בדרך כלל אנחנו ממליצים לכם על טיולים של כמה שעות, אך הפעם החלטנו לחרוג ממנהגנו ולהמליץ לכם לא לחזור הביתה בסוף הטיול – אלא להישאר לישון בטבע. האוויר הפתוח תחת כיפת השמיים הוא לעתים פתח לחוויות חדשות שלא תזכו בהם במקומות אחרים, שגרתיים וסגורים יותר.
אבל זה ממש לא אומר שאתם צריכים לחזור לימי הצבא ולהיזכר איך בונים אוהל סיירים: רשות הטבע והגנים מציעה למטיילים 18 אתרי לינה בתשלום באתרי הטבע היפים ביותר בישראל, מחורשת טל בגליל העליון ועד חי בר יטבתה בערבה הדרומית.
בחניוני הלילה ניתן למצוא שלל אפשרויות לינה ברמות שונות – החל ממקום להקמת אוהל פרטי דרך אוהלים ומזרנים להשכרה ועד בונגלו מאובזר הכולל מקרר פרטי ומיטות אמיתיות. כל חניוני הלילה מצריכים הזמנה מראש, שאותה ניתן לבצע בקלות במערכת המקוונת, זאת, לצד חאנים שמציעים מפעילים פרטיים שונים. ריכזנו כמה המלצות לטיול שבסיומו נשארים בטבע במלונות מיליון כוכבים.
צפון

חניון הלילה של גן לאומי חוף אכזיב

החניון שוכן בלב הגליל המערבי ממש על חוף הים ולמרגלות שמורת טבע ים ראש הנקרה. האתר מציע רחצה בלגונות ובריכות ים רדודות לצד שרידיו של כפר דייגים עתיק הבנוי מאבן מקומית. ניתן לבחור אם לישון בחושה מאובזרת (מקרר, מאוורר, ארבע מיטות וחשמל), באוהל (מהבית או להשכרה), או להגיע עם קרוואן ולחנות בחניון הקרוואנים.
יש בחניון את כל מה שצריך בשביל קמפינג מוצלח - מרכז שירות, מים חמים, שירותים, מקררים, תאורה, נקודות חשמל, ברזיות, שולחנות, נקודות טעינה לטלפונים ניידים, עמדות מנגלים, כיורים ועוד. כל מה שצריך כדי שתוכלו פשוט לבוא וליהנות מהים ומהטבע סביב.
21 צפייה בגלריה
חניון הלילה גן לאומי אכזיב
חניון הלילה גן לאומי אכזיב
חניון הלילה גן לאומי אכזיב
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
מחיר: לינת שטח באוהל פרטי – 65 שקלים למבוגר ו-50 שקלים לילד. לינה בחושה עם מזגן – 550 שקלים. לפרטים נוספים - הקליקו.

מסלול מומלץ: ראש הנקרה, מבצר יחיעם ועין חרדלית

בין גן לאומי אכזיב לבין ראש הנקרה משתרעת רצועת החוף היפה בארץ, ניתן לנסוע צפונה בדרך הצרה לצד נוף של סלעי כורכר וגלים מתנפצים, משם ממשיכים צפונה עד גן לאומי ראש הנקרה אל פתח המערה דרכה עברה הרכבת ללבנון. אפשר לעלות לחלק העליון ברכב או ברגל, ולעבור דרך גשר הולכי רגל מונגש הצופה אל השמורה והחופים. במקום מופעל רכבל שיורד אל הנקרות המרהיבות שנחצבו במשך שנים על ידי גלי הים.
21 צפייה בגלריה
ראש הנקרה
ראש הנקרה
ראש הנקרה
(צילום: מנו גרינשפן)
ממשיכים לגן לאומי מבצר יחיעם, בקיבוץ יחיעם, אחד המבצרים היפים והגדולים בגליל המערבי אשר ממתין במרחק נסיעה קצר יחסית מאכזיב. ראשיתו במאה ה-12, ויש בו אולמות רחבי ידיים וגדושי אווירה, נקודות תצפית גבוהות ושבילי טיול. המבצר החסון הזה אף שימש את מגיני יחיעם ב-1948, ולמעשה – כל פינה בו מספרת סיפורים דרמטיים. במידה שרוצים להוסיף נקודת סיום מיוחדת, ניתן לעלות לפארק אדמית, שם יחכה למבקרים נוף רחב ידיים, אוויר טוב לזריחה או שקיעה, ומסלול מונגש ונוח עם תצפית על כל הגליל המערבי.
21 צפייה בגלריה
מבצר יחיעם
מבצר יחיעם
מבצר יחיעם
(צילום: גלית רוזן)
במרחק נסיעה קצר של כרבע שעה מאכזיב נמצאת שמורת הטבע נחל כזיב - עין חרדלית, שמורה מרהיבה של בית גידול לח עם עצי דלבים מזרחיים ומים זורמים. המעיין "שוחרר" לטבע בשנת 2013 ומאז משמש מוקד למטיילים עם מסלול קצר של כמה מאות מטרים של נחל זורם.
21 צפייה בגלריה
עין חרדלית בשמורת נחל כזיב
עין חרדלית בשמורת נחל כזיב
עין חרדלית בשמורת נחל כזיב
(צילום: ניר גיל )

חניון הלילה של הגן הלאומי חורשת טל

גן לאומי חורשת טל הוא אחד מאתרי הטבע והנופש היפים בישראל. הגן הלאומי משתרע על פני 700 דונמים כולל מדשאות רחבות ידיים, עצי אלוני תבור עתיקים, יחמורים פרסים ואגם שחייה גדול הניזון מפלגי מים צוננים שמקורם בנחל דן. מעל לכל אלה מתנשא הר החרמון. המקום מושך אליו חובבי אתרי מים שמבקשים מקום נוח ללון בו בחיק הטבע.
חורשת טל נמצאת בסמוך לשמורות הטבע היפות בצפון - שניר, בניאס, תל דן והחולה. ניתן לבחור אם לישון בבונגלו מאובזר (מקרר, מאוורר, ארבע מיטות וחשמל), באוהל (מהבית או להשכרה), או להגיע עם קרוואן ולחנות בחניון הקרוואנים שכולל מרכז שירות, מים חמים, שירותים, מקררים, תאורה, נקודות חשמל, ברזיות, שולחנות, נקודות טעינה לטלפונים ניידים, עמדות מנגלים, כיורים ועוד. בחניון עצי אלון עתיקים, מרחבי דשא ואפילו נחל קטנטן שעובר לאורכו, ואם יתמזל מזלכם, אולי אפילו תוכלו לראות שם יחמורים פרסיים.
21 צפייה בגלריה
חניון לילה חורשת טל
חניון לילה חורשת טל
חניון לילה חורשת טל
(צילום: אבי בהרי)
מחיר ללינה באוהלים פרטיים: 65 שקלים למבוגר ו-50 שקלים לילד. לפרטים נוספים – הקליקו.

מסלול מומלץ: שמורת טבע נחל שניר (חצבאני) ושמורת נחל חרמון (הבניאס)

שמורת הטבע נחל שניר (חצבאני) מציעה את אחד מטיולי המים המהנים והקלילים בגליל העליון. לאחרונה נחנך במקום "פארק חושים" ראשון מסוגו בישראל. המסלול חווייתי ומתאים לכל המשפחה. הוא נמתח לאורך 500 מטרים וכולל ארבעה מקטעים, שכל אחד מהם מייצג בעל חיים אחר המתגורר בשמורה. הנחל מציע טיול רטוב וקליל לצד צמחייה סבוכה ובריכות טבילה.
21 צפייה בגלריה
"פארק החושים" בשמורת נחל שניר
"פארק החושים" בשמורת נחל שניר
"פארק החושים" בשמורת נחל שניר
(צילום: חגי שלמה)
שמורת הטבע נחל חרמון (בניאס) מורכבת משני מתחמים המחוברים ביניהם באופן טבעי, אך בעלי אפשרויות גישה נפרדות. מתחם המפל – שבו שוכן המפל המפורסם, הגועש והשוצף, הוא גם ביתו של השביל התלוי, שביל של כמאה מטרים שממש "מרחף" מעל הערוץ הקניוני הגועש, ומספק חוויית טיול מרגשת במיוחד.
במתחם השני, מתחם המעיינות, נמצא המקור למיימיו של הבניאס. באתר זה פעלו בימי קדם מקדשי פולחן. אחד מהם, הסמוך למערת פאן, הוקדש על ידי הרומאים לכבודו של האל פאן. בחזית המערה מצויים שרידי מקדש שנבנה בחסות המלך הורדוס.
21 צפייה בגלריה
שמורת הבניאס
שמורת הבניאס
שמורת הבניאס
(צילום: עופר שנער, רשות הטבע והגנים)

חאן 4X4 עין זיוון

חאן הדרכים של תיירות עין זיוון שוכן למרגלות הר אביטל בין מטעי פירות העונה ובסמוך לבוסתן "בראשית". החאן מציע לינת שטח למשפחות ומטיילים במבנים סוריים מעוצבים הכוללים שישה חדרי לינה מרווחים, וממוזגים כאשר בכל חדר עשר מיטות מרופדות במזרונים, ואפילו מצעים.
במתחם החאן מקלחות משותפות, משטחי דשא מטופחים, שולחנות ישיבה, פינת חי, עמדת מנגל ופינת פויקה. כמו כן, לנוחות המטיילים מטבח מאובזר במקררים לאחסון מזון וכיריים לבישול עצמי - וכל זאת על רקע הנוף הקסום של עמק קוניטרה.
21 צפייה בגלריה
חאן עין זיוון
חאן עין זיוון
חאן עין זיוון
(צילום: תיירות עין זיוון)
מחיר: 150 שקלים לאדם. ניתן להוסיף ארוחת בוקר בכפר הנופש עין זיוון בתוספת תשלום של 55 שקלים לאדם. לפרטים והזמנות התקשרו לתיירות עין זיוון - 04-6993610 או הקליקו.

מסלול מומלץ: שביל הגולן, קטע מספר 6, מעין זיוון להר חוזק

שביל הגולן הוא שביל טיול מסומן באורך כ-120 ק"מ. השביל חוצה את הגולן לכל אורכו, מהחרמון עד הקצה הדרומי של הגולן. מתכנני השביל חילקו אותו ל-15 קטעים. כל קטע מתאים למטיילים מן השורה ואף לטיולי משפחות. אורך הקטע: 7 קילומטרים, דרגת קושי: קל-בינוני.
21 צפייה בגלריה
שביל הגולן
שביל הגולן
שביל הגולן
(צילום: תקשורות)
מחאן 4X4 עין זיוון הולכים כקילומטר מזרחה לכיוון קיבוץ עין זיוון. מול הכניסה לקיבוץ ישנה נקודת חבירה לשביל הגולן הכוללת אתר הנצחה לחללי גדוד סיור 134 בחיל השריון. מחניון עין זיוון נמשיך בשביל הגולן בכיוון מזרח, לאורך שביל מישורי ומפולס. לאחר כ-3.5 קילומטרים נגיע לכביש 98, אותו יש לחצות ולפנות ימינה, לכיוון דרום.
נמשיך 200 מטרים לכיוון דרום במקביל לכביש, עד שנפנה שמאלה לכיוון מזרח ונלך בדרך הגישה להר חוזק ולשבשבות רמת הגולן. לאחר 500 מטרים נפנה ימינה, ונתחיל לטפס לכיוון פסגת ההר. כעבור 1.25 קילומטרים נוספים של טיפוס מתון נגיע לפסגת ההר, נקודת התצפית המזרחית ביותר בשביל הגולן המשקיפה אל החרמון, סוריה ורמת הגולן. לאחר קילומטר וחצי נוספים נגיע לדרך רחבה המחברת את מוצב הר חוזק לשער האחורי של מושב אלוני הבשן – היישוב המזרחי ביותר בארץ.
דרום

חניון הלילה גן לאומי תל ערד

בדרך לים המלח, שוכן הגן הלאומי תל ערד, באתר ארכיאולוגי מהחשובים בישראל. באתר נחשפו שרידי עיר כנענית מבוצרת ומצודות מתקופת מלכי יהודה. במצודות התגלו שרידי מקדש יהודאי ייחודי ומפעל מים יוצא דופן מתקופת מלכי יהודה. כל אלו מעידים על חשיבותה של ערד הקדומה.
החניון מציע לינת קמפינג במתחם "החאן הכנעני",תאורה מלאה, נקודות חשמל, מקלחות, מקררים, קולרים, עמדות טעינת טלפונים ניידים, ספסלים ושולחנות עמדות מנגלים, מטבח שדה ומרכז שירות למבקר. לינה באוהל מהבית או להשכרה עם מזרנים בחניון.
21 צפייה בגלריה
חניון לילה תל ערד
חניון לילה תל ערד
חניון לילה תל ערד
(צילום: אבי בהרי)
מחיר ללינה באוהל פרטי: 55 שקלים למבוגר ו-40 שקלים לילד. לפרטים נוספים - הקליקו.

מסלול מומלץ: יער יתיר

יער יתיר הוא יער מוקף מדבר והוא היער הגדול בישראל שניטע בידי אדם. בכניסות ליער יש שלטי הסבר ומפות מהן ניתן לבחור מסלולים בדרגות קושי ובאורכים שונים לנוחיותכם, ביניהם "שביל המתקנים החקלאיים" – מסלול ארכיאולוגי קצר מאוד על מתקנים חקלאיים קדומים, חורבת ענים, שרידי בית הכנסת וחורבת יתיר. כדאי גם לבקר במאגר המים שאינו פעיל הסמוך ליישוב הר עמשא, המושך אליו בעלי כנף רבים, וגם בבית היערן. ביער יתיר יש שפע של פינות לפיקניק, חלקן צופות אל מדבר יהודה.
21 צפייה בגלריה
נוף יער יתיר מדרך הנוף המזרחית
נוף יער יתיר מדרך הנוף המזרחית
נוף יער יתיר מדרך הנוף המזרחית
(צילום: יעקב שקולניק)

חניון הלילה גן לאומי ממשית

אתר מורשת עולמית, משמר את שרידיה של עיר נבטית מהתקופות הרומית והביזנטית ומציג את האדריכלות הנבטית במלוא תפארתה, על רקע נוף המדבר של הרי צפון הנגב. העיר הנבטית ממשית טומנת בחובה שרידים הן מימי הרומאים והן מימי הנבטים – אותם נוודים שהכירו כל שביל במדבר ונעו בו בשיירות סחר. בשטח קטן זה, ניתן לגלות שפע של אוצרות: מבתי אמידים מפוארים ורחובות ששומרו היטב ועד מגדל מרשים ואורוות סוסים קדומות.
21 צפייה בגלריה
חניון לילה ממשית
חניון לילה ממשית
חניון לילה ממשית
(צילום: אבי בהרי)
החניון כולל תאורה מלאה, מקלחות ושירותים עם נגישות לנכים, ברזיות, סככות, ספסלים ושולחנות, מוקדי מדורה עם עצים למדורה, עמדות בישול ועמדות טעינת טלפונים ניידים, עמדות לאיסוף גחלים והדלקת מנגלים. כמו כן ישנו מטבח שדה ומרכז שירות למבקר. לינה באוהל מהבית או להשכרה עם מזרנים בחניון.
מחיר לינה באוהלים פרטיים: 55 שקלים למבוגר, 40 שקלים לילד. לפרטים נוספים - הקליקו.

מסלול מומלץ: טיול מים במדבר- דרך הבשור, אשכול, תל באר שבע וממשית

מתחילים בפארק הבשור (אשכול): מומלץ לעלות, בחלק הצפוני של הפארק, לראשה של גבעה קטנה, הקרויה חירבת שלאלה. מראש הגבעה תמצאו תצפית יפה על הסביבה. לאחר מכן ממשיכים לדרך נוף הבשור, שם תוכלו לנסוע בשביל עפר המיועד לכלי רכב שאורכו כ-18 קילומטרים, אשר עובר בין גן לאומי אשכול וצומת צאלים. לאורך הדרך פרושים מספר נקודות תצפית ואתרי מורשת. במהלך הדרך עוברים בתצפית המאגרים אשר צופה על שני מאגרים לאורך הבשור, משם ניתן לרדת לגשר הצינורות. לאחר מכן ממשיכים דרומה, ומגיעים לגשר החבלים שחוצה גם הוא את נחל הבשור.
21 צפייה בגלריה
פארק הבשור
פארק הבשור
פארק הבשור
(צילום: מנו גרינשפן)
מכאן ממשיכים לגן לאומי תל באר שבע, שמהווה כיום את הדוגמה הטובה ביותר לתכנון עירוני של עיר מתקופת מלכי יהודה. גולת הכותרת של הביקור הוא מפעל המים: יושבי העיר בנו אותו במאה ה-10 לפני הספירה, כלומר, לפני כ-3,000 שנים - מפגן מדהים של יכולת הנדסית מעולה.
21 צפייה בגלריה
תל באר שבע
תל באר שבע
תל באר שבע
(צילום: נדב טאובה)
מכאן ממשיכים לתחנה נוספת - הגן הלאומי ממשית, אשר מציג את האדריכלות הנבטית שנשמרה טוב יותר מכל אתר אחר בארץ. רחובות שלמים נותרו על כנם ובצדם מבנים יפהפיים בעלי אולמות גדולים, חצרות ומרפסות. את היום מומלץ לסגור עם תצפית לקראת שקיעה בצומת הערבה המשקיפה על מרחביה הבלתי נגמרים של הערבה ודרום ים המלח.

חניון הלילה חאן בארות

תפאורה מדברית בלתי נשכחת ב"שמורת אור כוכבים" הראשונה מסוגה בישראל, השוכנת בלב מכתש רמון. באותו מכתש, שבלילה מתעטף בשמים זרועי כוכבים, שוכן מי שנחשב ל"מלך" של חניוני הלילה באזור: חאן בארות. בחניון תוכלו למצוא תאורה מלאה, מקלחות מים חמים, ברזיות מים לשתייה, נקודות חשמל, ספסלים ושולחנות פיקניק קבועים וניידים, נקודות לטעינת טלפונים ניידים, פינות לקומזיץ, עמדות להדלקת מנגלים. כמו כן, יש במקום מטבח שדה ומרכז שירות למבקר. אפשר לישון באוהל מהבית או לשכור מזרנים בחניון.
21 צפייה בגלריה
חניון הלילה חאן בארות
חניון הלילה חאן בארות
חניון הלילה חאן בארות
(צילום: אבי בהרי)
מחיר ללינה באוהל פרטי: 55 שקלים למבוגר, 40 שקלים לילד. לפרטים נוספים - הקליקו.

מסלול מומלץ: עין סהרונים, פרסת נקרות וחי רמון

באזור תוכלו לצאת למסלול קלאסי אל פרסת נקרות ועין סהרונים – טיול מעגלי קל יחסית באורך של כ-5 ק"מ. המסלול לא קצר, אך רצוף מצוקים מרשימים, מערה קרירה וגדולה, קניון בוהק שמזכיר הליכה על פני הירח וגם מעיין קטן ויפה, שיוצר כתם ירוק של צמחייה בלב המדבר, ואף שרידי חאן נבטי קדום.
21 צפייה בגלריה
פרסת נקרות
פרסת נקרות
פרסת נקרות
(צילום: אייל קורין)

21 צפייה בגלריה
עין סהרונים
עין סהרונים
עין סהרונים
(צילום: נדב טאובה, רשות הטבע והגנים)
אפשר להגיע בקלות ישירות מחניון הלילה בארות בנסיעה קצרה ומשולטת. לבאים ישירות מכביש 40: יורדים ממצפה רמון למכתש בכביש 40, ופונים מזרחה בין סימני הק"מ 86-85, לדרך עפר ממשיכים לפי השילוט המוביל לחאן סהרונים. כאן מתחיל ומסתיים הטיול. לנוחיותכם, תחנת מידע ושמירה על רכבים במקום. חובה להצטייד בהרבה מים, במפה ובתיאור מפורט של המסלול.
ואם אתם כבר באזור עם ילדים, מומלץ לבקר בחי רמון, המוגדר כ"גן מדברי חי". כאן, אל מול המכתש, ניתן לפגוש בעלי חיים שבית הגידול שלהם הוא המדבר – עקרבים, נחשים, לטאות ומכרסמים, והכל משולב במשחק משימות בילוש באמצעות הטלפון החכם שלכם.

חאן תמרים בצוקים, הערבה התיכונה

שמחון ואורית קלומרק בנו את חאן תמרים באהבה רבה תוך הקפדה על הפרטים הקטנים והמפנקים ושילובם בטבע. האירוח כולל מבנה לינה גדול, מרווח וממוזג שניתן לחצוץ עם וילונות. בחאן פרושות מחצלות, מזרנים נוחים, ותאורה נעימה. במתחם עשרה תאי שירותים ומקלחות, שני מטבחים מאובזרים במקררים, כירות גז, כיורים משטחי עבודה, פינות מנגלים, מדורות ופויקה. מקומות מוצלים עם שולחנות וספסלים מעץ, פינות ישיבה, בריכת שכשוך ועוד.
21 צפייה בגלריה
חאן תמרים בצוקים
חאן תמרים בצוקים
חאן תמרים בצוקים
(צילום: אלכס ליבק)
מחירים: לילה בבקתה עד 6 אורחים - 720 שקלים, בקתה עד 10 אורחים - 1,200 שקלים. להזמנת מקום ופרטים נוספים: אורית- 0528666077 ובאתר תיירות ערבה תיכונה.

מסלול מומלץ: טיול ב"שביל הפטריות"

"שביל הפטריות" הוא שביל מעגלי קצר סמוך ליישוב צוקים. השביל עובר ליד שני סלעים גדולים ומרשימים אשר נראים למתבונן כפטריות ענק. המסלול מאפשר הליכה לנקודות תצפית מרהיבות המשקיפות על מדבר הערבה. אורך המקטע: 3 ק"מ לשני הכיוונים. דרגת קושי: קל-בינוני.
מחאן תמרים נצא ימינה להליכה קצרה על כביש הגישה לחאן ופונים שמאלה, מערבה. ממשיכים לאורך נחל עשוש המתחבר לשביל ישראל המיועד לאופניים. נחצה את הכביש המוביל לבריכת אגירת המים. לאחר הליכה של כ-400 מטרים בשולי הנחל, נבחין ממול ב"פטריית הבורג". כ-50 מטר לפני "פטריית הבורג", נתחיל לטפס על "שלוחת קירטון" לכיוון בריכת אגירת המים של חברת "מקורות". הפטרייה ממוקמת מימין והטיפוס מתבצע על פני שלוחה צרה ויפה של הנחל ולאורך שביל המסומן ברוג'ומים.
21 צפייה בגלריה
פטריית הבורג בערבה
פטריית הבורג בערבה
פטריית הבורג בערבה
(צילום: אביטל הירש)
את בריכת אגירת המים נעקוף מצפון לתצפית עוצרת נשימה. מהתצפית נחזור לבריכת אגירת המים, נקיף אותה הפעם מכיוון דרום. נצעד לאורך השלוחה עד לשביל היורד לכיוון אל נחל צופר הממוקם מדרום. בנקודה זו ניתן ליהנות מתצפית ובישול תה צמחים אל מול השקיעה. בדרך חזרה נעקוב אחרי סימון הרוג'ומים, לכיוון דרום, תוך חציית יובלי נחל צופר, עד אשר נגלית "פטריית נחל צופר" מימין. בשלב זה נתחבר שוב אל שביל ישראל לאופניים ונפנה בו שמאלה, לכיוון צפון. נלך כקילומטר לאורך נחל צופר עד להגעה אל היישוב צוקים.

חאן אורחת הגמלים - מושב חצבה, הערבה התיכונה

בטי היא אמנית ויוצרת בנשמתה שהקימה במו ידיה חאן אורחים מעוצב המתאפיין בהקפדה על הפרטים הקטנים. כל פינה מעוצבת ומאחוריה ישנה חשיבה מעמיקה לצרכי האורחים. החאן הוא חלל שינה בנוי המחולק לארבעה פרגודי עץ, ובו כ-15 מיטות והיתר מזרנים. במתחם ארבעה חדרי מקלחות וארבעה תאי שירותים, מטבח מרכזי מאובזר - כיריים, תנור, מיקרוגל, מקררים, כלים לבישול ולאכילה. עוד בחאן שולחנות עץ ארוכים לסעודה משותפת, פינת טלוויזיה עם כבלים, פינת הכנת פוייקה ומנגל. הכניסה לבריכת המושב בחינם.
21 צפייה בגלריה
חאן אורחת הגמלים
חאן אורחת הגמלים
חאן אורחת הגמלים
(צילום: הילה מנור)
מחירים לילה: 150 שקלים למבוגר, ו-100 שקלים לילד. להזמנת מקום ופרטים נוספים: הילה- 052-6288545 ובאתר תיירות ערבה תיכונה.

מסלול מומלץ: טיול בדרך השלום

דרך השלום היא שמו של מסלול מרתק שנסלל בשנות ה-90 לאחר הסכם השלום עם ממלכת ירדן, ועובר לאורך הגבול שבין המדינות. לאורך 24 הקילומטרים של הדרך יכולים המטיילים ליהנות ממראה השדות החקלאיים של המושבים עידן, חצבה ועין יהב, וליהנות משלל תצפיות לנופי נחל הערבה והרי אדום, ומראה מאגרי מים.
21 צפייה בגלריה
מצפה השלום
מצפה השלום
מצפה השלום
(צילום: עומר עדין)
אורך המקטע - 5 ק"מ, דרגת קושי - קל-בינוני. המסלול מתחיל סמוך לשער הכניסה למושב עידן וממשיכה משם נתחיל הליכה לאורך 5 ק"מ בכיוון דרום בדרך מתפתלת על גבי בתרונות החוואר שמעל נחל הערבה. באמצע קטע זה מתפצלת דרך עפר לכיוון מזרח, בה ניתן לרדת לכיוון נחל הערבה ומאגר חצבה - מאגר מים השוכן צפונית-מזרחית לחצבה, ואוגר את מי השיטפונות של נחל הערבה.
כ-1.5 ק"מ צפונית לחצבה מגיעה הדרך למצפור השלום הצופה מזרחה לעבר עמק הערבה הירדני והרי אדום. במקום סככת צל יפה ונעימה, פסל סביבתי, ומסלול הליכה קל אך חווייתי בתוך בתרונות החוואר. כעבור 10 דקות הליכה לערך נגיע לשער האחורי של מושב חצבה, עם הכניסה למושב, נפנה ימינה למתחם החאן.