נתחיל מהשורה התחתונה: אחרי יומיים של סיורים באזור רמת הגולן גיליתי שאכן יש לנו ארץ נהדרת. גם אנחנו נשארנו הקיץ בארץ, נכנסנו למכונית ונסענו צפונה, למרתון של ביקורים וחוויות בשלל מקומות תיירותיים שממתינים לישראלים המקורקעים. החל מסיור בכרמים וביקבי בוטיק, כולל טעימות כמובן, דרך סדנאות חווייתיות וכלה בגילוי פינות חמד - קפצנו לגולן וחזרנו מרוצים.

התחלנו עם נשנושים במחלבת נטור

כבר בכניסה קיבלה את פנינו קארינה, שפית מדופלמת וזריזה שתוך עשר דקות הכינה לנו שולחן עמוס במבחר גבינות, יוגורטים, מתבלים פרי ידה, סלטים טריים שקצצה במקום ולחמים טריים שנאפו בטאבון. האירוח מתקיים בהתאם לתו הסגול. אפשר לקחת טייק אווי או לשבת בשטח הגן של מחלבת הבוטיק. עוד על הפרק: מבחר גבינות כבשים בעבודת יד ללא חומרים משמרים וללא צבעי מאכל, כגון גאודה, פיקורינו, מנצ'גו, תום ונעמי.
16 צפייה בגלריה
השפית קארינה ויונתן רפאל במחלבת טרה נובה
השפית קארינה ויונתן רפאל במחלבת טרה נובה
השפית קארינה ויונתן רפאל
(צילום: איריס ליפשיץ-קליגר)
כמה עולה? החל מ-50 שקלים לארוחת גבינות עשירה ועד ל-80 שקלים לאדם לארוחת בראנץ' מפוארת. אפשר גם לקנות מארזים של מגוון גבינות הביתה בקופסת עץ שומרת טריות, וניתן לבצע הזמנת גבינות דרך אפליקציית פרמר.
שעות פתיחה: א'-ה', בין השעות 9:00 בבוקר עד 17:00 אחר הצהריים. בשישי פתוח עד 15:00, ובשבת סגור. פרטים נוספים ותיאום הגעה בטלפון 050-4563111, או 050-4563222, או בעמוד הפייסבוק.

המשכנו ליקב הבוטיק טרה נובה במושב כנף

היקב, שמייצר כ-10,000 בקבוקים בשנה, שוכן על גבעה המשקיפה לכינרת, לצפת ולחרמון. טרה נובה חולש על הדרך המחברת את שני בתי הכנסת העתיקים - "דיר עזיז" ממזרח ו"מזרעת כנף" ממערב. סמוך למתחם היקב נמצא "מעיין כנף" - פינת קסם בלב הטבע. כאן פגשנו את הכורם הוותיק גיל שרון עם הזקנקן הלבנבן, ואת שלושת השותפים שלו בטרה נובה – אילן מטלון, אילן אפרים ואדריאן וייינסחל.
התיישבנו בחדר טעימות ממוזג ושתינו יין מארבעה בקבוקים מבלנדים שונים של היקב. עוד על הפרק: פלטת גבינות משובחות וזיתים מזן קורונייקי היווני, וגם קערית עם זיתי ארבניקה (זן ספרדי).
הבלנדים המיוצרים ביקב נקראים על שמות ילדי השותפים. בכל פעם שאחד מהם מגיע לחופה הוא מקבל סדרה על שמו, והמוזמנים לחתונה עושים את הספתח לטעימת היין מאותו בציר חדש.
16 צפייה בגלריה
יקב טרה נובה
יקב טרה נובה
גיל שרון החביב
(צילום: איריס ליפשיץ-קליגר)
16 צפייה בגלריה
יקב טרה נובה
יקב טרה נובה
יקב טרה נובה
(צילום: איריס ליפשיץ-קליגר)
טווח מחירי היין: 80 עד 150 שקלים לבקבוק יין, 30 שקלים עד 180 שקלים לשמן זית משובח של המקום (תלוי בכמות). מומלץ גם להעמיס לרכב מארזי פירות יער - אוכמניות, אסנה ופטל שחור עסיסי. 25 שקלים למארז של 150 גר'.
לתיאום ביקור וטעימת יין עם הדרכה התקשרו ל-054-3993514. פרטים נוספים באתר.

לשטוף את העיניים בסגול של שדות הלבנדר

אם כבר הגעתם ליקב טורה, אתם חייבים להמשיך משם למרכז המבקרים "עזיזו לבנדר" ששוכן גם כן במושב כנף. קחו אוויר ועצרו לרגע מול שדות הלבנדר. אתם מוזמנים לשמוע הסבר מרתק על תהליך הגידול של הלבנדר, ולצפות בהדגמה כיצד הוא הופך לשמן במזקקה הביתית של דן החקלאי. יש כאן גם חנות קטנה ומטריפה שבה מוצעים למכירה מגוון מוצרים המופקים מהלבנדר, החל מתה לבנדר, דרך עוגיות מלבנדר ושוקולד ועד למלח לאמבט, סבונים ועוד מוצרים. טווח המחירים: החל מ-20 שקלים לסבון לבנדר, 30 שקל למלח אמבט ועוד.
16 צפייה בגלריה
חוות עזיזו לוונדר במושב כנף
חוות עזיזו לוונדר במושב כנף
חוות עזיזו לבנדר במושב כנף
(צילום: איריס ליפשיץ-קליגר)
שעות פתיחה: חמישי, שישי ושבת בשעות 14:00-9:00 ובתיאום מראש בלבד. לפרטים התקשרו לדן: 050-5871515.
אם אתם כבר כאן, אתם מוזמנים לשלב גם מסלול טיול באזור דיר עזיז (מעיין כנף). במתחם שלוש בריכות האוגרות את מי המעיין ונוף מרהיב לעבר נחל כנף.

חדש בגולן: מעשה שוזר במושב רמת מגשימים

אטרקציה נוספת באזור היא סדנה מיוחדת ומרגיעה בסטודיו הקסום "מעשה שוזר" של חני רוט, שקיבלה את פנינו בזרועות פתוחות אבל מרחוק, ולא פסחה על טקס מדידת חום וחיטוי ידיים באלכוג'ל. בסטודיו הכפרי היפהפה מתקיים מבחר גדול של סדנאות זוגיות ומשפחתיות. מי היה מאמין שבסוף סדנה כזו, גם בעלי שזר כאן סטוקולונט בתוך אדמה עטופה במוס, תלוי על חבל. קישוט פורח שלא צריך הרבה מים בטיפוח. עוד על הפרק: יצירת קוקודמה – תמונה פורחת שעשויה כולה משזירת צמחים אמיתיים לתלייה במסגרת עץ.
16 צפייה בגלריה
חני רוט בסטודיו "מעשה שוזר"
חני רוט בסטודיו "מעשה שוזר"
חני רוט בסטודיו "מעשה שוזר"
(צילום: איריס ליפשיץ-קליגר)
כמה זה עולה? בין 60 שקל ל-150 שקלים למשתתף, בהתאם לסדנה. מקסימום 400 שקלים למשפחה (ארבע נפשות). בילוי של שלוש שעות של כיף עם דובדבנים טריים ותה צמחים. צריך לתאם מראש מול חני 058-7126601, אלירז 054-6660193 או במייל.

חוויה לילית על נהר הירדן

כשהערב יורד ישנן שלל פעילויות מומלצות בגולן. אנחנו יצאנו לסיור לילי אור-קולי בפארק הירדן. הסיור מדובב בהרבה הומור על ידי כוכבי "ארץ נהדרת". התלווינו לחיים מפארק הירדן, והתחלנו ללכת במסלול שאורכו של קילומטר וחצי לאורך נהר הירדן. רק הכוכבים מעל האירו את הדרך. לא נגלה את ההפתעות שנגלו לנו, רק נאמר שהפעילות מתאימה לילדים, אבל לא רק - גם אנחנו המבוגרים צחקנו ולמדנו על הצמחים ועל פלאי נהר הירדן, וגם חטפנו מבול של גשם יזום בהפתעה.
מתי? בכל ימות השבוע בתיאום מראש. כמה עולה? ילד (12-3): 35 שקלים, מבוגר: 30 שקלים.
להעשרת החוויה מומלץ ללון בפארק הירדן. יש מגוון אפשרויות לינה, החל מ-100 שקלים (לרכב) בלינת קמפינג עצמאית, דרך לינה בחדרי משפחה ממוזגים עם שירותים ומקלחת פרטיים בעלות של 600 שקלים ללילה (4 מיטות) ועד 700 שקלים ללילה (5 מיטות בחדר). יש גם מתחם קרוואנים ייעודי עם חיבור מים וחשמל ב-200 שקלים ללילה.
להזמנות ופרטים נוספים התקשרו לטלפון 050-6912481, או בקרו באתר, או בעמוד הפייסבוק.

אתר המורשת הלאומי עין קשתות (אום אל-קאנטיר)

הסיור מרתק. יצאנו עם מורת הדרך ענת כוכבה בשעות הנעימות של הקיץ הגולני. הסיור מתחיל בחוויה מיוחדת במינה - צפייה בסרטון תלת-ממד שמסביר בצורה נגישה והומוריסטית וחכמה את כל התהליך שעומד מאחורי שחזור ארכאולוגי של בית כנסת שהוקם כאן לפני 1,500 שנה. הסיורים מתקיימים בימים שני ורביעי. האתר פתוח בימים ראשון עד חמישי מ-9:00 בבוקר ועד 17:00 אחר הצהריים, בימי שישי מ-9:00 עד 16:00 ובשבת מ-9:00 עד 18:00.
16 צפייה בגלריה
ביקור בעין קשתות שחזור בבית הכנסת העתיק
ביקור בעין קשתות שחזור בבית הכנסת העתיק
בית הכנסת המשוחזר בעין קשתות
(צילום: איריס ליפשיץ קליגר)
16 צפייה בגלריה
ביקור בעין קשתות שחזור בבית הכנסת העתיק
ביקור בעין קשתות שחזור בבית הכנסת העתיק
(צילום: איריס ליפשיץ קליגר)
מחיר לסיורי ערב: מבוגר - 35 שקלים, ילד - 25 שקלים. ביקור יום: מבוגר - 25 שקלים, ילד - 15 שקלים. לפרטים נוספים ולהרשמה מראש - הקליקו.

סיור רומנטי בכרמים של יקב רמת הגולן

אין דבר יותר רומנטי מאשר לפתוח בוקר עם ניחוח של יינות משכרים, לצד טעימת גבינות וזיתים. אי אפשר היה שלא להסתער כבר בכניסה למרכז המבקרים, כשעוברים דרך חנות היין של המפעל. אחרי שמדדו לנו חום בכניסה חתמנו על הצהרת בריאות, והתלווינו לליזה המדריכה המקצועית, שהוציאה אותנו לסיור מיוחד שנמשך כשעה וחצי וכלל המון הסברים וטעימות ביקב הוותיק ביותר ברמת הגולן, שנוסד ב-1983 על ידי שמונה קיבוצים ומושבים.
16 צפייה בגלריה
יקב רמת הגולן
יקב רמת הגולן
יקב רמת הגולן
(צילום: איריס ליפשיץ-קליגר)
המחיר: 125 שקלים לזוג, כולל פלטת גבינות זוגית ממחלבת בוטיק מקומית ויין.
לתיאום סיור - הקליקו.

ביקור בבית הריבות של שרה קוזיקרו

אחרי יין קינוח ביקב הרגשנו שחייבים בכל זאת עוד משהו מתוק - ויצאנו לכיוון בית הריבות של שרה קוזיקרו במושב קדמת צבי. כבר בחניה אי אפשר לפספס את בקתת העץ, בחצר שנראית כאילו יצאה מהאגדות. בבקתה ישנם מאות סוגי ריבות בשילובים מפתיעים שאין לדמיין, ואת כולם רוקחת שרה בעצמה בתהליך מוקפד ובשיטה ביתית מסורתית.
שרה, סבתא לשמונה נכדים, סיפרה לי: "היה לי תמיד חלום לפתוח בית ריבות כמו ש'המאמות' רקחו בילדות שלי". ספרנו כאן 140 זנים של קונפיטורות, לצד ממרחים על טהרת ריבת פירות לכריכים, כמו ריבת שום וגרגרי חרדל, לצד ריבת ורדים מיוחדת במינה.
16 צפייה בגלריה
בית הריבות של שרה קוזיקרו
בית הריבות של שרה קוזיקרו
שרה קוזיקרו בכניסה לבית הריבות
(צילום: איריס ליפשיץ-קליגר)
16 צפייה בגלריה
בית הריבות של שרה קוזיקרו
בית הריבות של שרה קוזיקרו
וככה זה נראה בפנים
(צילום: איריס ליפשיץ-קליגר)
המחיר: 25 שקלים לצנצנת, ויש גם דבש טהור וחלות דבש של בעלה נתן הכוורן. שעות הפתיחה: בין 10:00 ל-20:00. לתיאום הגעה התקשרו: 052-6485803.
ואם אנחנו במושב קדמת צבי, המשכנו לסטודיו/גלריה של כרמיתה שמציעה סדנאות פסיפס. מחיר ההשתתפות בסדנה: 100 שקלים. לתיאום הגעה התקשרו לטלפון מספר 052-6606167, או היכנסו לעמוד הפייסבוק.
16 צפייה בגלריה
פסיפס בסטודיו אצל כרמיתה במושב קדמת צבי
פסיפס בסטודיו אצל כרמיתה במושב קדמת צבי
שולחן פסיפס בסטודיו אצל כרמיתה
(צילום: איריס ליפשיץ-קליגר)
רגע לפני שהצפנו למרום גולן טבלנו בבריכת מים טבעית באמצע שום מקום שנקראת עין מוקש - תענוג מרענן ששווה לשמור מגבת בתא המטען עבורו.
את היום הראשון סיימנו בסעודת מלכים על טוהרת הבשר ב"הבקתה", המסעדה הוותיקה של איריס וגדי במושב רמות. גדי, מומחה לעישון ולטיפול בבשר, מגיש מנות בשר מפוארות עם שמות יצירתיים, ואיריס אמונה על ארוחות הבוקר המושקעות והמפנקות.
16 צפייה בגלריה
ארוחת בשרים במסעדת הבקתה
ארוחת בשרים במסעדת הבקתה
ארוחת בשרים במסעדת הבקתה
(צילום: איריס ליפשיץ-קליגר )
אחת המנות ההורסות כאן היא ספר-ריבס טלה ברוטב שקשה לתאר במילים. לצד מנת המבורגר עסיסית (ויש גם מנת המבורגר טבעוני לכל המעוניין - טעים ביותר), נזכיר גם את מגדל טבעות הבצל על מצע של פירה שלא מהעולם הזה ואת פונדו השוקולד עם פירות העונה בפינאלה. להזמנת מקום מראש היכנסו לאתר.
טווח המחירים בתפריט: ראשונות או סלטים - 32 עד 56 שקלים, מנה עיקרית - 68 עד 90 שקלים, כולל תוספת בצד. וכן, יש גם ארוחות בוקר.
חוויה קולינרית נוספת, מומלצת גם היא אך שונה, היא ארוחת בשרים בביתם של ליז ושי במרום גולן. מאז שהתמקמו כאן לפני שש שנים, שי הקרניבור אחראי על עישון הבשרים והכנתם, וליז הטבעונית אחראית על הסלטים והקינוחים. ליז היא שחקנית לשעבר בתיאטרון הבימה, שפנתה לתחום היוגה והתמקמה בצפון עם בעלה והילדים. הארוחה מוגשת באווירת "שרינג", וכוללת נתחי בשר ממעשנת (לשי יש בחצר שתי מעשנות מכובדות), אמפנדס, ירקות אפויים/צלויים, סלטים וקינוחים מפתיעים.
16 צפייה בגלריה
ליז ושי מבשלים סיפור אהבה
ליז ושי מבשלים סיפור אהבה
ליז ושי
(צילום: איריס ליפשיץ-קליגר)
ירדנו כאן על נתח בריסקט שעושן על ידי שי כמה שעות טובות לפני שהגענו. האירוח כולל יין מקומי-גולני, וחלק מחומרי הגלם מגיעים מגינת הירק של ליז ושי. ברוח התקופה, כשחוששים לשבת בהתקהלות, הרי שזו אופציה נהדרת לזוג, למשפחה עם ילדים או לקבוצת חברים שרוצים לחגוג יום הולדת בדרך מיוחדת ובצורה אינטימית.
"ליז ושי מבשלים סיפור אהבה". מחיר: 160 שקלים לאדם לארוחה הכוללת ים של מנות מיוחדות, כולל יין, ליקר בפתיחה ולחמים אפויים תוצרת בית (מינימום חמישה אנשים בהזמנה). יש גם התאמת תפריט לצמחונים ולטבעונים. טלפון להזמנות - 054-4709668 (ליז) או בעמוד הפייסבוק. כמו כן, לאור המצב יש גם תפריט "מבשלים סיפור אהבה" במשלוחים לצימרים. טלפון לפרטים והזמנות 054-7950994 (שי).
רגע לפני שעוזבים את מרום גולן, חובה לעשות טיול רגלי ולעבור בין פסלי הברזל המיוחדים של הפסל יופ דה יונגי (הולנדי במקור), שהתאהב לפני שנים רבות בישראלית, מי שהפכה להיות אשתו ואם ילדיו, והשתקע. אפשר גם לתאם מראש ביקור בסטודיו של האמן, שמפסל בברזל ממחוזר. לתיאום הגעה התקשרו לטלפון 052-3236842.
16 צפייה בגלריה
סיור רגלי עם הפסל יופ דה יונג
סיור רגלי עם הפסל יופ דה יונג
סיור רגלי עם הפסל יופ דה יונגי
(צילום: איריס ליפשיץ-קליגר)
16 צפייה בגלריה
סיור רגלי עם הפסל יופ דה יונג
סיור רגלי עם הפסל יופ דה יונג
אחת מעבודותיו
(צילום: איריס ליפשיץ-קליגר)

ואיפה ישנים?

יש שפע של אפשרויות לינה, החל מצימרים ועד ללינה באוהלים מדליקים שמכונים "צימר יורט", הממוקמים בכפר הנופש באיי גאלי (בגבעת יואב, דרום רמת הגולן). טווח המחירים: 750 שקלים לזוג ללילה, 88 שקלים תוספת לילד.
אנחנו התארחנו במושב רמות ב"בית רם שרף". הצימר עשוי כולו מעץ, מצויד במטבחון מאובזר, באמבט עיסוי ובבריכת שחייה משותפת לחמש הבקתות. לפרטים - הקליקו. עלות: החל מ-900 שקלים לזוג ללילה. תוספת ארוחת בוקר בבקתה: 65 שקלים למבוגר, 35 שקלים לילד.
16 צפייה בגלריה
צימר במושב רמות של יהודית ורם רשף
צימר במושב רמות של יהודית ורם רשף
הצימר הנאה ברמות
(צילום: איריס ליפשיץ-קליגר)
הכותבת הייתה אורחת של אגף התיירות בחברה הכלכלית גולן