קוראים לי אוהד הנווד, בן 27, נווד ובלוגר טיולים במשרה מלאה. עד לפני שנה וקצת טיילתי בעולם, הספקתי לעבור בשבע יבשות, ובעיצומו של מסע הישרדות באמזונס הבוליביאני, התפרצה שם הקורונה במלוא עוצמתה, ואני חזרתי ישר הביתה. בהתחלה, הכל היה מבלבל ,אבל היה לי ברור שאם אי אפשר לטייל בחוץ לארץ, אחפש כל דרך להמשיך את הנדודים גם כאן, בארץ. הרגשתי שאחרי שנים של מסעות בחו"ל הגיע הזמן שאחקור לעומק את ישראל, הבית שלי, ואין דרך טובה יותר לעשות זאת מאשר דרך הרגליים, ואין מסלול נכון יותר לעשות זאת מאשר שביל ישראל במלואו, מצפון עד דרום.
אני מתפרנס מהפקה של סרטוני טיולים, אותם אני מפרסם ומפיץ ברשתות החברתיות. כך, לצד ההזדמנות להכיר טוב יותר את הארץ, ביקשתי להפיק מהטיול סדרה של סרטונים, שתציג את ישראל לגולשים מהארץ ומהעולם בצורה שלא הכירו עד כה, ותשמש גם מעין מדריך למטיילים בכלל ולשביליסטים בפרט. פרסמתי בעמוד הפייסבוק שלי פוסט ובו הזמנתי צלמים לצעוד איתי ולהשתתף בהרפתקה. כך התחברתי אל אור בן יהודה ואלון ג'ורג'י, והקסם פשוט קרה מעצמו. יצאנו לדרך.
3 צפייה בגלריה
אוהד הנווד עושה את שביל ישראל
אוהד הנווד עושה את שביל ישראל
"היו לא מעט חששות אם לא אעמוד בזה, פיזית". אוהד נח על סימון השביל ביער שוויץ הצופה אל הכנרת
(צילום: אור בן יהודה)

טיפים לפני שיוצאים

  • בחרו ציוד מתאים להליכה ארוכה עם משקל רב על הגב, בדגש על נעלי הרים טובות אך לא כבדות מדי, ומוצ'ילה עם מערכת גב איכותית, שתחלק את עומס המשקל בצורה מיטבית.
  • אל תגזימו בהיקף הציוד שאתם לוקחים. כשצועדים יותר מ-20 קילומטרים ביום, מרגישים היטב כל קילוגרם ממשקל התיק.
  • מצד שני, ודאו שלא יחסר לכם כלום. אם לא תביאו מספיק כלי בישול או ציוד שינה איכותי ללילה, לא תהיה לכם מספיק אנרגיה להתמיד בהליכה באמצע היום, ואתם סתם תתפרקו. הארץ שלנו לא כל כך גדולה, ובמקרה הצורך תוכלו תמיד להשאיר איפשהו ציוד מיותר או לא חיוני, ולחזור לאסוף אותו אחרי שתסיימו את המסע.
  • קחו לפחות שלושה ליטרים מים ביום. המלצה – עדיף שלוקר, ולא בקבוקים, כי כשהפיה של השלוקר מונחת על הכתף באופן קבוע, באופן טבעי אתם תשתו יותר ולא תתייבשו בלי לשים לב.

מסלולי הצפון: הטבע הוא המלך

נקודת המוצא של השביל ממוקמת בחניון של מוזיאון בית אוסישקין בקיבוץ דן, בפסל הקשת המפורסם. הבאנו בקבוק ערק, הרמנו צ'ייסר לפתיחה, והתחלנו לצעוד. שמחתי להתחיל במסע, אבל היו לי לא מעט חששות. מעבר לחשש המתבקש של "מה אם לא אעמוד בזה, פיזית?", יצאתי לדרך עם שני צלמים שלא ממש היכרתי, וחלה עלי חובת ההוכחה להפיק סדרת רשת ברמה גבוהה. הדרך היעילה ביותר שלי להתמודד עם חששות כאלה היא פשוט להתחיל, ולזרום עם החיים, מה שיהיה יהיה.
הטבע דומיננטי מאוד במסלול הצפוי, והשביל עובר בתוך יערות, נחלים והרים. נכון שחוויית הטבע בחו"ל הרבה יותר עוצמתית, אבל מאוד נהניתי להיכנס למים בנחל עמוד, להזיע בטיפוס לפסגת הארבל, ובעיקר לישון אצל "מלאכי שביל" – האנשים הטובים שמחפשים כל דרך לסייע לשביליסטים, ומארחים אותם. היכרתי באמצעותם אנשים מדהימים, מאוכלוסיות שלא יצא לי להכיר מספיק, כמו חרדים או בדואים.

מרכז הארץ: הגוף מתחיל להתרגל

מרכס הכרמל יורדים ישר אל עיירת הדייגים ג'סר א-זרקה, ומשם הולכים על ציר החוף עד תל אביב. על הנייר זה נראה מקטע משעמם של הליכה חד-גונית על החוף, אבל החלטנו ליהנות ממנו ככל האפשר. חלצנו נעליים והלכנו יחפים לאורך החוף. בפולג התרחצנו בחוף הנודיסטים בתחושת התעלות של חופש אמיתי, כאילו פיצחנו את סוד החיים. תכלס, זו השגרה הטובה ביותר שיכולתי לבקש: לקום בבוקר בטבע, לחיות בצמצום (עניין שעושה אותך מאושר), ולצעוד. זה בריא לגוף ומזרים לנפש שלווה.
מתל אביב המשכנו דרומה עד ים המלח דרך הרי ירושלים חרוצי העליות והמורדות שלא עשו לנו את החיים קלים, אבל גם זרועים מעיינות קרירים וצוננים, שסיפקו לנו אתנחתא ומקלחת שטח נהדרת.
3 צפייה בגלריה
אוהד הנווד עושה את שביל ישראל
אוהד הנווד עושה את שביל ישראל
"השגרה הכי טובה שיכולתי לבקש: לקום בבוקר בטבע, לחיות בצמצום - ולצעוד"
(צילום: אור בן יהודה)

טיפים לפני המדבר

  • המסלול המדברי חם מאוד, ולא תמיד יש לאורכו יישובים שאפשר להתארגן בהם על מים ואוכל. חשוב לתכנן את המסלול וימי ההליכה שלכם מראש בהתאם לאפשרויות שיש על הדרך להצטייד במים ומזון.
  • המדבר רצוף אזורים ללא קליטה סלולרית, ועל כן חשוב להוריד את המפות לטלפונים הניידים, שתוכלו לנווט גם מחוץ לרשת. המלצה חמה: קחו לדרך מכשיר לווייני של חברת מגנוס, ליתר ביטחון, למקרה שתזדקקו לחילוץ באזור חסר קליטה.
  • עקבו אחר תחזית מזג האוויר. ההליכה במדבר עוברת בערוצי נחלים, ולפעמים, אירועים של גשם באזורי הר מרוחקים כמו הרי יהודה, יוצרים סכנת שיטפונות חמורה במדבר. אזורים מועדים לשיטפון אפשר לחזות די במדויק, אבל לצורך זה חשוב לעקוב אחר תחזית מזג האוויר גם של שולי האזור שבו אתם הולכים.
  • יש במדבר הרבה בעלי חיים, בהם תנים, יעלים וחזירי בר. הם מאוד סקרנים ומריחים מזון ממרחק. למנוע מצב של אורחים בלתי קרואים, שמבקשים לרחרח בתוך האוהל בשעת לילה מאוחרת, הקפדתי להכניס את כל האוכל שלי לשקית אטומה ולקשור אותה גבוה, על גבי עץ מרוחק יחסית. עבד יופי.

הנגב והערבה: הכי קשה לפני הסוף

בירידה מהר עמשא מתחלף הנוף הירוק בין רגע לגוון חום מדברי. המדבר הישראלי הוא בעיני הנוף הכי יפה ומיוחד שלנו, בזכות תופעות גיאולוגיות ייחודיות כמו המכתשים. הליכה ארוכה בלי צלו של צל במרחבים עצומים מחייבת חבישת כובע, שימוש בקרם הגנה, והצטיידות באוכל והרבה מים. לאורך הדרך פועלים "מטמיני מים", שמספקים שירות בתשלום של הסתרת בקבוקי מים בשטח או בחניונים שבהם אין ברז, כדי שלא תיאלצו לשבור את הגב ולסחוב כמות גדולה של מים, לשתייה ולבישול ליותר מיום.
בשלב הזה של המסע הגוף כבר התחזק והסתגל להליכות הממושכות. הדבר הכי כיפי הוא הקשרים שמתגבשים על הדרך והאחווה שנוצרת בין כלל הצועדים בשביל. קבוצה של מטיילים שלא בהכרח מכירים זה את זה שמסיימים את היום, מדליקים מדורה, וכולם מתיישבים סביבה עם האוכל שכל אחד בישל לעצמו, שרים ומדברים על החיים.
כשממשיכים דרומה אל הערבה מתגלים נופי ההוד והעוצמה של השממה: מצוקים ורודים או שחורים ותבניות שטח נפלאות. מפציר בכם, גם מי מכם שלא מתכוון לצעוד את השביל, רדו אל פארק תמנע והרחיבו את לבכם בנופים הכי לא שגרתיים בארץ.

כל פרקי הסדרה שצילמו אוהד, אור ואלון לאורך השביל


אילת: חגיגות ניצחון

על פסגת הר צפחות נפרש בפנינו הנוף הציורי של ים סוף ומפרץ אילת. אחרי ימים ארוכים של הליכה במדבר מתקרב הרגע לו ייחלנו מנקודת היציאה. מסדירים את הנשימה, נושמים את ריח הים שבאוויר, דופקים שאגות ניצחון, ו-איך לא - מרימים צ'ייסר ערק לחגיגות הסיום. זהו. סיימנו יותר מאלף קילומטרים של הליכה, חצינו מדינה שלמה, עשינו את השביל. אין לכם גאווה גדולה מזו.

סיכום

הטיולים שלי בעולם נגדעו בבת אחת בגלל נגיף הקורונה המסתורי, שבדיעבד אני חייב לו המון. בזכותו חזרתי לארץ, והבנתי שממש לא צריך להגיע אל קצה העולם כדי להיות מאושר. קלישאה ככל שזה יישמע: עוצמת המסע בשביל ישראל העבירה אותי תהליכים של התבגרות, סידרה לי את הראש, אפשרה לי להתפקס על מי אני ומה אני רוצה בחיי. היו לאורכו רגעים קשים מאוד, אבל בשורה התחתונה ידענו לאזן, לעשות הפסקות כשצריך, כדי ליהנות מהרגע.
מהר מאוד העלינו את הסדרה שיצרנו לרשת, ומאות אלפי גולשים צפו בה. אור, אלון ואני ממשיכים לעשות פרויקטים ביחד, שומרים על קשר קבוע. אני מודה להם על מסע מטורף. בסוף הקורונה עוד אחזור לנדוד בעולם, אבל העוגן שלי בארץ הוא עכשיו הרבה יותר יציב וחזק.
לכו בשביל.
3 צפייה בגלריה
אוהד הנווד עושה את שביל ישראל
אוהד הנווד עושה את שביל ישראל
"היו לאורכו רגעים קשים מאוד, אבל ידענו לאזן וליהנות מהרגע". אוהד ברגע זן בראש צוק ארבל
(צילום: אלון אסף ג'ורג')
פורסם לראשונה: 17:58, 01.07.21