(צילום: חגי דקל)

רוצים לצאת לנופש במלון, אך חוששים מסגר נוסף, מגל שני של קורונה או מכל דבר אחר שעלול להרוס לכם את החופשה? ואולי בכלל נדמה לכם שבילוי בבית מלון הוא בגדר מותרות בימים אלה של משבר כלכלי? אתם לא לבד.
יום האהבהיום האהבה
מנסים להחזיר את הנופשים לבתי המלון
(צילום: shutterstock)
בתי המלון אמנם קיבלו אישור להיפתח ולארח נופשים, ומלונות רבים בארץ אכן נפתחו בשבוע שחלף, אולם עדיין קיימים מספר מכשולים שמקשים על הענף להתאושש: הפגיעה בהכנסות משקי הבית, לצד אי הוודאות לגבי התפרצות נוספת של המגפה.
כמו רבים אחרים, גם המלונאים חיפשו דרכים יצירתיות במהלך הסגר, בניסיון לשרוד את התקופה המאתגרת הזו; חלק מבתי המלון השכירו חדרים לחולי קורונה בהסכם עם משרד הביטחון, ואחרים מצאו דרך מקורית להזרים כסף באמצעות פלטפורמות במימון המונים.
איך נראה נופש בעידן הקורונה? יצאנו לבדוק!
(צילום, כתיבה ועריכה: גלעד ילון)

סקירת פלטפורמות לגיוס המונים אותה ערכנו במהלך השבועות האחרונים, חשפה בפנינו שני פרויקטים במסגרתם מציעים בתי המלון שוברים לחופשה עתידית, חלקם בהנחות משמעותיות בגובה של בין 50-30 אחוזים.
המבנה הוזנח במשך שנים רבות. מלון דריסקו היוקרתיהמבנה הוזנח במשך שנים רבות. מלון דריסקו היוקרתי
הצליח לעמוד ביעדים: מלון דריסקו ביפו
(צילום: אסף פינצ'וק)
בניסיון להתגבר על אי הוודאות, שככל הנראה תלווה את הענף לאורך כל השנה הקרובה, לחלק מהשוברים אף ניתן תוקף של שנה או שנתיים. באופן זה, הציבור יכול לתמוך במלונות ברכישת חופשה - אך גם לשנות את מועדה על פי הצורך.

ב-900 שקלים: לילה וארוחת בוקר במלון יוקרה ביפו

מעיון באחוזי המימוש, נראה שההצלחה הבולטת ביותר נזקפת לזכותם של מלון דריסקו היפואי ושל מסעדת "ג'ורג' וג'ון", השוכנת בו. אחוזי המימוש הן של המלון והן של המסעדה כבר הגיעו ל-236%, ולמעשה הפרויקט הסתיים בסוף השבוע האחרון - אולם לאור הביקוש הרב, הועלו לדף הפרויקט שוברים חדשים הניתנים לרכישה גם בימים אלו.
ההצלחה שנרשמה יכולה אולי להעיד על כך שגם בתקופות משבר, אנשים מחפשים מותגים יוקרתיים. אך ייתכן גם, שהקהל הישראלי מתחבר לסיפור המיוחד של מלון דריסקו. סיפור שהחל ב-1866, כאשר 40 משפחות אמריקניות הגיעו ליפו והקימו את המושבה האמריקנית. האחים ג'ורג' וג'ון דריסקו הקימו מלון בשם "גרנד הוטל", אשר כלל 12 חדרים בלבד.
מאז 19886: מלון דריסקומאז 19886: מלון דריסקו
מאז 19886: מלון דריסקו
(צילום: שירי הדר)
"לאחר מכן עבר המלון לטמפלרים, שהשתכנו במושבה. המלון שופץ והורחב, ושינה את שמו למלון ירושלים", מספר אבי זק, שותף-מנהל של המלון והמסעדה בניצוחו של השף, תומר טל.
"כשהגענו לכאן, הבניין היה בסוג של עזובה. ובכלל, כל הבניינים היפים באזור החלו להתפורר", אומר זק. "בחרנו להיכנס לאתגר, וביצענו את כל תהליך התכנון והשימור של המלון. הצלחנו להביא אותו לשיא תפארתו, ממש כפי שהיה נראה בשנות ה-40".
מלון ירושלים בתקופת התיישבות הטמפלרים במושבה האמריקנית ביפומלון ירושלים בתקופת התיישבות הטמפלרים במושבה האמריקנית ביפו
"מלון ירושלים" בתקופת התיישבות הטמפלרים במושבה האמריקנית ביפו
(צילום: באדיבות מלון דריסקו)
זק ושותפיו השקיעו 120 מיליון שקלים בשימור ושיפוץ המלון. "עשינו את זה כי חשבנו שזה משהו שאין בתל אביב, וכדאי שיהיה. בכל עיר בעולם יש בניין שהוא אייקון. אנחנו גם הבעלים והמנהלים של המלון, כך שיש לנו חיבור עמוק מאוד למבנה ולכל הקונספט", הוא אומר ובאותה נשימה אף מוסיף כי "החזר ההשקעה ייקח זמן ואנחנו מבינים את זה, אבל יש נכסים שהערך שלהם חשוב יותר מההחזר שלהם".

בתוך פחות מחודשיים: 473 אלף שקלים ו-553 תומכים

מלון דריסקו, הוא בין המעטים בארץ שזכה לדירוג של 5 כוכבים סופריור. כשהוא חבר בקבוצת שיווק מלונות היוקרה העולמית The Leading Hotels of the World, נהנה המלון מזרם יציב ומתפתח של תיירים שוחרי איכות. כך לפחות היה עד שהקורונה הגיעה.
מסעדת המלון נפתחה בפברואר 2019, כשאף אחד עוד לא דמיין שתהיה כאן מגפה. בתוך פחות משנה, קטף השף תומר טל את התואר "השף המבטיח" של מדריך גו-מיו 2020 הצרפתי, והוביל את המסעדה לדירוג מרשים ברשימת 1,000 המסעדות הטובות בעולם של LA LISTE - של משרד החוץ הצרפתי.
השף תומר טל. מתוך הפרויקט של מלון דריסקו ומסעדת ג'ורג' וג'ון בהדסטארטהשף תומר טל. מתוך הפרויקט של מלון דריסקו ומסעדת ג'ורג' וג'ון בהדסטארט
השף תומר טל. מתוך הפרויקט של מלון דריסקו ומסעדת ג'ורג' וג'ון בהדסטארט
לדברי זק, עד המשבר הנוכחי, 90 אחוזים מאורחי המלון היו תיירים מחו"ל. עם סגירת בתי המלון והמסעדות, נעצר גם זרם האורחים בבת אחת. עבר מעט יותר מחודש עד שזק וטל החליטו להיעזר בהדסטארט כדי להזרים הכנסות למלון ולמסעדה, אך גם הם לא צפו את ההצלחה הרבה לה זכה הפרויקט.
"בהתחלה הייתי מעט סקפטי, ולא האמנתי שאנשים שעסוקים בחשש לחייהם בגלל הקורונה - ירצו להשקיע", מודה זק. "אבל החלטנו ששווה לנסות, ולהפתעתנו הייתה התנפלות מטורפת על הפרויקט. אגב, בימים אלו אנחנו לא מפסיקים לקבל טלפונים מאנשים שלא הצליחו להשיג שובר או שמבקשים לרכוש שוברים נוספים".
מלון דריסקומלון דריסקו
"חדרים שבדרך כלל עולים 2,000 שקלים ללילה - ניתן היה להשיג ב-1,200 שקלים". חדר במלון היפואי
(צילום: אסף פינצ'וק)
לדבריו, "מדובר בחיבור מדהים שאין בו מפסידים; כך למשל, חדרים שבדרך כלל עולים 2,000 שקלים ללילה - ניתן היה להשיג ב-1,200 שקלים. ואגב, מעבר לפרויקט בהדסטארט, אנחנו מציעים באתר גם הנחות של כ-40% עד סוף אוגוסט", הוא מוסיף.
"וקרה עוד משהו מפתיע", הוא אומר. "מאז שהכרזנו על הפתיחה, קיבלנו הזמנות בהיקפים אדירים, עד כדי כך שגייסנו עוד שני אנשים שיטפלו בהזמנות. אנחנו כמעט ב-100% תפוסה, ורק מלקוחות ישראליים.
"העלינו את הפרויקט שלנו ב-19 באפריל כפרויקט של 40 יום, התחלנו לשתף אותו ברשתות החברתיות וחיכינו בדריכות לתגובת הקהל", מספר טל, השף של מסעדת "ג'ורג' וג'ון" ומוסיף: "אני רגיל להיות במתח - הייתי במתח כשהמסעדה נפתחה, וכשהמתנתי לסקירות של מבקרי המסעדות. אבל כל הלחצים האלו מתגמדים לעומת הלחץ שהרגשתי עם תחילת הפרויקט בהדסטארט", הוא מודה.
שף תומר טל: "זה הפרגון הכי גדול כשאנשים מאמינים בך ורוכשים שוברים ליום שאחרי"  שף תומר טל: "זה הפרגון הכי גדול כשאנשים מאמינים בך ורוכשים שוברים ליום שאחרי"
שף תומר טל: "זה הפרגון הכי גדול כשאנשים מאמינים בך ורוכשים שוברים ליום שאחרי"
(צילום: אבי זק)
"בתוך שבעה ימים הצלחנו לגייס סכום של 200 אלף שקלים", מ טל בסיפוק. "היינו בהתרגשות שיא. זה הפרגון הכי גדול כשאנשים מאמינים בך ורוכשים שוברים, וזה הרבה יותר מרגש מביקורת טובה". הפרויקט, שכאמור כבר הסתיים, הצליח לגייס כ-473 אלף שקלים ו-553 תומכים בתוך פחות מחודשיים.

"נקלענו למצב שאין שני לו"

אחד מהפרויקטים המוצלחים בהדסטארט, שפועל גם בימים אלו, שייך לרשת המלונות הירושלמית, "בית קטן". לרשת, שני מלונות - האחד "בית קטן בבקעה" והשני הוא "בית קטן ברחביה", שניהם פועלים בבירה.
מלון קטן בבקעה. 350 שקלים ללילה לזוג עם השובר בפלטפורמות הדסטארט וג'אמפסטרטרמלון קטן בבקעה. 350 שקלים ללילה לזוג עם השובר בפלטפורמות הדסטארט וג'אמפסטרטר
אירוח בחצי מחיר: מלון קטן בבקעה
(צילום: אורי אקרמן)
עודד ניב ול"ך, שותף בהקמת הרשת ובניהול שני המלונות, הקים את פרויקט הגיוס ב-22 באפריל ובמסגרתו הציע אירוח במלונות בחצי מחיר. לפני כשבוע, הוא אף הקים פרויקט זהה בפלטפורמת גיוס ההמונים ג'אמפסטרטר. הפרויקט בהדסטארט נחל הצלחה רבה, ובזכות 152 אחוזי התמיכה אותם הצליחה הרשת לגייס - נפתח לאחרונה מלון "בית קטן ברחביה", שבשכונת רחביה הירושלמית.
"כמו רבים אחרים, גם אנחנו נפגענו קשה מהקורונה ונאלצנו לסגור את המלונות שלנו. אבל אנחנו אופטימיים וצופים בתקווה ל'יום שאחרי'. בינתיים, אני מזמין אתכם לקחת חלק בהמשך הפעילות של המלון וליהנות ממחירי לינה ללא תקדים! אנחנו מבקשים שתתמכו בנו בקטן, ואנחנו נחזיר לכם בגדול! הזמינו עכשיו חדר בחצי מחיר - ותוכלו לממש את הזמנתכם בכל עת, עד ה-31.12.2020", כתב ניב בפנייה מרגשת אליה קשה עד כדי בלתי אפשרי להישאר אדישים.
לדבריו, "המלון סגור מעל לחודש, אפס הכנסות ו-30 עובדים בחל"ת. נכון לעכשיו גם יש אפס עזרה מהמדינה. עם זאת, אני נחוש להמשיך במפעל חיי, ולהחזיר את המלונות לפעילות מלאה, בהקדם האפשרי".
עודד ניב, מבעלי מלונות "בית קטן" בירושלים: "נקלענו למצב שאין שני לו"עודד ניב, מבעלי מלונות "בית קטן" בירושלים: "נקלענו למצב שאין שני לו"
עודד ניב, מבעלי רשת המלונות "בית קטן" בירושלים: "נקלענו למצב שאין שני לו"
בדומה לדריסקו שביפו, 70% מאורחי הרשת הירושלמית בימי שגרה הם תיירים מחו"ל. את המלונות הוא סגר ב-15 במרץ, ורק לפני כשבוע וחצי נפתח המלון ברחביה, בזכות משפחה מורחבת ששכרה בו מספר חדרים.
"נקלענו למצב שאין שני לו", אומר ניב. "גם בתקופת האינתיפאדה השנייה נעלמו לי האורחים, ובאותם ימים גם נאלצתי להחזיר הלוואה שלקחתי לפתיחת המלון. אבל הקורנה הרבה יותר קשה - אם באינתיפאדה ירדנו מ-80% תפוסה ל-20%, עכשיו ירדנו מ-90% אחוזי תפוסה ל-10% בפסח. למרות זאת, על הנייר - המלונות שלנו היו מלאים".
ניב, פרסומאי לשעבר, הוא כאמור מלונאי ותיק. ב-1997 הקים את "בית קטן במושבה", שכבר הספיק להיסגר מאז. את "בית קטן בבקעה" הקים בשנת 2000, ושבע שנים מאוחר יותר הקים גם את מלון "בית קטן ברחביה".
בית קטן ברחביהבית קטן ברחביה
מלון "בית קטן ברחביה"
"מה שמאפיין אותנו הוא שמדובר במלונות קטנים באווירה משפחתית", הוא אומר. "זה לא כמו מלונות הבוטיק החדשים - העיצוב שלנו הוא פחות שחור-לבן ויש לנו חום וגם קצת אדום. אנחנו גם יותר אטרקטיביים למבוגרים, כי מאוד סולידי ושקט אצלנו".

"ענף התיירות נמצא כעת במלחמת קיום"

שיר בלומנפלד, יועצת התקשורת של קבוצת "הדסטארט", מתארת כי בימים אלו "יש אצלנו גיוסים רבים של אמנים וסופרים, אך בכל הקשור לתיירות - זאת מלחמת קיום ממשית, והמחירים הזולים נועדו לשמור על הקהל של אותם מקומות ליום שאחרי".
בהדסטארט, אף יצרו קטגוריה ייחודית לתקופת הקורונה הנקראת "עוברים את זה יחד", אליה משויכים הפרויקטים שנועדו לסייע בתקופת המשבר.
שיר בלומנפלד, דוברת הדסטארט: "בכל הקשור לתיירות, זאת מלחמת קיום"שיר בלומנפלד, דוברת הדסטארט: "בכל הקשור לתיירות, זאת מלחמת קיום"
שיר בלומנפלד, דוברת הדסטארט: "בכל הקשור לתיירות, זאת מלחמת קיום"
"אנחנו רואים כאן מגמה של שיח אחר, משום שכולם נפגעו. אם אנשים צריכים הוזלה ועסקים צריכים לקוחות - אז הפלטפורמה מאפשרת את זה. לפחות ממה שאנחנו רואים באתר, נראה שהמגמה הזאת הולכת להישאר", מוסיפה בלומנפלד.
רונית שימרון היא עיתונאית, בעלת בלוג הטיולים טרוולסט ומפתחת אתרים.