מהבניאס ועד שמורת גמלא: אירועי הגשמים האחרונים, מספקים לנו הזדמנות נהדרת לצאת וליהנות מהנחלים ומהמפלים ברמת הגולן, שחזרו לזרימה שוצפת וקוצפת הממשיכה לפעמים גם כחודש לאחר הגשמים. המלצה שלי - אל תחכו זמן רב מדי, וצאו לראותם.
ריכזתי עבורכם את החמישייה המובילה שלי לטיולי מפלים ברמת הגולן (מצפון לדרום), המתאימים למשפחות. שלושה מפלים פתוחים לקהל הרחב, והשניים הנוספים בשמורות טבע בתשלום (חינם למנויי מטמון).
14 צפייה בגלריה
מפל הבניאס
מפל הבניאס
עכשיו הוא בשיאו: מפל הבניאס
(צילום: מיכל פישר אדם וטבע)
אז רגע לפני שאתם מתניעים את הרכב, שימו לב שלקחתם עמכם נעלי הליכה נוחות המותאמות לשטח, מים, כובע, נשנושים ומצלמה. התלבשו היטב, והקפידו ללכת רק בשבילים המסומנים בשל סכנת מוקשים המצויה באזורים אלה.

1. בין רמת הגולן לחרמון: נחל סער ומפלי סער

נחל סער - שנמצא בתפר שבין רמת הגולן להר החרמון - מתחיל את זרימתו בעין סער, סמוך למג'דל שמס, ונשפך לנחל חרמון (הבניאס). הנחל זורם בין סלעי הגיר והדולומיט הלבנים של החרמון, לבין אבני הבזלת השחורות של רמת הגולן. בזרימתו, נוצרים מפלים ובריכות יפיפיות והוא הפך להיות מוקד עלייה לרגל לחוויה עוצמתית ומרגשת במיוחד לאחר גשמים חזקים.
כניסה: חינם
למי מתאים: משפחות וילדים, קיים שביל מונגש גם לנכים.
איך מגיעים: לתצפית במפלים נכניס בווייז "חניון מפל סער", ונחצה את הכביש ברגל אל שבילי נקודות התצפית.
תיאור המסלול: באזור שני מסלולי הליכה המתחילים ב"גשר הידידות", סמוך לכפר עין קיניא (בוויז: "גשר הידידות עין קיניא").
14 צפייה בגלריה
מפל סער
מפל סער
מפל סער
(צילום: מיכל פישר אדם וטבע)
מסלול 1: מפל רסיסים ממזרח - נרד מהגשר לשביל סימון ירוק, ונפנה ימינה (מזרחה) למסלול שהוא הלוך וחזור למיטיבי לכת, ובעונה הגשומה מחייב הליכה במים זורמים. אורכו כ-2 ק"מ, ונקודת ההתחלה והסיום היא ב"גשר הידידות". המפל עצמו נקרא "רסיסים", בשל התנפצות המים בו כרסיסים רבים על הסלעים מסביב.
14 צפייה בגלריה
מפל סער
מפל סער
מפל סער
(צילום: מיכל פישר אדם וטבע)
מסלול 2: מפל סער ממערב - מסלול ברמת קושי קלה-בינונית, מתאים למשפחות ללא עגלות ילדים (שימו לב: בימי גשם יש חשש משיטפונות ומהחלקה, ואין לעשות את המסלול!). המסלול קווי (כ-3.5 ק"מ ונמשך 3 שעות), ודורש הקפצת מכונית לנקודת הסיום (בווייז "חניון מפל סער"). במסלול נפגוש שרידים של טחנות קמח, בין לבין נוכל לראות את מצודת נמרוד המזדקרת, נעבור בין מטעים ונגיע עד למרגלות המפלים.

2. שמורת טבע נחל חרמון: המפל והשביל התלוי

נחל חרמון (הבניאס) מתחיל למרגלות הר החרמון, ונשפך בסופו אל נהר הירדן. טיול בשמורה הוא חוויה נהדרת עם נופי טבע מגוונים, הליכה על השביל התלוי, צפייה בנחל השוצף ובמפל שגובהו 10 מטרים עם עוצמת הזרימה החזקה ביותר בארץ. אפשר גם לשלב מסלול בין שרידי מקדש, מערות וטחנות הקמח שבאזור.
כניסה: בתשלום, חינם למנויי מטמון. מחירים תמצאו באתר רשות שמורות הטבע והגנים.
שעות פתיחה בשעון חורף: 16:00-08:00 (שישי עד 15:00)
לבירורים: ‎ 04-6902577
מידע נוסף (כולל מסלולים ואטרקציות): תמצאו בדף המידע של השמורה
למי מתאים: משפחות עם ילדים. אסור להכניס כלבים.
איך מגיעים: בווייז "שמורת בניאס (המפל והשביל התלוי)".
14 צפייה בגלריה
נחל בניאס
נחל בניאס
נחל בניאס
(צילום: מיכל פישר אדם וטבע)
תיאור המסלול: בשמורה יש כמה מסלולים ואטרקציות שכדאי לראות - בכניסה תקבלו עלון מידע מפורט. ה"שביל התלוי" ומפל הבניאס, הוא המסלול הפופולרי ביותר ומתאים לכל המשפחה. המסלול מעגלי ונמשך עד כשעה במעלה הנחל נגד כיוון הזרימה. עם הירידה לנחל נפגוש את הגשר התלוי העובר בקניון צר בין קירות בזלת זקופים, לצד צמחיית גדות נחלים ואשדות מים. נמשיך לאורך הנחל עד שנגיע אל מפל הבניאס המרשים, נעלה במדרגות למצפור ונחזור לחניון.

3. שפני סלע ומפלים מרהיבים: נחל עורבים ומפל עורבים

נחל עורבים הוא נחל אכזב ויבש רוב השנה, אך בחורף - אחרי הגשמים - הוא זורם במלוא הדרו, וחותר בבזלת השחורה של רמת הגולן בכמה מפלים מרהיבים (הגדול שבהם מתנשא לגובה של 30 מטר). הנחל נקרא על שם העורבים שקיננו בו בעבר, הנוף בסביבה מרהיב, ואם תביטו היטב לצדדים - סביר שתפגשו שפני סלע משתזפים על הסלעים, ובשמיים - עופות דורסים.
כניסה: חינם
למי מתאים: למשפחות וילדים עד נקודת המפל והבריכה (כקילומטר הליכה), המשך המסלול, שאורכו כ-5 ק"מ, מתאים למיטיבי לכת מעל גיל 16 והוא ברמת קושי קלה-בינונית (שימו לב: בסמוך לגשמים המסלול מאוד חלק, בוצי ומסוכן ואין להיכנס אליו!).
איך מגיעים: נקודת התחלה למסלול - בווייז "נחל עורבים דרך ציר הנפט", סמוך לישוב קלע.
הסבר מפורט יותר: בצומת גונן נפנה מזרחה על כביש 959 לכיוון רמת הגולן. לאחר כ-6 ק"מ נעבור ליד יישוב קלע, ונמשיך ישר מבלי לפנות. כעבור 900 מטרים נוספים נפנה שמאלה ל"ציר הנפט" - כביש צר ומעט משובש. ניסע עליו כ-2 ק"מ, נחצה את ערוץ נחל עורבים ובנקודה בה מתעקל הכביש שמאלה - נחנה את הרכב. המסלול מתחיל בסימון שבילים ירוק (אדום לשעבר).
מי שבחרו במסלול למיטיבי לכת עם הקפצת רכב, זו נקודת סיום המסלול: בוויז "נחל עורבים כניסה תחתונה". מצומת גונן עולים בכביש 918, עד שנגיע לפנייה חדה שמאלה ואחריה פנייה חדה ימינה. כ-500 מטר מהפנייה האחרונה, נראה משמאל לכביש פנייה לדרך עפר המסומנת בירוק. זו נקודת הסיום למסלול.
14 צפייה בגלריה
מפל עורבים
מפל עורבים
מפל עורבים
(צילום: שי לזמי)
תיאור המסלול:
מסלול קצר: למפל וחזרה, נצא מהחניה לאורך סימון שבילים ירוק המתחיל בדרך עפר ואז פונה שמאלה אל שביל צר המוביל למפל עורבים, נמשיך עם הסימון בשביל מדרגות העץ (יש לשמור על הילדים מהתהום בצד ימין), ונגיע עד החלק התחתון של המפל. מכאן, אפשר להמשיך לעוד מפל נמוך יותר או לחזור לרכב. מרחק ההליכה הוא קילומטר לכל כיוון ונמשך עד כשעה.
* ניתן לטפס גם לתצפית העליונה בשביל הפונה ימינה על הרכס עד ליתדות הגדולים, וחזרה באותה דרך.
מסלול ארוך: מיטיבי לכת שהשאירו את רכבם בסוף המסלול, ימשיכו עם השביל המתפתל אל תוך הקניון ויפגשו בדרך בולדרים, מפלונים וגם נגמ"ש הפוך שעליו לוח זיכרון לזכר חייל צה"ל, סמל אלנתן שכטר ז"ל, שנהרג בהתהפכות הנגמ"ש במקום באביב 2001. עם היציאה מהקניון, נגיע לשביל עפר עליו נצעד דרומה כ-2.5 ק"מ עד נקודת הסיום בה ממתין הרכב השני (בעלי ג'יפים יוכלו לקצר את קטע העפר, ולחנות קרוב ליציאה מהנחל).

4. הנגיש ביותר: מפל נחל עיט

אפיק נחל עיט הוא אחד מיובליו של נחל יהודיה, אורכו כ-4 ק"מ והוא מאופיין בעמודי בזלת הניצבים במצוק. העמודים, נוצרו כתוצאה מהתגבשות של לבה שזרמה באזור, ובהמשך נקרשה ונסדקה - ויצרה עמודי צלעות מיוחדים, שנחשפו כתוצאה מהתחתרות הקניונים בבזלת.
מפל עיט הוא הנגיש ביותר למבקרים מבין המפלים ברמת הגולן; הוא מציע שפע של צמחייה ותצפית מסודרת ונוחה על המפלים, והכל במרחק כמה דקות מהרכב.
כניסה: חינם
למי מתאים: משפחות עם ילדים, כולל נגישות לנכים בחלק משבילי התצפית.
איך מגיעים: בווייז "מפל עיט כביש 808".
הסבר מפורט יותר: מומלץ להגיע מכביש 87 עד צומת המפלים, ושם יש לפנות ימינה (דרומה) לכביש 808 לכיוון אניעם. נחלוף על פניו, ולאחר כ-800 מטרים נגיע לחניית מפל עיט הנמצאת מימין (ממערב) לכביש.
14 צפייה בגלריה
מפל עיט
מפל עיט
מפל עיט
(צילום: שי לזמי)
תיאור המסלול:
מהחניה נצעד עם השילוט לכיוון מפל עיט, בדרך אפשר לעלות למצפה אליהו - לנקודת תצפית גבוהה יותר ומגודרת, על אזור המפל. ממרפסת התצפית המונגשת, יורד שביל של כמה עשרות מטרים לאורך הגדר (בו כבר קשה לנוע עם עגלות), ומקצהו התחתון ניתן לצפות גם במפל התחתון של נחל עיט. נחזור בחזרה לנקודת המוצא, ונפנה שמאלה לכיוון צידו השני של המפל, אל התצפית לעמודי הבזלת. נעבור מעל גשר, ונצפה בנחל הגועש לפני כניסתו לערוץ.

5. שמורת גמלא ומפל גמלא

שמורה גדולה ומיוחדת, וביקור בה יכול להימשך גם יום שלם. היא משלבת טבע, נוף והיסטוריה עם שלל אטרקציות לכל המשפחה. תוכלו ליהנות שם מתצפית המשקיפה אל מצוקי קניון נחל גמלא ואל מושבת הקינון של העופות הדורסים, תצפית אל מפל המים הגבוה בארץ (המתנשא לגובה של 51 מטרים), מסיור בין שרידי העיר העתיקה ועוד.
כניסה: בתשלום, חינם למנויי מטמון. מחירים תמצאו באתר רשות שמורות הטבע והגנים.
שעות פתיחה בשעון חורף: 16:00-08:00 (שישי עד 15:00)
לפרטים נוספים: ‎04-6822282
מידע נוסף (כולל מסלולים ואטרקציות): תמצאו בדף המידע של השמורה
למי מתאים: משפחות עם ילדים, חלק מהמסלולים נגישים לנכים ולעגלות ילדים (כדאי גם להביא מנשא). אסור להכניס כלבים.
איך מגיעים: בווייז "שמורת טבע גמלא"
14 צפייה בגלריה
שמורת גמלא
שמורת גמלא
שמורת גמלא
(צילום: אביב מלמד)
תיאור המסלול: בשמורה ארבעה מסלולים עיקריים, מתוכם שלושה המתאימים למשפחות: שביל מפלי נחל דליות, השביל למפל גמלא ושביל הנשרים. המסלול הרביעי תלול יותר ומתאים למיטיבי לכת. בכניסה לשמורה תקבלו עלון מידע מפורט עם פירוט כל המסלולים, המרחקים והאטרקציות שבשמורה.
14 צפייה בגלריה
שמורת גמלא
שמורת גמלא
שמורת גמלא
(צילום: אביב מלמד)
*כדאי לברר על טיולים מודרכים ומבוצבצים המתקיימים בחורף, וכלולים במחיר הכניסה.
*מומלץ להביא משקפת לעופות הדורסים ולהצטייד באוכל!
14 צפייה בגלריה
שמורת גמלא
שמורת גמלא
שמורת גמלא
(צילום: אורן בן גיגי)
אז בחרו את המפל המועדף עליכם, התעדכנו במזג האוויר וקבלו כמה טיפים של חורף:
  • בשישי ושבת מומלץ להגיע מוקדם ולהימנע מעומסים.
  • קחו עמכם נעלי הליכה טובות ועוד זוג נעליים להחלפה, ביגוד מלא נגד גשם, סט בגדים מלא להחלפה, מגן גשם/מים למצלמה ולדברי ערך העלולים להירטב, מקלות הליכה (לפי המסלול), כובע ומים לשתייה.
  • אל תשאירו דברי ערך ברכב.
  • אתרים נוספים ומומלצים לביקור באזור: אתר החרמון, יער אודם, אגמון החולה, שמורת נחל עיון.
  • שמרו על הטבע: קחו עמכם שקיות אשפה, והשאירו את המקום נקי לבאים אחריכם.

מיכל פישר היא מנחת סדנאות, טיולים ומפגשי טבע בהתאמה אישית, יוצרת ערכת הקלפים "תמונה למחשבה" ובעלת עמוד הפייסבוק "מיכל פישר - אדם וטבע"