הקיץ כבר מעבר לפינה, וזה הזמן של כולנו לגלות מה מתחבא לנו מתחת לאף, כאן בישראל. כיצד עושים זאת? הכי פשוט: בנינו לכם תוכנית טיול מפורטת ליומיים, לשלושה או לארבעה ימים. בתוכנית: מסלולי טיול קלילים בטבע, אתרי טבע ומורשת, מעיינות, אטרקציות, מקומות לינה ואוכל ועוד. והכל מודולרי להפליא: אפשר לנסוע ולטייל בדיוק לפי התוכנית, ואפשר לשלב, לערבב, לדלג או סתם לתת קפיצה אל יום הטיול שהכי נראה לכם מתוך רשימה זו.
שימו לב: בימים אלו, מועדי ואופני הפתיחה של חלק מהאתרים משתנים ומתעדכנים כל העת. יש להתקשר לפני ההגעה. והפעם: אזור הערבה הדרומית.
כותרת ביניים
אז החלטתם להרחיק עד לערבה הדרומית? בין אם אתם בטיול בדרך לאילת ובין אם אילת היא רק חלק קטן מחופשת הערבה הדרומית שלכם – סביר להניח שתבחרו באחת משתי דרכים להגיע לצ'ופצ'יק הדרומי של המדינה: מאזור מכתש רמון (כביש 40) או מכביש הערבה לכל אורכו (כביש 90).
אם בחרתם באפשרות הראשונה, מומלץ מאוד לעצור במקום בלתי שגרתי, כזה שעושה חשק אמיתי לחקור את צפונותיו של המדבר: מרכז מבקרים רמון, גבוה מעל מכתש רמון.
מרחב מעוצב זה מציע חוויות רב-חושיות, המגיעות באמצעות שני "מסעות" שונים, המתלכדים יחדיו. הראשון הוא מסע אל נפלאותיו של מכתש רמון – הגיאולוגיה, החי והצומח שבו. אמצעים אינטראקטיביים ואחרים יגרמו לכם (ולילדים כמובן) להכיר מקרוב את תופעת הטבע המסקרנת הזו. מסע שני ייקח אתכם אל ציוני דרך בחייו של אילן רמון, האסטרונאוט הישראלי הראשון. שימו לב לדגם של מעבורת החלל, לפריטים האישיים של אילן רמון, ובשום מקרה אל תוותרו על הסרטון המרגש שמוקרן גבוה מעל המכתש.
15 צפייה בגלריה
שמורת טבע ומרכז מבקרים מכתש רמון
שמורת טבע ומרכז מבקרים מכתש רמון
שמורת טבע ומרכז מבקרים מכתש רמון
(צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)
הגעה: מכביש 40 נכנסים למצפה רמון ונוסעים לפי השילוט. הכניסה ברישום ותיאום מראש באתר רשות הטבע והגנים.
כעת, ממצפה רמון יורדים לעבר המכתש, ומאחר שכבר חם כעת, לא נשלח אתכם לטיול רגלי ארוך, אלא לטיול רכוב בגן לאומי חדש יחסית, שרק מתחיל להתגלות לקהל המטיילים. זהו גן לאומי צבעי מכתש רמון. הוא שוכן בלב המכתש, במקום שבו פעלו בעבר מחצבות, וכעת שוקם האזור, הוכשר ומהווה מעין טיול בפארק גיאולוגי.
פה תפגשו שכבות קרקע וסלעים קדומים, בכל מיני גוונים וצורות, כמו גם פינות חמד לרוב, שרידי מפעל חציבה מפתיע ועוד. באזור זה נעים מנקודה לנקודה ברכב הממוזג שלכם, ובכל נקודה עוצרים, מחלצים עצמות, פוגשים הפתעות שונות - וממשיכים בדרך(הייתי נותן פה המלצה לקפוץ לגלידה/שתייה קרה/שירותים בחניון בארות הסמוך. אל תחמיצו.
15 צפייה בגלריה
גן לאומי צבעי מכתש רמון
גן לאומי צבעי מכתש רמון
גן לאומי צבעי מכתש רמון
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
15 צפייה בגלריה
התנור הגדול בגן לאומי צבעי מכתש רמון
התנור הגדול בגן לאומי צבעי מכתש רמון
התנור הגדול בגן לאומי צבעי מכתש רמון
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
הגעה: מכביש מכתש רמון - אילת (כביש 40, בין סימני ק"מ 86–87), כ-3.5 ק"מ מדרום לכניסה למנסרה, פונים מזרחה בדרך עפר. קו הפרדה לבן אינו מאפשר פנייה שמאלה לבאים ממצפה רמון. לכן, המשיכו עוד כקילומטר, רדו ימינה לדרך העפר וחזרו בזהירות. מכאן חוברים בהמשך לכביש הערבה, ומדרימים לערבה הדרומית.
מצד שני, אם החלטתם להגיע ליעד שלכם מאזור ים המלח, בכביש 90 לכל אורכו, מומלץ לעצור במרכז ויידור שבערבה התיכונה. זהו מרכז מבקרים חדש יחסית, המספר את סיפור הערבה ואנשיה. הוא שוכן בחצבה, וכולל הפעלות, תצלומים, הסברים וגם סרט בתלת-ממד. ניתן אף לשלב סיור בחממות החקלאיות באזור. נכון למועד כתיבת שורות אלו, המקום פתוח לביקורים רק בסופי שבוע. יש לתאם מראש. הגעה למרכז ויידור: מכביש הערבה (כביש 90) פונים מזרחה לכיוון מושב חצבה (בצומת חצבה), ומיד שוב שמאלה לכיוון "מרכז ויידור" (לפני בית ספר שדה חצבה), נוסעים 30 מ' ובשער הכניסה לתחנת יאיר פונים ימינה לרחבת החניה של המרכז.
15 צפייה בגלריה
מרכז ויידור
מרכז ויידור
מרכז ויידור
(צילום: מרכז ויידור)
אטרקציה נוספת שממתינה לכם דרומה משם היא חוות האנטילופות בין ספיר למושב צופר. זהו מעין ספארי מדברי ישראלי, שייקח אתכם לסיור בין עדרי אנטילופות, יעלים, איילים, יעלים, ערודים, וזברות. כל אלו חיים בניחותא בשטח, כאשר הסיור שלכם נערך ברכב הפרטי. מומלץ לבקר גם ב"תיבת נח", שבה בעלי חיים מרתקים כגון צבים ענקיים, איגואנות, תוכים, חוטמנים ועוד.
15 צפייה בגלריה
חוות האנטילופות
חוות האנטילופות
חוות האנטילופות
(צילום: יעל לרנר)
איפה ישנים ואיפה אוכלים? לצד התיירות התפתח בערבה התיכונה גם תחום הקולינריה - אם כי בעקבות משבר הקורונה חלק מהמסעדות חטפו מכה אנושה ונאלצו להיסגר. בין המסעדות שעדיין פעילות ניתן לציין המסבאה בסגנון הגרמני "אורסולה" בצוקים, המעדנייה Route 90 בצוקים וה"דק בר" בעין יהב.
אופציה נוספת היא גם ה"גמלייה" במושב ספיר, שמציעה אווירת חאן מדברי ונהגה לקיים מדי יום חמישי הופעות מוזיקליות וערבי במה פתוחה - אך בשלב זה היא פתוחה רק לקבוצות בתיאום מראש. ארוחת בוקר מומלצת במיוחד היא ב"גן ירק" של רונית ומוטי אלעזרי מהמושב צופר, אך בשלב זה גם המקום הזה סגור וצפוי להיפתח רק בעוד כמה חודשים.
15 צפייה בגלריה
חאן גמלייה
חאן גמלייה
חאן גמלייה
(צילום: יעל לרנר)
ואם אתם מעוניינים להעביר את הלילה הראשון בערבה התיכונה, לפני המשך הנסיעה דרומה – האזור מציע שלל צימרים וחאנים ברמות שונות. מומלץ לעיין באפשרויות המפורטות באתר Go Arava ולבחור את מה שמתאים לכם.
כותרת ביניים
יש דרכים רבות להגדיר את מתחם אקו-כיף בקיבוץ לוטן, אך נראה כי "מגרש משחקים אקולוגי" תהיה הגדרה מצוינת. זהו חלק מ"המרכז לאקולוגיה יצירתית" של הקיבוץ, והוא כולל גן משחקים גדול ומקסים הבנוי מפריטים ממוחזרים, גינות אורגניות מעוררות השראה, בית תה חמוד להפליא שבו ניתן להזמין ארוחות טעימות וגם אזור סדנאות. נכון למועד כתיבת שורות אלו הסדנאות עדיין לא חזרו לפעול במלואן, ולפני שאתם מגיעים, כדאי להתקשר ולברר את המצב, כי מדובר בחוויה מומלצת מאוד. כך למשל, נסו את סדנת הבנייה של לבני טיח ואדמה או סדנת הכנת כדורי זרעים. במקום מוצעים גם חדרי אירוח נעימים. לפרטים נוספים - הקליקו.
15 צפייה בגלריה
"אקו-כיף" בקיבוץ לוטן
"אקו-כיף" בקיבוץ לוטן
"אקו-כיף" בקיבוץ לוטן
(צילום: גלעד כרמלי)
מרכז מבקרים נוסף באזור ממתין לכם בפארק יטבתה. הוא נועד לספר את קורות קיבוץ יטבתה מיום הקמתו, כולל כמובן סיפור המחלבות המפורסמות. במקום ארבעה תחומי ידע: עולם המדבר, קיבוץ ומחלבה, רפת ואנרגיה מתחדשת. שימו לב למתקן העונה לשם Ride, שמדמה נסיעה בשטח. עוד במקום: עמדות צילום מדליקות, סימולציית חליבה, שעשועי תנועה ואור ועוד. במקום יש גם מתקני משחקים לילדים. הגעה: מצומת יטבתה על כביש 90.
וכעת, לחוויית טבע פראית ובלתי נשכחת, הנחשבת לדבר הכי קרוב לספארי שתוכלו למצוא בישראל. מדובר בשמורת טבע חי-בר יטבתה, שמשתרעת על פני יותר מ-30 אלף דונם. היא נועדה להשיב אל הטבע בעלי חיים שעליהם מרחפת סכנת הכחדה, וכן לשמר גרעיני רבייה של מינים אלו. ואתם? לכם לא נותר אלא לנסוע ברכבכם בדרכים המסומנות, ולצפות מקרוב בצבאים, ראמים, יענים, פראים, ערודים, דישונים וגם בעופות דורסים המצויים בכלובי איקלום. וכל זאת, בלב נוף מדברי פתוח, הרחק מכל מה שמזכיר "ציוויליזציה".
15 צפייה בגלריה
שמורת טבע חי בר יטבתה
שמורת טבע חי בר יטבתה
שמורת טבע חי בר יטבתה
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
ועוד כדאי לדעת כי במקום פועל חניון לילה שקט ונעים, במיקום מצוין לצד האטרקציות המרכזיות של הערבה הדרומית.
הגעה: על כביש 90, בין הקיבוצים יטבתה וסמר, כ-35 ק"מ צפונית לאילת. הכניסה ברישום ותיאום מראש באתר רשות הטבע והגנים.
אם נותר לכם עוד זמן, מומלץ לערוך טיול קצר לקראת שקיעה, בדיונות של חולות סמר. אלו הן הדיונות האחרונות שנותרו באזור זה של הערבה, וזאת בשל כריית חול שנמשכה שנים רבות. הדיונות הזהובות לא רק מצטלמות נהדר בשעות בין הערביים, אלא גם יהוו עבורכם כר פורה לטיולי גלגולים ודילוגי חול מהנים. אל תתנו רק לילדים להתגלגל. נסו גם אתם – לא תתחרטו. הגעה: אל האתר מוביל כביש הערבה הישן, כ-2 ק"מ צפונית-מזרחית לאליפז.
15 צפייה בגלריה
הדיונות בחולות סמר
הדיונות בחולות סמר
הדיונות בחולות סמר
(צילום: דב גרינבלט)
15 צפייה בגלריה
הדיונות בחולות סמר
הדיונות בחולות סמר
יפה שם
(צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים )
איפה ישנים ואיפה אוכלים? בשונה מאזור הערבה כולו, הרי שהערבה הדרומית צנועה יחסית בגדולה. אך עדיין, הנסיעות בין קצותיה אינם קצרות. לכן, ניתן מצד אחד ללון במקום אחד מרכזי ולצאת לטיול יום, או להזמין מקום לינה באזור לוטן או יטבתה, ולסיים את הטיול בלינה באילת או בקיבוץ אילות. באתר הערבה הדרומית תוכלו למצוא מידע רב על מקומות לינה ומסעדות באזור.
המלצה לחובבי הקמפינג: מומלץ ללון בחניון הלילה של שמורת טבע חי-בר יטבתה, ולצאת לטיולי יום ממיקום מצוין זה.
15 צפייה בגלריה
חניון לילה יטבתה
חניון לילה יטבתה
חניון לילה יטבתה
(צילום: זוהר בן שטרית)
כותרת ביניים
את בוקרו של היום השלישי מומלץ להתחיל באופן חוויתי במיוחד באדיבות אנשי קיבוץ אליפז, המציע לא רק אטרקציות למשפחות, אלא גם אירוח ולינה. כאן תוכלו לבחור באחת או יותר חוויות. כך למשל, סיור בעקבות החקלאות המדברית, בדגש על תמרים, פומלות וגם פרות הולנדיות... סיורים נוספים המוצעים פה כוללים חוויות הטסת עפיפונים בדיונות או סיור בדגש על אנרגיה מתחדשת במדבר (טורבינות רוח, טיהור מים ושדות סולאריים). ניתן גם להזמין סיורים מודרכים באזור, כולל בפארק תמנע הסמוך.
ואם כבר הזכרנו אותו - במרחק נגיעה מאליפז, ממתין לכם הפארק הגיאולוגי בה"א הידיעה. זהו כמובן פארק תמנע רחב הידיים. המרחב היפהפה הזה מציע מסלולי טיול רבים הנעים בין תצורות סלע מרתקות ושרידים ארכיאולוגיים קדומים, וכל זאת – בלב נופי קדומים עוצרי נשימה. אל תוותרו על כמה מפינות החמד הכי שוות כאן: עמודי שלמה, שרידי המקדש הקדום, שייט באגם הגדול, מייצגי התלת-ממד ועוד. אם חם לכם מדי, ניתן גם להצטרף לסיורי שקיעה ועששיות. כך או אחרת, כאן ניתן לבלות שעה-שעתיים, וגם חצי יום, כך שכדאי לתכנן היטב את יום הפעילות הזה, על פי החשק והרצון שלכם. הגעה: על כביש 90, כ-25 ק"מ צפונית לאילת.
15 צפייה בגלריה
(מתוך ארכיון פארק תמנע)
אפשרות פסטורלית במיוחד לבילוי אחר צהריים ממתינה לכם בפארק הצפרות אילת. נכון, עונת הנדידה כבר הסתיימה, אך עדיין מומלץ להגיע אל הפארק הגדול והיפה, שבו שבילי טיול, בריכות מים, פינות מסתור ונקודות תצפית מדבריות נהדרות. בשעות אחר הצהריים, יש סיכוי טוב לצפות בלא מעט מיני ציפורי מים וציפורי שיר. אפשר להזמין סיור מודרך או לטייל כאן באופן עצמאי בכל שעה. הגעה: מכביש 90, צפונית לאילת, פונים מזרחה לכביש 109 (לכיוון מסוף הגבול) וממשיכים לפי השילוט.
15 צפייה בגלריה
טיבוע כחול חזה על ידי נועם וייס, מנהל פארק הצפרות אילת
טיבוע כחול חזה על ידי נועם וייס, מנהל פארק הצפרות אילת
טיבוע כחול חזה על ידי נועם וייס, מנהל פארק הצפרות אילת
(צילום: גלעד כרמלי)
את היום הארוך הזה כדאי לקנח באילת עצמה, בין אם בטבילה בים, באחד המחופים המוסדרים, ובין אם על הטיילת באזור המלונות, המשופעת במקומות בילוי, בתי קפה ומסעדות.
כותרת ביניים
תעשו מה תעשו, בשום אופן אל תוותרו בחופשה הזו על ביקור בשמורת טבע חוף האלמוגים. גם אם אתם נוסעים רק ליומיים או שלושה, שלבו אותה בתוכניות שלכם, במיוחד אם אתם עם ילדים. מה מצפה לכם כאן? אתם נכנסים אל שטח החוף, שוכרים (או מביאים מהבית) מסכה ושנורקל, עולים על בגד ים, צועדים על גשר ארוך החודר אל המים – וטובלים ראש במה שנדמה כמו "ג'ונגל" תת-ימי הגדוש בצבעים עזים. כל זאת, באדיבות של דגים אקזוטיים לרוב, כמו גם שונית אלמוגים מרהיבה, שפשוט תהפנט אתכם (כעת תודו לעצמכם על שהצטיידתם בשנורקל, כי קשה לשלוף את הראש ולהסיר את המבט מכל היופי הזה).
מעבר לכל אלו, מדובר בחוף נעים שבו מקלחות ומלתחות, סככות צל, כיסאות חוף ועוד. הגעה: על כביש אילת-טאבה, מול בית ספר שדה אילת. הכניסה ברישום ותיאום מראש באתר רשות הטבע והגנים.
15 צפייה בגלריה
שמורת טבע חוף האלמוגים
שמורת טבע חוף האלמוגים
שמורת טבע חוף האלמוגים
(צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)
15 צפייה בגלריה
שמורת טבע חוף האלמוגים
שמורת טבע חוף האלמוגים
שמורת טבע חוף האלמוגים
(צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)
היום הרביעי הוא כמובן יום קצר, כי עליכם עוד להספיק ולהגיע חזרה הביתה. לכן, מיד לאחר חוויית האלמוגים, כדאי "לגנוב" עוד שעתיים או שלוש במדבר, בטיול משפחתי מהנה. אחד המסלולים הפופולריים כאן מתפתל בקניון האדום (נחל שני). זהו מסלול מעגלי שאורכו כ-3.5 ק"מ, ומומלץ לבצעו בימים שאינם חמים מדי. תחילתו וסופו של הטיול בחניון הקניון האדום. שביל מסומן בירוק יביא אתכם אל עומק הקניון, ואת הדרך חזרה עושים בשביל בסימון שחור. חובה להצטייד במפה, בסיפור דרך מפורט וגם בהרבה מים ונעליים נוחות להליכה. הגעה: נוסעים מאילת לכיוון צפון על כביש 12 וממנו פונים לפי השילוט לקניון האדום (נחל שני), בסימון שבילים אדום, עד שמגיעים לתחילת המסלול.
אם חם מדי כעת ואינכם מעוניינים בטיול מדברי, תוכלו ללכת אל אופציה ב': תצפית מדברית. במרחק נסיעה קצרה מאילת ממתינה לכם נקודת תצפית פנורמית ומדהימה, מהר יואש. פה, מגובה מרשים של כ-730 מטרים מעל לפני הים, יתגלו לעיניכם מרחבים מדבריים משכרים, שכוללים את מפגש הגבולות של ארבע מדינות: ישראל, ירדן, ערב הסעודית ומצרים. בתפריט: מפרץ אילת, סיני, עקבה, מרחבי הערבה הדרומית, בקעת הירח ועוד. אל תשכחו להצטייד בערכת קפה, כי אתם עומדים לבלות כאן שעה ארוכה מול הנוף. הגעה: יוצאים מאילת מערבה לכביש 12 ולאחר כ-8 ק"מ מופיע שלט המפנה דרומה, אל תצפית הר יואש.
אתר רשות הטבע והגנים מציע 300 מסלולי טיול חינמיים, מומלץ לעיין בהם בטרם היציאה לטיול. לחיפוש אחר מסלולי הטיול - הקליקו כאן.
חשוב לדעת: הכניסה לגנים לאומיים ושמורות הטבע בתשלום דורשת רישום מראש באתר רשות הטבע והגנים. פרטים נוספים בטלפון 3639*.