אם התפרצות הקורונה לא תקלקל את התוכניות, פסטיבל "יערות מנשה - סנטרל פארק" ייערך בין 18 ל-21 באוגוסט, ויכלול בשעות הערב הופעות חיות ומגוונות. כדי ללמוד על האפשרויות התיירותיות ועל האטרקציות השונות שבהן ניתן לבלות במהלך הפסטיבל ובשעות היום, יצאנו לסיור גדוש ומהנה בשטח המועצה המקומית מגידו.

תל מגידו - לבד בתל המפורסם

הנקודה הראשונה בסיור העיתונאים הייתה ביקור קצר במוזיאון הארכיאולוגי ובמרכז המבקרים בתל מגידו המפורסם, אתר העתיקות בעל החשיבות הבינלאומית. בימים שלפני מגפת הקורונה היה קשה למצוא חניה במקום, ועשרות אוטובוסים של צליינים נוצרים מכל העולם היו פורקים לאורך כל שעות היממה אלפי תיירים שבאו להתרשם מהאתר המקודש לנצרות - המקום שממנו, לפי אמונת הנוצרים, תפרוץ מלחמת גוג ומגוג. כיום המקום כמעט שומם, ומאפשר למבקרים חוויה יוצאת דופן של טבע ותרבות באווירה אינטימית.
12 צפייה בגלריה
תצפית על "בקעת הארמגדון"
תצפית על "בקעת הארמגדון"
תצפית על "בקעת הארמגדון"
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
12 צפייה בגלריה
סיור תיירותי במגידו
סיור תיירותי במגידו
מוזיאון תל מגידו
(צילום: אסף קמר)
ד"ר דרור בן יוסף, ארכיאולוג מחוז צפון ברשות הטבע והגנים, סיפר לנו בגאוווה על ההיסטוריה של האתר התנ"כי המסקרן: "ארמגדון זה שיבוש של השם 'הר מגידו'. לפי חזון יוחנן, 'הקרב בין בני האור ובני החושך' מתרחש בבקעת מגידו. באתר יש ממד מיסטי וממד דתי, בעיקר מהצד הנוצרי. תל מגידו הוא מהתלים החשובים ביותר שהתגלו בארץ ישראל, למעשה מדובר בעיר-מדינה מהעת העתיקה. העיר הזאת ידעה עליות ומורדות - פריחות ושקיעות שהתגלו באמצעות החפירות הארכיאולוגיות האינטנסיביות שנערכות פה בתל במשך יותר ממאה שנה". לפרטים נוספים היכנסו לאתר רשות הטבע והגנים.
עגלת קפה יענקל'ה - קפה משובח
ידוע לכול שעיתונאים הופכים למורעבים לאחר סיור ארכיאולוגי, ולכן הוזמנו לארוחת בוקר מפנקת, כולל קפה הפוך וריחני ממש כמו בתל אביב, בעגלת הקפה המשודרגת "יענקל'ה", הממוקמת בכניסה לקיבוץ הזורע. יונת אבריאל, הבעלים וקיבוצניקית שורשית, מתקלטת במקצועיות על מכונת האספרסו, ממש כמו בריסטה מקצועית מאיטליה. "המקום מהווה סוג של קפה שכונתי לשכונה מאוד גדולה של עמק יזרעאל, יש לנו עוגות, מאפים וסלטים, והכול תוצרת ביתית שלנו".
12 צפייה בגלריה
סיור תיירותי במגידו
סיור תיירותי במגידו
עגלת קפה יענקל'ה
(צילום: אסף קמר)
אני טועם סנדוויץ' מתוחכם של גבינת קממבר צרפתית עם אנטיפסטי של בטטה צלויה. מדובר בעגלת קפה יאפית באוריינטציה תל-אביבית מוגברת בעומק הטריטוריה המסורתית של הקיבוצים הסוציאליסטיים והאידיאולוגיים, חובבי הצניעות, השוויון והקפה השחור. אבריאל טוענת כי היו קיבוצניקים ותיקים שלא כל כך אהבו את המיזם הקולינרי שלה: "ההתחלה לא הייתה פשוטה, ירד להם קשה בגרון. יצאתי החוצה מהקיבוץ, ועכשיו יותר קל לכולם".

טיול ג'יפים

בחודשי הקיץ החמים הליכה רגלית קשוחה במעלה הגבעות והרכסים המיוערים של אזור מגידו לא מומלצת לכל אחד, לכן יצאנו לטיול ג'יפים קצר בדרכי העפר המסקרנות ובנוף הפראי, שכמעט שלא השתנה מאז ימי התנ"ך. בגלל הקיץ, הצבע הזהוב, הקוצים והאבק שולטים, אולם באזור קיימים כמה מעיינות ונחלים שיכולים לקרר את הגוף. בחודשי החורף והאביב יש כאן פריחה מרהיבה שמכסה את הקרקע. בשל מעברי המים הרבים, הנסיעה בצירים השונים של יערות מנשה מחייבת רכב שטח, ומי שרוצה לקבל הצצה לטבע בליווי הסברים מוזמן להתקשר ליוסי הרפמן מחברת הטיולים "היי הג'יפ", שאוהב להרביץ עם הגז ולעשות כיף למבקרים.
12 צפייה בגלריה
סיור במגידו
סיור במגידו
בג'יפים באקסטרים
(צילום: ניצן דרור)

לרכוב על סוס מאולף - חוות דובי, מערב וירג'יניה בישראל

הג'יפ עוצר לנו בכניסה לשער עץ מרשים של חוות הסוסים הוותיקה "דובי", ושני פרשים מקצועיים בלבוש טקסני מבצעים עבורנו תעלולי רכיבה והטלת פלצור ממש כמו הקאובויז בסרטים על המערב הפרוע. חבוש במגבעת לבד שחורה ונעול במגפי בוקרים אותנטיים, דובי סלמן, הלוחש לסוסים הוותיק שלמד בארה"ב את רזי המקצוע מהבוקרים הכי טובים בעולם, מספר לנו על האטרקציה התיירותית הייחודית שהקים.
"אנחנו חיים בסרט מערבון אמריקני: הכובע, הלבוש, ההתנהלות ביומיום, המוזיקה שאנחנו מנגנים, האוכל שאנחנו אוכלים - כל החיים שלנו זה האולד ווסט. בנוסף לשיעורי רכיבה על סוסים לבני המקום, אנחנו עושים ימי כיף לעובדים בסגנון המערב הישן עם כל ההיבטים של רכיבה על סוסים ואוכל. היתרון המרכזי של החווה שלנו הוא במיקום המדויק שלה בלב יערות רמת מנשה, המאפשרים אופציות שונות של טיולי שטח עם הסוסים".
12 צפייה בגלריה
סיור במגידו
סיור במגידו
אסף קמר על הסוס
(צילום: ניצן דרור)
12 צפייה בגלריה
סיור תיירותי במגידו
סיור תיירותי במגידו
הופעת קאנטרי בחוות דובי
(צילום: אסף קמר)
12 צפייה בגלריה
סיור תיירותי במגידו
סיור תיירותי במגידו
עורכת הווידיאו רותם שבתאי נהנית מה-show
(צילום: אסף קמר)
אנחנו מקבלים כובע קש מקצועי ובנדנה צבעונית של בוקר, ומוזמנים להופעה מוזיקלית משובחת עם אנרגיות של רודיאו, מופע קצבי וסוחף של מוזיקת קאנטרי נוסטלגית וחוצת גבולות שגורמת אפילו לעיתונאים הקשוחים ביותר לקום מהכיסאות ולרקוד. עבור חסרי ניסיון אשר חוששים מרכיבה על סוסים ורוצים להגשים חלום, הסוסים המאולפים של חוות דובי הם הפתרון האולטימטיבי. מדובר בסוסים מחונכים המאפשרים רכיבה נעימה ובטוחה. סלמן מסביר: "אצלנו כל אחד יכול לרכוב, תדריך שלי ואתה צ'יק-צ'ק על הסוס ורוכב - בוא נתחיל!"
סלמן שורק לאחד הסוסים, ונראה שהסוס החביב ממש לא מתרגש מהנוכחות שלי. הלוחש לסוסים ממגידו מאריך עבורי את הארכובות של הרגליים, ותוך שנייה אני רוכב על סוס הכי נוח ונעים לרכיבה שפגשתי בתקופה האחרונה. מסתבר שלא צריך להיות 'הלוחש לסוסים' כדי לרכוב בהנאה ובקלילות על הסוס: נגיעה קלה במושכות ימינה והסוס פונה ימינה; נגיעה שמאלה והסוס מתקן לצד השני; צקצוק חרישי בשפתיים והוא מתחיל לדהור - פשוט תענוג.

ביקור במוזיאון וילפריד לאמנות ולידיעת המזרח

קצת תרבות לא תזיק. אנחנו מבקרים במוזיאון וילפריד ישראל לאמנות ולידיעת המזרח בקיבוץ הזורע. מדובר בפנינת אמנות נדירה ואיכותית, המציגה עתיקות שונות ופסלים מרשימים בני אלפי שנים שמקורם במזרח הרחוק. נורית אשר פניג, מנהלת מוזיאון וילפריד ישראל, מסבירה לנו על ההיסטוריה המפתיעה והמסקרנת של המוזיאון המופלא.
12 צפייה בגלריה
סיור תיירותי במגידו
סיור תיירותי במגידו
פריטי אמנות במוזיאון וילפריד ישראל
(צילום: אסף קמר)
12 צפייה בגלריה
סיור תיירותי במגידו
סיור תיירותי במגידו
פסל נאה בחצר המוזיאון
(צילום: אסף קמר)
"המוזיאון הוקם לפני 70 שנה על בסיס האוסף של וילפריד, וכיום יש לנו פריטים נוספים שהצלחנו לאסוף במשך השנים. וילפריד היה יהודי פציפיסט ובעלים של בית כלבו מאוד גדול ומפורסם בברלין, והיו לו קשרים ענפים עם השלטון הנאצי, ודי מוקדם הוא הבין לאן הדברים הולכים. בעזרת הקשרים שלו עם הממשל הנאצי הוא הצליח להציל ממוות את אלפי העובדים היהודים שלו. בהמשך הוא הציל יותר מ-20 אלף ילדים יהודים מציפורני הנאצים. היום אנחנו חוגגים 70 שנה להקמת המוזיאון בתערוכת אמנות עכשווית ונהדרת של האמנית נבט יצחק".
מתברר שלוילפריד, שמתגלה כטיפוס צבעוני ומאוד מיוחד, היו קשרים קרובים מאוד עם הגרעין המייסד של קיבוץ הזורע. הם נפגשו בכלא, ובעזרת הקשרים שלו הוא הצליח להציל אותם ממוות ולהבריח אותם לארץ ישראל. לאחר מותו הסתבר שהוא הוריש את האוסף האמנות היוקרתי שלו, השווה מיליונים, לקיבוץ הצעיר. הביקור במוזיאון וילפריד הוא חוויה מדהימה ומרעננת. יצירות אמנות אוריינטליות מקוריות בנות אלפי שנים מוצגות בגובה העיניים, ונוצרת חוויה תרבותית משובחת.

עגלת הקפה עם החצ'פורי הכי טוב בהר

אמנות ורכיבה על סוסים מייצרות תיאבון, לכן קפצנו לרחבת הכניסה מול קיבוץ דליה שנמצא ברמת מנשה, אל עגלת האוכל של אביב רגב - קפה בחווה MAMAS, וזללנו את מאפה החצ'פורי הגיאורגי הכי טוב באזור.
את העגלה פתחה רגב יחד עם שותפתה, אורלי הצבי, לפני כחודשיים, ומאז היא מציעה שם מבחר מאפים מתוקים ומלוחים בהם גם בורקסים, קרואסונים ועוגיות במגוון טעמים, סלטים מירקות טריים מגינתה של רגב וכריכים בשלל מילויים (יש גם טבעוני), עוגות, שייקים ואת כל סוגי הקפה. בשבתות אפשר ליהנות שם גם מג'חנון ביתי לצד רסק עגבניות וביצה. הכל מעשה ידיהן של רגב והצבי.
12 צפייה בגלריה
סיור במגידו
סיור במגידו
אביב רגב - שירות עם חיוך
(צילום: אסף קמר)
האווירה במקום נינוחה ושלווה בחסות הערסלים, ספסלי העץ והמחצלות הצבעוניות. יש גם אביזרים לילדים, ובעיקר - אוכל טוב, בריזה נעימה והרבה צל, מה שמאפשר ליהנות מישיבה שם גם בימים החמים יותר. המקום פועל בימים ג' עד שבת (כולל) החל משעות הבוקר המוקדמות. המלצה שלנו: התעדכנו באתר בשעות הפעילות המשתנות. ואם אתם מגיעים לאזור - אל תוותרו על טעימה מהחצ'פורי המצוין.

שקיעה ביערות סנטרל פארק

השקיעה המרהיבה צובעת את השמיים בזהב, והיערות הירוקים של המועצה המקומית מגידו מקבלים ממד מסתורי ומעורר התרגשות. נתי וירבה, מנהל פסטיבל יערות מנשה, מוביל אותנו בגאווה לאתר ההופעות האהוב של פסטיבל יערות מנשה 2021 במתכונת סנטרל פארק, כלומר ארבעה ערבי הופעות מוזיקליות הגדושים בכל טוב. "הקהל יהיה שם למעלה", הוא מצביע על גבעה שוממת, שדה חיטה שנקצר. "יהיו פה גם דוכנים ופינות זולה וכל מיני דברים נחמדים, ויהיה כיף והיו שקיעות יפות כמו עכשיו, וכולם מוזמנים".
12 צפייה בגלריה
סיור במגידו
סיור במגידו
שקיעה בסנטרל פארק
(צילום: אסף קמר)

הופעה של אהוד בנאי

הערב ירד, ולאחר שהתנסינו באטרקציות תיירותיות שונות בשטח המועצה האזורית מגידו, הגיע הזמן לאירוע המרכזי של הסיור העיתונאי - הופעה חיה של אהוד בנאי באמפיתיאטרון המטופח של קיבוץ עין השופט.
שנת הקורונה הקשה ועוצר ההופעות המוחלט יצרו לנו לחץ עצום בגרון, וצורך אדיר לשיר יחד עם הקהל, להפוך לאיש אחד עם הקצב וליהנות. כצפוי, ההופעה של אהוד בנאי הייתה מענגת במיוחד, ושילבה שירים חדשים עם החומר הישן והאהוב. היה כיף.
12 צפייה בגלריה
אהוד בנאי בהופעה
אהוד בנאי בהופעה
אהוד בנאי בהופעה
(צילום: ניצן דרור)
לסיכום, נסענו צפונה - שעה על כביש 6 - כשהמטרה המרכזית היא לראות הופעה חיה של אהוד בנאי, וגילינו חבל ארץ פראי ועשיר ביערות עבותים, שבו מתקיימת תרבות שורשית ומקומית באווירה קיבוצניקית-פרובינציאלית נעימה. עגלות הקפה ההיפסטריות החדשות והמפנקות, שכבשו את האזור, סגרו כל פינה של רעב, הרכיבה על הסוסים המאולפים וטיול הג'יפים השאירו טעם של עוד, ומוזיאון וילפריד לאמנות המזרח היה ממתק אסתטי מסקרן ומענג במיוחד. כל מי שרוצה להגיע להופעות בפסטיבל יערות מנשה יכול לתכנן בשקט פעילות תיירות מגוונת ומהנה גם בשעות היום.
הכתב היה אורח של המועצה האזורית מגידו. לפרטים נוספים על פסטיבל יערות מנשה (סנטרל פארק מגידו) - הקליקו.