אחרי היעדרות מתמשכת של כחודשיים, נמל התעופה בן גוריון חוזר לארח את שתי חברות התעופה האמריקניות הגדולות. דלתא איירליינס כבר חידשה את פעילותה בקו JFK–תל אביב ב-20 במאי, וכעת מודיעה גם יונייטד איירליינס כי תקדים את חזרתה ותחדש את טיסותיה לישראל מחר (יום ה') - שבועות לפני התכנון המקורי.
1 צפייה בגלריה
פסל החירות
פסל החירות
התחרות מורידה (קצת) את מחירי הטיסות
(צילום: shutterstock)
היעדרותן של שתי החברות בעקבות פגיעת טיל חות'י בנתב"ג בתחילת אפריל, הותירה את הקו לניו יורק בידי אל על וארקיע בלבד, שניצלו זאת להקפיץ את המחירים בקו הפופולרי. כעת, עם חזרתן של דלתא ויונייטד, התחרות בשיאה - והמחירים מגיבים בהתאם. לראשונה זה זמן, ניתן שוב למצוא כרטיסי טיסה במחלקת תיירים בפחות מ-1,200 דולר: ביוני הקרוב מציעה יונייטד כרטיסים במחיר התחלתי של 1,174 דולר בלבד - כולל כבודת יד ומזוודה לבטן המטוס. לשם השוואה, ארקיע גובה על טיסה דומה 2,389 דולר, ואל על - נכון לעכשיו - אינה מציעה עוד מושבים במחלקת תיירים ביוני.
גם בתחילת יולי, עם פתיחת עונת התיירות והחופש הגדול, יונייטד מציעה את המחיר הנמוך ביותר - החל מ-1,528 דולר. דלתא גובה באותם תאריכים לפחות 2,285 דולר, וארקיע - לא פחות מ-3,198 דולר במחלקת תיירים. לקראת ראש השנה (21–27 בספטמבר), המחיר המשתלם ביותר נמצא דווקא בדלתא: מ-1,355 דולר למחלקת תיירים, לעומת 2,498 דולר בארקיע.

בסוכות (6–13 באוקטובר), התמונה משתנה שוב, והזולה ביותר היא ארקיע - מ-1,398 דולר, לעומת מחיר פתיחה של 1,921 דולר ביונייטד. החזרה המהירה של החברות האמריקניות מהווה בשורה לנוסעים, אך גם מעמידה אתגרים. המציאות הביטחונית הלא-יציבה מעלה חששות מהפסקה מחודשת בטיסות. בהתאם לכך, מציעות כיום גם יונייטד וגם דלתא קטגוריית כרטיסים חדשה - "תיירים עם החזר מלא", במחיר גבוה מעט יותר, אך עם אפשרות ביטול נוחה. לנוכח הסיכונים ומגבלות חוק טיבי המשודרג, שמצמצם את זכויות הנוסעים במקרים של ביטולי טיסות מסיבות ביטחוניות, ייתכן שכרטיס מהסוג הזה הוא ההימור הבטוח יותר.
ומה לגבי מושבי ביזנס? גם כאן הפערים בין החברות משמעותיים – לפעמים כמעט פי שניים. כך למשל, בחודש יוני המחיר בארקיע שמצאנו עומד על 8,000 דולר, באל על על 7,950 דולר, ואילו ביונייטד – 5,881 דולר בלבד. ביולי (1–7), הפערים חדים עוד יותר: ארקיע ממשיכה לדרוש 8,000 דולר, אל על יורדת ל-6,588 דולר, ואילו יונייטד שוב מציעה את הדיל המשתלם ביותר – 4,258 דולר. בראש השנה, יונייטד שוב הכי זולה עם 3,397 דולר בלבד למחלקת עסקים, לעומת 6,550 דולר בארקיע. גם בסוכות הפערים בולטים – ביונייטד המחיר מתחיל ב-3,671 דולר, לעומת 7,950 דולר באל על. התוצאה: זוג נוסעים יכול לטוס לעיתים במחלקת עסקים ביונייטד במחיר של כרטיס אחד בלבד בחברות אחרות.
יונייטד ודלתא מציעות קטגוריית כרטיסים חדשה - תיירים עם החזר מלא, במחיר גבוה מעט יותר, אך עם אפשרות ביטול נוחה. לנוכח הסיכונים, ייתכן שכרטיס מהסוג הזה הוא ההימור הבטוח יותר
בתוך כך בשורות טובות הגיעו גם מכיוונן של אייר פראנס וטרנסוואיה שיחד עם KLM חידשו את הקווים לישראל. הטיסות מהולנד לישראל יבצעו עצירה קצרה בלרנקה. הטיסות מישראל לאמסטרדם יהיו ישירות.

מאריכות ביטולים

לצד החברות שחזרו ישנן עדיין חברות רבות שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל וממנה. ענקית הלואו-קוסט האירית ריינאייר הודיעה כי היא מאריכה את ביטולי הטיסות לישראל עד סוף חודש יולי. עוד קודם לכן הודיעה קבוצת לופטהנזה, הכוללת את החברות לופטהנזה, סוויס, אוסטריאן איירליינס, בריסל איירליינס ויורו-ווינגס, כי היא מאריכה את ביטולי הטיסות לישראל עד 22 ביוני, כולל. גם החברה האיטלקית ITA איירווייז הודיעה כי היא מאריכה את הביטולים ולא תטוס לישראל עד 22 ביוני, כולל. גם חברת התעופה הספרדית איבריה אקספרס הודיעה כי היא מאריכה את הביטולים לשבוע נוסף, עד 7 ביוני, כולל.
מי שלא מתכוונת לשוב בקרוב היא חברת התעופה הבריטית בריטיש איירווייז שהודיעה כי האריכה את ביטול כל טיסותיה לישראל וממנה עד ל-31 ביולי, כולל.
החברות הנוספות שביטלו את טיסותיהן: אייר סיישל (לפחות עד חודש אוגוסט), לוט פוליש איירליינס (עד 8 ביוני), אייר אינדיה (עד 19 ביוני), ואיזיג'ט (עד 30 ביוני). אייר קנדה, שהייתה אמורה לשוב לטוס לישראל בחודש יוני, הודיעה כי לא תחדש את פעילותה בישראל.