כל משפחה שיוצאת לחופשה בקיץ מכירה את התסריט הבא – נסיעה ארוכה עד ליעד הנכסף, וחייבים לעצור להתרענן בדרך, אחרת נשתגע. אבל... למה לעצור שוב בעוד תחנת דלק משעממת, כאשר במרחק של דקות ספורות מכבישי הארץ יש מעיינות ובריכות מים מרעננות שיעבירו לכם את היום בקרירות ונעימות? ריכזנו לכם המלצות לכמה נקודות טבילה כיפיות, שידרשו מכם במקסימום כמה דקות הליכה.
הבהרה: בימי הקורונה, יש להקפיד על טיולים ויציאה לאתרים בהתאם להנחיות משרד הבריאות - ולהימנע מהתקהלויות גם באתרים שפתוחים למטיילים. מומלץ להתעדכן בשינויים ובהגבלות הנוגעות לטיולים באתר רשות הטבע והגנים לפני היציאה לדרך.
בנוסף חשוב לזכור: אין להיכנס למים אם אינכם יודעים לשחות, ויש להשגיח במיוחד על הילדים הקטנים. בחלק מהמקומות אסורה הרחצה במים, ומותר רק שכשוך. ברוב המקומות אסור לשהות בשעות החשכה, משום שהם משמשים כמקורות מים עבור בעלי החיים. בטבע אין פחי אשפה – ויש להגיע עם שקית אשפה כדי לאסוף בה את הזבל שלכם, ובסיום הטיול לקחת אותה איתכם!
המלצות נוספות למעיינות ומסלולי מים שווים:
כותרת ביניים צפון

הסחנה

הבריכות בגן השלושה (הסחנה), אשר אוגרות את מימיו של מעיין עין אל-עאסי (עין עמל), הן מהבריכות הטבעיות המפורסמות ביותר בישראל. שווה להגיע למקום גם בחורף - משום שהמים בבריכה הגדולה חמימים תמיד ושומרים על טמפרטורה של 28 מעלות כל השנה, ומכאן שמו הערבי של האתר "הסחנה", שפירושו בעברית הוא "החמה".
24 צפייה בגלריה
גן השלושה (הסחנה)
גן השלושה (הסחנה)
גן השלושה (הסחנה)
(צילוםף מנו גרינפשן)
לאחר שנהנים מהטבילה בסחנה, הגן הלאומי מציע כמה אטרקציות נוספות, בהן טחנות קמח עתיקות, "גן פעמוני ההתיישבות" המציג פעמונים שנמצאו ביישובים ברחבי הארץ, בוסתן מרהיב ומוזיאון לארכיאולוגיה אזורית ים תיכונית. באתר נמצא גם מתחם "חומה ומגדל" הראשון הכולל מיצג על התקופה.
איך מגיעים? מנווטים באמצעות ווייז אל "גן השלושה". הכניסה לגן הלאומי בתשלום: 39 שקלים למבוגר, 24 שקלים לילד. נדרש לתאם מראש את מועד הביקור באתר רשות הטבע והגנים.

נחל הקיבוצים

עמק בית שאן הוא מהאזורים העשירים במים בישראל, ולאורך קו המגע שבין העמק לגלבוע נובעים כמה מעיינות גדולים אשר מזינים, בין היתר, את נחל הקיבוצים. בקטע הנחל שבפארק המעיינות יש מסלול הליכה (רטוב או יבש, לבחירת המטיילים), ולאורכו כמה בריכות, בנוסף לבריכה גדולה ויפה סמוך לחניה. המסלול עצמו מתאים מאוד למשפחות, אך כמה מקטעי הנחל עמוקים יחסית. לכן, יש להצטייד במצופים או גלגל ים עבור ילדים שלא יודעים לשחות.
24 צפייה בגלריה
נחל הקיבוצים
נחל הקיבוצים
נחל הקיבוצים
(צילום: אשחר בצר)
איך מגיעים? מנווטים באמצעות ווייז אל "נחל הקיבוצים". הכניסה הרגלית לפארק המעיינות היא חופשית, ומסלול הנחל קרוב מאוד לחניון.

מעיין חרוד

מעיין חרוד נובע בליבה של "מערת גדעון", הנקראת על שמו של השופט המקראי, והמים זורמים אל בריכת שכשוך גדולה שנמצאת כיום בתחומי גן לאומי מטופח. בעבר, הייתה באזור ביצה שיצרו מי המעיין, ומים זרמו לנחל חרוד. מעל המעיין נמצא ביתו של יהושע חנקין, מאנשי ההתיישבות החשובים בעמק יזרעאל, המשמש כיום כמוזיאון לתולדות חייו.
24 צפייה בגלריה
גן לאומי מעיין חרוד
גן לאומי מעיין חרוד
גן לאומי מעיין חרוד
(צילום: מנו גרינשפן)
איך מגיעים? מנווטים באמצעות ווייז אל "גן לאומי מעיין חרוד". הכניסה לגן הלאומי בתשלום: 28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד. נדרש לתאם מראש את מועד הביקור באתר רשות הטבע והגנים.

מורד הירדן

נהר הירדן מוכר למטיילים בעיקר בחלקו שמצפון לכינרת – הירדן ההררי. מדרום לכינרת, נמשכת זרימת הנהר לאורך 2 ק"מ, עד לסכר אלומות שחוסם לחלוטין את הזרימה הטבעית של המים שמגיעים מהכינרת. קטע זה, בין סכר דגניה לסכר אלומות, נקרא באופן רשמי מורד הירדן, אך רבים מכנים אותו בטעות "ירדנית" – על שם אתר הטבילה הנוצרי, הממוקם ממש במוצא הירדן מהכינרת. בשנים האחרונות, המועצה האזורית עמק הירדן מטפחת את המקטע הדרומי של הירדן – וניתן להגיע למקום, למצוא פינה שקטה ולהנות.
24 צפייה בגלריה
מורד הירדן
מורד הירדן
מורד הירדן
(צילום: שבתאי שבתייב)
איך מגיעים? מנווטים באמצעות ווייז אל אתר השיט "רוב רוי", שם ניתן להחנות את הרכב ולהמשיך רגלית דרומה לאורך הנהר ולבחור נקודה להיזרק בה. הכניסה חופשית.

המג'רסה

נחל דליות הוא הנחל הגדול שזורם מדרום לגמלא העתיקה ברמת הגולן. הנחל יוצר קניון עמוק ונשפכים אליו הנחלים בזלת וגמלא. חלקו האחרון של נחל דליות, בסמוך למקום שבו הוא נשפך אל הכינרת, הוכרז כשמורת טבע ומכונה "המג'רסה", ככל הנראה בשל העובדה שבעבר היו כאן טחנות קמח.
24 צפייה בגלריה
המג'רסה
המג'רסה
המג'רסה
(צילום: יעקב שקולניק)
הנחל יוצר לגונה מרהיבה שבה הוכשר מסלול הליכה רטוב באורך 800 מטרים העובר בתוך ערוץ הנחל עצמו. ככל שמתקדמים במורד הפלג, הערוץ מתרחב ומעמיק עד שהופך באמצע הדרך לבריכה של ממש. רוב המסלול מוצל ועובר בתוך סבך ירוק שמשובץ בפריחה ורודה של הרדוף הנחלים. גם המטיילים במסלול היבש יוכלו ליהנות מטבילה במים הקרירים, במקום שהוקצה במיוחד לירידה למים – אפילו בכיסא גלגלים.
איך מגיעים? מנווטים באמצעות ווייז אל "שמורת טבע מג'רסה". הכניסה לשמורה בתשלום: 28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד. נדרש לתאם מראש את מועד הביקור באתר רשות הטבע והגנים.

עין טמיר

רבים כבר מכירים את עין חרדלית, אחד מהמעיינות המזינים את נחל כזיב בגליל המערבי, אבל המעיין הגדול והמלהיב של הנחל הוא עין טמיר. המעיין נקרא כך בשל מקומו המוצנע והמרוחק יחסית מערוצי הנחל הגבוהים (טמיר מלשון נחבא, ולא תמיר מלשון גבוה).
24 צפייה בגלריה
עין טמיר
עין טמיר
עין טמיר
(צילום: אמיר ירחי)
דותן נח, רכז הדרכה, חינוך וטיילות במרכז ללימודי שדה בגליל המערבי של החברה להגנת הטבע, מציין כי מדובר בטיול קיץ מרענן ומומלץ הן בגלל עומקו של המעיין והן בגלל הטבע הפראי שסביבו - ויש גם צ'ופר קטן: ניקבה עמוקה ומרתקת שממנה נובעים מי המעיין. סמוך למעיין יש גם מכלאת יחמורים טבעית, היחידה מסוגה בארץ, שמספרת את סיפור שיקום עדרי היחמורים הפרסיים בארץ.
כדי להגיע מהר ישירות אל המעיין יש להגיע אל חניון הזיתים בפארק גורן, ומשם לרדת למעיין בעקבות הסימון הכחול. לאחר מכן חוזרים לרכב באותה הדרך.
איך מגיעים? מנווטים באמצעות ווייז אל "חניון הזיתים" או "עין טמיר". הכניסה חופשית.

עין מודע

מעיין עין מודע שבפארק המעיינות, למרגלות הגלבוע, הוא אחד מהמעיינות הגדולים והנגישים באזור. המעיין נובע לתוך בריכה שלא נבנתה במקור לרווחת המטיילים, אלא על ידי הטורקים במטרה לאסוף את המים מהנביעות שבמקום. הבריכה גדולה מספיק בשביל להכיל כמה עשרות אנשים ולאפשר להם לשחות, וסביבה עצי אקליפטוס ודקלים אשר מצלים אותה.
24 צפייה בגלריה
עין מודע
עין מודע
עין מודע
(צילום: ד"ר אבישי טייכר)
המקום מתאים מאוד למשפחות עם ילדים. ניתן לשכור בפארק המעיינות אופניים, עגלות המתאימות לילדים או רכב חשמלי שיעזרו לכם לשוטט בין המעיינות השונים.
איך מגיעים? מנווטים באמצעות ווייז אל "עין מודע". על כביש 669 (סמוך לבית שאן), מפנה השלט לדרך עפר ארוכה המובילה עד למאגר רשפים, משם ימינה עד המחסום הנמצא במרחק של כחצי ק"מ מהמעיין. הכניסה חופשית.

עין יבקע

עין יבקע, או בשמו השני "בריכת הסוסים" – משום שבעבר נהגו תושבי הכפרים באזור לרחוץ במימי הבריכה את סוסיהם, נובע בנחל ציפורי שבגליל התחתון. מאוד נוח להיכנס לבריכה, בזכות אורכה (כ-25 מטרים) והמדרגות שנבנו המאפשרות לכל אחד ואחת לטבול ולשחות במימיה. ניתן ואף מומלץ לשלב עם הטבילה בבריכה סיור באזור ולצפות במטעי הרימונים והשדות היפים.
24 צפייה בגלריה
עין יבקע
עין יבקע
עין יבקע
(צילום: אטי קוריאט אהרון)
איך מגיעים? מנווטים באמצעות ווייז אל "עין יבקע". במחלף זרזיר בכביש 77 פונים לפי השילוט לכעביה וממשיכים בכביש 7626. עוברים שתי כיכרות שבהן ממשיכים ישר, ולאחר חציית נחל ציפורי פונים שמאלה לדרך עפר עבירה לכל רכב שמובילה לאחר כ-700 מטרים אל המעיין. הכניסה חופשית.

חמאם בנות יעקב

אחד המעיינות הנסתרים והיפים באצבע הגליל הוא חמאם בנות יעקב, אבל על אף השם "חמאם", לא להתבלבל, המים אינם חמים. חמאם בערבית פירושו בית מרחץ, והמקום אכן שימש בעבר כמקום רחצה לתושבי האזור. בעמותת התיירות "ארץ הגליל" מספרים כי מי המעיין בצבע טורקיז צלול, ואחת התופעות המעניינות בו היא בועות המים וריח גופריתי במקצת. הסיבה לכך היא שהאתר נמצא ממש על קו השבר הסורי-אפריקני, והמים מגיעים מעומק הקרקע ו"עולים" אל המעיין. עומקה של בריכת המעיין כ-2.20 מטרים. כ-100 מטר משם נמצאת גדת הירדן ואפשר להתקרב ולתצפת על הנהר.
24 צפייה בגלריה
חמאם בנות יעקב
חמאם בנות יעקב
חמאם בנות יעקב
(צילום: אביתר ליכטמן)
איך מגיעים? המעיין נמצא ממש סמוך לכביש גונן-גדות. בווייז מנווטים אל "מסעדת איסקנדר", או "אטרקציות רפטינג נהר הירדן", וחונים בחניה הימנית ביותר הסמוכה למסעדה. יורדים לצד גדר המסעדה כ-20 מטר, והמעיין נמצא ממש מימין. הכניסה חופשית.

מעיינות נחל ראש פינה

למרות שרבים מכירים את המושבה הציורית ראש פינה, לא רבים יודעים שממש בליבה זורם לאורך כל השנה נחל ראש פינה, שעושה דרכו מצפת לכיוון המושבה בזרימה סולידית. המים מגיעים לגובה הקרסוליים, כאשר אפשר לצעוד בתוכם בחלק מהמקומות או לצידם. אחרי הליכה של כ-400 מטר מתחילת הנחל (מכיוון ראש פינה), מגיעים לבריכת שכשוך קטנה (כ-50 ס"מ עומק) שמנקזת את מימיו של אחד ממעיינות הנחל - עין כידן. בעמותת התיירות "ארץ הגליל" מספרים כי הבריכה נקראת גם "הזולה של בן" על שמו של בן אורן - בן המושבה שנפל במהלך שירותו.
24 צפייה בגלריה
נחל ראש פינה
נחל ראש פינה
נחל ראש פינה
(צילוםף גל קאלו)
איך מגיעים? מנווטים באמצעות ווייז אל "בית הקברות ראש פינה" ומתקדמים ככל הניתן במעלה החניה. משאירים את הרכב ליד השער הירוק, וצועדים בשביל העפר כ-400 מטר עד לשכשוכית, ואם רוצים אפשר להמשיך במעלה הנחל עד שמחליטים לחזור חזרה לרכב. הכניסה חופשית.

עין תאו

אחד מהמעיינות הנסתרים והיפים ביותר בגליל הוא חלק משמורת טבע גדולה שבה סדרת בריכות שאליהן אסור להיכנס מטעמי שמירה על הטבע - למעט הבריכה הזו שנחפרה במקור על ידי תושבי כפר גלעדי במטרה להשקות את שדותיהם בשנים הראשונות להקמת המדינה. בסמוך אליה ניצב גם את מתקן השאיבה שפעל פה בעבר. בתוך הבריכה צמחיית מים מקסימה, ודגי נאווית כחולה הגדלים רק בישראל. בעמותת התיירות "ארץ הגליל" מציינים כי אם תעמדו במקום בלי לזוז, תגלו שהדגים גם עושים פדיקור מדגדג ברגליים.
24 צפייה בגלריה
עין תאו
עין תאו
עין תאו
(צילום: אביתר ליכטמן)
איך מגיעים? מנווטים באמצעות ווייז אל "עין תאו". לאחר שחניתם בחניית העפר, תראו מולכם מקבץ שיחים ועצים. התקדמו לכיוונם ותראו שביל שכבר כבשו המטיילים לפניכם. לאחר צעידה של כ-100 מטרים בתוך הצמחייה, תגיעו לעץ אקליפטוס ענק, ומיד אחריו תראו דרך עפר. פנו בה שמאלה, עוד כ-200 מטרים של הליכה ותגיעו למעיין. הכניסה חופשית.

עין דיבשה

מעיין ופלג מים מקסים שזורם במזרח עמק החולה, לא רחוק מהישוב גונן. מעל הנביעה שרידי טחנת הקמח העות'מאנית "דרבשיה" שניצלה בעבר את המים לטובת ייצור קמח. לפני כמה שנים שופץ והוכשר במקום שביל לזכרו של רס"ן צפריר בר אור שנפל במבצע צוק איתן.
24 צפייה בגלריה
עין דבשה
עין דבשה
עין דיבשה
(צילום: יותם לוי)
איך מגיעים? מנווטים באמצעות ווייז אל "עין דיבשה" ולאחר שחונים בחניון עפר קטן שנמצא מעבר לכביש, חוצים בזהירות את הכביש ועוברים את גדר הבקר. צועדים לאורך פלג המים ולאחר כ-100 מטרים מגיעים כבר לנקודות מוצלות מתחת לעצים הרבים, לצד ספסלים שהותקנו במקום בסמוך למים כחלק מהשיפוץ. עולים במעלה הזרם על אבני הבזלת השחורות ולאחר כ-300 מטרים מגיעים לשרידי טחנת הקמח. לאחר השכשוך במים בסמוך לטחנה, חוזרים לרכב באותה הדרך. הכניסה חופשית.

פלג נחל שניר

אנשי עמותת התיירות "ארץ הגליל" מספרים על מקום שהמטיילים עוד לא גילו, לדבריהם: גישה לא מוכרת לפלג של נחל שניר, לא במתחם שמורת הטבע. נוסעים לכיוון העיר קריית שמונה, חוצים אותה ופונים מזרחה (ימינה) לכביש 99 אל נחלי וקיבוצי צפון עמק החולה, עד שמצד ימין שלנו, לאחר כ-6 ק"מ, רואים את מרכז מסחרי "גן הצפון". נכנסים למתחם וחונים בצידו הימני ביותר (הפינה הקרובה ביותר לכביש) בסמוך למסעדה המזרחית. מצד ימין יש מדרגות היורדות היישר אל הנחל. זה הזמן להגיד "וואו!": נחל שניר זורם במקום בנחת בטורקיז-ירוק מדהים והוא בשיאו. ממש בסמוך, תבחינו בזרם שוצף וגועש של מים קרירים הנשפכים לנחל. אלו מים שנשאבים מנחל השניר לטובת תחנת הידרו-אלקטרית (ייצור חשמל מאנרגיית המים) ומוחזרים נקיים לגמרי אל הנחל. מה שנשאר הוא לפרוס מחצלת וליהנות מהמראה המדהים. שימו לב: במרכז הנחל הזרם סוחף מאוד.
איך מגיעים? מנווטים באמצעות ווייז אל "גן הצפון", וצועדים על פי ההנחיות מעלה. הכניסה חופשית, אך אסור לשהות במקום לאחר שעות החשכה.

גדות הירדן

אחד האזורים הנוחים ביותר לבילוי ושכשוך במים הקרירים של נהר הירדן נמצא סמוך לגשר החמישה (גשר יסוד המעלה). ניתן לבחור באיזה צד של הגדה שנראית לכם, ומי שמעוניין בציוד לפיקניק יכול לשכור כזה באתר "אינדי פארק" הסמוך. בעת הבילוי במים, יש להיזהר שלא להגיע לאמצע הנהר משום שהמפלס גבוה ויש סכנת היסחפות.
איך מגיעים? מנווטים באמצעות ווייז אל "אינדי פארק". הנסיעה היא בכביש גדות-גונן, וממנו יוצאים בדרך כורכר אל אזור המטעים של יסוד המעלה וחולתה (אסור לקטוף או להיכנס למטעים) עד לגשר החמישה. ניתן לחנות בזהירות בצד או בחניון של אינדי פארק.
24 צפייה בגלריה
גדות הירדם ליד אתר אינדי פארק
גדות הירדם ליד אתר אינדי פארק
גדות הירדן ליד אתר אינדי פארק
(צילום: גילי זיו)
כותרת ביניים מרכז

עין קובי

בפארק בגין, פארק גדול עם בוסתנים נטושים, טרסות עתיקות ופינות חמד, נמצא מעיין עין קובי העתיק והנסתר. המעיין נובע אל תוך חדר תת קרקעי עם קשתות, ששימש כמערכת איגום קדומה שמטרתה הייתה לאגור מים לשתייה ולגידולים חקלאיים. אל המעיין יורדים דרך מדרגות, ופתח שקיים בתקרה מאיר אותו. אנשי תיירות מטה יהודה מספרים כי ליד המעיין יש מבנה עתיק מהתקופה העות'מאנית ששימש כבית תפילה, וכי חוקרים זיהו באזור גם את העיירה היהודית הקדומה בון שהייתה בנחלת שבט יהודה ומוזכרת בתנ"ך.
24 צפייה בגלריה
עין קובי
עין קובי
עין קובי
(צילום: רחל הראל)
איך מגיעים? מנווטים באמצעות ווייז אל "מבוא ביתר", ומהכניסה למושב ממשיכים בנסיעה כחצי קילומטר על כביש 375 עד הפנייה לפארק בגין. פונים שמאלה ונוסעים צפונה בתוך הפארק על דרך סלולה היורדת לעין קובי, מחנים את הרכב בחניון מסודר צמוד לאתר.

עין לימון

מעיין עין לאמור (בעברית עין לימון) הוא מעיין נקבה הנובע למרגלות מצוק בגדה הדרומית של נחל כסלון. המעיין מתמלא מתוך נביעה אשר נמצאת בתוך מערה סמוכה, ובאמצעות תעלה המים זורמים אל תוך המעיין. עומקו של המעיין כמטר וגודלו כ–9 מ"ר. מקור השם של המעיין הוא בכפר הנטוש חירבת אל-עומור ששכן ליד המעיין עד למלחמת העצמאות וכיום ניתן לראות את שרידיו. מי המעיין שימשו בעבר להשקיית השדות בכפר עין רפא הסמוך. המעיין מלא במים קרירים ונקיים לאורך כל ימות השנה.
24 צפייה בגלריה
עין לימון
עין לימון
עין לימון
(צילום באדיבות תיירות מטה יהודה)
איך מגיעים? מנווטים באמצעות ווייז אל "עין לימור". נוסעים על כביש 1 (ת"א–ירושלים). במחלף עין חמד יוצאים ימינה, מגיעים לצומת ופונים שוב ימינה לכיוון הכפר עין רפא. נוסעים דרך בהפר עד לצומת T ופונים ימינה, ממשיכים בנסיעה ישר עד שמגיעים למזלג כבישים ליד המסגד, פונים ימינה וממשיכים בנסיעה ישר לקצה המערבי של הכפר - שם מתחברים לדרך עפר וכעבור כ-100 מטרים מצד ימין נמצאת רחבה גדולה שבה מחנים את הרכב. מצד שמאל על צלע ההר נמצאת בריכת המעיין.

עין פרת

שמורת הטבע נחל פרת היא היהלום שבכתר שבמעיינות וואדי קלט, ובמקום נמצא מעיין שופע המספק מים רבים הזורמים בטבעיות במורד הנחל. בתקופה החשמונאית המעיינות בנחל פרת שימשו כמקור מים חשוב של ארמונות החורף ושל הגנים שבפתח העיר יריחו, כולל המצודות קיפרוס ודוק. את המים הוליכו מזרחה בעזרת מערכות שכללו אמות מים פתוחות וסגורות וגשרים, שאותם ניתן לראות עד היום מלווים את הוואדי עד ליריחו. בתקופת המנדט הבריטי החלו לשאוב את מי המעיין, והם שימשו גם לצורכי תושבי מזרח ירושלים, עד שחוברה העיר לרשת המים הארצית - וכיום משמש המעיין כמקום רחצה להנאת המבקרים בשמורה.
24 צפייה בגלריה
עין פרת
עין פרת
עין פרת
(צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)
איך מגיעים? חפשו "שמורת טבע נחל פרת – עין פרת" בווייז. הכניסה בתשלום: 29 שקלים למבוגר, 15 שקלים לילד. נדרש לתאם מראש את מועד הביקור באתר רשות הטבע והגנים.

עין מבוע

בסמוך ליישוב אלון נמצא אחד משלושת המעיינות של נחל פרת המקראי – עין מבוע, הנובע בלב הערוץ המצוקי של הנחל. בלב המעיין יש בריכת בטון עגולה, שאליה מוזרמים מים מהמעיין במחזורים לא סדירים. לצידו של המעיין פינות ישיבה שבהן אפשר לנוח ולצפות בנוף המרהיב של מדבר יהודה הסובב את עין מבוע, בזמן שנחים לפני עוד טבילה. מומלץ לבקר גם במתחם הארכיאולוגי הסמוך, שבו התגלה ומוצג פסיפס עתיק, כולל רצפת פסיפס שהשתמרה היטב. ההשערה היא שהפסיפס והחדרים באזור היו חלק ממנזר ביזנטי שעמד כאן.
24 צפייה בגלריה
עין מבוע
עין מבוע
עין מבוע
(צילום: עמיר אלוני)
איך מגיעים? נווטו בווייז אל "עין מבוע (עין אל פוואר)". הכניסה ללא תשלום, אך כרוכה בהרשמה מראש באתר רשות הטבע והגנים.
בתקופה זו ובהתאם להנחיות התו הסגול ניתן רק לשכשך רגליים ולא לטבול בבריכת המעיין. יש להצטייד במסכות.

עין עוג'ה

מעיין עין עוג'ה מכונה גם "פארק המים של בקעת הירדן". מדריכות בית ספר שדה עפרה של החברה להגנת הטבע מספרות כי מי המעיין נשפכים באמצעות אמת מים נטויה לבריכת אגירה בעומק מטר, והייחודיות שלו, מעבר לכך שהוא מקור מים פופולרי וייחודי בבקעת הירדן החמה, היא אמת המים המשמשת כאטרקציה למטיילים המתגלשים בה אל הבריכה.
24 צפייה בגלריה
ה"מגלשה" בעין עוג'ה
ה"מגלשה" בעין עוג'ה
ה"מגלשה" בעין עוג'ה
(צילום באדיבות בית ספר שדה עופרה של החברה להגנת הטבע)
איך מגיעים? למגיעים מכיוון ירושלים - פונים צפונה בצומת בית הערבה ונוסעים כרבע שעה על כביש 90 עד הפנייה לישובים ייטב ומבואות יריחו. אחרי 5.5 ק"מ מגיעים לצומת T ופונים ימינה. לאחר קילומטר של נסיעה מבחינים מימין בבריכה. חפשו בווייז: עין עוג'ה.
כותרת ביניים דרום

עין הבשור

נחל הבשור הוא מגדולי הנחלים בנגב, ואורכו כ-80 ק"מ. בשטחו של הגן הלאומי הבשור (פארק אשכול) נובע מעיין עין הבשור, אשר בניגוד לרוב המעיינות בקטע הנחל – נביעתו אינה נפסקת בקיץ ונשארת יציבה אפילו בתקופת בצורת קשה. בגן הלאומי שגודלו כ-3,000 דונם מדשאות, עצים ושיחים רבים, וכולם מושקים במי המעיין. באתר כמה בריכות שכשוך שהורחבו לאחרונה וכן פינות פיקניק ומנגל, מסלולי אופניים באורכים שונים ואתרים ארכיאולוגיים.
24 צפייה בגלריה
עין הבשור
עין הבשור
עין הבשור
(צילום: אביאל יצחק)
איך מגיעים? חפשו "גן לאומי הבשור פארק אשכול" בווייז. הכניסה בתשלום: 22 שקלים למבוגר, 9 שקלים לילד. נדרש לתאם מראש את מועד הביקור באתר רשות הטבע והגנים.

עין בוקק

ליד ים המלח נובע מעיין עין בוקק, שמזין את נחל בוקק – אחד הנחלים הקצרים ביותר של מדבר יהודה, שאורכו כ-15 קילומטרים בלבד. עין בוקק הוא נווה מדבר ירוק ויפה, שבו מתקיים מגוון גדול של בעלי חיים וצמחים. בעבר, היו מי המעיינות באזור נשפכים אל ערוצו של הנחל וזורמים אל ים המלח, אך כיום חלק גדול מהם נשאב לטובת תצרוכת המים של מלונות ים המלח.
24 צפייה בגלריה
עין בוקק
עין בוקק
עין בוקק
(צילום: יעקב שקולניק)
איך מגיעים? נווטו באמצעות ווייז אל "עין בוקק", וזה יוביל אתכם אל אזור המלונות של חוף עין בוקק. מומלץ לחנות ליד אחד המלונות ולחצות את הכביש מערבה בבטחה בערוץ הנחל, מתחת לגשר הכביש. תוך 3-2 דקות מרגע הירידה לערוץ כבר תוכלו ללכת בתוך מים זורמים בדרך מוצלת, ובתוך 10 דקות לכל היותר תגיעו לנקודת מים ובה בריכות ואף מפל קטן. הכניסה חופשית.

עינות צוקים

על כביש 90 ובצמוד לים המלח, נמצאת שמורת הטבע עינות צוקים (עין פשחה) – נווה מדבר עשיר בצמחייה ומעיינות שופעים מים חיים. בנוסף למעיינות, בעינות צוקים ניתן לראות שרידים ארכיאולוגיים של חווה חקלאית מימי בית שני ותצפית יפה על ים המלח. הבריכות בשמורה מחולקות לבריכות שכשכוך ורחצה: הבריכה הראשונה, ברכת התמר, היא עגולה ועמוקה ונוח לשבת ולהשתכשך בה. בהמשך המסלול מזרחה ניתן למצוא את בריכת צפצפה, שבה זורם פלג רדוד ונעים לאורך עצי צפצפת הפרת. בבריכה עצמה ניתן לפגוש דגים רבים, כגון נאווית כחולה, אמנון הירדן ועוד.
24 צפייה בגלריה
עינות צוקים
עינות צוקים
עינות צוקים
(צילום: ערן קרוזאל, רשות הטבע והגנים)
איך מגיעים? חפשו "עינות צוקים עין פשחה" בווייז. הכניסה בתשלום: 29 שקלים למבוגר, 15 שקלים לילד. נדרש לתאם מראש את מועד הביקור באתר רשות הטבע והגנים.

עין ירקעם

עין ירקעם אינו מעיין, אלא גב עונתי יפהפה, בחלקו העליון של נחל חתירה, ממזרח למכתש ירוחם (המכתש הגדול). הגב מחזיק מים בעיקר בתקופת החורף והאביב, אך לעתים גם בקיץ אחרי חורפים גשומים במיוחד – כמו זה האחרון. בריכת המים חריגה בגודלה לנגב, ועומקו המירבי של הגב כ-5 מטרים. בקיר הגדה הצפונית של הנחל תוכלו למצוא מדרגות עתיקות אשר נחצבו במקום, ולפי ההערכות שימשו את עוברי הדרך להורדת גמלים לשתייה. בסמוך לגב נמצא מצד ירקעם ששימש כנקודת אבטחה בתקופה הביזנטית. בתיירות ערבה תיכונה מציינים כי נכון לשבוע האחרון, הבריכה מלאה מים.
24 צפייה בגלריה
עין ירקעם
עין ירקעם
עין ירקעם
(צילום: עמית קוניוק, ערבה תיכונה)
איך מגיעים? מנווטים בווייז אל "עין ירקעם". מכביש 25 (באר שבע-צומת הערבה) פונים דרומה לכביש 206, מעט מזרחה מדימונה. נוסעים בכביש, עוברים בלי לפנות על פני הפנייה ימינה לכביש 225 ולאחר כ-300 מטר ממנה פונים שמאלה לכיוון חניון הלילה עין ירקעם. כאן מחנים את הרכב וצועדים כחצי קילומטר בשביל המסומן בצבע ירוק, עד למדרגות החצובות היורדות למעיין. הכניסה חופשית.

מאגר נקרות (עין יהב)

למרות הקיץ החם, מאגר נקרות בערבה התיכונה, שבו נאספים מעיינות נובעים ומי שיטפונות הזורמים בחורף בנחל נקרות, נשאר מלא לאורך רוב ימות השנה. המאגר מהווה גם נקודת משיכה לציפורים מקומיות ונודדות ובעלי חיים נוספים. משנת 2010 המאגר אינו מתייבש גם לאורך חודשי הקיץ החמים, וחוזר ומתמלא בשיטפונות החורף. בתיירות ערבה תיכונה ממליצים להגיע למקום כדי לערוך פיקניק – וגם להגיע בשעות השקיעה כדי להנות ממראה רומנטי במיוחד.
24 צפייה בגלריה
מאגר נקרות עין יהב
מאגר נקרות עין יהב
מאגר נקרות עין יהב
(צילום: אביעד בר)
איך מגיעים? בנסיעה בכביש 90 לכיוון דרום, נכנסים למושב עין יהב, פונים שמאלה בכניסה ונצמדים לגדר היישוב, עד היציאה הצפונית לעבר "דרך השלום". לאחר כ-2 ק"מ יש לפנות שמאלה לפני מתקן שאיבת המים הגדול ולעלות עד האנטנות אל התצפית על המאגר. שם מחנים את הרכב.

מאגר עשת

מאגר עשת הוא כנראה אחד מנקודות המים היפות ביותר שיש בישראל. המים של המאגר מגיעים דרך נחל חיון, מיובליו של נחל הערבה ואחד מהנחלים הגדולים ביותר של הנגב, ומתנקזים לאגם גדול ומוארך. למרות שרשמית זה אסור, תושבי הערבה נוהגים להגיע למאגר עם סירות, קיאקים ואבובים. מעל המאגר יש נקודת תצפית יפה ומוצלת, ושביל שבו ניתן לטייל. בעקבות שני החורפים הגשומים, אגם המאגר גדול במיוחד והגדה המזרחית שלו נמצאת בשטח ירדן – חל איסור מוחלט לעבור אליה.
24 צפייה בגלריה
מאגר עשת
מאגר עשת
מאגר עשת
(צילום: אביעד בר)
איך מגיעים? בכביש 90 ממשיכים בערך 2.5 ק"מ דרומה אחרי צומת פארן, ולאחר שהכביש עובר באוכף הרים פונים שמאלה לשביל עפר ללא שילוט. ממשיכים בנסיעה עד שמגיעים לשער ישן נטוש, ועולים בדרך העפר העולה עד מגרש החניה שלי המאגר. הכניסה חופשית.