בזמן שאתם בעיר הבירה משחקים בשלג שנערם הלילה, הנה לכם הצעה נוספת לבילוי בעיר עם משמעות: סיור ליד חומות ירושלים שעליהן מוקרן מיצג אומנותי חוצה גבולות וראשון מסוגו.
מדובר בצילומים לכבוד יום השואה הבינלאומי שחל היום (יום ה' 27.1.22) של 400 ניצולי שואה מכל העולם, שאותם תיעד הצלם הגרמני-איטלקי לואיג׳י טוסקנו. טוסקנו הוא הצלם היחיד שזכה אי פעם בתואר "אמן לשלום" על ידי אונסק"ו, והשבוע הוא הגיע לישראל לכבוד מיצג משותף עם הקונגרס היהודי העולמי שמוקרן כאמור על חומות ירושלים.
הצלם הגרמני-איטלקי הקים תערוכה עולמית נודדת במרחבים ציבוריים לאחר שפגש וצילם יותר מ-400 ניצולי שואה ברחבי העולם. "אתם יודעים מה קורה בעולם בימינו, באירופה למשל אנו מודעים כיום לאנטישמיות, לגזענות ולשנאה. אני רוצה להיאבק בכל אלו, לכן אני אסיר תודה שאני יכול להראות את התמונות הללו בירושלים", מספר טוסקנו.
4 צפייה בגלריה
חומות ירושלים לכבוד יום השואה הבינלאומי
חומות ירושלים לכבוד יום השואה הבינלאומי
חומות ירושלים לכבוד יום השואה הבינלאומי
(צילום: שחר עזרן WJC)
4 צפייה בגלריה
"אנחנו זוכרים"
"אנחנו זוכרים"
פרצופים של ניצולי השואה האחרונים בעולם לצד הכיתוב "אנחנו זוכרים"
(צילום: שחר עזרן WJC)
4 צפייה בגלריה
צילומים של 400 ניצולי שואה שתיעד הצלם לואיג'י טוסקנו
צילומים של 400 ניצולי שואה שתיעד הצלם לואיג'י טוסקנו
400 ניצולי שואה שתיעד הצלם לואיג'י טוסקנו
(צילום: שחר עזרן WJC)
4 צפייה בגלריה
"רוצה להיאבק באנטישמיות ובשנאה"
"רוצה להיאבק באנטישמיות ובשנאה"
"רוצה להיאבק באנטישמיות ובשנאה"
(צילום: שחר עזרן WJC)
‎הצילומים, שהם בעצם מיצג קרני לייזר שמוקרנים על חומות העיר, מציגים את תמונותיהם של 400 ניצולי השואה מארה״ב, גרמניה, הולנד, בלארוס, אוקראינה, רוסיה וישראל, שתועדו במשך שנים על ידי טוסקנו. הפורטרטים שצילם זכו לתהודה עולמית של למעלה ממיליון צופים והביאו להנצחת זכר השואה וככל הנראה לעדות אחרונה של אותם ניצולים שמספרם פוחת משנה לשנה.

"התיעוד הזה הוא בשבילכם - דורות העתיד"

מרגוט פרידלנדר, ניצולת שואה בת מאה שמתגוררת בגרמניה, ביקרה בתערוכה לפני מספר ימים כשהוצגה בגרמניה ואמרה: "התיעוד הזה, הוא בשבילכם ועבורכם, בשביל דורות העתיד שלכם. עלינו לוודא שדבר כזה לעולם לא יקרה שוב. אני מתפללת שאף אדם בעולם לא יתמודד עם מה שאני ובני דורי התמודדנו."
"מוטלת על כתפינו משימה אדירה, להגביר מודעות לאירועי העבר, על מנת שנזכור את הלקח, לעתיד. עלינו להעלות את הנושא לסדר היום, להנגיש אותו לצעירים, במיוחד כשמספר הניצולים הולך ומתמעט כל שנה", אמר גדי אריאלי, יו"ר הקונגרס היהודי העולמי בישראל.
"זה בדיוק מה שאנחנו עושים: מציפים את נושא זיכרון השואה במדיה חברתית ובתוך כך את העובדה שחיים בינינו ניצולי שואה. להראות את הפנים שלהם, להשמיע את הסיפורים שלהם - בסטורי, בפייסבוק ואיפה שניתן כדי שהצעירים יידעו ולא ישכחו".
"אל מול האנטישמיות הגוברת בעולם, מיליוני אנשים הכריזו 'אנחנו זוכרים'", אמר נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רונלד לאודר. "ברגע קריטי זה, כאשר זיכרון השואה מוטל בספק באמצעות דרכים חדשות ובפורומים חדשים, העולם התכנס כדי לזכור את הזוועות שהתחוללו וכדי להתחייב שהן לעולם לא יחזרו על עצמן".

להפיח חיים בניצולי השואה על ידי הולגרמות

בנוסף למיזם בירושלים, יוקרנו היום גם הולוגרמות ענק של ניצולת השואה מהונגריה, יהודית הרשקוביץ, בת 93, על פני בניינים בערים מרכזיותבארץ, בהם: בניין הבימה בתל אביב ובבניין עמותת "יד עזר לחבר" בקריית החסד של העמותה בחיפה.
מיזם קהילתי חדש בשם Live Forever, מנצל את קדמת הטכנולוגיה ליצירת הולוגרמות חדשניות של ניצולי שואה שיספרו את סיפורם, יפיחו בהם חיים וישמרו את הזיכרון לשנים רבות קדימה עבור הדורות הבאים.
המיזם מבית עמותת "יד עזר לחבר" שבחיפה בראשותו של מייסד ומנכ"ל העמותה מר שמעון סבג, בשיתוף היזמית החברתית יערית שושן-סבג, מחבר בין טכנולוגיה וזיכרון שואה ומעלה את דמויותיהם ועדותם של ניצולי שואה על גבי הולוגרמות ענק, שיוקרנו ביום זה על פני בניינים בערים מרכזיות: על בניין עיריית ת"א, בחיפה ובמקומות נוספים.
ניצולת השואה מהונגריה בת ה-93 יהודית הרשקוביץ מהווה את אחת ההולוגרמות המובילות של פרויקט זה, שמטרתו גיוס כספים לטובת הכנת 30 הולוגרמות נוספות, אשר יספרו את סיפורם של 30 ניצולי שואה. עלות הפקת הולוגרמה בודדת אחת יקרב ביותר ועומדת על סכום של כ- 50 אלף שקלים.
מלבד הקרנתן של ההולוגרמות בערים המרכזיות, יוצגו ההולוגרמות של ניצולי השואה החל מהיום במוזיאון השואה של עמותת יד עזר לחבר" בחיפה, שנחנך בתחילת שנת 2017, השוכן בקריית החסד של העמותה ברחוב קסל בשכונת הדר בחיפה. המוזיאון הוקם לצורך שמירה על ההיסטוריה של העם היהודי בתקופת השואה והנצחת עדותם.
"מדובר בפרויקט חברתי ללא כוונות רווח, מקורות המימון מצומצמים למדי ובאמצעות ההולוגרמות, אנו גורמים לניצולי השואה 'לחיות לנצח' ולספר את סיפורם לדורות הבאים", אומר שמעון סבג, "מטרתנו היא להספיק לצלם כמה שיותר ולנצח את הזמן, מפני ששעון החול הולך ואוזל ובקרוב לא יישארו ניצולי שואה שיוכלו לספר את סיפורם. בואו ותעזרו לנו לנצח את הזמן."
סבג הוסיף, "אי אפשר להישאר אדישים למשמע עדות של ניצול או ניצולת שואה, הם חוו על בשרם את זוועות הנאצים, הם מזכירים לנו למה ובזכות מי אנחנו כאן היום. מה שעצוב זה שהם הולכים ומתמעטים. מי שחיים בינינו כיום, היו ילדים פעוטים או נערים בתקופת השואה, וגם הם כלים ונעלמים. גיבורי השואה הם הגיבורים האמיתיים של כולנו ובזכותם אנחנו כאן היום. ניצולי השואה הם האור שמאיר את האנושות כשהעולם חשוך".
שושן-סבג הוסיפה: "בטכנולוגיה ייחודית, המצלמת את ניצולי השואה באמצעות מספר מצלמות, הצלחנו להפיק דמות הולוגרפית באמצעות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית".