טיולי טבע ומורשת

אפריקה – בחי בר יטבתה

איפה? שמורת טבע חי בר יטבתה.
מה בתוכנית? חוויה אפריקנית בערבה: צפייה בסרט טבע ישראלי "ראיתי ציפור" ובסיומו נסיעה בעקבות פקח המאכיל את החיות, על רקע נוף הסוואנה והרי אדום. החיות שהפקח יאכיל הן עדרים של אוכלי עשב מדבריים שנכחדו מישראל – ראמים, דישונים, פראים ויענים - ורשות הטבע והגנים משיבה אותם לטבע. בסיום המסלול יגיעו המשתתפים לפינת חמד אמיתית ולא מוכרת, עין רדיאן, ושם בין עצי התמר תמתין להם הפתעה מדברית: מאהל אירוח עם תה, קפה ומתוקים, ושיחה עם פקח על שמירת טבע בחבל המדברי. הלנים בחניון הלילה של השמורה יוזמנו בערב להשתתף במשחק בריחה חווייתי שידרוש הרבה חשיבה יצירתית.
מפת האטרקציות

15 צפייה בגלריה
שמורת חי בר יטבתה
שמורת חי בר יטבתה
שמורת חי בר יטבתה
(צילום: דורון ניסים)
מתי? ימים שלישי-חמישי, 17-15 באוקטובר, בשעות 18:00-11:00; שיחה עם פקח ונסיעה אחרי פקח מאכיל בשעות 11:00 ו-16:00; משחק בריחה בשעות 21:30-16:00.
כמה עולה? 28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד.
לפרטים נוספים: באתר.

מתחת למים בשמורת האלמוגים

איפה? שמורת טבע חוף האלמוגים, אילת.
15 צפייה בגלריה
צוללן ופזיות בחוף האלמוגים
צוללן ופזיות בחוף האלמוגים
צוללן ופזיות בחוף האלמוגים
(צילום: חפי רוקח)
מה בתוכנית? עולם טרופי עשיר של דגים ואלמוגים מחכים למבקרים בשמורה הצפונית ביותר בים האדום. ניתן לשכור במקום ציוד שנירקול וסנפירים.
מתי? כל יום בשעות 10:00-15:00.
כמה עולה? 35 שקלים למבוגר, 21 שקלים לילד.

טיולים בערבה התיכונה עם ביס"ש חצבה

איפה? יציאה מבית ספר שדה חצבה.
מה בתוכנית? מדריכי בית ספר שדה חצבה בערבה התיכונה יוציאו במהלך חול המועד סיורים מודרכים במסלולי טיול באזור. בין הסיורים: סיורי שמורות טבע למפגש עם הזנבנים – ציפור שיר מדברית שתושבי הערבה מכירים היטב, טיול לשמורת גדרון, טיול בנחל שיזף, טיול אתגרי בנחל גוב, טיול שקיעה לגבעת חצבה, טיול עששיות לילי אל חווארי הלשון הלבנים שליד מושב עידן, טיול לילי לעיר העתיקה תמר ועוד.
15 צפייה בגלריה
הערבה התיכונה במבט מגבעת חצבה
הערבה התיכונה במבט מגבעת חצבה
הערבה התיכונה במבט מגבעת חצבה
(צילום: יעקב שקולניק)
מתי? 21-13 באוקטובר.
כמה עולה? השתתפות בסיור בעלות 40 שקלים למשתתף, 30 שקלים לילד עד גיל 14.
לפרטים נוספים: בדף המידע. מידע והרשמה לסיורים בטלפון - 08-6581546, 08-6581576 או במייל.

טיול בדיונות של חולות כסוי

איפה? שמורת חולות כסוי (הגעה דרך כביש הגישה למושב שחרות מכביש 12).
15 צפייה בגלריה
חולות כסוי
חולות כסוי
חולות כסוי
(צילום: תום עמית)
מה בתוכנית? דיונות הזהב הרכות שממתינות למבקרים בשמורת חולות כסוי שבבקעת עובדה הן חוויה לילדים ולמבוגרים כאחד. החול הדק בשמורת יוצא דופן משום שכמחצית מהגרגירים שמרכיבים אותו הם בעצם מאובנים ימיים זעירים. הדיונות נוצרו כשחול מבִּקעת עובדה גלש ממדרגות המצוק, והרוח דואגת לחדש את פניהן מדי יום. אחרי ההשתוללות בחולות הדיונה, מומלץ להמשיך לאתר הפולחן הפרהיסטורי "מקדש הנמרים" -אחד מ-160 מקדשים פתוחים שנתגלו עד כה בנגב ובמזרח סיני, אשר נתגלה לגמרי במקרה על ידי טנק שעבר בסמוך למקום. באתר ניתן לראות 16 דמויות של בעלי חיים, ככל הנראה נמרים ונמרות, שייצגו את אלת הפריון, ועוד דמות אחת של ראם ללא ראש, שנטרף ומייצג את המוות. כדאי לסיים את היום בתצפית בהר עיט.
מתי? כל ימי חול המועד.
כמה עולה? ללא תשלום.

טיול צבעוני בקניון שחורת

איפה? קניון שחורת, הרי אילת.
מה בתוכנית? קניון שחורת הוא ערוץ מרשים במיוחד הממוקם בין סלעים שנוצרו לפני מאות מיליוני שנים בעקבות התפרצות לבה געשית. כשזו התקררה, נוצרו אט אט סלעים ענקיים בצבעים שחור, ורוד ואדום. הנקיק עצמו, שאורכו כ-1,200 מטרים, נוצר בעקבות זרימת השיטפונות באזור ובגלל הסלעים הקשים, שאינם מאפשרים למים לחלחל לאדמה. המים הממשיכים לחפש דרך לזרום חוצבים את דרכם בסלע הקשה, כך שניתן לחזות במפלי מים יבשים. ההליכה במסלול היא בעקבות הסימון הירוק, והוא כולל כמה מדרגות סלע גבוהות שעליהן מטפסים בעזרת יתדות שמותקנים במקום.
15 צפייה בגלריה
קניון שחורת
קניון שחורת
קניון שחורת
(צילום: יעקב שקולניק)
מתי? בכל ימי חול המועד, תחנת מידע והסברה של רשות הטבע והגנים תפעל בתחילת המסלול.
כמה עולה? ללא תשלום.

סיור גיאולוגיה ועיצוב הנוף בהרי אילת

איפה? נחל שחורת, הרי אילת.
מה בתוכנית? החברה הגיאולוגית והחברה להגנת הטבע מזמינות את הציבור ללמוד מקרוב על תופעות הטבע המיוחדות בארץ שלנו: יום מיוחד לחובבי גיאולוגיה, עם שבעה טיולים מהגליל ועד אילת, בהדרכת מיטב המומחים לגאולוגיה בארץ. בסיור הגיאולוגי בנחל שחורת יכירו המשתתפים את כל יחידות הנוף-סלע העיקריות של אזור אילת - הסלעים המגמטיים העתיקים, אבני החול הנוביות, סלעי המשקע הימיים והסחף הנחלי הצעיר.
מתי? יום רביעי, 16 באוקטובר, בשעות 16:30-12:00.
כמה עולה? 25 שקלים למשתתף.
לפרטים נוספים: באתר.

טיול בקניון האדום - מהמסלולים היפים בארץ

איפה? הקניון האדום, הרי אילת.
15 צפייה בגלריה
הקניון האדום
הקניון האדום
הקניון האדום
(צילום: יעקב שקולניק)
מה בתוכנית? במרחק 20 דקות בלבד מעיר הנופש הדרומית נמצא אחד ממסלולי הטיול היפים ביותר בארץ, אשר עובר בערוץ נחל שני אשר מפסל את דרכו באבן האדומה בשמורת הרי אילת. מתחילים את המסלול בטיפוס על גבעה שנמצאת מימין לחניה בעקבות השביל הירוק. אחרי הליכה של כקילומטר מגיעים אל ערוץ נחל שני עצמו. תחילתו של הנחל בסיני, מעבר לגבול המצרי, וסופו כ-4 קילומטרים וחצי מזרחית למסלול, בשפכו לנחל רחם. הקניון האדום הוא קטע הערוץ הצר והיפה ביותר, למרות שאורכו כ-300 מטר בלבד.
בתוך הקניון יש לרדת בזהירות בעזרת מעקה ויתדות בשלושה מפלים יבשים. לאחר המפל השלישי, הקניון נפתח. כאן יש לשים לב היטב ולפנות ימינה חזרה לכיוון החניון. בגדת הנחל הוצב חבל שנועד לסייע למטיילים להבחין בנקודת הפנייה. פונים ועולים לכיוון הגדה הדרומית של הקניון. השביל נדחק בין אבני החול למטה, ובין קירות תלכיד נחלים, ומציע תצפית ייחודית על הקניון מזווית אחרת. בסופו של מעקף הקניון, תשובו לשביל שעימו באתם. לשירות המטיילים, אגב, הוצב בתחילת המסלול שלט הסבר ומפות שניתן לקחת.
מתי? בכל ימי חול המועד, תחנת מידע והסברה של רשות הטבע והגנים תפעל בתחילת המסלול.
כמה עולה? ללא תשלום.
לפרטים נוספים: מפת כל תחנות המידע של רשות הטבע והגנים בחג. מסלולי טיול נוספים ניתן לאתר בעזרת מנוע החיפוש החדש של רשות הטבע והגנים.
פסטיבלים

פסטיבל בירה בים האדום

איפה? טיילת אילת, מול קניון "מול הים".
מה בתוכנית? פסטיבל הבירה בים האדום אילת חוזר קרוב אל קו החוף. לכבוד הפסטיבל תוקם בטיילת שדרה של ברזים ובה יותר מ-40 סוגי בירות שונות, כולל בירת הדרים, בירת דובדבנים, בירה ללא אלכוהול, מתחם אוקטוברפסט מיוחד ועוד. על הבמה אמנים מהשורה הראשונה כמו מוניקה סקס, התקווה 6, מוש בן ארי וטונה, לצד הופעות של להקות מקומיות.
15 צפייה בגלריה
פסטיבל הבירה אילת
פסטיבל הבירה אילת
פסטיבל הבירה אילת
(צילום: יהודה בן יתח)
מתי? ימים שני-חמישי, 17-14 באוקטובר, החל מ-19:00 ועד 1:00 בלילה.
כמה עולה? ללא תשלום.
לפרטים נוספים: באתר.

פסטיבל תמנע LIVE בערבה הדרומית

איפה? פארק תמנע.
מה בתוכנית? סוף שבוע של מופעים באמפי תמנע החדש עם סדנאות לילדים, פעילות אתגרית שתכלול מתחם נינג'ה וירי בחץ וקשת, מסלולי טיול באתרי הפארק המרהיבים וחוויית קמפינג מדברית בנופי בראשית. במסגרת הפסטיבל יופיעו כנסיית השכל שתארח את מיכה שטרית, לי בירן ואליענה תדהר ישירו את הכבש השישה עשר, "ביטלס" והתזמורת הקאמרית במופע לכל המשפחה. בנוסף, תתקיים מסיבת אוזניות עם תיאטרון אלעד. בכל ערבי הפסטיבל אתרי הפארק יהיו מוארים בתאורה עוצרת נשימה. בתיאום מראש ניתן יהיה להצטרף לסיורי שקיעה וסיורי עששיות מודרכים.
15 צפייה בגלריה
הפטריה בפארק תמנע מוארת בלילה
הפטריה בפארק תמנע מוארת בלילה
הפטריה בפארק תמנע מוארת בלילה
(צילום: חגית גל, ארכיון הצילומים של קק"ל)
מתי? ימים שישי-ראשון, 20-18 באוקטובר.
כמה עולה? כניסה יומית ללא לינה – 119 שקלים לאדם (מעל גיל 3); לינת קמפינג – 135 שקלים ללילה לאדם (בהזמנת מינימום שני לילות), 175 שקלים כולל ארוחת בוקר. המחירים כוללים השתתפות בכל אירועי הפסטיבל.
לפרטים נוספים: בטלפון 08-6316756, 08-6616976 או באתר הרשות לפיתוח הנגב.

פסטיבל "זורבה הבודהה" – אשרם במדבר

איפה? אשרם במדבר – על כביש 40, במקום שבו שכנה בעבר היאחזות הנח"ל שיטים.
15 צפייה בגלריה
פסטיבל "זורבה הבודהה" באשרם במדבר
פסטיבל "זורבה הבודהה" באשרם במדבר
פסטיבל "זורבה הבודהה" באשרם במדבר
(צילום: יח"צ)
מה בתוכנית? ארבעה ימים של חגיגת מודעות איכותית: הזורבה – חוגג את החיים ומאוהב בכל מה שיש להם להציע. הבודהה – מתחבר לעולם הפנימי, אל מקור ההודיה, הפוגש את העומק של הנשמה. בפסטיבל יתקיימו מסיבות שמחות, נוף מדבר משכר והתאהבות מחודשת בחיים. בלב נווה המדבר הירוק של אשרם במדבר, נוצר מרחב מופלא של סדנאות מודעות המשתלבות עם הופעות משובחות, מסיבות ומפגשים עם אנשים מיוחדים.
מתי? ימים רביעי-שבת, 19-16 באוקטובר.
כמה עולה? החל מ-494 שקלים לאדם – בהזמנה מראש.
לפרטים נוספים: בטלפון 052-5443349 או באתר הרשות לפיתוח הנגב.
פעילויות באתרי תיירות

ספארי כמו באפריקה ליד המושב צופר

איפה? חוות האנטילופות – סמוך למושב צופר, הערבה התיכונה.
15 צפייה בגלריה
זברה בחוות האנטילופות
זברה בחוות האנטילופות
זברה בחוות האנטילופות
(צילום: בראל אפרים)
מה בתוכנית? חוות האנטילופות ליד המושב צופר מציעה חוויית ספארי ברוח אפריקנית, הכוללת הדרכה והסברים על חיות החווה, סיור ספארי בין עדרי אנטילופות, ראמים, איילים, יעלים, כבשים אקזוטיים, ערוד (חמור בר אפריקני נדיר) וזברות. סיור הספארי מתבצע ברכב פרטי ומאפשר צפייה מקרוב בבעלי החיים הפזורים בשטח הפתוח, ממש כמו באפריקה - וזיהויים בעזרת דפי הזיהוי.
מתי? כל ימי חול המועד בשעות 9:00-16:00.
כמה עולה? 30 שקלים לאדם (מגיל 3 ומעלה).
לפרטים נוספים: בטלפון052-3666041 או באתר תיירות ערבה.

"מדבר בריחה" בנוף צוקים

איפה? מתחם נוף צוקים – היישוב צוקים, הערבה התיכונה.
15 צפייה בגלריה
מדבר בריחה בנוף צוקים
מדבר בריחה בנוף צוקים
מדבר בריחה בנוף צוקים
(צילום: פרדי נפתלי)
מה בתוכנית? המשחק מתקיים בשטח הסובב את היישוב הקהילתי צוקים ואורכו כשעתיים. הקבוצה תחולק לחוליות. בשטח פזורות תחנות שונות – הקבוצות ינווטו בשטח תוך כדי תנועה בין התחנות על פי מפה שיקבלו. בכל תחנה חייבים לבצע משימה כדי לעבור לתחנה הבאה. המשחק מאפשר למשתתפים להכיר את הסביבה המדברית בדרך מיוחדת: חי, צומח, תצפית, התיישבות, סלעים, שיטפונות ועוד. הקבוצות יתחרו ביניהן: המטרה – קבוצה שתבצע את כל המשימות במהירות ובשלמותן תוכל לגשת לחיפוש המטמון. בתום המשחק יוזמנו האורחים לכיבוד קל.
מתי? כל ימי החג בשעות 8:00, 16:00, 16:30 ו-17:00.
כמה עולה? 50 שקלים לאדם (מגיל 4).
לפרטים נוספים: בטלפון 08-6584748 (דרור), במייל או באתר.
פעילויות במוזיאונים

"חלון לחקלאות" במרכז ויידור

איפה? מרכז ויידור – מו"פ תחנת "יאיר", על כביש הערבה סמוך לצומת חצבה.
15 צפייה בגלריה
שולחן חול אינטראקטיבי במרכז ויידור
שולחן חול אינטראקטיבי במרכז ויידור
שולחן חול אינטראקטיבי במרכז ויידור
(צילום: יונתן נריסנה)
מה בתוכנית? גולת הכותרת של החקלאות התיירותית בערבה התיכונה היא במושב חצבה, שם נמצא מרכז ויידור. הסיור במרכז מציע מבט מקרוב על חקלאות המדבר, חקלאות המים המתפתחת, החידושים הטכנולוגיים והצצה לזנים חדשים של ירקות, פירות ופרחים. הביקור כולל צפייה במיצג תלת-ממדי, סיור במוזיאון אינטראקטיבי חווייתי וסיור בחממות תצוגה.
מתי? כל ימי החג בשעות 16:00-9:00.
כמה עולה? 29 שקלים למבוגר, 23 שקלים לילד (עד גיל 12).
לפרטים נוספים: בטלפון - 077-5681608 או באתר תיירות ערבה.
סדנאות

סדנת טיפול בעדר כבשים

איפה? משק צאן – מושב צופר, הערבה התיכונה.
15 צפייה בגלריה
סדנת טיפול בעדר כבשים
סדנת טיפול בעדר כבשים
סדנת טיפול בעדר כבשים
(צילום: עדי אתרוג)
מה בתוכנית? עדי אתרוג מהמושב צופר מזמינה את הציבור לחוויה כפרית יוצאת דופן, שבמהלכה יטפלו המשתתפים בעזים, כבשים וכלבים המאומנים לרעיית הכבשים. בפעילות המותאמת לכל המשפחה, ילמדו המשתתפים לחלוב בידיים, להכין גבינה מהחלב הטרי, ללטף ולהאכיל את הטלאים והגדיים מבקבוק. כמו כן, עדי המייצגת את ישראל בתחרויות בין לאומיות לרעיית כבשים באמצעות כלבים, מציגה תרגילים לרעיית כבשים, תוך שיתוף פעולה בין המשתתפים. במהלך הסדנה ידגימו כלבי בורדר קולי מאומנים כיצד הם מתפעלים את עדר הכבשים.
מתי? כל ימי החג – בתיאום מראש.
כמה עולה? החל מ-200 שקלים למשפחה בת ארבע נפשות.
לפרטים נוספים: בטלפון 052-3868909 או באתר תיירות ערבה.
שונות

נוסעים בין מטעי התמרים – "פעימות מדבר"

איפה? מושב עין יהב, הערבה התיכונה.
15 צפייה בגלריה
סיור במטע התמרים בעין יהב
סיור במטע התמרים בעין יהב
סיור במטע התמרים בעין יהב
(צילום: פעימות מדבר)
מה בתוכנית? חוויה מדברית שקטה, מלמדת ומהנה בסיור ברכבים חשמליים נוחים, שקטים ואקולוגיים - סיורי זריחה, סיורי תוכן, סיורי שקיעה וספארי לילה במדבר. כל רכב מצויד במחצלת, ערכת קפה/תה, תמרים, מים ועוגיות. בחג מוצע מסלול אל מטעי התמרים שבו יקבלו המשתתפים סקירה על עבודת הגדיד ויתרונות הערבה התיכונה בגידולם, יטעמו תמרים היישר מהעצים וילמדו על התפתחות הענף בארץ.
מתי? כל ימי החג.
כמה עולה? 480 שקלים לרכב לארבעה אנשים; הדרכה: 400 שקלים לסיור.
לפרטים נוספים: בטלפון 058-4991336 או באתר תיירות ערבה.

להכיר את החקלאות בערבה

איפה? חוות "בין השיטין" במושב חצבה, הערבה התיכונה.
15 צפייה בגלריה
קטיף תרד בחוות בין השיטין
קטיף תרד בחוות בין השיטין
קטיף תרד בחוות בין השיטין
(צילום: נגה אנסיס)
מה בתוכנית? הפעילות מנגישה את חקלאות הערבה. המבקרים מתנסים בעמל הכפיים ובעבודה החקלאית, עבודות השדה השונות, טעימת ירקות ישר מהשיח, סדנאות בישול מדברי, "הכר את החקלאי" - שיחה מרתקת בנושאי חקלאות, חידושים טכנולוגיים ויזמות בערבה מפי חקלאי מקומי ומומחים, ו"אותנטיפיתה" – סדנת אפיית פיתות עם לבנה וירקות חתוכים ישר מהשיח.
מתי? כל ימי החג – בתיאום מראש.
כמה עולה? 25 שקלים לאדם (מגיל 3 ומעלה).
לפרטים נוספים: מידע והזמנת מקום בטלפון - 052-2181665 או באתר תיירות ערבה.