"חוף מפרץ אמנון וחוף צאלון בכינרת נסגרו עקב עומס ויש לפנות לחופים אחרים. מאיגוד ערים כינרת נמסר כי סביב האגם יש כ-40 אלף נופשים... כל החניונים בחופי עמק חפר - מכמורת, בית ינאי ונעורים - בתפוסה מלאה, מומלץ לא להגיע לשם בשעות הקרובות".
עם תום הסגרים ומגבלות הקורונה, וכשחו"ל עדיין לא פתוח בפנינו באופן מלא, האוזן שלנו התרגלה לשמוע ברדיו בסופי השבוע האחרונים את ההודעות הללו. בצל החזרה לשגרה, ובמיוחד לאחר ההסלמה הביטחונית, נרשמים עומסי מטיילים בכבישי הארץ, באתרים של רשות טבע והגנים, קק"ל, בחופי הרחצה, ביערות ובפארקים. לכו תמצאו פינה של שקט בטבע ושתהיה לא עמוסה במטיילים. משימה מאתגרת.
אז איך הגענו עד הלום? המומחים מנסים להסביר את הצפיפות וגם נותנים עצות לייעול. בחברה להגנת הטבע רואים את המטיילים הרבים ושמחים, אבל גם מודאגים מהעתיד. מנכ"לית החברה איריס האן: "אנשים לא טסים לחו"ל, היינו הרבה בבית תקופה ארוכה ואני חושבת שהקורונה המחישה את הצורך החיוני ביציאה למרחב הפתוח. בכל השנה הזאת אנחנו ממש נלחמנו כדי לאפשר את היציאה למרחב הפתוח. עם זאת, אנחנו מדינה שהולכת ומצטופפת. כבר כיום ישראל נחשבת למדינה צפופה, הרבה יותר ממדינות שכנות. אנחנו בהחלט מרגישים את הצפיפות הזאת באה לידי ביטוי בפקקים בכבישים וגם באתרי הטבע המתוירים, והמצב הזה רק ילך ויהיה גרוע יותר. לכן, צריך לתת את הדעת כבר עכשיו לסוגיה הזאת" .
לדברי האן, חשוב לטפח כמה שיותר אזורים לטייל בהם סביב מקום המגורים שלנו כדי לפזר את הצפיפות שמופנית אוטומטית כלפי האתרים הפופולריים ברחבי הארץ, כמו הכינרת. "פינות חמד בטבע צריך שתהיינה לא רק בפריפריה, אלא יש לייצר כאלה בקרבת הבית ובכך לחסוך את העמידה בפקקים שעתיים-שלוש לכל כיוון. כל עיר ואדם זכאים שיהיו להם טבע במרחק הליכה מהבית. בדיוק בעניין הזה צריכים מקבלי ההחלטות להתמקד. כל רשות מקומית צריכה להירתם לנושא ולהרים את הכפפה באזור שלה, לצד תקציבים שרצוי שיגיעו מהגופים הממלכתיים".
4 צפייה בגלריה
חוף הים בתל אביב
חוף הים בתל אביב
חוף הים בתל אביב
(צילום: shutterstock)
4 צפייה בגלריה
חוף כורסי
חוף כורסי
עמוס גם בכינרת, יוני 2020
(צילום: אביהו שפירא )
אורית שטיינפלד, מנהלת אגף השיווק של רשות הטבע והגנים: "לאחר שנת קורונה, אנחנו שמחים לגלות שהישראלים מגלים מחדש את אתרי הטבע והמורשת בישראל. כדי למנוע צפיפות אפשר לתאם ביקור מראש במערכת שבאתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים דבר שיבטיח כניסה לאתר".
לדברי שטיינפלד, בשבתות האחרונות עד מבצע "שומר החומות", וגם מיד לאחר הכרזת הפסקת האש ביום שישי האחרון, היו עדים ברשות לכמות גדולה במיוחד של מטיילים בשמורות הטבע ובגנים הלאומיים. "עומס המטיילים הגיע לכ־130 אלף איש. הישראלים התגעגעו לטייל, רובם נמצאים בארץ בשל מיעוט הטסים לחו"ל והדבר בא לידי ביטוי בביקוש ער לביקורים באתרי הטבע".
בשנה האחרונה, הרחיבה רשות הטבע והגנים את ההיצע שלה עם מספר גנים לאומיים שנפתחו לציבור הרחב, כגון מגדל צדק שבראש העין, חאן שער הגיא וגן לאומי תל מגידו. כיום קיימים ברשות כ-70 אתרי מורשת וגנים לאומיים בתשלום, ומאות נוספים ללא תשלום אגרת כניסה, כך שבכל סוף שבוע ניתן למצוא המוני מטיילים בכל אתר.
אור בן יהודה, צעיר בן 24 מכרמיאל, הוא צלם ועורך גרפי וגם שותף לרעיון הנגשת שביל ישראל לכל העם, מקטן ועד גדול. "עכשיו כשהישראלים נשארים יותר בארץ כי לא ממהרים לחו"ל, וכשהעדיפות היא לבלות בטבע באוויר הפתוח, שביל ישראל הוא בהחלט אופציה מצוינת למי שלא רוצים להצטופף במקומות קסומים ומרווחים לכולם", אומר בן יהודה ומוסיף טיפ. "למשפחה עם ילדים שאוהבת לטייל מומלץ לעשות את מקטע הר הארבל שמתחיל במגדל ומסתיים בכינרת. זו תצפית מהממת על אגם הכינרת מבלי להיות בעומס ובצפיפות בחופים עצמם".
לזוגות שאוהבים לטייל הוא ממליץ להגיע למקטע השביל באגם המלאכותי בנאות סמדר, בערבה הדרומית. "אנשים שרואים את התמונה לא מאמינים לי שזה מקום שקיים בארץ. אין כאן צפיפות ועומסים, אני מבטיח. אני ממליץ גם להגיע לטייל באזור שביל הגולן, שמתחיל בחרמון ומסתיים במעיין עין עקוב".
אלי ידיד, מנהל קליטת קהל בקק"ל, מספק טיפים לטיולי טבע נטולי עומסים:
1. ליד הבית: הדרך הטובה ביותר להימנע מצפיפות בפארקים ובאתרי טבע ומעמידה בפקקים היא לצאת למקומות ליד הבית. הכירו את הטבע ליד ביתכם ותנו למרחבים סביבכם להדהים אתכם.
2. סעו באופניים: דרך נוספת להקטין את הצפיפות, לצד בילוי באוויר הפתוח ואף להרוויח פעילות ספורטיבית, היא לרכוב במסלולי אופניים. במקום לבלות בצורה סטטית בשמורת טבע בפארק או במעיין, תרכבו עד לשם וכך תיהנו מטיול ייחודי ומשולב.
3. מקומות פחות מוכרים: ישנם מקומות יפים שהם קצת פחות מוכרים, בהם מעיין עין הכובשים ביער חניתה ומגדל תצפית אדוריים ביער אמציה. בהרי ירושלים שוכנת מצודת גלאון שביער גוברין, אתר חדש שנפתח לקהל באוגוסט 2020.
4. תתארגנו מראש: הביאו ציוד פיקניק ולא תצטרכו שולחנות וכיסאות במקומות הפיקניק הקבועים. כמו כן, העדיפו טיול שלא דורש הדלקת אש, וכך לא תצטרכו להגיע למקומות המיועדים להדלקת מנגלים שנחשבים צפופים יותר.
ואם חיפשתם מקום לא צפוף בכל ימות השנה, אפשר להגיע לגולן. לימור פורטל, מנהלת אגף תיירות בחברה הכלכלית גולן מציינת: "הגולן הוא יעד מבוקש מאוד לאורך כל חודשי השנה. השנה זה בולט יותר מתמיד בגלל מיעוט האפשרויות לחופשה בחו"ל והרצון לנופש במרחבים הפתוחים. מה שמייחד אותנו, זה שגם כאשר יש כמות רצינית של מטיילים במרחב החוויה איננה של צפיפות".
ערן ודוד גל-אור מ"מסלולים" ליקטו עבורכם אתרי טבע פחות מוכרים ברחבי הארץ לטיול של כמה דקות.

‌‌‌‌‏בריכת סכר אניעם – עין תות, מרכז רמת הגולן

מתחת לחורשת עצי איקליפטוס, סמוך למושב אניעם, נבנה סכר בטון קטן. הסכר עוצר את המים הרבים הזורמים בערוץ הנחל בימות החורף והאביב, ויוצר בריכת מים יפה ורחבת ידיים. בימים אלה עולה הסכר על גדותיו, המים גולשים ממנו במפל יפהפה וזורמים במורד הערוץ, כך שלמרגלות הסכר נוצרות בריכות שכשוך יפות. פיקניק אפשר לערוך בצל עצי האיקליפטוס.
אורך ומשך הטיול: כ-150 מטר, 4-3 דקות הליכה.
איך מגיעים: מגיעים לצומת המפלים ברמת הגולן, ופונים בו דרומה לכביש 808. נוסעים כ־1.8 קילומטר, ומחפשים מפרץ עפר קטן מימין. המפרץ נמצא לפני האיקליפטוסים שנראים היטב לצד הכביש, ממש לפני שמתחיל מעקה בטיחות מצד ימין. פונים למפרץ העפר ומחנים בו את המכונית.
4 צפייה בגלריה
בריכת סכר אניעם - עין תות
בריכת סכר אניעם - עין תות
בריכת סכר אניעם - עין תות
(צילום: ערן ודוד גל-אור, מסלולים)
בווייז: עין תות, 808
מסלול ההליכה ברגל: ממקום החניה יורדים במתינות בשביל הרחב המקביל לכביש. בתוך כ־50 מטר פונים ימינה דרך שער להולכי רגל, מתקדמים בשביל צר ומתון בין אבנים, ובמהרה מגיעים לחורשת עצי האיקליפטוס, ואל הבריכה שמשמאל.

בריכת עין ורד (ורדא), שפלת יהודה

המעיין עין ורד שימש כבר לפני אלפי שנים כמקור המים הטבעי היחיד של היישוב הקדום בתל גזר. הבריכה העגולה בנויה אבני גזית, ומעליה מסוכך עץ תאנה גדול. כאשר נביעת המעיין שופעת, מתמלאת הבריכה במים עד שפתה. עם בוא הקיץ יורד מפלס המים בבריכה בדרך כלל, אך גם אז הבילוי בה מהנה. פיקניק אפשר לערוך בשטח הרחב שלצד המעיין.
אורך ומשך הטיול: כ-25 מטר, כחצי דקה.
איך מגיעים: מגיעים ליישוב כרמי יוסף, נכנסים אליו ופונים שמאלה לרחוב הגפן. נוסעים עד קצה הרחוב, ויוצאים אל דרך עפר המסומנת בירוק. יורדים מעט ופונים עם הדרך ימינה. נוסעים בה כ־670 מטר עד לצומת שבילים שבו פונים ימינה. יורדים במתינות בשביל המשובש, ונוסעים בזהירות. בהמשך השביל מתמתן, ואחרי כ-1.3 קילומטר מגיעים לרחבת עפר שנמצאת משמאל, ובה מחנים את המכונית. במידה שהשביל הופך משובש מדי, אפשר לחנות לצידו ולהמשיך ברגל.
בווייז: עין ורד (המעיין)
מסלול ההליכה ברגל: ממקום החניה פונים ימינה וניגשים ישירות אל המעיין.

בריכת בוסתן ח'יאט - עין שיח, הכרמל

במורד ערוצו של נחל שיח נבנה בתקופת המנדט הבריטי בוסתן יפהפה, ובו שלל עצי פרי, תעלות ובריכות מים. מי המעיין עין שיח, שנובעים במעלה הערוץ, מוזרמים אל המתחם בתעלות, וממלאים עד היום שתי בריכות – אחת עגולה וקטנה, ואחת ריבועית וגדולה. מומלץ להסתובב בין תעלות המים, עצי התאנה והרימון, וכמובן לרחוץ בבריכות, כפי שעשו תושבי העיר העות'מאנים לפני יותר ממאה שנים. פיקניק אפשר לערוך בכל מקום מוצל ברחבי הבוסתן.
אורך ומשך הטיול: כ-400 מטר, עד כ-10 דקות הליכה.
איך מגיעים: מגיעים לרחוב מגורשי ספרד בעיר חיפה, ונוסעים בו עד שמגיעים לשער ברוש של בית העלמין שדה יהושע. מול השער פונים אל רחבת עפר גדולה, וממנה פונים שוב שמאלה אל כביש צר שמטפס בין הבתים. עולים כ־30 מטר בכביש שמתעקל בחדות ימינה, ומתקדמים עד הבית האחרון, לצידו מחנים את המכונית.
4 צפייה בגלריה
בוסתן חיאט - הבריכה הגדולה
בוסתן חיאט - הבריכה הגדולה
בוסתן חיאט - הבריכה הגדולה
(צילום: ערן ודוד גל-אור, מסלולים)
בווייז: בוסתן כיאט, חיפה
מסלול ההליכה ברגל: ממקום החניה ממשיכים ללכת במעלה שביל רחב מסומן בשחור, שהופך משובש ככל שמתקדמים בו. בצד שמאל מתרוממת הגדה הצפונית של נחל שיח, ומצד ימין ישנה גדר שתוחמת את הבוסתן שנמצא למטה. אחרי כ־2 דקות פונים ימינה במורד גרם מדרגות, ומגיעים אל בוסתן ח'יאט הנטוש. אפשר גם להמשיך עוד 3-2 דקות בכביש המשובש, עד לבריכה עגולה שנמצאת מימין.

עין ספיר, הרי יהודה

מימיו של עין ספיר נובעים בתוך מערה חצובה בסלע, ממש בצמוד למושב אבן ספיר. המים במעיין רדודים וצלולים, ונעים לשבת על אחת האבנים שבתוך המים, וליהנות מהשקט. מומלץ ללכת עד קצה המערה, ולצפות במים המטפטפים מן הסלע. עין ספיר הוא מקום מקסים, אינטימי ושקט והמקום בו מתאים לכל אחד ואחת. פיקניק אפשר לערוך לצד הכניסה למערה.
אורך ומשך הטיול: כ-50 מטר, כדקה.
איך מגיעים: מגיעים למושב אבן ספיר ונכנסים אליו. בהזדמנות השנייה פונים ימינה, ולאחר כ-130 מטר מגיעים למזלג רחובות ובוחרים ברחוב השמאלי, רחוב טופז. נוסעים כ־250 מטר במורד הרחוב, חולפים על פני רחבת חניה קטנה מימין, ופונים שמאלה לשביל עפר. מתקדמים כ-60 מטר בשביל הרחב, עד שרואים מצד שמאל ומעלינו את הכניסה למערה. את המכונית מחנים בצד השביל.
בווייז: עין ספיר
מסלול ההליכה ברגל: ממקום החניה ניגשים אל פתח המערה ויורדים בזהירות אל הבריכה שבתוכה.
למידע מפורט: סדרת ספרי הטיולים 370 מעיינות ובריכות ו-45 מסלולי מים. אפליקציית "מסלולים" ואתר מסלולים > להתאהב בארץ מחדש.