקבות התקרית שבה נוסע יהודי מפלורידה התלונן על סיכת Free Palestine על מדי אחת הדיילות ובעקבות כך בוטלה טיסתו.
2 צפייה בגלריה
מטוס של חברת ג'ט בלו
מטוס של חברת ג'ט בלו
מטוס של חברת ג'ט בלו
(צילום: eddtoro / Shutterstock.com)
המדיניות החדשה אוסרת על אנשי צוות הטיסה של החברה לענוד סיכות פוליטיות. "שינינו את המדיניות האחידה שלנו כדי להבהיר שהמטוס הוא לא המקום הנכון עבור אנשי הצוות לתמוך בעמדות בנושאים מסוימים או נושאים פוליטיים", נמסר מטעם החברה.
פול פאוסט, בן 54, נסע מביתו בפורט לודרדייל ללאס וגאס. במהלך הטיסה ראה פאוסט דיילת עונד מספר סיכות - כולל אחת עבור Black Lives Matter ועוד אחת עם הכיתוב Free Palestine. לדבריו, היא הבליטה את הסיכה הפרו-פלסטינית כדי לעורר פרובוקציה. הוא התלונן על כך לדיילת הראשית ולאחר שהמטוס נחת האשימו אותו אנשי הצוות בהפרעה לטיסה והוא כמעט נעצר. סרטון שפרסם ברשתות ובו גולל את הצד שלו בסיפור הוביל להתנצלות ולבסוף, כאמור, לשינוי הנהלים.