חברת התחבורה השווייצרית טווילינר (Twiliner) משיקה רשת קווים בינלאומית של אוטובוסי לילה, במטרה לגשר על מה שהיא מגדירה כ"פער הנוחות בתחבורה יבשתית למרחקים ארוכים". השירות יתחיל לפעול בנובמבר 2025, ובשלב ראשון יחבר בין הערים ציריך, באזל, לוקסמבורג, בריסל, רוטרדם, אמסטרדם, ז'ירונה וברצלונה, תוך מעבר בחמש מדינות: שווייץ, לוקסמבורג, בלגיה, הולנד וספרד. יעד החברה הוא להגיע ל-25 ערים מרכזיות עד שנת 2028. באירופה אמנם כבר קיימות כמה חברות שמקשרות ערים מרכזיות באמצעות אוטובוסים, אך כאן מדובר ברמה אחרת של פינוק.
7 צפייה בגלריה
כמו מחלקת עסקים
כמו מחלקת עסקים
כמו מחלקת עסקים
(צילום: Remo Vettori)
האוטובוסים עוצבו מראש כחוויית נסיעת לילה של ממש. בכל אחד מהם יש 21 מושבים בלבד – 18 בקומה העליונה ו-3 בתחתונה – כולם נפתחים למיטה שטוחה בלחיצת כפתור, בדומה למושבים במחלקת עסקים של מטוסים. כל נוסע מקבל שמיכה וכרית, שקעי חשמל, תאורה אישית לקריאה, שולחן מתקפל, חיבור WiFi חופשי, ותא אחסון אישי. בקומה התחתונה ממוקמים שירותים, חדר הלבשה ובר חטיפים קטן עם כיבוד קל. הנסיעה מתבצעת בלילה, כאשר "ההמראה" – כלומר, היציאה – מתבצעת לרוב אחרי 20:00 וההגעה היא בשעות הבוקר המוקדמות.
7 צפייה בגלריה
כמו מחלקת עסקים
כמו מחלקת עסקים
יוצאים ב-8 בערב, מגיעים בבוקר
(צילום: Remo Vettori)
7 צפייה בגלריה
אזור הנוחות באוטובוס
אזור הנוחות באוטובוס
אזור הנוחיות באוטובוס
(צילום: Remo Vettori)
7 צפייה בגלריה
השירותים
השירותים
השירותים
(צילום: Remo Vettori)
שני קווים כבר החלו לפעול: ציריך-אמסטרדם (דרך באזל, לוקסמבורג, בריסל ורוטרדם), וציריך-ברצלונה (דרך ז'ירונה). בשלב הראשון, הנסיעות יתקיימו מספר פעמים בשבוע בלבד, אך בעתיד מתוכננת הרחבה לפעילות יומית. כרטיס בכיוון אחד יעלה החל מ‏-180 אירו (כ-720 שקלים), עם שלוש רמות גמישות: כרטיס בסיסי (ללא אפשרות ביטול), כרטיס חצי-גמיש, וכרטיס גמיש לחלוטין. החברה לא מאפשרת עלייה של ילדים מתחת לגיל חמש, ומתארת את האווירה באוטובוס כ"שקטה ומותאמת לשינה".
7 צפייה בגלריה
כמו מחלקת עסקים
כמו מחלקת עסקים
שתי קומות, 21 מושבים
(צילום: Remo Vettori)
כל נוסע יכול להביא עמו מזוודה אחת (עד 23 ק"ג) ותיק יד (עד 5 ק"ג). פריטים נוספים כמו אופניים, ציוד סקי או גלשנים דורשים תיאום מראש ותוספת תשלום של 35 פרנקים שווייצריים.
7 צפייה בגלריה
לאונג׳
לאונג׳
דרינק של לילה. אזור הלאונג'
(צילום: Remo Vettori)
"טווילינר שואפת להציע אלטרנטיבה משמעותית לטיסות קצרות טווח באירופה – כזו שמשלבת בין נוחות, קיימות ונגישות", אומרים בחברה. "זאת בניגוד לטיסות שדורשות עמידה בתורים, בידוק ביטחוני ונסיעה מהשדה אל העיר, כאן יוצאים ממרכז העיר – ומגיעים ישירות למרכז עיר אחרת, תוך כדי שינה. אולי לא תאספו נקודות מיילים, אבל תגיעו רעננים ועם נוף מהכביש".
7 צפייה בגלריה
״לחצות את אירופה בזמן שישנים״. האוטובוס של twiliner
״לחצות את אירופה בזמן שישנים״. האוטובוס של twiliner
״לחצות את אירופה בזמן שישנים״. האוטובוס של twiliner
(צילום: Remo Vettori)
לצד ההבטחה לנוחות, טווילינר מציבה דגש גם על קיימות. האוטובוסים מופעלים בדיזל HVO מתחדש – דלק שמיוצר משומנים מהתעשייה ומשמנים צמחיים – והחברה טוענת כי הנסיעה מפחיתה עד 85% מפליטות הפחמן בהשוואה לטיסה. בנוסף, כל נסיעה מופעלת בידי שני נהגים מתחלפים, כדי להבטיח בטיחות מלאה.