13 צפייה בגלריה
חידוש הנסיעה ברכבת בצל התפשטות נגיף הקורונה
חידוש הנסיעה ברכבת בצל התפשטות נגיף הקורונה
רכבת ישראל
(צילום: עידן ארבל)
ישראל יצאה מהסגר, שמורות הטבע נפתחו לציבור ויש הזדמנות לנצל ימים נעימים של סתיו כדי לבקר עם המשפחה בטבע, אבל כנראה שהתענוג הזה שמור בעיקר לבעלי רכב פרטי. בדיקת ynet מראה שדרכי ההגעה לאתרי הטבע ברחבי הארץ משלוש הערים הגדולות בישראל רצופה מהמורות - נסיעות ארוכות ומפותלות, קווים בתדירות נמוכה, והיעדר תחנות אוטובוס בכניסה לאתרים - מה שמאלץ את מי שייסע באוטובוס ללכת עם הילדים ועם ציוד הטיולים חצי שעה עד שעה וחצי.
כך, ההגעה לשמורות הטבע הפכה לנחלתו של מי שמתנייד ברכב פרטי, והנגישות למשאבי הטבע והפנאי שיש לישראל להציע מוגבלת רק למי שיכול להרשות לעצמו להחזיק רכב. לפי נתוני הלמ"ס, בשנת 2018 ל-28% מהישראלים לא היה רכב פרטי, 67% ממשקי הבית בעשירון התחתון לא החזיקו ברכב פרטי, 43% ממשקי הבית בעשירון הרביעי לא החזיקו ברכב פרטי, 16% ממשקי הבית בעשירון השביעי לא החזיקו ברכב פרטי וכ-6% בלבד ממשקי הבית בעשירון העליון לא החזיקו ברכב פרטי. בעבור אלו, הנסיעה לאתרי הטבע כשמדובר בטיול יומי ובעלות לכל כיס כמעט שאינה אפשרית.
13 צפייה בגלריה
אוטובוס אגד
אוטובוס אגד
אוטובוס אגד
(צילום: shutterstock)
מיפינו 11 מאתרי הטבע המבוקשים ביותר בישראל ומדדנו כמה זמן לוקח להגיע אליהם באמצעות מפות גוגל ואפליקציית התחבורה הציבורית מוביט. את הנסיעות כולן מדדנו ממרכזי שלוש הערים הגדולות בישראל, על פי מיקום בניין העירייה, ובשעה 09:00 ביום חול.
מהבדיקה עולה כי רבים מהאוטובוסים שמקרבים את הנופשים אל אתרי הטבע יוצאים בתדירות נמוכה מאוד לאורך היום, ואיחור שרשרת בהגעה אליהם יכול לגרור זמני המתנה ממושכים של שעה ושעתיים בתחנות, במחלפים ובתחנות המרכזיות – ואף לגרום לביטול הטיול.
הנתונים שמוצגים אף לא ממחישים את הבעיה כולה - משום שרוב האזרחים פנויים לטייל רק בסופי השבוע, ובמהלך השבת, כידוע, לא מופעלת תחבורה ציבורית כלל, וגם ביום שישי לפני כניסת שבת ובמוצ"ש התחבורה הציבורית מדוללת יותר מבימי חול - לא רק בשגרת קורונה, אלא גם בשגרה הרגילה.
כותרת ביניים
חיפה: 2:20 שעות שמתחילות בקו 115 למרכזית המפרץ, שם עולים על קו 301 לעפולה, כשמגיעים לתחנה המרכזית בעפולה עולים על קו 412 לבית שאן ויורדים בצומת ניר דוד. מהצומת ההליכה הרגלית עד הכניסה לאתר אורכת כ-21 דקות וכוללת צעידה של 1.7 ק"מ.
13 צפייה בגלריה
גן השלושה הסחנה
גן השלושה הסחנה
גן השלושה
(צילום: shutterstock)
תל אביב: 2:30 שעות שמתחילות בקו 125 לדרך נמיר או קו 18 או 82 למסוף 2000 (רכבת מרכז), ומשם עולים על קו 843 לקצרין ואחרי 21 תחנות יורדים בכלא שאטה, שם מחליפים לקו 412 לבית שאן וממשיכים באותו האופן.
ירושלים: 3:24 שעות שמתחילות בקו 66 או ברכבת קלה לתחנה המרכזית, משם עולים על קו 953 לעפולה ומשם עולים על קו 412 וממשיכים באותו האופן.
משלוש הערים הגדולות הדרך כוללת החלפת קווים ובהם קו 412. אם האוטובוס שעליו עליתם קודם איחר ופספסתם את קו 412, תצטרכו לחכות 40 דקות נוספות בתחנה עד שיגיע הקו הבא.
שורה תחתונה: נסיעה ארוכה ומסורבלת מאוד, אך אפשרית.
כותרת ביניים
חיפה: 3:10 שעות הכוללות את קו 110 למחלף יגור, קו 430 לטבריה ומשם קו 57 לצומת מעלה גמלא והליכה של 2.23 ק"מ שאורכת כ-29 דקות. זאת מבלי להתחשב במשך ההליכה במסלול השמורה, שאורכו כקילומטר.
13 צפייה בגלריה
שמורת מג'רסה
שמורת מג'רסה
שמורת מג'רסה
(צילום: דובי זכאי)
תל אביב: 3:46 שעות הכוללות את קו 25 לרחוב חיים לבנון, הולכים ברגל 3 דקות לאורך דרך נמיר (לחלופין ניתן לנסוע עם קו 18 או 82 אל מסוף 2000-רכבת מרכז) ומשם קו 843 לקצרין עד צומת מעלה גמלא. אם פספסתם את האוטובוס לקצרין, תצטרכו להמתין שעות ארוכות לקו הבא שייצא רק בשעה 14:00 – מה שיגרום לביטול הטיול, משום שתגיעו לפתח השמורה אחרי שעת הסגירה שלה.
ירושלים: 4 שעות הכוללות נסיעה ברכבת הקלה לתחנה המרכזית, קו 961 לכיוון טבריה ובתחנת בית הספר האזורי בית ירח מחליפים לקו 57 לקצרין שיביא אתכם אל צומת מעלה גמלא, ומשם צועדים. שימו לב שקו 57 חולף רק שמונה פעמים ביום, כך שאם הנסיעה התעכבה קודם לכן, אתם עלולים לחכות זמן רב בתחנה.
שורה תחתונה: נסיעה ארוכה ומסורבלת מאוד, עיכוב בדרך עלול לגרום לביטול הטיול.
כותרת ביניים
חיפה: 4:03 שעות שמתחילות בקו 16 אל רחוב גאולה, שם עובר קו 972 (מהדרין) לירושלים - הר חוצבים. יורדים ברחוב שמואל הנביא בירושלים ולוקחים משם קו 486 אל נווה זוהר ויורדים בתחנת בית ספר שדה עין גדי (נחל דוד) הסמוכה לכניסה לשמורה. חלופה אחרת היא להגיע למרכזית המפרץ או מרכזית חוף הכרמל וממנה לנסוע לתחנה המרכזית בירושלים, שם לעלות על קו 486.
13 צפייה בגלריה
שמורת טבע עין גדי
שמורת טבע עין גדי
שמורת טבע עין גדי
(צילום: מנו גרינשפן)
תל אביב: 2:51 שעות שמתחילות בקו 10, 18 או 82 אל מסוף 2000 (רכבת מרכז), שם תעלו על קו 480 לתחנה המרכזית בירושלים, שבה תחליפו לקו 486 אל נווה זוהר ותרדו בתחנת בית ספר שדה עין גדי (נחל דוד). חלופה אחרת היא לנסוע לתחנת יצחק נבון באמצעות רכבת ישראל ומשם להגיע לתחנה המרכזית בירושלים.
ירושלים: שעה וחצי שמתחילות בהליכה של 6 דקות לרחוב הנביאים שממנו לוקחים את קו 19 לרחוב קציר, שם יורדים והולכים 3 דקות לרחוב יצחק הנדיב ומשם עולים על קו 486 אל נווה זוהר, ויורדים בתחנת בית ספר שדה עין גדי (נחל דוד).
שימו לב שקו 486 יוצא בתדירות של אחת לשעה-שעתיים, כך שאם הנסיעה התעכבה קודם לכן, אתם עלולים לחכות זמן רב בתחנה – ואז ייתכן שכבר לא יישאר לכם זמן לטיול בשמורה.
תחנת האוטובוס של בית ספר שדה עין גדי (נחל דוד) דווקא קרובה מאוד לכניסה לשמורה, וההליכה ממנה אל הכניסה אורכת דקות בודדות. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי בנוסף לנסיעה הארוכה אליה בתחבורה ציבורית – גם המסלולים בשמורה ארוכים והטיול המלא בהם נמשך בממוצע בין ארבע לשש שעות.
שורה תחתונה: נסיעה ארוכה ומסורבלת למי שאינו מירושלים. כל עיכוב בדרך יהפוך את הטיול עצמו ללא כדאי.
כותרת ביניים
חיפה: 2:47 שעות הכוללות את קו 111 לתל חנן וירידה בתחנת דרך השלום, שבה תחכו לקו 331 לצומת ישי. תחצו את המחלף בהליכה שתימשך 8 דקות ותעלו על קו 845 לקריית שמונה. בתחנה המרכזית תעלו על קו 58 לאל רום ותרדו בתחנת מפל סער, שממנו יש ללכת 1.8 ק"מ (כ-19-17 דקות) עד למתחם מעיינות הבניאס.
13 צפייה בגלריה
זרימה ושלכת בשמורת הבניאס
זרימה ושלכת בשמורת הבניאס
שמורת הבניאס
(צילום: גלעד כרמלי)
תל אביב: 3 שעות וחצי הכוללות את קו 149 לדרך נמיר או קו 18 או 82 למסוף 2000 (רכבת מרכז). שם תעלו על קו 845 לקריית שמונה ומשם תמשיכו באותו אופן עם קו 58.
ירושלים: 4 שעות שכוללות נסיעה בקו 66 לתחנה המרכזית או ברכבת הקלה, ומשם תעלו על קו 960 למחלף אליקים ובו תעלו על קו 845 לתחנה המרכזית בקריית שמונה ומשם תמשיכו באותו אופן עם קו 58.
שימו לב שקו 58 חולף בתדירות של אחת לשעה-שעתיים, כך שאם תפספסו אותו בשל עיכובים בדרך של הקו הקודם, תיאלצו להמתין זמן רב בתחנה. כמו כן, יש לקחת בחשבון כי מסלול הטיול בין מעיינות הבניאס למפל הבניאס הוא מסלול קווי שאורכו כ-2.5 ק"מ, ומשך ההליכה לכיוון אחד הוא כשעה וחצי לפחות. לאחר מכן יש לשוב באותה הדרך.
שורה תחתונה: נסיעה ארוכה ומסורבלת מאוד, כל עיכוב בדרך יהפוך את הטיול עצמו ללא כדאי.
כותרת ביניים
חיפה: 2:18 שעות שכוללות נסיעה בקו 24 למרכזית חוף הכרמל. שם עולים על קו 947 המאסף לירושלים ויורדים בצומת גנים, חוצים את המחלף בהליכה של כ-3 דקות ולוקחים את קו 7 לראש העין, ויורדים בצומת אפק. משם צועדים כ-9 דקות אל הכניסה לאתר.
13 צפייה בגלריה
שקיעה במבצע אנטיפטריס בגן לאומי ירקון-תל אפק
שקיעה במבצע אנטיפטריס בגן לאומי ירקון-תל אפק
שקיעה במבצר אנטיפטריס בגן לאומי ירקון-תל אפק
(צילום: מנו גרינשפן)
תל אביב: שעה אחת הכוללת נסיעה בקו 82 לבית חולים בילינסון, שם מחליפים לקו 7 לצומת אפק - והולכים באותו האופן.
ירושלים: 1:34 שעות הכוללות נסיעה בקו 66 או ברכבת הקלה למרכזית, משם עולים על קו 947 הפעם לכיוון חיפה, יורדים בצומת גנים, עולים על קו 7 לצומת אפק והולכים באותו האופן.
שורה תחתונה: נסיעה יחסית מסורבלת, אבל לא מאוד ארוכה. טיול אפשרי בתחבורה ציבורית.
כותרת ביניים
חיפה: 2:07 שעות, הכוללות נסיעה בקו 115 למרכזית המפרץ ומצומת קישון הסמוך לוקחים קו 352 לנצרת ויורדים בצומת המוביל, שם עולים על קו 845 לקריית שמונה ויורדים בתחנת אגמון החולה המרוחקת מהאתר כ-15 דקות הליכה.
13 צפייה בגלריה
מטיילים באגמון החולה
מטיילים באגמון החולה
מטיילים באגמון החולה
(צילום: אביהו שפירא )
תל אביב: 2:54 שעות הכוללות נסיעה בקו 18 או 82 אל מסוף 2000 (רכבת מרכז), או בקו 347 לרעננה וירידה בתחנת סינמה סיטי על כביש 2. משם עולים על קו 845 וממשיכים באותו אופן.
ירושלים: 3 שעות וחצי הכוללות נסיעה בקו 66 או ברכבת הקלה לתחנה המרכזית, שם עולים על קו 992 לצפת מבנייני האומה הסמוכים לה. יורדים במסעף קיבוץ קדרים ועולים על קו 505 לקריית שמונה, יורדים בתחנת אגמון החולה והולכים באותו האופן.
שורה תחתונה: נסיעה יחסית מסורבלת וארוכה, אבל הטיול אפשרי בתחבורה ציבורית.
כותרת ביניים
חיפה: 5 שעות הכוללות את קו 115 למרכזית המפרץ, משם קו 505 למרכזית בקריית שמונה, שם עולים על קו 58 לאל רום וצועדים לא פחות משעה וחצי לחניון אתר החרמון.
תל אביב: 5 שעות הכוללות את קו 149 לדרך נמיר או קו 18 או 82 למסוף 2000 (רכבת מרכז), משם עולים על קו 845 לקריית שמונה ועוברים אל קו 58 לאל רום וצועדים כשעה וחצי באותו האופן.
13 צפייה בגלריה
אתר החרמון
אתר החרמון
אתר החרמון
(צילום: shutterstock)
ירושלים: 5 שעות וחצי הכוללות את קו 66 לתחנה המרכזית או ברכבת הקלה, שם עולים על קו 960 לכיוון חיפה ויורדים במחלף אליקים, שם עולים על קו 845 לקריית שמונה וממשיכים ברגל כשעה וחצי באותו האופן.
נזכיר שוב את תדירותו הבעייתית של קו 58 שעלול להשאיר אותכם להמתין זמן רב בתחנה.
שורה תחתונה: טיול שאינו אפשרי כלל בתחבורה ציבורית.
כותרת ביניים
חיפה: 2:11 שעות הכוללות קו 18 לתחנת הרכבת מרכז השמונה ומשם עולים על רכבת לנהריה. משם צועדים 5 דקות לצומת נהריה ועולים על קו 37 לעבדון ויורדים בשכונת ההרחבה. משם צועדים לאורך כ-2 ק"מ (כחצי שעה הליכה) עד לעין חרדלית.
תל אביב: 3:24 שעות הכוללות את קו 256 לגני תקווה לתחנת רכבת השלום או קווים 18 או 82 אל רכבת מרכז, משם נסיעה ברכבת לנהריה וממשיכים באותו האופן.
13 צפייה בגלריה
נחל כזיב
נחל כזיב
נחל כזיב
(צילום: אלעד גרשגורן)
ירושלים: 4:42 שעות הכוללות נסיעה בקו 66 למרכזית או ברכבת הקלה ומשם עולים על קו 960 למרכזית המפרץ בחיפה, שם עולים על קו 271 לנהריה ושם עולים על קו 36 לשלומי ויורדים בצומת מנות-עבדון. משם צועדים 5 דקות למסעף עבדון ובו עולים על קו 37 לנהריה, יורדים בתחנת שכונת ההרחבה וממשיכים באותו האופן.
ניתן גם לבצע את מרבית הנסיעה באמצעות רכבת ישראל עד לתחנת נהריה ומשם להמשיך כמו במסלולים הקודמים. הסיבה שגוגל לא הציע מסלול כזה, שיכול לקצר את הנסיעה ב-40 דקות היא שקו 37 מנהריה לעבדון יוצא רק 6 פעמים ביום בהפרש של כשעתיים.
עין חרדלית זו אמנם נקודת עניין משמעותית בשמורת נחל כזיב, אך המסלול הרגלי ממנה אל נקודות עניין נוספות בשמורה הוא ארוך מאוד: כ-8 ק"מ אל עין טמיר, כ-10 ק"מ אל עין זיו, כ-7 ק"מ אל מבצר מונפור ופארק גורן. יש לקחת בחשבון כי מי שיתקדם בשמורה מעבר לעין חרדלית נדרש להצליח להספיק לחזור בזמן לנקודת ההתחלה כדי להספיק לאוטובוס.
שורה תחתונה: נסיעה מסורבלת וארוכה, אפשרי בתחבורה ציבורית באופן מוגבל.
כותרת ביניים
חיפה: 4:08 שעות הכוללות את קו 18 לתחנת הרכבת בת גלים ומשם עולים על רכבת לתל אביב אוניברסיטה ומחליפים רכבת לירושלים. מתחנת הרכבת יצחק נבון צועדים לתחנה המרכזית הסמוכה ועולים על קו 486 לנווה זוהר, יורדים בתחנת מצדה וצועדים 7 דקות עד הכניסה לאתר.
13 צפייה בגלריה
גן לאומי מצדה
גן לאומי מצדה
גן לאומי מצדה
(צילום: מנו גרינשפן)
תל אביב: 3:14 שעות שמתחילות בקו 10, 18 או 82 לרכבת מרכז, ומשם עולים על קו 480 לירושלים או על רכבת לתחנת יצחק נבון. בתחנה המרכזית בירושלים עולים על קו 486 וממשיכים באותו האופן.
ירושלים: שעתיים ורבע שכוללות הגעה לתחנה המרכזית בעיר ועלייה על קו 486 ומשם ממשיכים באותו האופן.
נזכיר שקו 486 יוצא בתדירות של אחת לשעה-שעתיים, כך שאם הנסיעה התעכבה קודם לכן, אתם עלולים לחכות זמן רב בתחנה.
שורה תחתונה: נסיעה ארוכה, אך הטיול אפשרי בתחבורה ציבורית.
כותרת ביניים
חיפה: נסיעה של שעתיים שמתחילה בקו 112 למרכזית חוף הכרמל, משם עולים על קו 921 לצומת חפציבה וצועדים כ-2 דקות לצומת חרושת, וממנה עולים על קו 76 לכיוון שדות ים ויורדים בתחנת מרכז העתיקות. משם צועדים שתי דקות לכניסה לאתר. מוביט מציעה מסלול קצר יותר באמצעות קו 947 ממרכזית חוף הכרמל למחלף אור עקיבא, אבל הוא כרוך ב-32 דקות הליכה, המסלול יקצר את זמן ההגעה בכחצי שעה.
תל אביב: נסיעה של שעה וארבעים תתחיל מקו 125 לדרך נמיר או 18 או 82 למסוף 2000 (רכבת מרכז), כששם מחליפים לקו 852 לכוון פרדס חנה ויורדים בתחנת אהרון אהרונסון. בתחנה מחליפים לקו 76 וממשיכים באותו אופן.
13 צפייה בגלריה
גן לאומי קיסריה
גן לאומי קיסריה
גן לאומי קיסריה
(צילום: shutterstock)
ירושלים: נסיעה של שעתיים וחצי שמתחילה בהגעה לתחנה המרכזית באמצעות קו פנימי או רכבת קלה. מתחנת הרכבת הסמוכה עולים על רכבת לתחנת הרכבת השלום בתל אביב וצועדים 5 דקות לתחנת קניון עזריאלי ועולים על קו 825 לעפולה, יורדים בצומת נחל חדרה, שם מחליפים לקו 76 לשדות ים ומגיעים באותו האופן.
שימו לב שכמעט כל הדרכים מובילות לקו 76, ואילו הוא יוצא 6 פעמים ביום בלבד בהפרש של שעתיים - כך שאם הנסיעה התעכבה קודם לכן, אתם עלולים לחכות זמן רב בתחנה.
שורה תחתונה: נסיעה מסורבלת מאוד, אך הטיול אפשרי בתחבורה ציבורית.
כותרת ביניים
חיפה: 2:50 שעות נסיעה שמתחילות במטרונית קו 3 למרכזית המפרץ, ומשם עולים על קו 500 לקריית שמונה ויורדים בתחנת מחנה פילון, שם מחליפים לקו 143 לקניון לב קצרין וממנו עולים על קו 57 לחניון יהודיה שבפתח השמורה.
תל אביב: 3:10 שעות נסיעה שמתחילות בקו 347 לתחנת הסינמה סיטי בכביש 2 או בקו 18 או 82 אל מסוף 2000 (רכבת מרכז), שם עולים על קו 836 לתחנה המרכזית בטבריה. בתחנה עולים על קו 57 וממשיכים באותו האופן.
13 צפייה בגלריה
בריכת משושי זוויתן
בריכת משושי זוויתן
בריכת משושי זוויתן
(צילום: גלעד כרמלי)
ירושלים: 3:50 שעות שמתחילות בהגעה לתחנה המרכזית באמצעות הרכבת הקלה או קו פנימי, משם לוקחים קו 960 לחיפה ויורדים במחלף אליקים, שבו מחליפים לקו 845 לקריית שמונה, יורדים במסוף חצור הגלילית ועולים על קו 53 לקצרין. בקניון לב קצרין עולים על קו 843 לכיוון תל אביב ויורדים בחניון יהודיה.
רוב המסלולים היוצאים מחניון יהודיה ומובילים אל נחל יהודיה או נחל זוויתן הם מעגליים, אך יש לקחת בחשבון כי בנוסף לנסיעה הארוכה, הטיול המלא נמשך בממוצע 6-4 שעות לפחות.
שורה תחתונה: נסיעה מסורבלת וארוכה מאוד, אפשרי בתחבורה ציבורית באופן מוגבל.
כותרת ביניים תגובות
ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד פועל בימים אלה בשיתוף משרד התיירות, רשות הטבע והגנים והמועצות המקומיות והאזוריות, למיפוי אתרי התיירות והאתרים הלאומיים, במטרה לשפר את הנגישות התחבורתית אליהם. התוכנית כוללת מיפוי של כ-100 אתרים ברחבי הארץ, בהם כל הגנים הלאומיים ושמורות הטבע וכן אתרי תיירות גדולים כדוגמת אתר החרמון וריף הדולפינים באילת.
"במסגרת התוכנית, יוגדר היקף שירות התחבורה הציבורית הנדרש, ובהתאם יבוצעו תוספות שירות, טיפול בתשתיות כגון תוספת מפרצי תחנות ומעברי חצייה, בחינת הנגישות לאתרים אלה לאנשים עם מוגבלויות ותמיכה בתכנון סטטוטורי. עם אישור תקציב הפרויקט, הוא יחל בשלב הראשון במספר אתרים מרכזיים בארץ".
ממשרד התיירות נמסר: "המשרד ביצע יחד עם רשות הטבע והגנים והרשות לתחבורה ציבורית מיפוי של הצרכים וההתאמות הנדרשות. הצעד ננקט במטרה להגדיל לתייר את הנגישות לגנים ולפארקים הלאומיים באמצעות שימוש בתחבורה ציבורית. בכוונת המשרד לטפל בנושא בהקדם האפשרי. שרת התיירות, אורית פרקש-הכהן, רואה בכך נושא חשוב ובכוונתה לבחון לו פתרונות תואמים".