סוף העולם שמאלה - זה הדימוי שדבק במשך שנים בירוחם, והתעצם בעקבות הסרט באותו שם שנוצר על סמך זיכרונותיה של רובי פורת-שובל, שגדלה בעיירה. תושבי ירוחם (25 דקות נסיעה מבאר שבע, שעה וחצי מגוש דן בלי פקקים) לא אוהבים שמצמידים להם את הביטוי הזה. מה גם שאת המקום פוקדת כעת מהפכה, אותה מנהיגה טל אוחנה, ראשת העיר.
"יש כאן רוח יזמית מדהימה", אומרת ליאת אביאלי, מנהלת תחום פיתוח התיירות בירוחם, "צעירים לוקחים אחריות על הבית שלהם ועל הסיפור שלהם, ויש לירוחם מה להציע". יניב יצחק, מנכ"ל ארגון כולנא לתרבות, זהות ומסורת, שפועל בעיר, אומר ש"הקסם של ירוחם הוא היכולת לחיות יחד. יש פה הודים, מרוקאים, תוניסאים, רומנים, רוסים, בדואים, וכולם חיים יחד. כולנא מבקשת להדהד את הבשורה לחברה הישראלית: לא להיות בקוטביות של דתי או חילוני, מזרח או מערב, שמאל או ימין. יש חזון לישראל שהוא 'גם וגם'".
11 צפייה בגלריה
כולנא
כולנא
"לא להיות בקוטביות. יש חזון לישראל שהוא גם וגם". כולנא
(צילום: הודיה טולדנו)
הינה כמה המלצות שמדגימות את המהפכה:

סיורי טעימות ושורשים

כדי להעמיק את ההיכרות עם ירוחם כדאי להצטרף ל"סיור טעימות עירוני" של מרכז התיירות המקומי, בן שני מסלולים (בין שעה וחצי לשעתיים). מסלול אחד הוא סיור רגלי ש"מעמיק בדרמה של עיירות הפיתוח, מהמעברות ועד להתחדשות ולפריחה של ימינו", כפי שמעידה קרן גיספן, מנהלת מרכז ההזמנות של המרכז. המסלול השני עובר בין עשר תחנות, וחושף אותנו ליזמות בעיר. גם הוא מלווה בטעימות.
מחיר: 1,500־2,000 שקל לקבוצה (עד 25 אנשים), 050-5923455.
11 צפייה בגלריה
ספסל עם נוף
ספסל עם נוף
ברוכים הבאים לירוחם המתחדשת
(צילום: דקלה גביש)
נמליץ גם על הסיורים להכרת הסביבה של מדריכי הטיולים ומורי הדרך יורם צביק (054-4761761), שמתמחה בסיורי הישרדות, צפרות ואקולוגיה, ושל אלון שריג (054-4262929), היוצא בעקבות הפרחים, המכתשים והנחלים.

סדנאות וסמודי בול

הנה קומץ משלל סדנאות שיש בירוחם:
חוות הסוסים "בן – בין הר לעמק": החווה, שחונכים עכשיו תחייה ואורן אנטמן, משלבת טיפולים, פעילויות, סדנאות וטיולים 052-8693323.
"דברים במדבר": דפנה מרזיוף יוצרת עבודות קרמיקה מרהיבות, ומעבירה סדנאות לזוגות ולקבוצות בסטודיו שלה. בסדנאות מייצרים צלחות, קערות, ספלים ואגרטלים מחימר, שאותם מקבלים בסוף המפגש. מרזיוף גם מעבירה סדנת הדפסים וכן שיעור בציור מים (75 שקל למשתתף) המתרחש באגם ירוחם, 054-5563252.
11 צפייה בגלריה
סטודיו דברים במדבר
סטודיו דברים במדבר
סטודיו "דברים במדבר"
(צילום: דגנית זאב בן יחזקאל)
"בריאה": עודד ומיטל קב מנהלים בית שכל המהות שלו היא בריאות הגוף והנפש. הם מנחים סדנאות (מאקסטטיק דאנס ועד קערות טיבטיות) ומייצרים דברים טבעוניים ובריאים, כמו סמודי בול ושייקים, 050-2060620.
"אלול מהמדבר": בימי חמישי של חודש ספטמבר מארגנים בכולנא אירועים המשלבים ימי עיון, לימודים והופעה. 052-4337004.
"זואק": מעצבת הרהיטים הדסה יצחק שרת מעבירה סדנאות לעיצוב אריחים ורהיטים מרוקאיים. במשך השבוע היא עובדת עם קבוצות, ובימי שישי הסדנה פתוחה לקהל, 055-5694546.
11 צפייה בגלריה
גלריה זואק
גלריה זואק
גלריית "זואק"
(צילום: מירי משה)
"שרה": שרית פנו מלמדת לרקוח בשמים ושמנים מחומרים טבעיים כמו פרחים וצמחים, 050-9131087.

ארוחת בוקר נוסח ירוחם

לפני שלוש שנים, אחרי שעבד במקומות קולינריים בתל־אביב ובירושלים, החליט גל לוי מקרית מלאכי שהגיע הזמן לפתוח "בית קפה שיהיה משמעותי עבור עצמי ועבור הקהילה". הוא השיק את "גלו", שהפך לנקודת מפגש ולמרחב עבודה.
התפריט מתהדר במנות עם שמות כמו "סלט טיל בליסטי", "ברוסקטת יפי נפש" ו"בוקר על צד שמאלנים". בבוקר מככבים קרואסון ממולא בצל ופטריות וביצים עלומות עטופות בקן קדאיף. בצוהריים שולטות לביבות סלק ופסטות. במרכז בית הקפה ניצבת ויטרינת קינוחים מושחתת. אל תחמיצו את הקרואסונים המצוינים. בימי שישי הוא מתקין קובנות וחלות. כשר בלי תעודה. המחירים – בין 48 ל־62 שקל. לוי גם מעביר סדנאות אפייה, 052-3141912.

המבשלות והאופות

הבישול הביתי למכירה משגשג בירוחם. יש גם אפשרות להתארח בבתים לארוחה, למשל דרך "המבשלות של ירוחם" – מיזם חברתי־תיירותי, שהוקם לפני 17 שנה כדי להאכיל קבוצות תיירים ולתת פרנסה לעקרות הבית, כפי שמספר שי בן־טל, מעמותת "עתיד במדבר". "אנחנו מפעילים שישה מבשלים ומבשלות איכותיים שמכינים אוכל צפון אפריקאי וגם הודי ותימני".
התארחתי אצל מזל נגר, שמתקינה מאכלים טריפוליטאיים מבית אמא ומנות תוניסאיות שלמדה מחמותה. עזר כנגדה הוא בעלה ג'וג'ו, שמפליא לספר על ראשית ירוחם. מחירי הארוחות - 120 שקל לאדם. להזמנות: נתנאלה צחור, 054-4244093. לפרטים באתר.
11 צפייה בגלריה
מזל נגר מבשלת מקומית
מזל נגר מבשלת מקומית
מזל נגר מבשלת מקומית
(צילום: חן איילה גרוס)
בעיר פועל גם קואופרטיב אפייה חברתי כשר בשם "לחם־זה", שיסדה אריאל פולוק סטאר. היא אופה בייגלים אמריקאים ומכינה מטבלים, וחברו אליה יהודית בן חמו, שאופה עוגיות, לחמי מחמצת, פוקאצ'ות ולחמניות שום, ורבקה ליכטנשטיין, ששולפת מהתנור עוגות, חלות ובייגלה ירושלמי. הן מוכרות בימי שישי את מרכולתן, ובשאר ימות השבוע מעבירות סדנאות וחוגים, 058-4053175.

חומוס חמים וטעים

חובה לעצור גם ב"חומוס אינתי" הנהדר של דותן זיבר. הירושלמי לשעבר קלט את המחסור במקדשי חומוס באזור ופתח ב־2020, בתחילת הקורונה, את המקום, שבו הוא מגיש חומוס חמים עם תוספות מצוינות – כרובית, חצילים פריכים, פטריות צרובות ופול מצרי. מחירי המנות: 30-36 שקל, 055-3073333.
11 צפייה בגלריה
אינתי
אינתי
חומוס אינתי
(צילום: מירי משה)

תפסתי ראש במעברה

חיי הלילה בירוחם מסתכמים בעיקר בבר "המעברה" של אבי בן אבו. הקירות מקושטים בתמונות של אלילי רוק משנות ה־60 וה־70 לצד תמונות מהווי ירוחם בראשית דרכה ומהסרט "סאלח שבתי". את המקום מנהיג סיימון בן ישי, שחזר לעיר אחרי שהות ממושכת באמריקה: "בשתייה אנחנו מגישים הכול, רק לקוקטיילים אין ממש ביקוש. האנשים מקסימים ושמחים ונהנים מהשירים, כל אחד ניגש למחשב ושם איזה שיר שבא לו”. 054-4503527.

יין מדבר ובירת בוטיק

"באת ביום היסטורי", מכריז דוד פינטו, בעלי "יקב פינטו", בעודו עומד ליד מיכל עמוס בענבים. "זה הבציר הראשון של כרם ירוחם. עד עכשיו קנינו ענבים מכרמים בנגב". פינטו מייצר יינות מדבריים כשרים ואיכותיים – 150 אלף בקבוקים בשנה – שהתחבבו כבר על מסעדות יוקרה בתל־אביב. המחיר: 89־130 שקל לבקבוק. ניתן לרכוש אותם בחנות שבמלון "אירוס המדבר" בעיר, ובאתר. פינטו מייצר גם שמן זית ועורך סיורים, סדנאות יין (25 שקל למשתתף/ת) ואירועים ביקב, 054-4793880.
11 צפייה בגלריה
יקב פינטו
יקב פינטו
פיסת גן עדן. יקב פינטו
(צילום: דוד פינטו)
11 צפייה בגלריה
יקב פינטו
יקב פינטו
(צילום: דוד פינטו)
בירוחם נולדה גם בירת הבוטיק "גלנץ", של משה ויעל גלנץ. "לפני חמש שנים החלטתי לעשות בירה מקומית כשרה ועל כל תווית אפשר לקרוא משהו על ירוחם", מספר גלנץ. את הבירות אפשר להשיג באתר. בני הזוג גם מפעילים במעונם סדנאות המשלבות טעימות. 052-7276100.

תישארו ליום נוסף

אם אתם בוחרים להתאכסן במקום – מלון אירוס המדבר – מלון בוטיק נאה ונוח בן 45 סוויטות ומתחם טיפולים ועיסויים הוא אופציה מצויינת. מדובר במיזם חברתי, המשקיע חלק מרווחיו לפעילות בחינוך ובתרבות. המחיר: 850–1,500 שקל ללילה. 08-6300900.
11 צפייה בגלריה
מלון אירוס המדבר
מלון אירוס המדבר
מלון שהוא מיזם חברתי. אירוס המדבר
(צילום: אור אלכסנברג)
שני תאריכים באוגוסט:
ביום ה’, 11 באוגוסט, יתקיים בפארק ירוחם “ליל ירח מאוהב” – אירוע צפייה בירח מלא באמצעות הטלסקופים הענקיים של המיזם התיירותי “שירת הכוכבים” (55 שקל), וכן סיור עקרבים (10 שקלים), פרטים נוספים בעמוד.
11 צפייה בגלריה
מצפה שירת הכוכבים
מצפה שירת הכוכבים
ויש מה לעשות גם בלילה: מצפה שירת הכוכבים
(צילום: מרדכי גורדון)
11 צפייה בגלריה
סיור עקרבים
סיור עקרבים
סיור עקרבים
(צילום: נעם שלו)
ביום ה’, 18.8, “בראשי” – פסטיבל ברחוב הראשי, עם מסיבת רחוב המונית ושני מופעי במה מרכזיים. לצד המופעים – שלל סדנאות, מדיטציות, מעגל מתופפים, מופעי קרקס ועוד. רחוב צבי בורנשטיין, 18:00־23:30. כניסה חופשית.