6 צפייה בגלריה
צעדת הגלבוע
צעדת הגלבוע
צעדת הגלבוע
(צילום: צחי רייזל)
צעדת הגלבוע המסורתית חוזרת אחרי הפסקה של שנתיים בגלל מגפת הקורונה – ותתקיים זו השנה ה-54 בסוף השבוע הקרוב. לצועדים יוצעו ארבעה מסלולים באורכים שונים ובדרגות קושי שונות, בנוסף למופע צניחה ופעילויות נוספות בסימן 100 שנות התיישבות באזור.
צעדת הגלבוע, מוותיקות הצעדות בארץ, נערכה לראשונה בשנת 1966, ומאז התקיימה ברצף בכל שנה באביב – למעט בשנתיים האחרונות, אז נאלצו מארגניה לבטלה בשל הגבלות הקורונה. כבר בהתחלה הפכה הצעדה לפופולרית ונחשבה לספורט עממי אהוב ומוכר, הודות למסלולי ההליכה המרהיבים המשקיפים על אוצרות הטבע הנדירים של עמק חרוד והרי הגלבוע – וגם בזכות קיומה בדיוק בזמן פריחת אירוס הגלבוע. זו גם הצעדה הבינלאומית היחידה בארץ.
6 צפייה בגלריה
אירוס הגלבוע
אירוס הגלבוע
אירוס הגלבוע
(צילום: ישראל סיני, ארכיון הצילומים של קק"ל)
הצעדה השנה מתקיימת בסימן "100 שנות חיים משותפים ופריחה בטבע" – לציון תחילת ההתיישבות היהודית בגלבוע בשנת 1921, אז הוקם מחנה אוהלים ליד מעיין חרוד על ידי 75 חברי גדוד העבודה על שם טרומפלדור. רובם היו חלוצי העלייה השנייה, ואליהם התווספו גם חברים מהעלייה השלישית, בהם אנשי "השומר".
"אותם ראשוני המתיישבים יצרו בחבל הארץ הקסום הזה חיים משותפים ותוססים, ובנו לתפארת יישובים וקהילות – תוך התמודדות משותפת, המבוססת על אחווה וערבות הדדית, והשתלבות בטבע המרהיב סביב", אומר ראש המועצה האזורית הגלבוע עובד נור.
6 צפייה בגלריה
צעדת הגלבוע, ארכיון
צעדת הגלבוע, ארכיון
צעדת הגלבוע, ארכיון
(צילום: צחי רייזל)
מפת מסלולי צעדת הגלבוע
כיום משתרעת המועצה האזורית הגלבוע על שטח של כ-250 אלף דונם שבהם מתגוררים כ-33 אלף תושבים ב-33 יישובים: 14 מושבים, שמונה קיבוצים, שישה יישובים קהילתיים וחמישה כפרים ערביים. התושבים מתפרנסים בעיקר מחקלאות ותעשייה, אך גם מתיירות – והמועצה מקיימת מדי שנה שני אירועי שיא תיירותיים: צעדת הגלבוע ופסטיבל הכדורים הפורחים הבינלאומי.
השנה, לרגל חגיגות המאה, ייהנו הצועדים גם ממופע צניחה מרהיב מעל ראשיהם, שאותו יוביל מועדון הצניחה "הצנחניה". בנוסף, יוצב מיצג של "שער פרחים" מרהיב שיקבל את מסיימי הצעדה, לצד שלל פעילויות מיוחדות לכל המשפחה בהן מופעים, סדנאות יצירה מחומרים טבעיים, דוכני מזון ועוד.
השנה לראשונה תתאפשר רכישת כרטיסי כניסה מראש – דבר שיאפשר לאלפי הצועדים, מהארץ ומחו"ל, להבטיח כבר עכשיו את השתתפותם. רכישת הכרטיסים דרך האתר תתווסף לקופות שייפתחו ביום הצעדה במעיין-חרוד, כאשר הצועדים יוכלו לבחור מבין ארבע אפשרויות:
1. צעדה ביום שישי לאורך 20 קילומטרים במסלול העובר בהר גיבורים, מצפור ויניה כהן וכתף שאול.
2. צעדה ביום שבת לאורך 6 קילומטרים במסלול משפחתי המתמקד בכתף שאול.
3. צעדה ביום שבת לאורך 10 קילומטרים במסלול עממי העובר במצפור ויניה כהן, כתף שאול ואנדרטת השבעה.
4. צעדה ביום שבת לאורך 20 קילומטרים במסלול הבינלאומי העובר בהר גפת, הר ברקן, העמק הנעלם וכתף שאול.
6 צפייה בגלריה
תצפית מכתף שאול אל עמק חרוד
תצפית מכתף שאול אל עמק חרוד
תצפית מכתף שאול אל עמק חרוד
(צילום: מלכה ברקאי, ארכיון הצילומים של קק"ל)
6 צפייה בגלריה
תצפית מהגלבוע אל עמק חרוד
תצפית מהגלבוע אל עמק חרוד
תצפית מהגלבוע אל עמק חרוד
(צילום: צביקה אבני, ארכיון הצילומים של קק"ל)
6 צפייה בגלריה
צעדת הגלבוע בשנים קודמות
צעדת הגלבוע בשנים קודמות
צעדת הגלבוע בשנים קודמות
(צילום: צחי רייזל)
ההתכנסות לצעדה היא בגן הלאומי מעיין חרוד, ומשם ייצאו הסעות ללא תשלום אל המסלולים. במעיין חרוד יתקיים טקס הסיום של הצעדה, בהשתתפות ראש המועצה האזורית הגלבוע, ושם יתקיים גם מופע הצניחה. כל משתתף שיסיים את המסלול יקבל מדליה.
"אין דרך טובה מזו לקבל את פריחת האביב, זוהי זכות מיוחדת במינה להזמין את עם ישראל, להצטרף אלינו לחגיגה בטבע של 100 שנות חיים משותפים, ובוודאי אחרי הפסקה של שנתיים בצעדה, שיצרה צמא לבילוי בטבע ובאופן קהילתי בפרט", מוסיף ראש המועצה עובד נור. "יחדיו נציין את תחילת עונת הפריחה, ואין כמו הנוף מהגלבוע להרחיב את ליבו של אדם. את הדבר הזה השכילו להבין ותיקי הגלבוע, כאשר יצרו בישראל הצעירה פעילוית ייחודית המשלבת בין גוף ונפש, אהבת הארץ ונופיה וחיבור לנוף הגלבוע".
את הצעדה מובילה המועצה האזורית הגלבוע, ושותפים לה גופים רבים בהם רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל, משרד התרבות והספורט, המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, הרשות לפיתוח הגליל ואיגוד הספורט העממי.
הצעדה תתקיים בימים שישי ושבת, 2-1 באפריל 2022. השאטלים לנקודות ההתחלה ייצאו מהגן הלאומי מעיין חרוד ביום שבת בין השעות 10:30-6:30. ההשתתפות בתשלום: 40 שקלים לאדם (מגיל 3), 25 שקלים לתושבי הגלבוע. לפרטים נוספים ורכישת כרטיסים – הקליקו.