המרדף החורפי אחרי שיטפונות מלהיבים ומפלים עונתיים סוחף את קהילת המטיילים וצלמי הטבע בישראל. בגלל המלחמה והמצב הביטחוני בצפון, מסוכן לטייל במפלים רבים שנחשבים לפופולריים בשנים רגילות. כדי למצוא מפל עונתי לטיול זרימה חורפי וללא סכנות מיותרות, ביקשתי את עזרתה של בלוגרית הטיולים חן יוסף.
"מפלי פרוד", היא ענתה בהחלטיות של מקצוענית. "יש לנו מזל גדול כי בדיוק בימים האלה מפלי פרוד זורמים בכול הכוח, זאת חוויה מדהימה. שורת מפלים לבנים באמצע יער יפייפה".

מה הקשר למזל? "מפלי פרוד לא זורמים בכל שנה, מדובר באירוע נדיר יחסית. בשנה שעברה חיכיתי להם ולא זרם. לפני שנתיים היה פרק זמן מאוד קצר שזרם והיה קשה לתפוס אותו. כדי שמפלי פרוד יזרמו בכל הכוח, צריך כמות מאוד גדולה של ימי גשם חזקים וברצף ארוך, בדיוק כמו רצף גשמים היוצא דופן שעברנו בתחילת החודש. בזכות רצף הגשמים הנדיר זכיתי השנה סוף-סוף לראות את מפלי פרוד שוטפים בכל הכוח וזה היה מאוד מרגש.
"בתור בלוגרית אני תמיד רוצה לתפוס את המקום הנכון ברגע השיא שלו. אז איך ששמעתי שיש זרימה במפלי פרוד, ישר התארגנו ונסענו לראות את הזרימה. הצטרף אלינו גם חבר שבדיוק סיים ארבע חודשי מילואים בעזה והיה לו יום הולדת באותו היום".
6 צפייה בגלריה
מפלי פרוד
מפלי פרוד
חן יוסף במפלי פרוד
(צילום באדיבות חן יוסף)
6 צפייה בגלריה
מפלי פרוד
מפלי פרוד
זרימה חזקה שלא מתרחשת בכל שנה
(צילום באדיבות חן יוסף)
6 צפייה בגלריה
מפלי פרוד על המפה
מפלי פרוד על המפה
מפלי פרוד על המפה
(Google Maps)
והמפל העונתי הנדיר עודד את רוחו? "כן, זה היה וואו. אומרים לך שיש זרימה במפלי פרוד, אבל אתה לא באמת יודע אם זאת תהיה זרימה חזקה. לקחנו את הסיכון של האכזבה והגענו למפלים ועלינו במדרגות וזאת הייתה תחושה מטורפת שלא ציפינו אליה, הרגשנו שהצלחנו".
מפלי פרוד החמקמקים הם חלק מנחל צלמון וממוקמים במורדות הדרומיים של הר מירון באמצע הדרך בין צפת לכרמיאל. נכון לכתיבת שורות אלו מדובר באזור בטוח לטיול, אך כדאי להתעדכן בזמן אמת לגבי המצב הביטחוני בגליל. מקור השם של המפלים יוצאי הדופן הוא ביישוב היהודי הקדום פרוד שהיה כאן בתקופת התלמוד וימי הביניים. מיקומו של הישוב היהודי הקדום היה בדיוק באמצע הגליל והפריד בין הגליל העליון והתחתון ועל כן הוא כונה פרוד. בשנת 1949 עלו על הקרקע בקרבת המפלים קבוצת ניצולי שואה מתנועת הנוער "דרור" שהעפילו ארצה והתיישבו באזור הכפר הערבי אל-פראדיה, שננטש במהלך מלחמת העצמאות, והקימו שם את קיבוץ פרוד.
מפלי פרוד מחולקים לשנים: עליונים ותחתונים. "אני ממליצה להתחיל עם המפלים העליונים כי הרבה יותר נדיר לראות אותם זורמים. מהחנייה יש מסלול בצבע כחול ולאחר רבע שעה של הליכה מגיעים למדרגות הסלע שעליהם זורמים המפלים. מדובר בהליכה קלילה, אבל אחרי הגשם יש הרבה בוץ וכדאי להביא נעליים מתאימות. אני באופן אישי לובשת נעלי גומי של רפתנים.
6 צפייה בגלריה
מפלי פרוד
מפלי פרוד
מפלי פרוד
(צילום באדיבות חן יוסף)
6 צפייה בגלריה
מפלי פרוד
מפלי פרוד
הדרך למפלים
(צילום באדיבות חן יוסף)
6 צפייה בגלריה
מפלי פרוד
מפלי פרוד
טיול חורפי מושלם
(צילום באדיבות חן יוסף)
"כדי להגיע למפלי פרוד התחתונים מזיזים את הרכב. יש חניית עפר ענקית וגם ווייז נפרד סמוך לקיבוץ פרוד. אני ממליצה להביא מחצלת או שמיכת פיקניק ולשבת ליד הזרימה או לחפש פינות שוות במורד המים. מאוד יפה שם ומומלץ גם למשפחות עם ילדים.
"לגבי טבילה במפלי חרוד. לא ראיתי שלט עם איסור טבילה, אבל בגלל שבאנו בשיא הגשמים, הזרימה הייתה מאוד חזקה והיה מסוכן לטבול - אז לא נכנסנו למים, זה לא היה מתאים. יש גם מסלול למיטיבי לכת בין המפלים העליונים והתחתונים. הכניסה בחינם ואפשר להביא כלבים. יש פחים באזור, בבקשה לשמור הניקיון, להביא שקיות ניילון ולקחת איתכם את הזבל".
איך מגיעים למפלי פרוד העליונים? נוסעים מזרחה מכיוון כרמיאל על כביש 85. אחרי קיבוץ מורן פונים שמאלה לכביש 866 המוביל ליישוב אמירים. סמוך לקיבוץ פרוד יש עיקול חד בכביש ומשם לחנייה. או לכתוב בווייז "מפלי פרוד". מחנים ברחבת עפר ועולים למעלה עם סימון שביל כחול. לאחר כרבע שעה של הליכה שלעיתים קצת בוצית וסלעית תגיעו למפלים.
איך מגיעים למפלי פרוד התחתונים? נוסעים בכביש 866 ופונים ימינה בכביש 8593 לכיוון קבר הצדיק התנא רבי ישמעאל בעל הבריתות, או לכתוב בווייז "מפל תחתון פרוד". מחנים את הרכב ברחבת עפר ויורדים למטה עד שרואים מימין את המפלים.