בעוד הקורונה לא הולכת לשום מקום וסגר רודף סגר – מדריכי טיולים שהתאימו את עצמם למציאות החדשה מצליחים להמשיך לעבוד ולהתפרנס. איתמר בן דוד, מורה דרך מזמר, סיפר כי הקים קבוצה לקידום התיירות הווירטואלית יחד עם 50 מדריכי טיולים נוספים. "הדרכנו כבר עשרות אלפי אנשים מהארץ ומחו"ל במגוון שפות. אני וגדי בן דב השותף שלי מכשירים 70 מורי דרך נוספים להדרכה וירטואלית, ומחזור נוסף ייפתח בקרוב".
בן דוד הדגיש כי הקורס הנוכחי ניתן בחינם. "אנחנו מקבלים תקציב מהרשות לפיתוח ירושלים", הסביר, "מחזור נוסף אמור להתחיל במהלך פברואר וכרגע אין לנו גורם מממן, אז נצטרך לגבות תשלום. הביקוש לקורס עצום, חשבנו שיירשמו בין 50 ל-70 ונרשמו 220. זה לא רק מקור הכנסה, אלא גם פרויקט הסברה ישראלית מדהים".
איך יוצאים לטיול וירטואלי ואיפה? "זה פשוט מאוד. אנחנו נפגשים בזום לשעה, אפשר גם יותר או פחות, והמדריך בעצם משתף מסך ומשתמש בעזרים ויזואליים כגון תמונות, סרטונים, צילומי רחפן, צילומי לוויין, צילומי 360 מעלות ועוד, ויחד אנחנו יוצרים חוויה מיוחדת שגם מפיגה שיעמום, גם מפיגה את הבדידות, וגם נותנת סיפוק ענק למדריכים שמושבתים מאז חודש מרץ".
3 צפייה בגלריה
תיירות וירטאולית
תיירות וירטאולית
התיירים מגיעים לזום במקום לנתב"ג
(צילום מתוך Google Earth)
3 צפייה בגלריה
תיירות וירטאולית
תיירות וירטאולית
ביקוש גבוה לקורסים של מורי דרך וירטואלים
(צילום מתוך Google Earth)
3 צפייה בגלריה
תיירות וירטאולית
תיירות וירטאולית
עד שתחלוף המגפה
(צילום מתוך Google Earth)
מי "המטיילים"? "אנחנו עובדים גם עם ישראלים וגם עם תיירים מחו"ל. יש כאלה שיש להם שפות שונות אז הם עובדים עם אותן מדינות יעד, אבל הקהל הוא באמת מאוד מגוון. אנחנו עובדים גם עם ילדים בגילי הגן, טיולי בתי ספר לכבוד ט"ו בשבט, גם תיכוניסטים, תאי סטודנטים, קבוצות של עובדים שמחפשות איזושהי אטרקציה".
אפשר להתפרנס מזה? "אנחנו מרוויחים מזה כסף כבר מסוף חודש מרץ ותחילת אפריל. ככל שעובר הזמן גם השוק נהיה יותר ויותר בשל לדבר הזה ואנחנו כבר מגיעים למספרים יפים. לצד העניין של מקור הכנסה יש פה עניין של שמירה על שפיות. אנחנו מדברים על מדריכים שהרבה מהם היפראקטיביים ורוצים לצאת ורוצים לדבר ולספר ולהיות שגרירים טובים של ישראל, כמו שתמיד היינו".
כמה כסף אפשר לעשות מזה? "משכורת של חמש ספרות בלי בעיה. אנחנו זכאים לקצבאות ואבטלה ומענקים וכן הלאה, אבל אנחנו לא רוצים להישען על המדינה, אנחנו רוצים פשוט לעשות את מה שאנחנו אוהבים".