השבועיים האחרונים של אוגוסט ידועים כמאתגרים ביותר ואולי גם היקרים ביותר עבור המשפחות שכנראה כבר מיצו את רוב האטרקציות בחופש הגדול. בדיוק לשם כך נוצר פסטיבל "הולכים על פתוח" עם סיורים מודרכים וחינמיים (!) באתרים פופולריים ברחבי הארץ.
הפסטיבל, שמתקיים ביומיים הקרובים, מהיום (יום ג') ועד מחר 23-24.8.22, הוא בשיתוף החברה להגנת הטבע ורשות מקרקעי ישראל. במסגרתו מוצעים סיורים בשבעה אתרי טבע בצפון, במרכז ובדרום: עמק המעיינות, נחל ומעין עין נון, יער השלום ירושלים, טיילת ג'סר א-זרקא ומכלול שפך נחל תנינים, פארק אקולוגי מצודת אשדוד, מצד עטרת ואגם ירוחם.
בכל אחד מהאתרים, יתקיימו מספר סיורים. את הטיולים בשטח, ילוו המדריכים של החברה להגנת הטבע.
כל מה שאתם צריכים לדעת על הסיורים:

אל המעיין: מגלים את הסודות של עין נון

מתחם "נחל נון", פנינת טבע עם נחל ומעיין שוכן בבקעת גינוסר, מזרחית למושבה מגדל, על שטח של כ-26 דונם. המעיין והנחל עברו שיקום סביבתי אקולוגי באמצעות רשות מקרקעי ישראל ובמקום נמצא פארק מונגש הכולל, מדשאות, פינות לפיקניק ופנאי, הקמת מצפור,שבילי הליכה ורכיבה ואמפיתיאטרון.
6 צפייה בגלריה
עין נון
עין נון
טיול מרענן בעין נון
(צילום: אבישי טייכר)

הסיור הרטוב: מסלול הליכה בעמק המעיינות

נחל הקיבוצים, בעמק המעיינות - הוא אחד היובלים הניזונים משפע המים הבוקעים ממעיינות לרגלי הגלבוע. חלקו המערבי של הנחל מהווה שמורת טבע על הצומח והחי שבתוכו, ואילו הצד המזרחי פתוח לנופשים ומטיילים.
6 צפייה בגלריה
שיקום עמק המעיינוצת
שיקום עמק המעיינוצת
עמק המעיינות לאחר השיקום
(צילום: רשות מקרקעי ישראל)
המים הצלולים יוצרים בריכות טבעיות בתוך צמחיית הנחלים וממעל מתנשאים עצי איקליפטוס גבוהי צמרת. פרויקט שיקום נחל הקיבוצים באמצעות רשות מקרקעי ישראל הקרן לשמירה על שטחים פתוחים כלל שיקום אקו-הידרולוגי ונופי בנחל, שעיקרו הפרדה בין ערוץ אקולוגי המעודד החזרת בעלי החיים וצמחים מקומיים, לבין הערוץ המשמש לקליטת קהל המטיילים.
במקום הוכשרו חניון רחב ידיים, פינות צל ופיקניק. לאורך הערוץ האקולוגי נסלל שביל מונגש, מוקמו מרפסות נוף ונבנה גשר עץ המאפשר חציית הנחל – כל אלו על מנת לאפשר לקהל נקודות תצפית אל האזור הטבעי.

"סיני הישראלית"- חופים וכפר דייגים בג'סר א-זרקא

פעילות בזמן הפסטיבל: בשנים האחרונות עבר המקום הנגשה לציבור הרחב בזכותה אפשר לפגוש במקום פיסות היסטוריה וטבע משגע. בסיוע רשות מקרקעי ישראל -הקרן לשמירה על שטחים פתוחים נסללה במקום טיילת רחבת ידיים הכוללת שבילי הליכה ואופניים פינות ישיבה עם ספסלים ושולחנות גינה מטופחת עם מתקני משחקים עמדות תצפית נגישות וקיר פסיפס יחודי בעבודת יד של נשות הכפר.
6 צפייה בגלריה
ג'סר א זרקא
ג'סר א זרקא
לגלות נופים וחופים בג'סר א זרקא
(צילום: יובל דקס, החברה להגנת הטבע)
כמו כן, מימנה רשות מקרקעי ישראל את פרויקט שחזור גשר וילהלם ההיסטורי על שפת הים ופיתוח תל תנינים ושפך נחל תנינים עוסק בסביבת שפך נחל תנינים, מאזור הסכר הרומי ועד הים וכולל שיקום הגשר העתיק יצירת מערך שבילים להולכי רגל ורוכבי אופניים ויצירת פינות ישיבה מוצלות.

טיול לכל המשפחה ביער השלום בירושלים

בין מרבדי דשא מוריקים, עצי מחט ועצי זית שוכן מתחם יער השלום, הממוקם בסמוך לטיילת ארמון הנציב, מבנה האו"ם ההיסטורי ושטחים עירוניים בנויים, ונועד להגן על היער באזור בית יערן. היער משתרע על פני 2,000 דונם ובו כמה נקודות תצפית, פעילויות ספורט ופנאי, והוא כולל שבילים, תצפיות נוף, מתחם התארגנות ויציאה לטיולים וסיורים בחיק הטבע.
6 צפייה בגלריה
עמק הצבאים בירושלים
עמק הצבאים בירושלים
עמק הצבאים בירושלים
(צילום: דב גרינבוים)
במקום הוקמו בשיתוף רשות מקרקעי ישראל נקודות תצפית, מתחם לפעילויות ספורט ופנאי הכולל שבילים, תצפיות נוף, מתחם התארגנות ויציאה לטיולים וסיורים בחיק הטבע. כן הוקם במקום חניון לילה מטופח עם אוהלים, מתקני נופש פעיל לילדים, שולחנות פיקניק, שירותים ותאורה לרווחת הציבור והמטיילים השוהים בו בשעות לילה.

סיורי עששיות לכל הגילים במצודת אשדוד

הפארק האקולוגי מצודת ים אשדוד נבנה בדגש השמירה על הסביבה האקולוגית של רצועת החוף. רשות מקרקעי ישראל מימנה מיזם להקמת פארק אקולוגי במרחב החוף מדרום למצודת אשדוד על שטח של כ-300 דונם, בו מתבצעות פעילויות חינוכיות בתחום הסביבה. באתר הוקמו תצפיות, שבילים ופינות למידה בהן עוסקים בהקניית ידע וערכים בתחום שימור מיני צמחים ואזורי מחיה בטבע.
6 צפייה בגלריה
מצודת אשדוד
מצודת אשדוד
לגלות את מצודת אשדוד בלילה
(צילום: תומר אבני)
האתר הונגש לציבור עם משטחי עץ ואזורי ישיבה, ומתחמי תצפית בנוסף להוספת צמחייה מקומית ומיני בוסתן להעשרת המגוון הביולוגי אשר תואמים את תנאי הגידול הייחודיים של קו החוף. עוד בפרויקט שילוט הסבר והכוונה, גידור היקפי למניעת כניסת רכבים, מערכת השקיה, נטיעות עצי בוסתן לאורך השבילים ובשני מוקדים נוספים ושיקום צומח מקומי, התקנת שוקת שתייה לבעלי החיים.

מגלים את הלילה במצודה - מצד עתרת

מצד עתרת או בשמו הערבי "קצר אל-עתרה" , נמצא על גדות נהר הירדן והוא הוקם על תל חורבות מתקופת הברונזה שאוכלס לסירוגין עד לתקופה הערבית. הוא הוקם בימי מלכותו של המלך בלדווין הרביעי כדי לאבטח את גשר בנות יעקב החוצה את נהר הירדן, בו עברה הדרך הראשית בין טבריה לדמשק.
המצד נבנה בצורת ריבוע שסביבו חומה ובמרכזו מגדל שממנו היו אמורים הלוחמים להתגונן , בצדו המזרחי הייתה טחנת קמח שהשתמשה במי הירדן השוצפים שאת שרידה ניתן לראות עד היום.

פסטיבל כוכבים באגם ירוחם

פארק ירוחם משתרע על שטח של כ-4,000 דונם כאשר ממערב שוכן אגם ירוחם וממזרח המכתש הגדול. במקום יש טיילת, גשר להולכי רגל ומסלול לאופניים ולרכבי סיור חשמליים קטנים סביב האגם.
6 צפייה בגלריה
ירוחם
ירוחם
פסטיבל לילי באגם ירוחם
(צילום: סימון בן ישי)
השיקום נועד ליצור ציר תיירותי המקשר בין האטרקציות הנופיות דרך הנחלים והעיר, עם תצפית על האגם, הסכר וקניון נחל רביבים ממערב, וכלל הצבת תאורה, ברזיות, ריהוט גן, יצירת טיילת מהסכר לאורך הגדה הדרומית ועד המזרח וחזרה; טיילת צפה מאזור המזח על נחל ירוחם בתוך סבך קנים ועד לגדה הדרומית; עבודות עפר למיתון הגדות, נטיעת עצים וצמחייה ממינים מקומיים; מצפורים לצפייה בציפורים מקומיות ונודדות לאורך כל השנה; האזור הונגש לציבור תוך שמירה על הסביבה, בדרך של קיימות ותוך שמירה על אופיו הייחודי של האזור לדורות הבאים.
פעילות בזמן הפסטיבל: הצטרפו אלינו למסע בין כוכבים. נשקיף על קבוצות מרכזיות בשמים, נלמד על התנועה של הכוכבים ועל ההיסטוריה של האסטרונומיה. נצפה מבעד לטלסקופ בגרמי שמים מיוחדים ועמוקים ונחלום יחד הכי רחוק שאפשר אל היקום אין סופי שלנו שרק הולך ומתפשט.

פרט לימי הפסטיבל, האתרים פתוחים בכל ימות השנה להנאת הציבור הרחב. למידע עם כל האירועים - היכנסו לאתר.